Auto wiel/motor band

ploktor

Rookie
22 jun 2006
4
0
Gaast
Hallo,

Ik hoor uit verschillende hoeken geruchten dat het mogelijk moet zijn om om een auto velg een motorband te monteren (lekkere vette achterband)
Anderen zeggen weer dat die niet om een autovelg passen omdat 16" in de autovelg-wereld net even anders is dan 16" in de motorvelg- wereld.
Ik weet het dus niet meer....
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of met zekerheid enige uitleg hierover kan geven?

Dus geen gissingen of gokjes, maar feiten!


PT
 
Feit is dat de rand van een tubeless velg van een motor en auto gelijk zijn.

Klopt is idd een feit..

Feit is ook dat je na montage van een autoband geen enkele bocht meer kan
maken. _O-

Feit is dat je beter moet lezen, hij wil een motorband om een auto velg... en dat kan prima...

Kijk maar bijv. in Duitsland... rijden veel streetfighters zo rond..
 
Hoi allemaal,

Zoals ik al bang was, veel giswerken opmerkingen en helaas (nog)geen oplossingen.
Ik zal even een beetje toelichten wat de bedoeling van mij is, zodat een ieder wat van de achtergrond mee krijgt.
Ik ben bezig om zelf een motor (lees chopper) te bouwen, en ik heb een hekel aan alles wat zo in de winkel te koop is en waar iedereen mee rond rijdt.
Toen ik van de mogelijkheid hoorde om een autovelg te gebruiken als achterwiel was ik dus ook meteen verkocht, dit was wellicht weer een van de "zo zie je ze niet vaak" uitdagingen, alles moet custom bedacht en gemaakt worden, daar ben ik gek op !!
Dus vandaar mijn brandend verlangen om het onmogelijke mogelijk te maken, maar dat lukt mij niet zonder een beetje hulp van een technisch forum....hee dat zijn jullie/wij dus!
Dus nogmaals, is er op deze gehele aardkloot nou niemand die mij hiermee op weg kan helpen?
Of is het beter om deze vraag eens bij het chopper forum neer te leggen?


Groeten PT::: :]
 
nee, dat gaat niet :N
het zou een prima zijspanoplossing zijn.
een 15" smart band op de 15" velg van een chopper en zijspanrijden maar :}

het gaat alleen niet :N
een tubeless motorvelg heeft een kleinere omtrek als een autovelg.
als het gietwiel een dikke velg heeft wordt het wel eens uitgedraaid, het gaat tenslotte niet om centimeters dikte.
je kan een autoband er ook op persen maar die is dan eigenlijk op de hiel uitgerekt.

ik heb in het kader van het streetfighterverhaal wel eens een verhaal gelezen van een amerikaans bedrijf dat een autovelg rondom oplast om er daarna een motordiameter van te draaien.

vraag mij dus niet waarom maar de velgdiameter van een autovelg en een motorvelg verschillen bij dezelfde bandmaat.
 


Je ziet het vaker bij enkelzijdige achterbruggen. Dat is natuurlijk ook mooi maar enorm veel breder kan je dan niet gaan lijkt me. Of de achterbrug moet off-centre staan. Dan zit je nog met uitlijnen ketting (of getande riem..?)
 
Beste PT,

Ik zit ook al een tijdje met deze vraag en zoek tervergeefs het internet af. Maar zo'n project is haalbaar, je zal niet de enige zijn die het lukt. Ik zit met mijn budget, maar wil perse een brede achterband. Ik heb dus oog op een goedkope Honda Shadow VT 700 met lichte achterschade (voor een appel en 1 ei) of een wat duurdere Suzuki intruder 1400 met lichte achterschade. Het nadeel van 700 cc is dat je met zo'n dikke achterband eigenlijk te weinig vermoge hebt bij het accelereren. je moet natuurlijk wel kunen lassen, maar ik dacht aan een monobrug van doos-profiel en die gewoon met een elektriesch valamboog lasapparaat aan elkaar bakken (is altijd sterk en dus veilig). ALs ik wel eens op de autosloop kom, zie ik vaak velgen waarvan de band zeer schuin is afgesleten, maar het profiel en de wang zijn nog goed (ook bijvoorbeeld een velg met band van een caravan of aanhangwagen zijn niet te hoekig). Verder is het de meest eenvoudige manier om het blok off-center te plaatsen, doormiddel van de motor-ophangingen te verplaatsen. Hierdoor staan de tandwielen gewoon weer in lijn, zonder andere ingewikkelde handelingen te hoeven uitvoeren zoals het cardanhuis uit te vrezen of verlengbussen te plaatsen op de primaire aandrijf as. Het is dan alleen nog maar een kwestie van het wielnaaf-huis in de velg lassen. Dit alles is voor nog geen 100 euro te realiseren en kan je dus eventueel fouten maken en daardoor goedkoop en veel experimenteren om een goed resultaat te verkrijgen.
Als ik met mijn budget project ga beginnen, hou ik je zeker op de hoogte en zal proberen foto's te maken.

Ps. Bij een autoband zou bij het maken van een bocht, de motor in eerste instantie omhoog gaan, waarna hij op het randje van de band moet gaan rijden. Het evenwicht zal dan erg moeilijk te vinden zijn.
Je moet de motor de bocht induwen, waarna hij op een gegeven moment de bocht invalt. Dus: eerst duwen en vervolgens opvangen.... afhankelijk van de breedte van het platte stuk aan de band. Maar een chopper is alleen om rustig te cruisen, dus ook al stuurt hij voor geen meter, gewoon lekker rustig hangen in de bochten. En nog een voordeel is van een autoband is dat je geen standaart meer nodig hebt, hij blijft altijd rechtop staan (heel mannelijk) :Y

Succes,
René
 
Laatst bewerkt:
In een kicxstart van vorig jaar stond een artikel over Henny Raats, die Vmaxen verbouwd. Die heeft bij eentje een monobrug toegepast met een velg van ik dacht een mercedes erin.


full



Of die velg nog bewerkt is weet ik niet, maar dat is altijd na te vragen natuurlijk :)


Het was overigens een anderevelg dan op dit exemplaar
 
ik kwam dit tegen, er schijnt een hele 'darksider'-cult te bestaan van bikers die autobanden gebruiken op de achtervelg van hun 2-wielige motorfiets:
Ik weet dat op zijspannen er vaak autobanden worden gebruikt. Is ook logisch omdat een zijspan motor niet bedoeld is om over te hellen. Op een zijspan worden de autobanden dus op dezelfde manier gebruikt als op een auto.
Maar een autoband op een 2-wieler, daar had ik nog nooit van gehoord of over gelezen.

http://forums.delphiforums.com/n/ma...rt&prettyurl=/DarkSiding/start&gid=2038305650

http://darkside.nwff.info/?p=mileagedisplay

disclaimer: Blijkbaar is dit een hele controversiele praktijk.
ik zet het hier alleen neer ter info, ik heb er verder geen mening over. Ik heb er ook geen ervaring mee.
Maar het fascineert me wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan