Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT550/GT750

Ik kan mij ook niet voorstelen dat dat een klus moet zijn van een uur...

voor zover ik het liggend op de grond kan zien verdwijnt de kabel onder in het motorblok achter een "zijdeksel" (?) van de motor. Het lijkt erop dat ik, om dat "deksel" los te schroeven, eerst het afdekplaatje van de startmotor moet weghalen.
 
Het kan zijn dat bij de GT750 de koppeling bediend wordt door middel van een stift die door een versnellingsbak as loopt. Het kabeleinde zit dan wel degelijk achter een deksel aan de linkerzijde.

De meeste kans zal je maken door de achterste deksel, die over je voorkettingwiel zit, los te halen.
 
Jaap, Gjaltex, Woudschim; bedankt, ik heb het al gevonden *O* . Inderdaad deksel linkerzijde weghalen, dus ook de voetschakel. Daarna overbrenging kabel naar schakelas wegnemen. Dan kan je goed bij de splitpen die de kabel op zijn plek houdt. Om bij de kabelgeleider langs het balhoofdstel te komen moeten de tank en de kunststof afdekking nog los. Uiteindelijk een klusje van een uurtje, want jemig wat kan dat deksel vast zitten :( Alles weer terugplaatsen was binnen tien minuten gedaan. Ontkoppelt weer als een slak in de boter. :]
 
En de GT550 is weer uit mijn bezit.

In andere omstandigheden had ik er met veel plezier langer op doorgereden, maar omdat ik mijn oude BMW R65 kan terugkopen moest hij toch echt het veld ruimen.
 
Ik heb dus het stokje overgenomen van Woudschim. Gistermiddag overgeschreven, direct ingezet voor woon-werk (nachtdienst) en vandaag maar eens gewassen en een kleine tour gemaakt.

Na 240km op de GT550 moet ik zeggen dattie verdomd lekker rijdt! Boven verwachting zelfs!
Alleen de remmen zijn niet optimaal dus binnenkort maar eens nieuwe remslangen monteren.

2hhnmrp.jpg


*O* My first Kawasaki!
 
Mooi dat hij hier weer opduikt. Zuigers en geleidepennen goed schoonmaken en insmeren met ATE remmenpasta helpt ook enorm om gevoel in je remmen te krijgen.
 
Met de GT550 heb je een motor die, wanneer je hem netjes behandeld, lang plezier zult hebben. Wanneer ik een motor mocht ontwerpen zou ie waarschijnlijk zo uit komen te zien.

Wat betreft die remmen. De kwaliteit van de remblokken is erg belangrijk.
Ik heb een keer Kyoto remblokken gemonteerd. Nou dat merkte je wel, veel herrie piepen, maar remmen ho maar. Ik moest de remhendel helemaal tegen het stuur trekken. Dacht eerst dat er lucht in de leidingen zou zitten. Dus gekeken en de olie vervangen, maar hij bleef net zo beroerd remmen als daarvoor.

Nu zitten er blokken in van Pyramid (sinterd copper alloy. En dat is een wereld aan verschil. Ik kan nu gedoseerd remmen. Deze blokken "plakken" veel beter en je hoort ze ook niet.

In ieder geval gefeliciteerd met je GT. Het is een mooie motor.
 
Bedankt voor de tips beide! Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Het is ook niet zo dat hij belabberd remt maar ik heb het gevoel dat er wel meer uit te halen is.

Klopt het dat de tankinhoud 22 liter is? Ik heb nu een paar keer getankt en dan was het 15 of 16 liter. Dan knipperde het lampje al effe. Kan dus een stuk langer doorrijden?
 
Yeah, de benzinemeter is niet zo accuraat. Als je de meter moet geloven loopt de tank ook steeds sneller leeg. Ik hield altijd gewoon de dagteller in de gaten.
 
tijd voor een update...
Na de laatste reparatie (vervanging koppelingskabel) lekker gereden, inderdaad slakken door de boter zo soepel. Tot ineens op de snelweg met 120 km/h alles compleet vastslaat.... -O- Gedurende twee seconde een slippend achterwiel en een hoop gepiep van rubber, waarna de motor ineens weer oppakt. OK... Niet fijn.... Doorrijden maar. 10 minuten later: weer, alles vast. En weer gaat ' ie toch weer door. Bij aankomst op het werk zie ik een hevig lekkende benzinekraan. Verd... dat membraan had ik toch net vervangen... :(

Dat weekend toch maar naar Bikker in Noordeloos (mijn huis-dealer) om een en ander even door te praten. Was ook al niet tevreden over de remschijven die ik zelf geplaatst had... een klus die ik nooit zelf had moeten doen en meer zelf zal doen. Kom ik aan, is het de jaarlijkse Kawa dag. Hoop 650'jes (de merkenclub was er ook). Staat daar in de hoek in de loods de gloednieuwe (0 op de teller) Versys 650... En ik denk... mooi, nieuw, veilig, en na een goed gesprek met Bikker betaalbaar.... En dan mag ik er ook nog eens de letterlijk allereerste kilometers mee maken tijdens een 5 km lange proefrit.... maw....

Ik heb nu twee motoren. De Gt750 gaat nooooooit meer weg :N :N :N te veel aan gehecht.
Binnenkort zal ik eens een footootje poosten van de nieuwe aanwinst.

Een ding gaat wel veranderen: onderhoud aan de Gt750 kwam altijd uit de "autopot". Nu de Gt een side project is geworden wordt het een zakgeld klus... 8-)
 
Oskar, gefeliciteerd met je nieuwe fiets! Zorgeloos karren dan maar.

Dat vastslaan is wel een znerieus probleem. Misschien heb je nog een beetje geluk en is het de cardanas. Als het de bak is, heb je een uitdaging.
 
Raar verhaal van dat vastslaan. Was dat in verschillende versnellingen?

Ik rij nog regelmatig met de GT550 van Groningen naar centrum Utrecht heel en weer op 1 tank en dat is toch al snel 340 kilometer. Ik rij dan op de snelweg tussen de 120 en 130 km/uur.
 
nou ja.... vastslaan... Mogelijk heeft het te maken gehad met de benzine toevoer. Zoals ik al schreef lekte de kraan direct na het incident behoorlijk. Mogelijk is de toevoer accuut gestopt. Als het zuiver mechanisch was geweest had het moeten terugkomen, en ik heb daarna eigenlijk gewoon goed kunnen rijden. Ook naar Noordeloos bijvoorbeeld.

Aanstaande zaterdag brengt vrouwlief mij met de auto even weg zodat ik de Gt weer kan ophalen. ik zal er dan weer op letten.
 
Nou jongens, misschien kom ik weer terug. ;)

Zoals gezegd, de BMW die ik kon terugkopen was er in de tussentijd, zacht gezegd, niet beter op geworden, dus ik zoek weer een leuke kleine motorfiets.

Ik heb een (wederom rode) GT550 in het vizier uit 1993. :)
Als ik die bmw uberhaupt niet had kunnen kopen was de GT gebleven, want ik vind het superfijne motortjes. Grote kans dat de volgende motor dus weer een GT550 wordt.
 
Ja, het is een superfijne fiets. Lekker wendbaar, ik vind hem pittiger en feller rijden dan de honda NTV waar ik eergisteren op heb proefgereden, en verder gewoon makkelijke en relatief probleemloze techniek.
 
Ja, loshangende massastekkers zijn dan ook wel direct HET grote probleem met dit type fietsen.

Gelukkig ben ik inmiddels zéér ervaren met de electronica van de GT550, en zal het beruchte "massastekkerprobleem" mij niet meer te pakken krijgen! :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan