'75 Ironhead 997cc

J00

Rookie
7 sep 2006
18
0
Hengelo (O)
Hallo allen,

Mijn naam is Raymond Jongman, ben nieuw hier.
Ik heb na enige ervaring met Corvettes (mijn broers bouwen een raceversie) een ander amerikaanse icoon aangeschaft, een '75 Sportster Hardtail. Nu heb ik inmiddels mijn eerste probleem (Hoera! ;( ).

Na een rit door een fikse regenbui heeft ze me in de steek gelaten. Boegies vetgeslagen en niet meer willen lopen. Na thuiskomst de boel schoongemaakt en nieuwe boegise erin. Nu loopt ze wel maar zeker niet mooi. De tweede cilinder verbrand volgens mij olie en deze boegie slaat ook telkens weer nat. Wat zouden de mogelijke problemen en uit te voeren controles kunnen zijn alvorens te beginnen met "ripping it all apart"

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Welkom Raymond, zet je vraag ook ff in het techniek forum van MF, die gasten kunnen je prima helpen!
 
Ik heb een ander amerikaanse icoon aangeschaft, een '75 Sportster Hardtail. Nu heb ik inmiddels mijn eerste probleem (Hoera! ;( ).

[/quot
Dit wordt een lang topic......

Bug is helaas 4U totaal niet technisch (rij daarom ook Evo ipv IJzerhoofd)
 
hy welkom
wij willen foto`s
full
 
Ook welkom,

Ik zou ook eerst kijken hoe de vonk is, als dat goed blijkt te zijn zou ik toch eerst ff een nieuwe bougie proberen.
Ik heb het eens met een andere motor gehad dat de bougie erg nat is geweest(van de benzine dus niet van de smildevaart) en na schoonmaken ook niet goed lopen en wel vonken buiten de cilinder.
Als een bougie erg nat is geweest is hij er geweest(dat kan het dus zijn, vond het wel een leuke woord speling)
Hij kan dan onder druk wel doorslaan.
Succes!

Oja, foto's zijn hier erg welkom :9~
 
De bougies heb ik reeds vervangen. Ze loopt nu weer stationair. Bobine is ook goed, vonk is goed voor zover een ironhead een goede vonk kan geven.

Ter info: tijdens rijden een plofje, zwarte rook ern uitvallen. Daarna opnieuw gestart en lopen weer. Bij volgas weer uitvallen van de motor. Het olieverbruik is echt belachelijk hoog en ik laat complete mistbanken achter me. Dit voegt natuurlijk wel toe aan het "showeffect" maar toch liever niet.
 
Laatst bewerkt:
Ironhead ..??? :}

Mijn ouwe brikkie stamt van t jaar '73 ..

Technies advies kun je i.d.d. beter even bij t voornoemd topic halen.

Als je n 'werkplaatshandboek' zoekt - heb ik nog voor je ,graties ..

Succes !! ( prachtblokkies .. :Y )
 
De bougies heb ik reeds vervangen. Ze loopt nu weer stationair. Bobine is ook goed, vonk is goed voor zover een ironhead een goede vonk kan geven.

Ter info: tijdens rijden een plofje, zwarte rook ern uitvallen. Daarna opnieuw gestart en lopen weer. Bij volgas weer uitvallen van de motor. Het olieverbruik is echt belachelijk hoog en ik laat complete mistbanken achter me. Dit voegt natuurlijk wel toe aan het "showeffect" maar toch liever niet.

Zwarte rook is een te rijk mengsel.
- luchtfilter verstopt
- benzinepeil in vlotterbak te hoog
- hoofdsproeier losgetrild of te groot
- vlotternaald blijft vast zitten
- choke blijft vastzitten
succes!!
 
..k Ziet t plaatje van je fiets nu pas..zo! netjes zeg !!

(ziet er zo profi uit-denk dat mijn werkplts.handboek aanbod behoorlijk overbodig was ..sja ) _O-
 
Oldskool, de fiest heb ik " as is" opgehaald. Is idd erg netjes opgebouwd. Hier en daar nog delen die ik ga veranderen / wijzigen en wat onderdelen lakken. Dat werkplaatshandboek zou echter wel heel goed van pas komen. Mijn emailadres staat in mijn profiel. Dat aanbod neem ik erg graag aan. Top forum, dat zou voor mij de eerste stap in de goede richting zijn. Voor wat betreft de carb. heb ik al een probleem. De druppelvormige kap is over het chrome deksel gelijm en ik kan dus niet bij de drie schroeven om het te verwijderen. Ik denk dat ik maar voor een open kelkje ga met een kousje en de druppel achterwege laat. Is een S&S Shorty carb.

Kan het niet zijn dat olie via en klepzitting oid lekt?
Zou ik dit kunnen controleren door kort de olieleiding van de achterste cylinder af te doppen en te kijken of er dan nog blauwe rook ontstaat (niet te lang natuurlijk)?
 
..k Ga dit weekend effe hulp vragen bij t inscannen-moet lukken dacht ik.
zogauw ik t een beetje goed in n bestandje heb gezet ga k t je toesturen!

oh en succes met t oplossen vh startprobleem natuurlijk !
 
WOw! mooie Ironhead chopper :9~

Ik heb regelmatig een Ironhead van binnen gezien, heb er ook eentje staan. Van regelmatig knutselwerk moet je niet opkijken met zo´n ding, maar het zijn prachtblokken om te zien ;)
 
wat !

heb je dat wrak gekocht, van den bloemen boer uit Apeldoorn toch...

dat ding heeft de laatste jaren meer bij Thijs gestaan als bij die gast thuis, en niet omdat het daar lekkerder weer was ofzo...

succes met die bak ellende..... O-)
 
Dat ie niet helemaal top is motorisch weet ik. Ingecalculeerd zeg maar. Krijg hem zeker wel weer fijn aan de gang. Iedere ironhead is toch een bak ellende, als je dat niet weet afblijven.

De fiets gaat deze winter geheel uit elkaar en ik ga hem helemaal opnieuw opbouwen. Kwestie van centjes over en tijd teveel.
 
Nou mijn ironhead heeft me nooit laten staan, ik denk dat je hem gewoon even een goede revisie moet geven en de techniek op een paar punten verbeteren en dan heb je er een hele betrouwbare motor aan. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
 
Dat ie niet helemaal top is motorisch weet ik. Ingecalculeerd zeg maar. Krijg hem zeker wel weer fijn aan de gang. Iedere ironhead is toch een bak ellende, als je dat niet weet afblijven.

De fiets gaat deze winter geheel uit elkaar en ik ga hem helemaal opnieuw opbouwen. Kwestie van centjes over en tijd teveel.
trap er toch een evo 1200 blokje in, voorgoed van die ellende af ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan