Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT550/GT750

Ik was er toen al bang voor! Blij dat ik hem op tijd over heb kunnen schrijven...

Je krijgt hem niet meer terug hoor! })


*
Ik heb dus Woudschim's GT550 overgenomen, alleen bij het overschrijven op donderdagmiddag ging er iets niet helemaal goed met de tenaamstelling en moest er een nieuwe code worden aangevraagd. Overschrijven kon daardoor pas dinsdag. Toen zei ik nog voor de gein: niet meer op rijden, dadelijk krijg je spijt.
 
Het is nog even afwachten hoor, heb op dit moment een NTV op het oog, voor 950,- waar wat carb-werk inzit, een voorband op moet en een topkoffer voor gezocht moet worden.

Daarnaast een BMW r65 met flink wat kilometers voor 1650.

Verder nog een Suzuki GR 650 in érg nette staat, voor 1400. (maar dat ding rijdt dan weer 1:25)

Per kilometer komt het allemaal op hetzelfde neer, maar de initiele aanschaf scheelt wel wat, en het zijn allemaal leuke motoren... |De GT die ik zag moet 800 kosten. Ik heb me door iemand die onlangs een GT heeft gekocht laten vertellen dat dat een prima prijs is. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de BMW het niet gaat worden, de NTV vind ik te saai, maar het geluid van de Soes GR650 is wel ontzettend vet, en het is verder ook gewoon een prima motor.

 
Klopt, is eigenlijk nergens echt aangeslagen voor zover ik begrijp.

Ik ga binnenkort in ieder geval eens kijken bij zowel die GT als de GR.
 
Yeah, ben weer terug hoor!

GT was netjes, staalomvlochten remleidingen, 40k kilometer en liep verder uitstekend, maar had een beurt nodig, vloeistoffen vervangen en een paar kleine gekke dingetjes. De KM-teller geeft 20 te weinig aan, (enig idee hoe dit kan?) en ik moet de startknop even schoonmaken.
 
Laatst bewerkt:
Ja, laten we eens een ritje maken als hij weer in orde is! Neem ik de camera mee en maken we wat foto's. :P

Ja, het gare koffertje komt er weer op, haha. Toch handig, ik neem toch regelmatig een tas mee (met fotogear bijvoorbeeld. ;) ) als ik wegga op de motor.

Ook weer even op zoek naar een ronde koplamp, blijft mooier en zo past er een ruitje op.
Verder zit ik te twijfelen of ik bij het vervangen van de voorpoot olie gelijk progressieve voorveren monteer.
 
Laatst bewerkt:
Goed, ik kreeg de motor voor een (erg) goede prijs mee, maar er moet wel wat aan gebeuren.

Olie, cardanolie, filters gaan vervangen worden. Verder wil ik progressieve voorveren installeren, en de remklauwen schoonmaken.

Ik kan echter geen revisiesetjes voor de klauwen van de GT vinden, wel voor de GPZ550, zijn dit dezelfde?
 
Laatst bewerkt:
Goed, ik kreeg de motor voor een (erg) goede prijs mee, maar er moet wel wat aan gebeuren.

Olie, cardan, filters gaan vervangen worden. Verder wil ik progressieve voorveren installeren, en de remklauwen schoonmaken.

Ik kan echter geen revisiesetjes voor de klauwen van de GT vinden, wel voor de GPZ550, zijn dit dezelfde?
Zoek een site op waar ze onderdelen van Kawa's te koop aanbieden, bijv. CMSL (of iets dergelijks) en controleer dan de onderdeelnummers. Als die hetzelfde zijn past het.
 
Ook daar staat geen revisiekitje voor de klauw. (Edit: gezien, stofringen zijn los voor 10 per setje!)

Ik heb gezien dat de kit voor de GTR 1000 past, maar dan mis ik een ring.

kawasaki-z550g8-gt550-1993-united-kingdom-front-brake_bigkae0178f2292_e85d.gif


onderdeel 49006b

Te koop bij CMSL, maar 30 euro voor twee ringetjes inclusief verzending, dat moet toch beter kunnen?

(Edit: gezien, stofringen zijn los voor 10 per setje! komt met verzending uiteindelijk ook op 30 euro voor twee klauwen. Als de rest van de rubbers in orde zijn natuurlijk prima.)
 
Laatst bewerkt:
Hoewel de remklauwen van de GPZ er net iets anders uitzien dan die van de GT, is het inwendige hetzelfde. Volgens cms zijn de onderdeel nummers hetzelfde.

Voorrem GPZ

Voorrem GT

Dat met die progressieve voorveren kan natuurlijk wel, maar weet wel dat de voorkant van de GT best gevoelig is voor bijvoorbeeld de bandenspanning en de vooringestelde druk.
Mijn ervaring dat ie bij iets te weinig bandenspanning begint te zwabberen en bij te weinig druk op de voorvork is ie veel te slap en duikt ie ver door.
 
De voorvering is optioneel. Althans, hoeft niet op de korte termijn. Ik weet dat het op de GTR een wereld van verschil maakte, dus zou het graag bij de GT ook doen. De olie moet toch vervangen worden. :)
 
Laatst bewerkt:
De revisiesetjes staan er wel degelijk op. Vier tientjes per klauw. Goedkoper wordt het waarschijnlijk niet. Op Ebay 25 pond per setje.

10045521.jpg


Mocht je nog bij wemoto willen bestellen kunnen we de verzendkosten wel splitten. Ik wil ook nog een paar filters e.d. hebben.

Alleen vorkolie vervangen maakt ook al veel verschil trouwens heb ik laatst gemerkt op m'n Yamaha.
 
Prima!

Ze staan er ook op zonder de zuigers, maar volgens mij mis ik dan nog een paar rubbertjes. (49006 en 49006A)

Ik ga als het goed is vanavond de motor ophalen, dan ga ik eens goed kijken wat er allemaal nodig is. Samen bestellen is prima! scheelt weer verzendkosten inderdaad.
Wilde jij ook de remklauwen nog schoonmaken of ga je alleen voor staalomvlochten remslangen?
 
Laatst bewerkt:
Zo, motor opgehaald!

Remmen moeten zeker gereviseerd worden, ook die rubbers die dus niet in het setje zitten. Die zijn gaar en dichten niet af, waardoor de glijpennen onder de harde prut zitten.

Morgen eens rondbellen of een motorzaak die los kan leveren. Totaal voor de rubbers is bij CMSNL in ieder geval 70 euro voor beide klauwen.

Verder:

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn met de snelheidsmeter: Deze geeft 20km/u te weinig aan.
Naaldje verzetten? Ik zat eerst aan een andere velgmaat te denken, maar die is goed (19").
De kilometerteller loopt wel accuraat mee trouwens, dus ik denk dat ik het in de teller moet zoeken.

En nog een ding:

Ik mis de dopjes die over de bouten van het scharnier de achterbrug gaan, in het frame. Iemand een idee hoe ik daaraan kan komen?
 
Laatst bewerkt:
Wel,... dat is mooi bagger.

Ik heb de spullen (olie, filters etc) nog niet binnen, dus daar kon ik nog niets doen, maar heb wel de startknop in orde gemaakt, die reageerde niet altijd even goed. Werkt weer perfect.

Daarna wilde ik de klepspeling weten, dat is ook gelukt, maar daarbij het volgende:

Omdat de GT niet in de hogere versnelling wil als hij stilstaat moet je de krukas ronddraaien.

TkxJi3B.jpg


- probleem 1: Een schroef van het krukasdeksel is gaar en zit vast.

uNyMylg.jpg


Goed, door de motor in de 1 te duwen komen de nokken uiteindelijk ook wel omhoog staan.

Probleem 2:

De klepspeling van de linkerinlaat is minder dan 0,10mm. (en groter dan 0,05) Moet tussen de 0,10 en 0,20 zijn.
De rest is allemaal binnen de specificaties, hoewel de toleranties niet meer heel groot zijn.

Kleppen stellen gaat met shims, nooit gedaan, veel werk, maar daar kom ik wel uit hoop ik. Denk dat dat een tripje motorkelder wordt, dat ga ik niet zelf zitten doen hier voor de deur. Als iemand zich geroepen voelt mee te helpen hoor ik het ook graag. :)

Probleem 3:
Dan als laatste, bij het dichtmaken van het klepdeksel brak een bout af. :(
Netjes met de momentsleutel aangedraaid, maar de bout zei eerder "TAK" dan de sleutel.

pTxnOak.jpg


Nu heb ik geen idee hoe ik een bout moet uitboren, dus dat wordt sowieso een tripje richting motorkelder vrees ik. Al zit ik me wel af te vragen hoe groot de kans is dat dat deksel sowieso dicht blijft zitten, aangezien het vastzit met 24 (!) boutjes, maar repareren is natuurlijk de beste oplossing.

Goed, ik hoop dat morgen de rest van de spullen arriveren, dan kan ik de rest in ieder geval in orde maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou even investeren in een setje klep voelermaten. Dan kun je tot op de 100e bepalen hoe de speling is. Met 0.09 of 0.08 zou ik best durven rijden als ik niet voortdurend 140+ op de snelweg reed. De speling varieert voortdurend bij deze fietsen. Heb hem wel eens opengemaakt na 50 km rijden en de klepspeling was alweer een paar honderdste veranderd in die km's. Het stellen is niet moeilijk, je moet alleen alles netjes op zijn plek terugzetten. Met een boek erbij kan het eigenlijk niet fout gaan.
Stelplaatjes waren best wel prijzig destijds, tientje per stuk, maar je kunt ze misschien onderling nog wisselen.

Je hebt goede kans dat het deksel dicht blijft met maar 1 ontbrekende bout. Uitboren met de hand is meestal een drama, gaat-ie van het harde staal in het zachte aluminium :( Ik zou het wel durven gokken.

En als hij toch weer open moet: Een een tap door alle gaten draaien, zodat de draad gereinigd wordt. En lekker invetten met koperpasta of keramisch vet. Nieuwe pakking ook aan één kant invetten met gewoon vet - komt ie de volgende keer makkelijk los.
 
Laatst bewerkt:
Thanks, ik zit nu in totaal op het volgende:

Uit, vlnr: 0,24 - 0,20 - 0,17 - 0,20

In, vlnr: 0,07 - 0,12 - 0,17 - 0,13

De linkeruitlaatklep zit me ook niet helemaal lekker. Het is binnen de specificaties maar scheelt niet veel. De rest is allemaal netjes. 0,07 is een gokje trouwens, 0,05 ging er supermakkelijk doorheen, 0,10 absoluut niet. Zelfde voor de anderen, ik kan tot 0,05 exact meten, de rest is een gok op basis van hoe makkelijk of moeilijk ze door het gat heengaan.
Op zich zou het fijn zijn om de inlaat weer allemaal op 0,15 en de uitlaat op 0,20 te krijgen.

Een setje gevoeligere voelermaatjes staan wel op de verlanglijst. Als ik een 0,02 en een 0,03 heb kan ik al veel meer zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Stukje draadeind wat nog in de kop zit draai je als je het kleppendeksel er weer vanaf hebt waarschijnlijk zo uit.

En ik zou mij eerder zorgen maken over de te krappe speling van de 3e uitlaatklep en de te krappe speling van de 1e inlaatklep.

Altijd beter iets te ruim als dat de speling te krap is.
 
Dat is absoluut zo.
de 0,17 is nog niet te krap, hij mag tussen 0,15 en 0,25 zijn.

Ik ga eerst de olieën en vloeistoffen verversen, dat kan ik hier doen. Vervolgens een dagje Motorkelder (doe-het-zelf-werkplaats) om de kleppen goed af te stellen op 0,15 en 0,20, en dan kan ik thuis de carburateurs nog synchroniseren. dan is wel gelijk alles gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Dat is absoluut zo.
de 0,17 is nog niet te krap, hij mag tussen 0,15 en 0,25 zijn.

Ik ga eerst de olieën en vloeistoffen verversen, dat kan ik hier doen. Vervolgens dan een dagje Motorkelder (doe-het-zelf-werkplaats) om de kleppen goed af te stellen op 0,15 en 0,20, en dan kan ik thuis de carburateurs nog synchroniseren. dan is wel gelijk alles gedaan.
De Motorkelder heeft gebruikte stelplaatjes genoeg op voorraad. Heb ik ook gebruik van gemaakt bij mijn GT550.
 
Zojuist afscheid genomen van mijn laatste z550GT en CB250. Aanhoudende rugproblemen hebben er voor gezorgd dat ik de motor in het algemeen definitief vaarwel moet zeggen.
Ik ga het zeker missen. '(

Alleen nog de enorme hoeveelheid onderdelen opruimen.
Ik heb nog twee wielen staan van de 550 met nieuwe banden. Het is er niet meer van gekomen ze in een motor te monteren. :N

Iemand interesse?
 
Terug
Bovenaan Onderaan