MZjes

Ik gebruik geen kit voor uitlaten dus zal vorige eigenaar gedaan hebben. En de electriek...tja je had het ervoor moeten zien, ik heb tenminste nog kabelschoentjes gebruikt op die kroonsteenblok na. Zou ooit een nieuwe kabelboom maken maar ja ooit.
Dat ooit ga ik ooit wel eens doen. Kompleet nieuwe kabelboom trekken.
De balhoofdmoer loopt heel snel los daarom zit er ook het kleine boutje op de kroonplaat.
Origineel houdt dat kleinie boutje een ring vast die nauw om de 6-kant van balhoofdmoer valt. Die heb ik nog wel de reserve RT zitten ;)
Maar je draait em ook snel te vast en dan stuurt het ook voor geen meter.
Misschien zal je wel meer moeten vastdraaien, tegen een trilmachine als MZ is maar 1 ding bestand ..gewoon buiten laten staan dan roest het wel vast :P
Maar die TS /1 heb ik nu totaal gedemonteerd, zelf vind ik alleen een /0 de moeite waard ondanks de Oostduitse papieren. Frame gaat de ijzerbak in alleen blok,wielen,vork en spatbord heb ik bewaard }) .
Ik zie de papieren trouwens wel verschijnen, de spullen moet ik eerst ff opzoeken.
MZlllsss,Rob.
Is goed, ik stuur um op.
 
Origineel houdt dat kleinie boutje een ring vast die nauw om de 6-kant van
Hiero zie je um net zitten onderaan de foto:
DSC00007.jpg
 
Wat een weer...gister is mijn MZ omgewaait voor het flat...viel gelukkig in het gras dus geen schade alleen berg benzine kwijt :/ ...
Vandaag ook gewoon gereden ..was eerst erg zonnig...maar kwam al snel verandering in :( ..ook het gewiebel in het frame werd steeds erger.
Er zit een kleine slag in het achterwiel dacht dat dat eerst de oorzaak was, verder geen speling op het wiel,gecontroleerd op de middenbok...maar nu eens proberen met met wiel op de grond ..wat blijkt speling B| ...
Dus wiel eruit gehaald en wat blijkt...beide wiellagers aan barrels :X , gelukkig nog een tweede ETZ die ik aan het slopen ben dus ff wiel wisselen..heeft ook een beter bandje.
Morgen ff op het werk 2 lagertjes uit het schap halen, heb ik weer een fris reservewieltje.
Misschien toch maar met minder gas over de snelheidsdrempels???? ;) .
Van die sloper was blok vastgelopen met zuiger in bovenste positie..balen dus want hoe krijg je de cilinder los? Wil ik het blok verschuiven en heb ik oa. de cilinder vast wat blijkt de cilinder is gewoon los *O* ..jammer dat dus blijkt dat de krukas vast staat B|
Nou ja in elk geval een MZ met weer een goede wegligging :]
MZllsss,Rob.
 
Zo de detonatie in de kop is er uit, geen geklop en te veel warmteontwikkeling meer nadat er in volgorde:

-Papieren pakking 0,4mm
-Messing pakking 0,8mm
-Papieren pakking 0.4mm

als voetpakkingen zijn gemonteerd waardoor de koppakking met 0,2mm alu de juiste squish afstelling het verhaaltje compleet maakte Nu nog wat werken aan de carb want die krijgt op te weinig benzine, of vlotterniveau is niet oke, de hoofdsproeier opgeboord van 130 naar 150 maar brengt niet al te veel uitkomst.................gaat de goede kant op :)
 
Yep het zijn vaak vergeten afstellingen die bij een tweetakt wel degelijk belangrijk zijn.
Ben zelf ook al weer een tijdje bezig met een vervelend euvel: het gas blijft enigszins hangen...al kabels vervangen en hendel gesmeerd...ben bang dat het toch aan de gassschuif ligt. Straks ff de schuif los halen..misschien ergens een braampje :X
MZlllss,Rob.
 
Zo de detonatie in de kop is er uit, geen geklop en te veel warmteontwikkeling meer nadat er in volgorde:

-Papieren pakking 0,4mm
-Messing pakking 0,8mm
-Papieren pakking 0.4mm

als voetpakkingen zijn gemonteerd waardoor de koppakking met 0,2mm alu de juiste squish afstelling het verhaaltje compleet maakte Nu nog wat werken aan de carb want die krijgt op te weinig benzine, of vlotterniveau is niet oke, de hoofdsproeier opgeboord van 130 naar 150 maar brengt niet al te veel uitkomst.................gaat de goede kant op :)

besef je dat je met dubbele voetpakkingen aan het tunen bent?
de poorten gaan eerder open en ook weer later dicht.
 
Is bekend ja maar moest ook wel op deze manier opgelost worden want de hele cilinder is al door een vorige eigenaar uitgevijld en bewerkt, nu is de poortiming prima, alles netjes open en de zuiger heeft de juiste verbrandingsruimte en compressie. Gisteravond nog even mee bezig geweest en onderin is het vermogen prima, het middengebied ook maar vol in de powerband nog net iets te kort maar de juiste sproeiers om daarmee te testen zijn onderweg. Zo'n MZ trekt trouwens behoorlijk, tot de 100km/h geen vuiltje aan de lucht en door zijn lage gewicht stuurt het makkelijk *O*
 
Afgelopen week toch eens mijn gasschuif gecontroleerd ivm hangend gas,,,
Er zaten wat aanloopspoortjes in de gleuf van de stationair schroef...beetje afbramen ..en ja het lukt tot zover.. *O*
Even kijken of het morgenochtend nog steeds goed gaat.
MZllllss,Rob.
 
Moest de carb en gasschuif toch weer bewerken..maar nu gaat het weer lekker *O* ..zat ook ietsje water in de vlotterkamer welke er waarschijnlijk via gaskabel en gasschuif ingekomen is...eens kijken of ik nog een heel afsluitrubbertje voor de kabel heb liggen.
MZlllss,Rob.
 
Hier kan ik me thuis voelen...
Sinds 1994 een ETZ 250, opgeboord naar 300, met oliepomp.
Dan een tijdje een 250, op mengsmering, da's geen doen bij veel gebruik, dus een vastgelopen krukas wegens mengfout....
Nu weer een oliepomp blok eronder, gemonteerd bij 38000 en nog wat km, nu inmiddels, twee jaar later, 59000 en een paar km.
Woon-werk verkeer, toeren, beetje beesten zo nu en dan, heerlijke motor.
Ik heb al veel motoren gehad, maar de MZ bevalt prima.
Heb nu een afgebroken tand op de eerste versnelling, ben bezig m'n reserve-blok (Ook 300, met oliepomp) klaar te maken.
Groeten,
Eduard.
 
Bekende verhalen Ed. Heb ook een een 300 Etz gehad..veel mee gereden en fun gehad. Ook die vastloper helaas gehad met een andere MZ...maar gelukkig is die cilinder niet vastgelopen want deze bleek getuned en liep met een 34 Mikuni ook behoorlijk hard.
Succes met blok opbouwen...ik moet er ook nog 2 doen 8-) .
MZlllls,Rob.
 
Vraagje aan de MZ kenners hier, ik heb een 251 etz met 300cc clilinder, zelf netjes opgebouwd en sportdempers geplaatst, had wat detonatie maar dit is inmiddels verholpen, de carbs netjes gereinigd, nieuwe naald en sproeiers en rubber ring luchtschroef, met veel geprobeer en de naald in de 3e sleuf vanaf boven prima trekkracht in lage en midden toerengebied maar in hoge toeren zo rond de 90-100km/h in hoogste versnelling wil die niet lekker doortrekken, af en toe een plofje bij de cilinderkop , valt heel even uit lijkt het wel om vervolgens weer gelijk op te pakken, of af en toe even de vonk wegvalt, ook geen stationair draaiend blok tot nu toe, als deze 2 zaken verholpen zijn een beste motor :) Ik dacht eerst dat het vlotterniveau te laag was waardoor de carb leegtrok en te langzaam vulde en dus even geen benzine zou krijgen maar dit blijkt het toch niet te zijn, vlotters niet lek maar wel hapert af en toe de bedinging van de vlotternaald maar dit meer vanaf totaal lege vlotterbak, zou het een elektra-probleem kunnen zijn volgens iemand, vroeger had ik dit wel een met brommers het zogenaamde parelen van de bougie maar dit lijkt het nu niet te zijn.
 
Denk eerder dat het aan de sportpijp ligt. Heb je die bij het Motorsportteam gehaald? Ik heb al jaren geleden ook zo 1 gehad...ding werd loeiheet en de motor liep er ook niet goed mee...bochten van 250 en 251 zijn ook verschillend (cilinders ook)en ik heb daar ook verschillen in vermogen mee gehad.
Let op dat je met die pijp niet je cilinder aan gort helpt...hoe is het bougie"gezicht"?
MZlllss,Rob.
 
De bougie is koffie [licht] bruin dus best oke, ik heb de originele pijp liggen dus kan inderdaad die nog eens monteren, evengoed zou stationair toch niet zo afhankelijk moeten zijn van de tegendruk van de demper?

Ik ben wat dat betreft echt een 4-takt man, heb wel een CZ gehad en nu dus deze maar nog veel te leren :)
 
De tegendruk stuurt het brandbare mengsel deels terug
tweetakt.gif

Het kan dus best dat mengsel tijdens stationair ook niet goed is. Bij te arm mengsel bij hoge toeren kan de boel te heet worden en dat is minder voor het mechaniek.
 
Ik heb het wel eens gehad dat 1 carb [2cilinder, 2 carbs] van een 2-takt leeg bleef in de vlotterkamer en met gevolg een groot uitelkaar gespat gat in de zuiger, ik ge je plaatje eens goed bekijken en heb ondertussen een boekje gevonden in de kst over 2-takt tuning , staat best veel in over waarden, mengsel enz..................leesvoer weer *O*
 
Laatst bewerkt:
Opzouten Oma :W
Heb je de MZ al verkocht Motorfreak? Ik kom em zo hier en daar tegen op het internet 8-) ..leuke prijs trouwens...neeeee ik doe het niet ;)
Mijn projekt ETZ250 gaat niet meer door...ik heb de zijspan aansluitingen nodig en kreeg deze niet los zonder het frame vakkundig aan bonken te slijpen. Dat wordt dus kenteken inelveren bij RDW. Maar er komt natuurlijk ook weer een zijspan MZ erbij *O* .
Tijdje geleden nog 3 MZ boeken gekocht, 2 type boeken en het gele Schauberbuch van Wildschrei..leuk leesvoer in elk geval!
MZlllss,Rob.
 
Terug
Bovenaan Onderaan