meedenkertje Electra Glide

Misschien een evo FXS kopen. Die heb een redelijk frame. 16"voorwiel erin en een wideglidevork of alleen andere (wijde)balhoofd platen. Dan ben je ook al redelijk in de buurt. Daarbij zijn FX'sen nog betaalbaar ook.
 
euhh
shovel heeft een mooie vork met koplamp die sinds een van de eerste duo's gemaakt werd.
shovel heeft mooi swingarm frame met mooie shocks en mooie ruwe gietstukken
shovel heeft frame wat alleen maar mooier wortdt als je er wat af sloopt
shovel heeft mooie 4 bak die al heel lang gemaakt wordt
shovel heeft echt blik voor de accu en geen plastiek
shovel heeft mooietre tank en tankdoppen
shovel heeft een veel mooier motorblok
shovel heeft prachtige bananenklauwe die precies goed genoeg remmen voor 65 pk
shovel heeftmooier zadel
shovel heeft mooiere koffers
shovel heeft een mooie lange primair en niet zo'n lelijk ding op die 5-bak
shovel heeft een mooi balhoofd en dus geen plastic dashboard op het stuur
shovel heeft een mooier stuur
shovel heeft een mooie kettingkast
etc

allemaal op zich mee eens, behalve het blok en de bak. Ik wil per se een Evo (betrouwbaarheid, jongere blokken) met een 5 bak en t.z.t. liefst een RevTech 6bak.
 
Zo'n Evo electra heeft een ander frame, met name aan de achterkant, wat er niet uitziet als je zonder koffers rijdt. Ook staat het balhoofd veel verder naar voren (balhoofdplaten lopen zelfs naar 'achteren').

Er is niet makkelijk een gave fiets van te maken en dat is dan ook de reden dat ze zo goedkoop zijn.
 
hmmm zit allemaal wel wat in... maar andere gave modellen zijn meteen 5000 euro duurder :X en dat komt bovenop wat ik nu al moet sparen :P



heeft er iemand een foto van Bugeater's bike?

ik zie niet extreem veel verschil tussen deze motoren:
1988 Electra Glide met Evo
(Afbeelding)

en een 1983 Electra met Shovel
(Afbeelding)

waar zitten die verschillen hem precies in? (ik trek je niet in twijfel, wil gewoon alle details weten :) )

ik heb nog nooit een evo electra zo zonder koffers gezien, (zonder heftig verbouwd te zijn)
Maar die enorme (kunstof) kap die voor/achter de koffers zit, voorspelt niet veel goeds, Zal waarschijnlijk een lelijk stuk frame e.d. zitten. (immers, anders hoefden ze er niet zo'n afdekkap voor te maken.
 
Tering,hoe meer ik naar die evo electra kijk ,hoe meerik moet :r :r
Tegenwoordig word ik ook al niet vroplijk van een standaard shovel flh maar zo,n 5 bak.
Ik voorspel je dat je van die aankoop spijt gaat krijgen.Ik zou voor een 4 bak frame gaan en daar een EVO in frommelen.Je hebt dan tig meer mogelijkheden om een mooie fiets te maken.(zie Brallie)
 
Als je een echte "look at me, I'm a hardcore badass biker" fiets wil bouwen, gaat je dat niet lukken met dit soort frames. kan alleen als je er goed de zaag in zet, en dat wil je niet (toch?).

Ik zal ff proberen aan te geven wat je, naast de gewoonlijke hobbels, allemaal tegenkomt op dit soort frames.

full


1) de fenderstruts zijn hol (lees: dik) als je de topkoffer eraf haalt, er blijft dan een vreemd ogend stuk ronde buis achter naast je spatbord
2) de olietank/accu zitten (gedeeltelijk naar buiten) aan de rechter zijkant. Deze zijn niet weg te werken, dus zul je aan beide zijden (symetrie) de plastik kapjes moeten laten zitten. Uiteindelijk zul je wel een andere plek voor een (gel)acuu kunnen vinden, en wellicht ook voor de olietank, maar dat vraagt erg veel moeite (......... dus waarom dan moeilijk doen met dit frame?)
3)de toptube is van vierkante buis, en is omgeveer een cm of 7 breed. Met andere woorden; daat past geen (standaard) .. gallon tank omheen, laat staan een enkele tank, tenzij deze errug breed is én een behoorlijk extreem verdiepte tunnel.
4)de balhoofdplaten staan in spiegelbeeld, dwz dat de stuurpen zich dus vóór de bovenpoten bevindt, hence 5. Deze kun je moeilijk gaan vervangen door 'normale' balhoofdplaten, omdat de naloop dan niet meer klopt.
5) omdat de balhoofdplaten 'verkeerd om' zitten kun je niet gewoon ff een Bates-achtig koplampje plaatsen. Ziet er hééééél vreemd uit. Je bent daardoor aangewezen op een Electra, RoadKing of Indian koplamphuis. Aan die eerste is nog wel redelijk makkelijk aan te komen, die andere twee moeilijker, en geheid duurder. Eén en ander hangt af van het exacte type FL**, aangezien de afstand tussen de voorpoten varieerd per type. Zo kon ik alleen maar een RK-koplamphuis eromheen zetten: kost je €600,- plus.

Dus als je geen tourder-achtig ding wil, moet je opzoek gaan naar iets anders.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom deze fietsen zo (relatief) goedkoop zijn; het zijn winkeldochters (mda Eric Buell; dit frame zou een van z'n eerste projecten zijn geweest toen'ie nog bij The Company werkte). De meeste mensen zijn op de hoogte van dit soort stomme dingen, en als men (ver)bouwen ken dat duz nie. Zo heb ik de mijne ook vrij goedkoop kunnen scoren, en omgebouwd naar een RK-achtig ding met een belachelijk dikke tank. En sturen doen ze als de beste, en daar heb ik nog altijd mijn fiets voor.
 
Laatst bewerkt:
ik vind die van Bug echt vet *D dat is ook precies (op een paar kleine details na) wat ik van plan ben.

Heb daarnet weer op de RoadKing gereden en damn.. dat rijdt gewoon super *D volgens mij rijdt de Electra ongeveer hetzelfde... dus dat komt wel goed. Alleen dat sturen... daar zit een beetje twijfel. De FXR staat bekend om zijn goede sturen en dat vind ik ook weer een pre.

Misschien toch maar een GSX600R? :P

Sportster schijnt wel lekker te sturen (maar nog nooit op gereden), maar die vind ik wel errug klein. De FXR doet het ook goed, maar die zijn volgens mij duurder èn daar moet meer aan verbouwd worden om het naar smaak te maken. Hoewel er op MP een wel ernstig coole FXR staat *D
 
hmmm nog eens rondgekeken en ik denk toch echt dat het een Electra wordt. Nu nog uitzoeken wat ik er precies mee wil doen. Waarschijnlijk de koplamppartij aanpakken (RoadKing forktin erop), andere uitlaten, andere tank en andere velgen (Road King velgen, zijn vaak voor rond de 250 eurotje te krijgen :) )

Dat wordt dus sparen :P
 
..... Waarschijnlijk de koplamppartij aanpakken (RoadKing forktin erop),

hij is mooi *D ik had alleen de koplamp nog aangepakt,

........ dit is een RK koplamphuis....
O-)

@ Pepe; 't is een standaard Electra kuipje uit de grabbelbak, waarop ik zelf een ruitje (van een gestrande speedboot) heb geknutseld. Als je die donkere ruitjes wil kopen ben je aan de beurt. Nu was ik voor kuip & ruit € 50,- en een appeltaart kwijt *O* .
 
oooooh alleen de kuip is niet RK, I see! Dan bij deze; ik had alleen het kuipje nog weggelaten :P verder echt helemaal top *D 8-) :]
 
@ Pepe; 't is een standaard Electra kuipje uit de grabbelbak, waarop ik zelf een ruitje (van een gestrande speedboot) heb geknutseld. Als je die donkere ruitjes wil kopen ben je aan de beurt. Nu was ik voor kuip & ruit € 50,- en een appeltaart kwijt *O* .

Had ook wel leuk gevonden om te zien hoe dat op mijn Intruder staat. Maar de vrouw was er bij en die vond het bij voorbaat al niets....
B|
 
Nee, écht mooi is het ook niet, hoewel het op zo'n verhuiswagen als de mijne ook wel weer "hoort". Echter, als je eens gereden hebt met zo'n windvanger....... tóch wel lekker, hoor.
Maar ik ben momenteel bezig om een systeempje te fabriceren waarbij de kuip er in 4.7 sec. afgehaald kan worden, zodat'ie wat meer naked wordt van voren.


.....ach ja, zo blijf je zoeken naar dingetjes die nog veranderd kunnen worden......, wie weet plak ik er nog wel eens een zijbakkie aan, kunnen de kids ook'es mee....
 
Hier een fotooke van de 'nieuwe' motor van m'n collega. Een '93-er.
Wat je ziet is dat er origineel op dit ding een kuip zat, waar de tellers in verwerkt waren, door het weghalen van de kuip zit je dus omhanden met de tellers. In de tank plaats je ze niet zo makkelijk omdat de tank afwijkt van een 'normale' HD-tank.

full


Hij gaat er eerst even lekker mee rijden, en dan wat dingetjes aanpassen.
 
Is zo'n mexicaanse Shovel niks voor je dan, en je moet hem toch opnieuw opbouwen, kun je hem net zo maken als jezelf wilt. kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
 
Is zo'n mexicaanse Shovel niks voor je dan, en je moet hem toch opnieuw opbouwen, kun je hem net zo maken als jezelf wilt. kost een paar centen maar dan heb je ook wat.


ja maar die centen he... ik koop liever een goede 7500 euro Evo Electra (nja, zolang het blok nog ok is) en verbouw hem langzaam, dan dat ik een goedkopere (weet niet hoe dure) Electra verder aan moet pakken... Dan is de basis in ieder geval goed :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan