Zelfbouw zweedse chopper

Mooi uitlaat systeem, niet voor de RDW in elk geval.....
120mm vind ik met het oog op drempels enzo wel een minimum, hij het voorbeeld zit het grootste gedeelte ook onder de framebuizen.
120mm vind ik niet zo veel, heb een PC voor me staan die ook zo hoog is....


Laat je niet zo opnaaien door Bral; gewoon doen.





Ik heb Bral wel'es naakt gezien, en kan me dus voorstellen dat'ie 12 cm veel vind.........
 
succes met het frame ik blijf dit op de voet volgen
misschien durf ik dan ook nog een keer te beginnen :]
mzzl john

Dromen van een frame bouwen is mooi.

mijn ervaring is dat als je iets wilt, je er gewoon aan moet beginnen en dat gaat goed zolang je maar een beetje handig en precies werkt. Zo ben ik ook begonnen aan een schommel voorvork op mijn span en daar rijd ik nu al weer 15000Km, wellicht doe ik het een tweede keer anders maar het is een geslaagd project in elk geval.

Wat framebouwen btreft is de volgende stap het monteren van de twee wielassen op de mal, dit moet precies gebeuren omdat de rechtheid van het frame hier van afhangt. Op de vooras kan dan vervolgens de voorvork worden gemonteerd en voor controle leg je deze eerst plat om te kijken of de buizen parallel lopen met de mal. Vervolgens richt je de voorvork op naar de situatie waarin hij moet komen met de gewenste rake, weer controleren of het balhoofd zich in het midden boven de mal bevindt met eventueel een hulpmiddel. Deze procedure is heel belangrijk om tot een recht frame te komen!

De volgende stappen zijn dan het maken van het balhoofd van een stuk pijp en twee schets platen van de achteras waarna begonnen kan worden met het buigen en lassen van het frame. Het is hierbij handig om het motorblok met carbs en (origineel) luchtfilter op de plaats te leggen (voor de maatvoering) zodat je achteraf zeker weet dat het allemaal gaat passen.

Het aflassen laat ik aan een prof over met een certificaat en als het frame klaar is ga ik de tekeningen maken 8-) en dan naar de RDW!
 
nu weet iedereen zeker dat je homo bent.........
ben jij zelf op zoek naar een lekkere boy
want je scheld iedereen uit voor homo of homoboy
en waar het hart van vol is loopt de mond van over
full
 
Dromen van een frame bouwen is mooi.

mijn ervaring is dat als je iets wilt, je er gewoon aan moet beginnen en dat gaat goed zolang je maar een beetje handig en precies werkt. Zo ben ik ook begonnen aan een schommel voorvork op mijn span en daar rijd ik nu al weer 15000Km, wellicht doe ik het een tweede keer anders maar het is een geslaagd project in elk geval.

Wat framebouwen btreft is de volgende stap het monteren van de twee wielassen op de mal, dit moet precies gebeuren omdat de rechtheid van het frame hier van afhangt. Op de vooras kan dan vervolgens de voorvork worden gemonteerd en voor controle leg je deze eerst plat om te kijken of de buizen parallel lopen met de mal. Vervolgens richt je de voorvork op naar de situatie waarin hij moet komen met de gewenste rake, weer controleren of het balhoofd zich in het midden boven de mal bevindt met eventueel een hulpmiddel. Deze procedure is heel belangrijk om tot een recht frame te komen!

De volgende stappen zijn dan het maken van het balhoofd van een stuk pijp en twee schets platen van de achteras waarna begonnen kan worden met het buigen en lassen van het frame. Het is hierbij handig om het motorblok met carbs en (origineel) luchtfilter op de plaats te leggen (voor de maatvoering) zodat je achteraf zeker weet dat het allemaal gaat passen.

Het aflassen laat ik aan een prof over met een certificaat en als het frame klaar is ga ik de tekeningen maken 8-) en dan naar de RDW!
het is niet zo dat ik niet technies genoeg ben want ik doe al het onderhoud aan mijn moters zelf,en ik heb 20 jaar ervaring als draaier en frezer.
het enige wat me zorgen baart is de goedkeuring van het frame en om het later gekentekend te krijgen,want daar hoor je de wildste verhalen over(maa die zul je ondertussen wel kennen)
mzzl john
:] :]
 
In een ander topic staan de eisen waaraan de zaak moet voldoen, de wilde verhalen komen meestal als het geheel niet aan de eisen voldoet. Ik denk zelf dat de decibellen nog het grootste probleem vormen, de verhalen die ik ken is dat ze in Lelystad het maar al te leuk vinden als mensen met een eigen creatie komen.

Mijn idee is gewoon doen je nie gek laten maken door allerlei zwartkijkers, die negatieve verhalen komen ook vaak bij mensen vandaan die zelf nog nooit iets hebben laten keuren. :?
 
en dat decibellen probleem, komt tegenwoordig vaak niet alleen van uitlaat, maar hoor steeds meer dat motoren afgekeurd worden op inlaat geluid, of mechanische geluiden
 
en dat decibellen probleem, komt tegenwoordig vaak niet alleen van uitlaat, maar hoor steeds meer dat motoren afgekeurd worden op inlaat geluid, of mechanische geluiden

daarom... even langs een kenner brengen die het perfect uit kan meten. :Y
 
Daarom ook eerst een origineel luchtfilter monteren en later pas de vier K&N filters, mechanisch gerammel zal bij een Hondablok nog wel meevallen.
 
Frametekening maken is nog het simpelste van het verhaal.
Goede foto van de zijkant maken, overtrekken (1D is ok), nummers bij de framebuizen zetten, maten erbij Balhoofdhoek aangeven. Blok/bak bevestigingspunt aangeven. Naam erop.
Naar de RDW, 65 euro lappen, verklaring tekenenen dat je het zelf hebt gebouwd (wie trekt je dan nog in twijfel ?). Nummer erin laten tikken. klaar.
De motorkeuring zelf is een kwestie van je zaakjes op orde hebben. En daar moet je even aandacht aan schenken. Maar zeker niet te moeilijk of te streng. Als je wordt afgekeurd hebben ze daar een reden voor. Ze snappen wel dat al die zooi er meteen weer wordt afgehaald als je thuis bent, maar ze moeten eenmaal keuren wat ze voorgeschoteld krijgen. En dat doen ze. Over het stralen van een frame kan ik je niet veel wijzer maken. Maar kan me niet voorstellen dat als je frame er 'netjes' uit zou zien, dat een probleem is. Succes met de bouw.
 
ik weet niet of je wat aan mijn tip heb .
maar ik heb een hardtail eigenbouw (op kenteken) en daar ga ik gewoon een lange voorvork inzetten.
op de foto kan je zien hoe het een beetje gaat worden.
full


hij wordt eigenlijk iets langer dan op de foto, omdat ik mijn springer op de bestaande balhoofdplaten heb liggen.

ik geef toe dat het moeilijk is (en betaalbaar) om een motorfiets met een eigenbouw hardtail kenteken te vinden en dan ook nog eens een lange voorvork.
(die van mij is 1 meter 75 hoog c/q lang inc. wiel)
maar als je dat kan vinden ?! dan is het allemaal best te doen om hem te verbouwen.
 
Ik maak het frame lekker zelf, dan krijg je ook wat je wilt. Ik heb wel eens dingen kunnen kopen maar dat is het dan net niet. Nu kan ik kiezen en de zaak pas maken voor mijn onderdelen :)
En natuurlijk gemaakt van echt IJmuidens staal! O-)

Inmiddels druk bezig met de mal, deze zal universeel worden zodat hij voor latere projecten ook geschikt is. verder liggen de maten min of meer vast, de wielbasis wordt ca 185cm en de gronspeling 12cm. Verder nog bezig met andere wielen, als achterwiel heb ik die van een CBR600 op het oog met 180 band.
 
ik weet niet of je wat aan mijn tip heb .
maar ik heb een hardtail eigenbouw (op kenteken) en daar ga ik gewoon een lange voorvork inzetten.
op de foto kan je zien hoe het een beetje gaat worden.
(Afbeelding)

hij wordt eigenlijk iets langer dan op de foto, omdat ik mijn springer op de bestaande balhoofdplaten heb liggen.

ik geef toe dat het moeilijk is (en betaalbaar) om een motorfiets met een eigenbouw hardtail kenteken te vinden en dan ook nog eens een lange voorvork.
(die van mij is 1 meter 75 hoog c/q lang inc. wiel)
maar als je dat kan vinden ?! dan is het allemaal best te doen om hem te verbouwen.

Is die chopper van jou? Erg gaaf! Er staat een fotootje van in de 100% biker, bij mijn Dutch Hardly Rideables review })
Hou ons op de hoogte van je project! Erg benieuwd hoe dat er uit gaat zien, met die vork :Y

Hier de scans ;)
06_dhr100-biker-p1.jpg


06_dhr100-biker-p2.jpg
 
Hier dan de basis voor de mal, op de aluminium blokken komen straks de wielassen geklemd. De hele mal is 2 meter lang dus op chopper lengte, ook heb ik al berekend hoe hoog de assen moeten komen. Er van uitgaande dat de onderste framebuizen 20mm boven de stalen balken komen, (120mm boven straatniveau) kunnen we bepalen hoog de assen moeten komen.
achteras zit 330mm boven straat niveau en komt nu precies 200mm boven de aluplaat uit (deze is 30mm dik en scheelt dus 10mm met de framebuizen)
De vooras is ongeveer hetzelfde verhaal maar daar moeten we rekening houden met wat invering dus die houden we op 170mm
full


Het gaat in kleine stapjes aangezien ik ook nog met andere projecten bezig ben
 
Hier dan de basis voor de mal, op de aluminium blokken komen straks de wielassen geklemd. De hele mal is 2 meter lang dus op chopper lengte, ook heb ik al berekend hoe hoog de assen moeten komen. Er van uitgaande dat de onderste framebuizen 20mm boven de stalen balken komen, (120mm boven straatniveau) kunnen we bepalen hoog de assen moeten komen.
achteras zit 330mm boven straat niveau en komt nu precies 200mm boven de aluplaat uit (deze is 30mm dik en scheelt dus 10mm met de framebuizen)
De vooras is ongeveer hetzelfde verhaal maar daar moeten we rekening houden met wat invering dus die houden we op 170mm
(Afbeelding)

Het gaat in kleine stapjes aangezien ik ook nog met andere projecten bezig ben
Ik hoop dat je zo lekker veel plaatjes en vorderingen post, kon wel eens leuk projectje gaan worden

*D *O* :}
 
OK hier hebben we alvast het achterwiel :9~

full


afkomstig van een kawa ZX6, ga ook nog op zoek naar het passende voorwiel :Y :Y :Y :Y
toch wel mooi zo'n driespaaks. (er zijn er zat te koop)
 
Is die chopper van jou? Erg gaaf! Er staat een fotootje van in de 100% biker, bij mijn Dutch Hardly Rideables review })
Hou ons op de hoogte van je project! Erg benieuwd hoe dat er uit gaat zien, met die vork :Y

Hier de scans ;)
(Afbeelding)

(Afbeelding)

ik kom elk jaar ff bij jullie kijken , (hiervoor reed ik die shadow met apehanger en skull achterlicht , misschien herken je die ook nog wel )
de volgende keer als ik kom zit de vork er in, dus dan zie je hem vanzelf wel.
 
Heb nu ook een geel 3 spaak voorwiel en ik vind dat een mooie kleur, de bedoeling is nu om de basis zwart te maken met gele vlammen op de tank en wat gele accenten hier en daar :Y :Y :Y

en natuurlijk de gele wielen!
 
en dan gaat de chop zeker tweety heten? _O-
succes,en veel foto's he(kan ik mooi alles afkijken)
mzzl john
 
Terug
Bovenaan Onderaan