Choppen! Maar hoe dan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

The law?

Kloon
8 apr 2006
288
0
Enige tijd geleden Heb ik mijn motor hier laten zien.
(Komt hij nog een keer)

*knip*

Nu krijg ik naar aanleiding van deze fiets diverse mailtjes met vragen over hoe en wat over het frame. Nou allereerst bedankt voor de vele lovende woorden met hier en daar een vleugje opbouwende kritiek
:} :}

Maar nu over het choppen:
Een Chopper koop je niet, die maak je natuurlijk zelf!
Mijn motor was een Cb 750 met orgineel frame. Het frame is uit '74 en dat heeft zo zijn voordelen (geen type goedkeuring }) }) )
Allereerst heb ik het orginele frame gefixeerd op een flinke houten plaat. Hierna heb ik de nieuwe plaats van het achterwiel gemaakt mbv een mal die op de plaat werd geschroefd.
Daarna kon het choppen beginnen, alles wat niet meer nodig was eraf geflext.
Vervolgens wat buizen gebogen en het geheel weer aan elkaar gelast.

Dit is de korte uitleg.
Hoe het lassen in zijn werk ging?
Ik heb eerst eens wat gelezen en flink wat geoefend (aan andermans fiets
_ O-)
Hier volgt een kleine les frame verbouwen!
Veel leesplezier!

:]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
http://members.home.nl/jeugdwerkthorn/motor/Frame%20Alterations_%20The%20art%20of%20doing%20it%20right..pdf (printbaar PDF exemplaar)
 
Laatst bewerkt:
nou weet ik hoe het moet
full
 
mooie uitleg

alléén heb geen laservaring en denk dat me de moed een beetje ontbreekt om het zelf aan mekaar te branden :P

echter heb steeds zo één willen bouwen :9~

Thorn is eigenlijk niet ver van Maasmechelen :X

kunnen we niet samen iets regelen :? O-)
 
mooie uitleg

alléén heb geen laservaring en denk dat me de moed een beetje ontbreekt om het zelf aan mekaar te branden :P

echter heb steeds zo één willen bouwen :9~

Ik kon (kan) ook niet lassen. :?
Dus dat is geen reden.
Ook lassen kan je leren.

Misschien hier ook maar een cursusje lassen-voor-dummies plaatsen?
Wie?
 
mooie uitleg

alléén heb geen laservaring en denk dat me de moed een beetje ontbreekt om het zelf aan mekaar te branden :P

echter heb steeds zo één willen bouwen :9~

Thorn is eigenlijk niet ver van Maasmechelen :X

kunnen we niet samen iets regelen :? O-)

Als je geen/weinig laservaring hebt zou ik nog niet gelijk een frame in elkaar lassen. Zeker niet met een electrisch apperaatje... :P
 
Ik had geen voorbeeld, gewoon buigen en passen en dat steeds opnieuw.
Gewoon niet te bangzijn. En niet goed? afflexen en opnieuw beginnen.

Als je geen/weinig laservaring hebt zou ik nog niet gelijk een frame in elkaar lassen. Zeker niet met een electrisch apperaatje... :P

Als je niet zeker genoeg van jezelf bent:
Maak zelf je frame en hecht de buizen op hun plek, zoek een ervaren lasser, laat hem het frame aflassen en geef hem een kratje bier.

 
Laatst bewerkt:
Ik had geen voorbeeld, gewoon buigen en passen en dat steeds opnieuw.
Gewoon niet te bangzijn. En niet goed? afflexen en opnieuw beginnen.Als je niet zeker genoeg van jezelf bent:
Maak zelf je frame en hecht de buizen op hun plek, zoek een ervaren lasser, laat hem het frame aflassen en geef hem een kratje bier.

Zo kan het ook ;)
 
stond een tijdje terug een interessant stuk over in de BackStreetHeroes. Mooie tekeningen van alle soorten lasverbindingen en constructies, tips en truucs..
 
mooie uitleg

alléén heb geen laservaring en denk dat me de moed een beetje ontbreekt om het zelf aan mekaar te branden :P

Ach hier hetzelfde, echter ik ga eerdaags beginnen.
Met lassen te oefenen that is :-). Ik heb inmiddels een Apparaatje gevonden die even word nagezien op me werk enne dan gaan we maar is kijken wat we er van gaan bakken.

Ik heb er enorm veel zin in mede door de correspondentie met TheLaw?
En zeg nou zelf als het niet lekker gaat dan weer onvernieuw etc.

Niemand beheerst dit soort dingen zomaar en iederen heeft het moeten oefenen.

greetz

Bas
 
Erg mooi en zinvol stukje.Kan je hier wat meer over vertellen? Vooral het waarom en hoe?

Het orginele frame heb ik op die plaat geschroefd, plaat moet ook vast liggen. (Je kan ook schoonmoeders eiken tafel nemen. O-) )Daarna heb ik op die plaat afgetekend waar o.a. de motorsteunen zitten, waar mijn ketting loopt (vrij belangrijk dat dat in één lijn blijft en waar ik op het nieuwe frame mijn achterwiel wil hebben.

Toen de overbodige buizen afgeflext. (Als het frame nu niet vast zou zitten flikkerd het geheid om!) daarna met behulp van houten blokken de nieuwe achteras geplaats.
Vervolgens ben ik alles weer met nieuwe pijp gaan verbinden.

Foto's heb ik helaas niet.
De buizen heb ik gebogen in de bankschroef
 
Dit is zinvolle informatie, daar hebben we wat an.
Niet dat ik op korte termijn aan een hardtail ga beginnen hoor. Mijn Kawa heeft riemaandrijving en een extra projectje gaat qua tijd niet lukken. Maar het blijft erg leuk om te lezen.
 
Ik heb hier nog wat waar sommige iets aan kunnen hebben.
Het is een heel eenvoudig schema om een honda CB aan de praat te krijgen

schema.JPG


Wil je het nog eenvoudiger?
Dat kan. gooi de startmotor, de startknop en het startrelai er ook maar uit.
Voordeel daarvan is dat je plaats overhoud om de overige elektro in te doen.
Kies je voor een kleine 12 volt accu en een moderne gelijkrichter en ook nog een nieuwe, kleinere spanningsregelaar? Dan hou je nog plaats over om je slaapzak in te doen.....

Helaas heb ik dit schema alleen voor een hond cb
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan