MZjes

Holy poep , laatste reactie in januari..zal het hier weer eens omhoogschoppen.
Heb em hier al op meerdere topics neergezet maar ik heb op de MFMM het MZ gehalte hoog gehouden 8-) ,MZllsss,Rob.
full
 
Nu ja, dan mijn MZ'je ook maar eens hier.
De foto is gemaakt op het bromfietstreffen in Wellen, Belgie, in de buurt van Borgloon/Alken, altijd leuk dat treffen!
Er was ook een mooie CZ 125, en een mooie MZ RT 125 als in het begin van deze thread, en verder heel veel leuke brommers! O.a. een Hondaatje met twee motorblokken.
Fotoos kun je zien in het Algemene forum, onder "Fietsen met ervaring, we gaan door"
Dit jaar hebben we eens meegereden met de toertocht, mijn vriendin achterop om filmpjes te maken, ze had ook moeilijk kunnen meerijden met haar Kawa KLE 500, dat valt wat erg uit de toon...
Het filmpje staat op youtube, onder de filmpjes van citoyenhonnete.
Mijn MZ'je is een ETZ 250 Luxe uit 1987, en ik neem aan dat de meeste MZ-rijders hier wel lid zijn van de MZ club, dus je hebt er al over gelezen in de Pruttelpot. Opgeboord naar 300 cc, en een tank van een Honda CB750.....
full

Groeten,
Eduard.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb je naam al eens ergens voorbij zien komen Eduard.. waarschijnlijk idd MZCH of anders misschien de MZ mailingslist..
Staat mooi dat tankje op een ETZ ...misschien wel origineel het lelijkste onderdeel van een MZ :o
Ook nog naar het jubileumtreffen volgend weekend? Geldt eigenlijk ook voor andere MZ liefhebbers: VOLGEND WEEKEND MZ JUBILEUMTREFFEN!! 8-)
Als het nog niet bekend is zal ik nog eens even ergens een linkje oid opzoeken.
MZllss,Rob.
 
Laatst bewerkt:
Ja, reken maar dat we naar het jubileumtreffen komen.
We gaan zaterdag heen en weer, ik woon in Born bij Sittard dus dat is niet ver.

Ik had nog liever een tank van een Puch SG 250 gemonteerd, dan zit er ook een mooie olietank naast de benzine tank....
Maar wat ik kon vinden was erg slecht, en deze kreeg ik gratis!
Nu ja, tot zaterdag zeg ik dan maar.
Groeten,
Eduard
 
Ik heb je naam al eens ergens voorbij zien komen Eduard.. waarschijnlijk idd MZCH of anders misschien de MZ mailingslist..
Staat mooi dat tankje op een ETZ ...misschien wel origineel het lelijkste onderdeel van een MZ :o
Ook nog naar het jubileumtreffen volgend weekend? Geldt eigenlijk ook voor andere MZ liefhebbers: VOLGEND WEEKEND MZ JUBILEUMTREFFEN!! 8-)
Als het nog niet bekend is zal ik nog eens even ergens een linkje oid opzoeken.
MZllss,Rob.
Tuurlijk gaan wij er zijn, of vrijdagmiddag of zaterdagochtend, moeten we nog ff kijken.
En daarna door naar Pottendijk natuurlijk! *O*
 
Was een mooi en gezellig treffen. Veel leuke fietsen gezien en ook vele bekenden en onbekenden gesproken. Johan dus gezien en ook Eduard die net wegreed.
Op naar de volgende 5 jaar dus, MZllsss,Rob.
 
Da's mooi Robic, we hebben jou zien aankomen na de toertocht!
het was inderdaad een heel leuk treffen, veel mooi's en heel gezellig!
Een paar filmpjes staan/komen op youtube, bij de filmpjes van spokebeest,
ik zal de links z.s.m. plaatsen.
Groeten,
Eduard.
 
Heren,

Ik zit er over te denken om een mz250 te kopen als eerste motor, hebben jullie tips en dergelijke om deze motorfiets iets 'op te voeren'? heb namelijk van de beste man gehoort dat hij maar ongeveer 120 rijdt.

mvg
 
Och man, enerzijds mag je niet harder dan 120, anderzijds kunnen ze wel harder.
Als ik op de snelweg 110 teller draai moet ik vaak naar de linkerbaan omdat er tammelaars voor me zitten....
Het gaat er niet om hoe hard ze gaan, maar of je er 1 wilt hebben.
De MZ rijdt fijn, is goedkoop in het gebruik, afgezien dan van de tweetaktolie, je moet rekenen op 1 liter op de 1000 km, ongeveer, of je nu met oliepomp of met mengsmering rijdt.
Maar je kunt ongeveer alle onderhoud zelf doen, onderdelen kosten drie keer niets...
Status zero, plezier maximaal.
Groeten,
Eduard
 
Och man, enerzijds mag je niet harder dan 120, anderzijds kunnen ze wel harder.
Als ik op de snelweg 110 teller draai moet ik vaak naar de linkerbaan omdat er tammelaars voor me zitten....
Het gaat er niet om hoe hard ze gaan, maar of je er 1 wilt hebben.
De MZ rijdt fijn, is goedkoop in het gebruik, afgezien dan van de tweetaktolie, je moet rekenen op 1 liter op de 1000 km, ongeveer, of je nu met oliepomp of met mengsmering rijdt.
Maar je kunt ongeveer alle onderhoud zelf doen, onderdelen kosten drie keer niets...
Status zero, plezier maximaal.
Groeten,
Eduard
Mee eens! En je kunt er best hard mee de bocht om!
tn_P1030288.JPG

tn_P1030319.JPG

tn_P1030491.JPG

tn_P1030550.JPG

tn_P1030507.JPG
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Ik zit er over te denken om een mz250 te kopen als eerste motor, hebben jullie tips en dergelijke om deze motorfiets iets 'op te voeren'? heb namelijk van de beste man gehoort dat hij maar ongeveer 120 rijdt.

mvg


Het was mijn eerste motor,..in 1985. Het is een erg comfortabel ding waarmee je ook goed lange afstanden kunt rijden. Ik zat toen nog op school en had weinig geld. Verbruik is ongeveer 1 op 16 a 17. De mijne liep ongeveer 145 op de teller (je mocht toen nog maar 100km pu. :Z ..ik zou hem niet opvoeren. Ik weet niet of een 300 cc cilinder veel uitmaakt?? Zou je nog kunnen overwegen.
 
Laatst bewerkt:
Het was mijn eerste motor,..in 1985. Het is een erg comfortabel ding waarmee je ook goed lange afstanden kunt rijden. Ik zat toen nog op school en had weinig geld. Verbruik is ongeveer 1 op 16 a 17. De mijne liep ongeveer 145 op de teller (je mocht toen nog maar 100km pu. :Z ..ik zou hem niet opvoeren. Ik weet niet of een 300 cc cilinder veel uitmaakt?? Zou je nog kunnen overwegen.
Een 300? Neem dan een originele, die geven nog wat extra vermogen. De opgeboorde dingen geven alleen maar extra verbruik (poorttiming naar z'n grootje)
Expansieuitlaat doet wel wat, maar je vermogen wordt bij een heel beperkt toerental bereikbaar, laag in de toeren stort ie in. Een goed afgestelde ETZ met bijbehorende uitlaat werkt het beste voor vermogen en knip.
Ik rij met een ETZ 251 met (TS)armeeuitlaat. Loopt goed en hard. Stationair niet optimaal, carb vertoont wat slijtage na 95000 km denk ik.
 
Zelf heb ik (maar ook maten van mij) wel goede ervaringen met een opgeboorde 300, gebruik wel een goede zuiger dus van Mahle of KS en geen goedkope shit.
Ik heb geen goede ervaring met een expansieuitlaat: veel vermogensverlies in lage en midden toerengebied en een partij pokkeherrie.
Ook kan een getunede 250 mooi en goed lopen maar dan moet je weten wat je doet of door een profi laten doen. In combinatie met een Mikuni 34 mm loopt dat heel mooi en krachtig en is het verbruik niet veel hoger omdat je de boel niet hoeft af te wurgen.
De prestaties in het laatste geval is dan met gemak 120 km/u rechtopzittend met een ETZ 251 en een top van ruim 145 km/u op teller!
Maar voor een standaard MZje is een goede afstelling erg belangrijk en ook een goede originele uitlaat van het juiste type.
Mijn ervaring met vele MZ's is dat ze standaard meestal een top hebben van 120-130 echte km's..op zich wel genoeg voor dagelijks gebruikt is mijn mening en goed tegen de gele briefjes van de CJIB ;)
Succes!!! MZllsss,Rob.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jou (het manneke op die moto hierboven) nog gezocht, maar niet gevonden. Wel zien binnenrijden na de toertocht.
Hier de link naar de twee filmpjes:
Krijn Heerschap (met groene t-shirt) zijn prachtige zelfbouw trial van een MZ TS150

full


De behendigheidsproef:

full
 
Laatst bewerkt:
Hoi Robic, en de andere lezers.
Zoals je zegt, wel een goede zuiger nemen. De Mahle was heel fijn.
Mijn eerste MZ was een naar 300 opgeboorde ETZ 250. Met oliepomp.Die was eerst van m'n broer, hij reedt er mee met zijspan.
Dat zijspan is toen naar de BMW gegaan van z'n, nu ex-vrouw.
De fiets is naar m'n neef gegaan, die er tenslotte toch niet mee ging rijden, en zo kon ik er vanaf 1994, toen ik na 10 jaar in In Frankrijk wonen, weer naar Nederland kwam, mee rijden, en later van m'n neef gekocht.
Daar zat een Mahle zuiger in die een leuke deuk bovenin had, maar het reed als een speer!
Die deuk kwam wel vaker voor, las ik in Pruttelpotten, maar was nooit een probleem.
Wel het rijden zonder carterolie, de fiets was een keer omgewaaid, en de bak was wat leeg.
De versnellingsbak werd erg lawaaiig, ik heb toen een 250 zonder oliepomp gekocht, en later nog een 300 met oliepomp. en dat blok hangt nu in het frame van de 250.
Een blok dat 10 jaar alleen zo nu en dan was rondgeschopt, niet gedraaid...
Nieuwe olie erin, en dat was bij 39800 km... nu inmiddels 79000, en helaas moest ik het blok dit jaar eens uit elkaar halen omdat er een tand was afgebroken van het secundaire tandwiel van de eerste versnelling...
In 2007 heb ik eens een nieuw zuigerpenlager gemonteerd, die dingen krijgen veel te lijden. Deze heeft ook een Mahle-zuiger, maar zonder deuk bovenin, ik denk dat m'n broer het beesje met zijspan wel eens wat veel heeft gevraagd...
Verder gewoon gaan he, elke dag, de hele winter door, ruim 20000 in de de afgelopen 12 maand, ook met bagage bij 30 graden in Frankrijk.
Dus zo'n opgeboorde kan prima voldoen!
Nu ja, en wat ik op het treffen heb gezien, die TS'en die nog zo mooi gaan, zelfs die mooie 350 boxers, die ook nog zo mooi draaien...
Zoeen wil ik ook nog wel eens erbij, wat mooi!
Het lijkt wel onverwoestbaar, de MZ!
Groeten,
Eduard
 
Ik heb jou (het manneke op die moto hierboven) nog gezocht, maar niet gevonden. Wel zien binnenrijden na de toertoch.

[afbeelding]

Ik heb de toertocht niet gereden maar kwam ergens in de middag aanzetten, daarna nog naar supermarkt geweest om wat dood BBQ vlees aan te schaffen plus drank ;)
Later op de avond was ik rond het kampvuur te vinden 8-)
Maar zo gaat het vaak op een treffen , je komt te veel bekende en onbekende lui tegen , dan lukt vaak een uitgebreid praatje niet.
MZllsss,Rob.
 
Eh be, Robic, we gaan ons nog wel eens zien op een treffen.
We hadden je graag eens ontmoet!
En anders kom je maar eens langs in Born, de koffie staat wel klaar!
Stuur maar een mailtje of bel maar.
Groeten,
Eduard
 
We komen elkaar vast nog weleens tegen Eduard, ik ben redelijk vaak op treffens te vinden straks ook bij jou in de buurt zoals Kleppenjagerstreffen in Gemert, Ratbikerally in Grubbenvorst en misschien ook wel de Zandpadentoertocht :]
MZllsss,Rob.
 
Komp wa good.
Zoals gezegd, stuur een mailtje of bel, m'n tel. nr staat wel ergens in de MZ mail lijst. Het is niet goed in de lijst in de Pruttelpot, vandaar dat ik een correctie heb geschreven in de mail.
Groeten,
Eduard
 
Zo oma ...opzouten!!!!
Vandaag maar weer eens op de ETZ naar het werk..heb te lang niet gereden vooral omdat ik het koekblik nodig had om veelvuldig spullen te vervoeren voor mijn nieuwe huis...
Ook met de sneeuwval en gladheid van afgelopen dagen heb ik het zijspan niet uit kunnen proberen...wel veelvuldig gedrift met het koekblik maar das een ander verhaal..;)
Maar het is heerlijk om weer te rijden en het MZje startte bijna spreekwoordelijk na 2 trappen...
Nu nog meer MZers uit de winterslaap???? Blijft het onderwerp meer bovenaan*O*
MZlllss,Rob.
 
Laatst bewerkt:
Nu, de hele maand december niet gereden wegens gebroken sleutelbeen, trial-training.....
maar sinds 2 januari weer op de MZ!
En ook deze startte goed na een maand stilstaan!
Groeten,
Eduard
 
Mijn 251 deed het vanmorgen ook gewoon, alleen toen ik bijna op school was sloeg ie voor het stoplicht toch ff af. Al die mist vanmorgen vond ie niet prettig.
Ik vermoed wat vocht in de vlotterkamer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan