Virago loopt op 1 cilinder

Ronaldo

Rookie
26 nov 2002
4
0
Ik heb een Yamaha Virago 535. Deze heeft het volgende probleem.

Af en toe loopt hij op 1 cilinder. Dit weet ik, omdat als hij slecht gaat lopen, en ik trek de bougie kabel van de achterste cilinder eraf, geen verschil. Hij blijft lopen en ook slecht. Het maakt echt niets uit.
Ook rookt de bovenste uitlaat, van de achterste cilinder, als hij wel gewoon goed loopt meer. Er komt meer vuil uit. Dus als hij goed loopt is de verbranding niet goed.
Even geleden kwam ik erachter dat als ik de bougie dop er niet op zet maar net 1 cm er boven, hij perfect liep. Doordat de bougie dop niet helemaal op de bougie zit maar erboven zweeft, is er een hogere overslag spanning.
Het vervelende is dat hij af en toe problemen opleverd en af en toe goed loopt.

Ik heb de bougie weer vervangen, 2 weken geleden ook al, en de bougiedop ook vervangen.
Ik denk dat het aan de bobine kan liggen maar dat is niet te meten. Hij gaat natuurlijk altijd goed als ik thuis ben ernaar kan kijken.

2 vragen:
1: heeft iemand hetzelfde probleem gehad, en wat was de oplossing?
2: Weet iemand waar ik een 2e hands bobine kan kopen?

Bedankt voor reacties.

Greetings..........
 
De Virago van mijn schoonmoeder (nee, geen geintje) liep laatst ook beroerd, had alleen niets met de bougies te maken: carburateurs waren vuil en de luchtinlaatrubbers waren niet goed aangesloten. Omdat je schrijft dat de motor niet lekker loopt als hij wel op twee cilinders loopt (hoop rook en vuil) zou ik het toch eens in de afstelling of de schoonmaken van de carbs zoeken. :)

Twedehands bobines vind je op de sloop, o.a. www.woesthoff.nl.
 
Alvast bedankt voor de tip op de onderdelen. Iets ver van huis, maar dat is weer een leuk ritje.

Ik denk niet dat het in de carbs zit. Het is echt heel duidelijk dat de achterste cilinder niet meedoet op het moment dat het probleem er ECHT is.
Ik denk dat hij constant maar net genoeg spanning heeft voor een vonk, en hierdoor niet goed verbrandt.

Ik heb alleen begrepen dat het mogelijk ook een electronica probleem is, een chip of zo iets.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Bedankt.

Greetings..........
 
Nee die heb ik niet gemeten. Maar als die niet goed zou zijn dan kan het denk ik niet zo zijn dat hij de ene dat gewoon goed loopt en de andere dat slecht.

Ik vermoed dat het aan de electronica of aan de bobine ligt. Ik weet echter niet of de bonine zo defect kan zijn dat hij af en toe wel en dan weer niet goed werkt.
Van electronica weet ik dat dat kan, er zouden losse contacten kunnen zijn. Maar volgens mij is dat allemaal ingegoten, of niet??

Bedankt.

Greetings..........
 
Een vraag rij je soms korte stukjes zodat de bougie niet voldoende warm wordt, dat was n.l. mijn prbleem met een virago 1100. Bougie met lagere warmte graad erin gezet (door een officiele dealer) en het probleem was opgelost. Kijk ook eens voor de zekerheid naar de inlaatspruitstukken, die willen bij een virago wel eens verschuiven/eraf springen.
 
Ja, hier ook hetzelfde probleem.
Mijn broer heeft hier ook een virage staan (920) met hetzelfde probleem. In elk geval waren daar de inlaatrubbers gebarsten en zogen duidelijk valse lucht aan (rubbers kosten btw 42,- en 52,-).
Momenteel loopt het nog niet vanwege een legen accu maar de afstelling is ook nog lang niet goed.
 
1
Ik denk niet dat het in de carbs zit. Het is echt heel duidelijk dat de achterste cilinder niet meedoet op het moment dat het probleem er ECHT is.

2
Ik denk dat hij constant maar net genoeg spanning heeft voor een vonk, en hierdoor niet goed verbrandt.
1
Als de afstelling vd carbs niet zo lekker is, kan een bougie vet slaan & dan heb je dus ook opeens een cilinder minder meelopen. Na een tijdje loopt ie weer en brand ie zichzelf weer schoon. Hoe was de kleur van die bougie die je hebt vervangen?

2
Pas op voor een idéfix. ;) Voor je het weet ben je 5 reparaties verder en heb je 't probleem nog steeds. (zelf vanalles gehad met op 3 pitten lopende cb750 '( )
 
Op woensdag 27 november 2002 08:59 schreef roestendoenze het volgende:Pas op voor een idéfix. ;)

Zo gevaarlijk is dat hondje van Obelix toch niet :P

Virago's zijn inderdaad vrij gevoelig voor vervuilende bougies, weet niet waar dat vandaan komt.
 
Wat ik heb van horen-zeggen, is dat de de tweede cilinder kan "verbranden" omdat het blok in een V-vorm is gebouwd. De tweede cilinder staat achter de eerste waardoor deze niet goed wordt gekoeld!

Informeer eens bij de dealer!!!!

suc6
 
www.kalsbeek.nl bedoel ik.

Hier weer een verhaal van mij, copy and paste, hoe ik bobine's test.
(heb drie twins, 2 x hd 1 x intruder eigenbouw hardtail en diverse 4 pitters, mag ook graag sleutelen, maar zit nu met een GS die het niet doet, wel vonk, geen brul, zaterdag gaat Lucht/mengsel stelschroef

De meeste vragen waar zit die schroef?
Kan ik niet in detail omschrijven.
Maar op beide carburateurs zit er 1
Ze zijn te herkennen aan het feit dat ze van buitenaf toegankelijk zijn met een smalle lange plattebekschroevendraaier, ze zitten min of meer “in” de carburateurs (soort huisje, maar dan zonder deksel, daar waar je de schroevendaaier in kunt steken zie je wel) en achter de schroef zit een veertje, dus als je er aan draait voel je een weerstand.
En ze zijn kleiner dan de schroeven die niet “in” de carburateur zitten zeg maar, maar “op” oftewel meer volledig zichtbaar, de schroeven voor het stationair stellen bedoel ik

Schroef gevonden? Okay dan! Aan de slag!!

Indraaien = minder benzine geven.
Dichtgedraaid krijgt ie geen benzine
Uitdraaien = meer benzine geven.
Zwarte bougie = teveel benzine of gewoon vuil vet = 1/5 slag indraaien = minder benzine.
Witte bougie = te weinig benzine . te arm = 1/5 slag uitdraaien = meer benzine geven

Telkens na verstellen motor goed warm rijden, bougiesleutel en kleine schroevedraaier op zak, na 10 km bougie’s uitdraaien en bekijken en zonodig de lucht/mengsel bijstellen.
Herhaal dit ritueel telkens totdat de bougies geel/licht koffiebruin van kleur zijn en je afstelling is goed.

Indien men andere luchtfilters gemonteerd heeft, dan anders stellen dan op papier staat. Hier hoe het is met mijn Intruder, die moet 1 ¼ staan maar staat ¾ i.v.m. rijden met S&S filters
Mijn GS moet volgens de boeken op twee hele slagen staan, maar door de montage van K&N filters staat ie gesteld en loopt ie goed op 1 1/5 slag

Note : controleer eerst of je luchtfilters goed zitten, zodat ie geen valse / extra lucht aanvoert want dan krijg je je afstelling nooit voor elkaar, dan kan ie gaan knallen of onstabiel lopen.


Bobine van een 4 cyl.testen : sloop het kreng eraf steek de beide pennen van een multimeter die je ingesteld hebt op 20 Ohm, in de bougiekabels die dus uit de bobine komen, en geven ze een waarde weer van 14.67 Ohm dan zijn ze niet defect. Minder dan 10 Ohm is kadoek.
En deze waarde is de afvoer van de stroom, aan de andere kant van de bobine zitten twee ingangen van de stroom, deze komen uit de ontsteking, steek in deze twee de pennen van de multimeter en ze moeten tenminste een waarde weergeven, dan is dat circuit ook nog goed, dan is de hele bobine nog intackt. 2 cyl. is op dezelfde manier te checken.


Maar bovenstaande is oke, maar je hebt nog geen vonk aan de bougie.
Controleer de ingaande draad (las) van de bobine, en check of er geen breuk in zit, zit die er wel in dan deze kabel vervangen, of er wel of geen breuk in zit doe je door de multimeter op piepsignaal in te stellen, en piept ie, dan is de draad okay.

Nu nog geen vonk.

Check contactpunten, visueel, maak ze schoon, schuur ze op, doe dit met een setje sleutelvijltjes, deze kosten 7 euro bij een gereedschapswinkel, grote vijlen daar verniel je ze mee, let wel dit is een secuur werkje.
Controleer de condensator, of vervang hem direct, kost maar 6 euro, is te controleren door op de onderkant of zijkant te kijken, daar staat een getal, 2.5 bij mijn Honda, dat is de waarde die ie moet geven, en dat lees je uit middels, mijn multimeter heeft dat, daar zit een zekeringtester op, gewone autozekering zeg maar (aansluiting) , steek in beide gaten hiervan een stukje goed geleidend iets, ikzelf neem hiervoor een stripje messing, Zet nu de multimeter op F 20, laat de uitgaande draad van de condensator contact maken met de ene strip, en de massa met de andere, nu geeft ie een waarde weer, op basis van 2.5 mag ie 2.2 – 2.8 weergeven, dan is de condensator nog goed, waarde hoger? Geen probleem, waarde beneden 0,5, vervangen. En geeft ie de waarde weer van de helft wat erop staat, ook geen probleem, dat betekend dat ze in serie zijn geschakeld en je gewoon een verkeerd meetpunt genomen hebt.
als de condensator defect is, dan zal een van de contactpunten gaan vonken op het moment dat deze open staan en je steekt er een kleine schroevendraaier tussen, en de motor staat op contact, als de contactpunten nu gaan vonken dan is er een condensator defect, deze dingen zijn bedoeld als buffer voor stroomopslag min of meer, dan kan de overtallige stroom niet retour, dus vonkt ie.

(bij draaiende motor mag er geen vonk overspringen op de contactpunten, gebeurd dit wel, daar loopt ie even goed om, maar dan zal ie moeilijker starten, je hebt ze dan niet goed schoon gemaakt en herhaal dit)

Als dit geheel werkt, en je ontsteking staat goed, die moet je dan trouwens eigenlijk gelijk even controleren want je hebt het deksel er toch af, dan moet je vonk aan de bougie hebben.

En als het fietsje het dan nog niet doet, zoek dan de oorzaak ergens in het carburatie systeem

Hoop dat je hier iets aan hebt, Groeten Hulzie
http://groups.msn.com/eigenbouw
http://www.ofoto.com inlog kano.huls@wxs.nl wachtwoordt viper

Henk Huls
bende erachterweg en dan even nazien)
 
Hallo,
zoek iemand met een draagbare oscciloscoop(of multimeter met ingebouwd geval)
Kan ook volstaan met scoop op 220 volt,kunt dan niet meten onder het rijden.
Je hoeft dan slechts een oppikspoel te hebben rondom de bobinekabel, dan kun je zelfs onder belasting zijn of de bobine doorslaat, zowel primair als secundair.

Succes
Peter
 
...
Bobine van een 4 cyl.testen : sloop het kreng eraf steek de beide pennen van een multimeter die je ingesteld hebt op 20 Ohm, in de bougiekabels die dus uit de bobine komen, en geven ze een waarde weer van 14.67 Ohm dan zijn ze niet defect. Minder dan 10 Ohm is kadoek.
En deze waarde is de afvoer van de stroom, aan de andere kant van de bobine zitten twee ingangen van de stroom, deze komen uit de ontsteking, steek in deze twee de pennen van de multimeter en ze moeten tenminste een waarde weergeven, dan is dat circuit ook nog goed, dan is de hele bobine nog intackt. 2 cyl. is op dezelfde manier te checken.
...

Dit is meten met laagspanning. Als je zo alles goed meet kan de boubine nog steeds kapot zijn (gebeurt vaak).
Dit kan gebeuren wanneer de secundaire kant doorgeslagen is, met hoogspanning springt de vonk dan intern over.
 
Sorry, maar ik ben er even tussenuit geweest.
Ik heb nog het een en ander aangepast.

Ik heb de bobine gewisseld. Maakt geen verschil '(
Het kan nu alleen nog liggen aan de pickup spoelen of aan de Ingnitor Unit.
Dit is volgens mij alleen nog maar te testen door deze te vervangen. Er valt n.l. niets te verwisselen.

Misschien zijn de pick up coll's te verwisselen. Maar ik weet niet of deze per cilinder aanwezig zijn, en waar deze zitten. Misschien kan iemand mij dat vertellen.

Bedankt
 
Even geleden kwam ik erachter dat als ik de bougie dop er niet op zet maar net 1 cm er boven, hij perfect liep. Doordat de bougie dop niet helemaal op de bougie zit maar erboven zweeft, is er een hogere overslag spanning.
Het vervelende is dat hij af en toe problemen opleverd en af en toe goed loopt.
Greetings..........
Weet je zeker dat er geen breuk in de bougiekabel zit :?
 
Wij hebben hier nog steeds een XV920, iets groter blok maar dezelfde kuren met de achterste cyl. We hebben de ontsteking nu goed, carbs 2x schoongemaakt en nog wil het niet op 2 cyl. starten. Het lijkt erop dat er nog steeds valse lucht aangezogen word langs de achterste carb. Het lijkt te komen langs de as van de gashendel ( :? nog nooit eerder gehoord). Inlaatrubbers hadden we ook al vervangen.

Als we de oplossing hebben zet ik het hier wel neer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan