MZjes

Gister rond half 3 een mz gespot tussen Nijkerk en Amersfoort, mooie blauwe wolk erachter Haha.

Van het weekend de mz weer aangeslingerd en een stuk op gereden, weer erg leuk.

Zijn er toevallig kleurnummers bekend? Ik wil de tank en een zijkapje over laten spuiten. (Mz 250ts/1, deze.

http://avto-fly.info/photo/mz-250-ts/11/default.html
 
Thanks!

Vandaag weer een rondje gedaan op de MZ. Blijft toch lastig om hem te starten... Niet aan te trappen, maar zodra hij loopt (met een snufje remmenreiniger) blijft hij mooi lopen. Start daarna ook gewoon.

Wat is het toerental stationair normaal gesproken? Die van ons zit rond de 800-1000 denk ik.
 
Heb je het vlotterbakje met stationair sproeier al uitgemest? Wij moeten telkens als hij een paar maanden stil gestaan heeft de plantjes er weer uit krabben.
 
Hoi Flip.
800-1000 is heel mooi voor een 1-cylinder!
Hou er wel rekening mee dat de accu dan niet wordt bijgeladen, dus hou ze daar niet te lang.
Ik heb mijn MZ meestal rond de 1100. De 4-takt NX moet officieel rond de 1500, maar voor een 4-takt 1-cyl is dat natuurlijk anders dan voor een 2-takt. Ze kan wel wat lager, 's winters niet, 's zomers wel.
Wat Halflive schrijft, de carb eens goed schoonmaken, zou kunnen helpen.
Doei,
Doudou
 
Dan laat ik hem toch maar iets hoger lopen. Heb ik ook minder het idee dat hij gaat afslaan ;)
 
Check bij schoonmaken carburateur ook op de staat en werking van chokeplunjer en het rubbertje eronder en de juiste speling van de kabel...
Ook vlotterniveau ff controleren.
 
Mensen ik heb nog een uitlaatmoer van een 250 of 251 over, nieuw
Ies graties voor mensen hier..43mm hoog en ca 22 mm draad
 
Mensen ik heb nog een uitlaatmoer van een 250 of 251 over, nieuw
Ies graties voor mensen hier..43mm hoog en ca 22 mm draad
Klinkt aantrekkelijk, mijne is niet heel fraai meer. Maar je huis woont wel heel ver weg. De porto is ook meer als de waarde van de ring. Zou hij meer als 100 gram wegen?
Of kom je misschien iemand tegen die naar het westen gaat?
 
Ik kom nog wel eens in assen en ook in Purmerend, als je geduld hebt wil ik wel koerieren.
 
Oke, ik laat het wel even weten als ik in de buurt ben. (zit de laatste tijd juist meer richting Brabant, maar dat kan maar zo anders zijn.
 
Ik zag een leuke MZ ETZ 250 te koop staan, vind het model wel wat hebben met zo'n dikke cilinder.

Tijdens m'n vakantie op Cuba zag ik ook een hoop MZ-jes en jawa's rijden. Nu heb ik al een jawa en ken die modellen van top tot teen.
Ik had het idee dat een MZ wat sportiever is als een jawa, kan dat kloppen? Hoog toeriger, fellere gas reactie? Hoe zitten ze kwalitatief in elkaar?
 
Ik zag een leuke MZ ETZ 250 te koop staan, vind het model wel wat hebben met zo'n dikke cilinder.

Tijdens m'n vakantie op Cuba zag ik ook een hoop MZ-jes en jawa's rijden. Nu heb ik al een jawa en ken die modellen van top tot teen.
Ik had het idee dat een MZ wat sportiever is als een jawa, kan dat kloppen? Hoog toeriger, fellere gas reactie? Hoe zitten ze kwalitatief in elkaar?

Mijn eerste motor was een nieuwe MZ ETZ 250 uit 1985 gekocht voor 3200 gulden bij Dries Veld in Hoorn. Lichtgrijs was de motor en het reed eigenlijk heel comfortabel als een enduro/allroad. De betrouwbaarheid en bouwkwaliteit is beter dan een Jawa. Het koppel is veel hoger voor je gevoel. Ik vond de Jawa TS350 eigenlijk tegenvallen na die MZ. Ik had er veel meer van verwacht na de MZ. Hij zoop wel veel vond ik,naar school in Alkmaar binnendoor ging prima maar reed 1 op 16 a 17 dacht ik.
 
Laatst bewerkt:
een MZ is idd wat hoogtoeriger, en/maar mist en laagtoerige, bullige karakter- voor zover aanwezig- van de jawa (mijn 638 verbruikt ca 1 op 19)
De 250cc mono is van moderner, meer getuned ontwerp dan de jawa dat op jaren '40 dinges is gebaseerd. Je hebt ook zowaar een 5 de versn. bijde latere modellen
Ik heb een etz 251 gehad.. deze heeft een kortere wielbasis en is wat zenuwachtiger/instabieler op hogere snelheid dan de 250 versie.

Joh als 't je wat lijkt.. ga ervoor! Ze zijn niet slecht en ik denk dat er hier kennis genoeg van die dingen is.
 
De ETZ 250 is inderdaad een fijne motor.
Ik kon er 110-120 mee op de snelweg, met passagier, en niet stuk te krijgen.
Dat was een solo, met oliepomp.
Nu rij ik de ETZ 250 met zijspan, inmiddels al wat ouder, en ze wil nog wel 80-90 zonder problemen, kan sneller, maar dat hoeft niet meer, ze is op leeftijd.
Niks mis met de Jawa, maar inderdaad de ETZ 250 is levendiger, en sneller, dan de Jawa 350.
Doei,
Doudou
 
De ETZ 250 is inderdaad een fijne motor.
Niks mis met de Jawa, maar inderdaad de ETZ 250 is levendiger, en sneller, dan de Jawa 350.
Doei,
Doudou
Ey!

eh, ik denk serieus dat met passagier en tegenwind een jawa 350 beter gaat.. ;)
 
Hoi Sammie.
Ik heb het over Maastricht- Clervaux vice-versa, snelweg, rond 1995, daar ging de ETZ toch als een speer! Met passagier. En weer terug in Maastricht, geen oververhit blok.
De Jawa is dan wel mooier, de ETZ wint geen schoonheidsprijs, zeker de tank niet.
Ik heb er een Honda 750 tank op, en dat lijkt al beter.
Nu ja, geen enkele motor is volmaakt, ik zou zelfs graag een tank van de Puch 250 SGS erop hebben, met de olietank naast de benzinetank.....
Die twee doppen nasst elkaar.
Dat is mooi, en ofwel heel slechte staat als je ze wilt kopen, ofwel onbetaalbaar.
En dan moet je nog zien ze op je frame te frotten....
Dus doe ik het maar met de CB750 tank, en het kleine olietankje onderaan.
Doei,
Doudou
 
Ik vond een aantal jaren geleden de ETS en ETZ modellen vrij lelijk, met die vreemde tank.

Ik denk dat m'n smaak veranderd is want de ETZ 250/251 modellen vind ik er nu wel leuk uit zien, kort hoog fietsje. Origineel (op de uitlaat na) best leuk, maar ook een leuke basis voor een project.
Op cuba zag ik ze veel in fancy knallende kleuren rijden met een leuke sound 8-)

Maargoed ik denk dat ik dit fietsje even voorbij laat gaan en eerst maar eens de puntjes op de I moet gaan zetten van m'n andere projectjes, (o.a. jawa 8-) ) en lekker ga rijden voordat ik wat nieuws ga kopen.

Voor de liefhebbers, volgens mij is de motor nog beschikbaar:
Motor Te Koop Tot € 750
 
Ik vind het aparte machines die Etz's.

Heeft iemand die stofhoesen over trouwens? En wie kan er een close-up fotootje maken van de zijstandard. Ook die zoek ik nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan