stalen remleidingen bandit zelf maken

pallie

MF'er
3 aug 2005
72
0
lommel
ga dus zelf mijn remleidingen maken. wat ik gekocht heb:
2m leiding goodridge
4 banjos
langere bout (zo kan ik met 2 leidingen vanaf rempomp naar beneden)
dichtingsringen

iemand nog tips? het gaat over een bandit 1200 1997. nog iemand 2 remleidingen van bandit naar onder? zo ja, hoe lang zijn ze elk? en hoe is de positie van de bouten onderling?
 
Heb je ooit een productie moterfiets gezien met 2 lijdingen naar beneden?


Als iets vaak gebeurd hoeft er geen goede reden voor te zijn. Er worden veel mensen vermoord in oorlogen enzo daar is ook geen goede reden voor.
Ik heb op me werk wel eens achteraf stalen remleidingen gemonteerd maar dan echt maar 1 stuk naar beneden. En zolang je goede koppelingen hebt/maakt is de kans dat hij gaat lekken erg klein.



Ben je nu echt zo dom?????

Eerst zeg je dat je nog nooit een productiefiets heb gezien met 2 leidingen, en daarmee doelde je op het feit dat 1 leiding met een spiltsing naar elke klauw dus beter zou zijn.

Nu zeg je weer dat als het altijd zo gebeurd, dat dat niet hoeft te betekenen dat het beter is.
Ik ben blij dat je iets van me geleerd heb.

Dan nog over oorlog en mensen vermoorden, in het gedachtegoed van een oorlog is het waarschijnlijk wel goed als er mensen dood gaan, anders was het geen oorlog :)


En dan het laatste, hoe heb jij in godsnaam een remleiding uit 1 stuk kunnen maken naar 2 remklauwen, want daar hadden we het over tenslotte.
Een splitsing maken in een remleiding naar 1 klauw lijkt mij idd ook een beetje onzin :P

Maar noem mij nu eens een voordeel op van 1 leiding vanaf je rempomp naar een t-stuk en dan verder met 2 leidingen naar je remklauwen, zie daar echt geen voordeel in, kan ze eigenlijk ook niet bedenken.
 
Voor circuitmotoren is een met T-stuk gesplitste leiding, zoals veel fabrikanten ze monteren, zelfs verboden. Reden? Verhoogde (evengoed geringe) kans op lekkage.
Waarom monteren fabrikanten ze dan? Is sneller en goedkoper. Zo'n leiding zal niet snel ergens tegenaan schuren, ook niet als ie er met de Franse slag op is gezet. Hij kan in één stuk er op worden geschroefd, je hoeft niet met twee leidingen van (iets) verschillende lengte te werken. Een paar minuutjes winst per motor telt snel op als je er duizenden maakt....
Hetzelfde geldt voor rubberen leidingen. Waarom rubber monteren, dat elke 3 jaar vervangen moet worden, meer uitzet en minder gevoel geeft? Iezze siempel.... het is goedkoper en makkelijker/sneller te monteren.
 
er zijn een paar mogelijkheden.
1 de orginele splitsing gebruiken en een 3 leiding systeem handhaven. duurdere versie
2 2-leidingsysteem met alle 2 de leidingen vanaf de rempomp.2 verschillende lengten. voordeel/nadeel??
3 2-leidingsysteem met 1 lange leiding vanaf de rempomp naar de rechterklauw en dan een korte leiding van de rechterklauw over hetspatbord naar de linker klauw. waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. wel lastig ontluchten door die lus over het spatbord heen.

ik zelf heb optie 2 met HEL-leidingen. ik vind die korte lus over het spatbord niet mooi.

gebruik wel nieuwe afdichting ringen bij de banjobouten. en een momentsleutel
 
Voor circuitmotoren is een met T-stuk gesplitste leiding, zoals veel fabrikanten ze monteren, zelfs verboden. Reden? Verhoogde (evengoed geringe) kans op lekkage.
Waarom monteren fabrikanten ze dan? Is sneller en goedkoper. Zo'n leiding zal niet snel ergens tegenaan schuren, ook niet als ie er met de Franse slag op is gezet. Hij kan in één stuk er op worden geschroefd, je hoeft niet met twee leidingen van (iets) verschillende lengte te werken. Een paar minuutjes winst per motor telt snel op als je er duizenden maakt....
Hetzelfde geldt voor rubberen leidingen. Waarom rubber monteren, dat elke 3 jaar vervangen moet worden, meer uitzet en minder gevoel geeft? Iezze siempel.... het is goedkoper en makkelijker/sneller te monteren.

Het nederstaete yamaha team in het ONK rijdt gewoon met stalen remleidingen met een t-splitsing ;)
 
En dan bedoel ik zo gesplitst.

full
 
er zijn een paar mogelijkheden.
1 de orginele splitsing gebruiken en een 3 leiding systeem handhaven. duurdere versie
2 2-leidingsysteem met alle 2 de leidingen vanaf de rempomp.2 verschillende lengten. voordeel/nadeel??
3 2-leidingsysteem met 1 lange leiding vanaf de rempomp naar de rechterklauw en dan een korte leiding van de rechterklauw over hetspatbord naar de linker klauw. waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. wel lastig ontluchten door die lus over het spatbord heen.

ik zelf heb optie 2 met HEL-leidingen. ik vind die korte lus over het spatbord niet mooi.

gebruik wel nieuwe afdichting ringen bij de banjobouten. en een momentsleutel

In kosten maken optie 2 en 3 maar erg weinig verschil, de leiding zelf kost maar weinig, de koppelingen zijn een stuk doorder waardoor optie 1 idd het duurste is.
Ik weet niet of de lus bij het ontluchten veel uitmaakt. Bij ontluchten pomp je de vloeistof sowieso al van boven naar beneden, dus tegen de natuurlijke richting van de luchtbellen in. Als je eerst de klauw ontlucht waar de "hoofd"leiding naartoe loopt en daarna de andere klauw, maakt het volgens mij niet uit. Maar dat kan ik mis hebben, het is puur een theorie, ik heb in de praktijk nog niet zo'n opstelling ontlucht. (komt nog wel, aangezien m'n nieuwe Div900 zo'n soort opstelling heeft.
 
Ben je nu echt zo dom?????

Eerst zeg je dat je nog nooit een productiefiets heb gezien met 2 leidingen, en daarmee doelde je op het feit dat 1 leiding met een spiltsing naar elke klauw dus beter zou zijn.

Nu zeg je weer dat als het altijd zo gebeurd, dat dat niet hoeft te betekenen dat het beter is.
Ik ben blij dat je iets van me geleerd heb.

Dan nog over oorlog en mensen vermoorden, in het gedachtegoed van een oorlog is het waarschijnlijk wel goed als er mensen dood gaan, anders was het geen oorlog :)


En dan het laatste, hoe heb jij in godsnaam een remleiding uit 1 stuk kunnen maken naar 2 remklauwen, want daar hadden we het over tenslotte.
Een splitsing maken in een remleiding naar 1 klauw lijkt mij idd ook een beetje onzin :P

Maar noem mij nu eens een voordeel op van 1 leiding vanaf je rempomp naar een t-stuk en dan verder met 2 leidingen naar je remklauwen, zie daar echt geen voordeel in, kan ze eigenlijk ook niet bedenken.
Ik heb idd nog nooit een fiets gezien met 2 leidingen naar beneden.

Over dat oorlog,. Dat betekend nog niet dat oorlog goed is.

En ik bedoel 1 leiding naar beneden,. en dan onderaan een splitsing.
En waaarom dat dan beter zou zijn? Een stuk minder leiding wat uit kan zetten.
 
En ik bedoel 1 leiding naar beneden,. en dan onderaan een splitsing.
En waaarom dat dan beter zou zijn? Een stuk minder leiding wat uit kan zetten.


ten eerste vergelijk je rubberen leidingen met stalen remleidingen, rubber zet vele malen meer uit, dus die zeg ong. 20 cm meer leiding op een totaal van 2 meter maakt bij stalen remleidingen niets uit.

Dat is dan misschien meteen de reden dat rubberen ledingen uit 3 delen zijn, en stalen uit 2 losse leidingen.
Verder heb ik een beter gevoel bij 2 losse leidingen met minder koppelingen dan een gesplitste leding met meer koppelingen.

een leiding uit 1 stuk gaat niet snel stuk, problemen vinden altijd plaats bij overgangen, dus koppelingen, hoe goed het ook in elkaar is gezet.
Dat geldt voor remleidingen, maar ook voor water en gasleidingen, electrische bedradingen ect.
 
Leuk projectje, zelf een keer gedaan met van die draadbanjo's meer ik begin er niet meer aan, is me het geld niet meer waard.
Het probleem dat ik had was dat de banjo in een hoek moet komen, dus onder aan de slang zit hij bijvoorbeeld naar links en boven naar rechts. Die draai was heel moeilijk te maken omdat de banjo vast gaat haken op de leiding. Let hier dus goed op. Ik ben er van overtuigd dat het gewoon kan, maar mij lukte het iig niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan