MZjes

Weet nog niet of het gaat lukken Sammie, wordt vervolgd. Heb ook nog een drukke baan, een gezin en nog 3 motoren die ook aandacht verdienen!
 
Even de choke aansluiting eraf schroeven, gebeurd vaak dat het rubbertje van het startmechanisme is losgelaten en dan het startkanaaltje afsluit

Het rubbertje zit nog mooi vast.

Denk idd dat het wel eens de sproeier kan zijn die verstopt zit. Bij mijn startpogingen lekt er namelijk benzine onder het blok ergens.

Hoe kan ik die weer sproeiers weer open krijgen?
 
Heel goed vasthouden en met perslucht schoon blazen misschien?

Als dat niet lukt in een bakje water met een Steradent bruistablet?
Je weet wel waar gebitten mee worden gereinigd? Komt ook in alle hoeken en gaten.
 
Het rubbertje zit nog mooi vast.

Denk idd dat het wel eens de sproeier kan zijn die verstopt zit. Bij mijn startpogingen lekt er namelijk benzine onder het blok ergens.

Hoe kan ik die weer sproeiers weer open krijgen?

Lekkage duidt op overlopen van de vlotterbak.
Dat kent eigenlijk maar twee oorzaken; de vlotter werkt niet goed, of de vlotternaald sluit niet goed af. De vlotter kan lek zijn, of verkeerd afgesteld, of door vervuiling worden geblokkeerd. De vlotternaald wil met de tijd een walsrandje krijgen, sluit dan niet meer goed af.
De hoofdsproeier heeft met de lekkage zover ik weet niets te maken. Controleren kan natuurlijk nooit kwaad. Zit er vuil op, niet gaan prikken of schuren. Schoonmaken met een oplosmiddel of vernieuwen is de beste remedie.
Om aan de carb te werken kun je hem het beste even helemaal los nemen.

Succes en grtn,
Dido
 
Ik moet nog een kam door de koelribben halen!

Heb inmiddels wel de tank en zijdeksels bij de spuiter weggehaald! Er was nog niets mee gedaan.... eerst maar eens op zoek (in NH) naar een andere spuiter!
 
Lekkage duidt op overlopen van de vlotterbak.
Dat kent eigenlijk maar twee oorzaken; de vlotter werkt niet goed, of de vlotternaald sluit niet goed af. De vlotter kan lek zijn, of verkeerd afgesteld, of door vervuiling worden geblokkeerd. De vlotternaald wil met de tijd een walsrandje krijgen, sluit dan niet meer goed af.
De hoofdsproeier heeft met de lekkage zover ik weet niets te maken. Controleren kan natuurlijk nooit kwaad. Zit er vuil op, niet gaan prikken of schuren. Schoonmaken met een oplosmiddel of vernieuwen is de beste remedie.
Om aan de carb te werken kun je hem het beste even helemaal los nemen.

Succes en grtn,
Dido

Bedankt nogmaals! Nu de Aprilia van mijn broertje zonder voorpoot zit moeten we eigenlijk wat haast maken met dit ding uit elkaar halen, dan kan hij tenminste weer rijden!
 
Vandaag ff de carburateur van onze MZ open gemaakt. Zag er allemaal nog schoon en gangbaar uit.
Dus ook maar weer ff de gebruikelijke test. En wederom hier en daar een bijna start maar meer ook niet.

Toch maar weer de bougie bekeken. Deze vonkt, maar niet echt de hele tijd... Dus een andere bougie erin en toen liep 'ie weer! Voor een halve minuut tenminste. Nu vonkt de andere bougie ook niet meer.

Nu weet ik dat die "nieuwe" bougie met een reden los lag in de doos, dus die zal ook niet echt lekker meer zijn. Maar dit is dan wel de 3e bougie in een jaar tijd (en amper 200 km verder)

Is dat normaal? De onsteking is vorig jaar afgesteld bij een motorzaak, toen is ook de bougie vervangen.
 
Vandaag ff de carburateur van onze MZ open gemaakt. Zag er allemaal nog schoon en gangbaar uit.
Dus ook maar weer ff de gebruikelijke test. En wederom hier en daar een bijna start maar meer ook niet.

Toch maar weer de bougie bekeken. Deze vonkt, maar niet echt de hele tijd... Dus een andere bougie erin en toen liep 'ie weer! Voor een halve minuut tenminste. Nu vonkt de andere bougie ook niet meer.

Nu weet ik dat die "nieuwe" bougie met een reden los lag in de doos, dus die zal ook niet echt lekker meer zijn. Maar dit is dan wel de 3e bougie in een jaar tijd (en amper 200 km verder)

Is dat normaal? De onsteking is vorig jaar afgesteld bij een motorzaak, toen is ook de bougie vervangen.

Wat voor ontsteking heeft dit ding?
En met een mz bij een 'motorzaak'?? wat voor motorzaak was dat dan?
 
Laatst bewerkt:
Zou de bobine eens checken, ff wisselen voor iets soortgelijks zal duidelijkheid brengen.
Ook alle electrische aansluitingen eens goed bekijken..ook de bougiekabel en kap.
Succes.
 
Zou de bobine eens checken, ff wisselen voor iets soortgelijks zal duidelijkheid brengen.
Ook alle electrische aansluitingen eens goed bekijken..ook de bougiekabel en kap.
Succes.

Heb ik vorig jaar gedaan, maar schoot me opeens te binnen dat ik/we nooit gekeken hebben naar het type bougies.... |( Welk type gebruiken jullie?

De ontsteking is de standaard ontsteking, handmatig. Er zat een elektrische op die kapot bleek te zijn. Dus er af gesloopt.
 
Ook voor de mensen hier;
Oostblok- trip op Oostblok-barrels (ik wil ook!)
Op ca. 1.20 herken ik de Trans-Faragas-pas..
 
Afgelopen pinksterweekend met oa 2 MZ zijspannen op stap geweest..deze keer geen pech gehad onderweg...bekijks genoeg in elk geval zo met 4 zijspannen onderweg...de 2takt lucht verdwijnt weer langzaam uit mijn neus maar niet uit mijn jas 8-)
 
2 mz rijders in Duitsland gespot om half 4 afslag arnhem komende van af essen gingen later tanken
Reed een japaner voor op
Mensen van hier?
 
Eindelijk maar eens wat gedaan aan de MZ301 die al meer dan een jaar onder een zeiltje staat buiten. Met moeite naar binnen in de schuur geduwd samen met Cora want voorrem zat muurvast ( net als de middenstandaard overigens, staat in de IMAL ). Eerst remklauw weer gangbaar gemaakt ( vlak voor stilstand gereviseerd dus was makkie ), nieuwe accu ( had ik nog staan ), bougie schoongemaakt, benzinekraantje open, 6 of 7 keer trappen en RENGDENGDENGDENGDEDENGDENG............heerlijk zo'n 2-taktje 8-)


Even zoeken naar ander voortandwiel voor betere versnellingsverhouding nu er geen zijspan meer aan vastzit. Weet zeker dat ik er ergens nog eentje heb liggen maar voorlopig nog niet gevonden -O-

En dan nog zoeken waarom'ie -weer- niet bij laadt, dat was de reden om hem aan de kant te zetten, was ik ff vergeten |( :+
 
Ja Max die originele mechanische regelaars willen er wel eens mee ophouden...anders voor paar tientjes een electronische regelen...
 
Ja Max die originele mechanische regelaars willen er wel eens mee ophouden...anders voor paar tientjes een electronische regelen...
Sorry, vergeten te melden, was wrschlk een vies contactje. Had ze allemaal stuk voor stuk (alles wat ik kon vinden ) los gehaald, schoongemaakt en ingespoten met contactspray, nu laadt'ie gewoon weer *O*

Zo'n mechanisch ding zit er allang niet meer op, alles MZ-B ;)
 
Laatst bewerkt:
Dag Oma ;)

MZ-tje is verkocht aan neef van me, voor z'n zoon ( 18 jaar ), die gaat er op oefenen voor z'n motorrijbewijs op stille weggetje ( onder begeleiding van z'n vader ).

Had er alweer een groot voortandwiel op gezet, dus kon weer gewoon meekomen met het verkeer.

Heb er nog een paar keer mee gereden over de landweggetjes hier, wel lachen maar zal er erg weinig gebruik van maken verder dus mocht weg ;)

Toch lachen dat de jongere generatie -ongetwijfeld gestuurd door z'n vader die hier gisteren in de schuur zo'n beetje met z'n neus in de uitlaat hing om te genieten van de 2-takt dampen ;) - een oude 2-takt wil rijden ipv iets flitsends ;)

Pa rijdt nu Duc Monster en een originele Duc scrambler maar reed vroeger URAL, Jawa en Yamaha RD 350 ;)
 
Geweldig, vandaag een paar filmpjes toegezonden gekregen van z'n zoon rijdend op de MZ. Heel langzaam want hij heeft nooit schakelbrommers gereden. Toch tot in 3de versnelling gekomen ;)
Lekker geluidje toch, zou hij hem weer kwijt willen ? _O-

Ik heb hier nog een MZ-schrauberbuch van Dirk Wildschrei liggen, paar kleine vieze vingerafdrukken erop helaas.

Iemand interesse voor € 10,- ex verzendkosten ? Kost nieuw € 20,-
 
Geweldig, vandaag een paar filmpjes toegezonden gekregen van z'n zoon rijdend op de MZ. Heel langzaam want hij heeft nooit schakelbrommers gereden. Toch tot in 3de versnelling gekomen ;)
Lekker geluidje toch, zou hij hem weer kwijt willen ? _O-

Ik heb hier nog een MZ-schrauberbuch van Dirk Wildschrei liggen, paar kleine vieze vingerafdrukken erop helaas.

Iemand interesse voor € 10,- ex verzendkosten ? Kost nieuw € 20,-


is deze in het engels of duits?
 
Terug
Bovenaan Onderaan