Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT550/GT750

Wellicht interessant, moet nog even zien of deze zuigers een beetje degelijk schoon en roestvrij worden namelijk!
 
hallo,

ik wil mijn motorblok uit het frame halen, ik zit alleen zelf een beetje te tobben.
Heeft iemand voor mij een kleine handleiding of uitleg hoe dit makkelijk te doen is?

Het gaat om een kawasaki gt 550 uit 1990, de oude motor van UTP:)
 
Een Haynes of ander boek helpt veel bij zo'n karwei. Carb's eraf en als het blok uit elkaar moet, dan zou ik ook de kop eraf halen. Dan is het makkelijker uit het frame te lepelen.
 
Hallo Mortican,

Ik heb het een jaartje geleden gedaan bij een sloop GT550.
Op zich is het prima te doen. Blok zo kaal mogelijk maken.
Het blok kan er in principe uit met de kop er op.

Het enige wat ik lastig vond was de cardan.
Uiteindelijk kwam ik er achter dat een klein pinnetje indrukken de cardan losmaakte van het blok.
full


Op deze tekening te zien als nummer "610".
 
Ik ben benieuwd. Maak je foto's van het proces?

Waarom gaat het blok er uit?

De mijne doet het inmiddels weer. Na lang gekloot met de remzuigers. Ik kwam er niet uit, kreeg de nieuwe zuigers er niet in. Bleek dat ik per ongeluk toch gewoon goedkope troep heb gekocht. Ik heb ze uiteindelijk maar weggebracht naar de garage die nieuw spul erin heeft gezet voor me.

Vorige week heb ik de remklauwen weer gemonteerd, en gisteren weer een ritje gemaakt. Heerlijk! (en remmen dat hij doet!)
 
Laatst bewerkt:
kijk dat zijn nog eens tips:)

Ik heb inderdaad ook het handboek van haynes erbij gelukkig, ik heb ook het pinnetje 610 gevonden en ook ingedrukt dus ontkoppelt zou ik zeggen.

Maar ik krijg de "front gear case"nu niet gescheiden van de cardan as en op dit moment weet ik om eerlijk te zijn nog niet wat ik verkeerd doe.

Ik kan de cardanas aan de kant van het achterwiel wel heen en weer bewegen maar daar blijft het ook bij helaas.
 
@ Woudschim:

Ik wil de motor een beetje gaan verbouwen naar een soort caferacer/scrambler idee.
Maar het blok zweet hier en daar een beetje olie dus dat wil ik gelijk verhelpen en ik wil het blok goed schoonmaken.

Als het blok is verwijderd is het frame zelf ook beter schoon te maken en te schuren/spuiten zodat het weer een mooi geheel wordt.

Ik doe dit eigenlijk voornamelijk met deze motor omdat er goedkoop onderdelen zijn te krijgen maar voornamelijk voor het leerproces :)

dus wellicht komen er hier langzaam aan nog meer technische vragen als ik er niet uitkom O-)
 
Hallo Mortican,

Je zult de achterbrug er uit moeten halen.
Ik heb wel wat foto's van hoe dat er dan uit ziet.
 
Gjaltex bedankt:) ik kan nu het blok uit het frame gaan halen.

Ik heb alleen een vraag wat ik niet terug in het Haynes boek terug kan vinden en dat is wat het gewicht van het blok is.

Ik moet nog eventjes wat vinden om het blok te ondersteunen ik zat zelf te denken aan een autokrik of zoiets dergelijks. of gewoon een kleine heftafel die waarmee ik m'n motorblok kan ondersteunen.
 
Een krikje kan idd heel goed helpen. Een tweede paar handen is handiger... :) Als de motor min of meer kaal is, kun je er ook voor kiezen om hem op zijn kant te leggen en het frame er af te tillen, waarbij de motor blijft liggen. Beetje onconventioneel, maar het werkt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi! Laat ik mijn Z550 ook eens voorstellen, dat heeft hij wel verdiend. Bouwjaar 1982, net als ik zelf, er staat 50.000km op de teller (die zeker 20% afwijkt, daar moet ik nog een keer iets mee doen) en hij ziet er zo uit:

KZ550.jpg


KZ550%20res.jpg


Voor zijn leeftijd is hij nog erg netjes, al heb ik het idee dat de kleur niet origineel is. De voorband is verdroogd en oud, een nieuwe Heidenau K60 ligt al klaar.

Tot nu toe gedaan:
-olie + filter vervangen
-nieuwe bougies
-tank ontroest
-carbs gereviseerd, open filters geplaatst en af laten stellen
-butt-ugly niet-originele spiegels + carbon-look stuurgewichten vervangen door niet-originele maar wel mooie spiegeltjes
-600km gereden

Op de korte termijn te doen:
-startprobleem oplossen; regelmatig gebeurt het dat de startmotor wel aanslaat maar meteen weer vast lijkt te lopen. Iemand hier een idee over?
-voorband vervangen
-klepspeling controleren
-remvloeistof vernieuwen
-buitenkant van de tank opknappen. Een vorige eigenaar heeft hem waarschijnlijk met een spuitbus gedaan maar niet afgelakt. Het lost in elk geval hard op bij contact met benzine '( Wel goed voor de ratlook, maar die zoek ik eigenlijk niet.

Naast de Kawa heb ik een BMW K100LT voor woon-werkverkeer. Oerdegelijk en oersaai, maar stiekem ook wel heel lekker :)
 
Ziet er goed uit! Ik zou eens kijken of je de startmotor kunt vervangen.

Ik heb hier nog een paar foto's van mijn GT, voordat hij verkocht werd. Uiteindelijk is hij door een zeer enthousiaste jongedame meegenomen, dus hij is goed terechtgekomen. Toch ook wel ergens jammer, vond het een heerlijke fiets, maar ik vermaak me nu uitstekend op de V-strom, totaal andere wereld. :)

IljMKCq.jpg


I1JKH9d.jpg


8gsQuQ6.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi! Laat ik mijn Z550 ook eens voorstellen, dat heeft hij wel verdiend. Bouwjaar 1982, net als ik zelf, er staat 50.000km op de teller (die zeker 20% afwijkt, daar moet ik nog een keer iets mee doen) en hij ziet er zo uit:

[afbeelding]

[afbeelding]

Voor zijn leeftijd is hij nog erg netjes, al heb ik het idee dat de kleur niet origineel is.

Ik heb ook oa een blauwe gehad, maar dat was idd echt wel een andere kleur. Levendiger, harder.
 
Ik vermoed dat je startkoppeling naar de knoppen is, ff op googelen. Op mijn GPz750 was ie ook stikken en het vervangen van dat ding was wel te doen, ik weet niet zeker hoe het bij deze blokken zit maar je hebt kans dat je het blok moet splitten.
 
Leuke fiets hoor. En al een boel werk gedaan. Ik zou ook eerst even naar de startmotor zelf kijken. Schoonmaken, koolborstels controleren. En dan daarna idd de startkoppeling.
 
Als ik in diverse draadjes op het forum lees over problemen met de startkoppeling klinkt dat wel heel erg als mijn probleem. Startmotor die wel draait maar niet lekker lijkt op te pakken, af en toe een harde "klak", en los op de werkbank draait de startmotor keurig zijn rondjes. De koolborstels ga ik nog checken.
 
Ja kan niet missen, dat zal je startkoppeling zijn. Bij mij was de behuizing van de startkoppeling gescheurd, de startmotor draaide loos rond doordat de busjes niet klemden. Ik heb ook een RSV Mille gehad en die had hetzelfde probleem als jij. Na het starten sloegen de tonnetjes weer vast doordat een veer uitgelubberd was met als gevolg een smerig harde “klak” als de motor aansloeg.

Bij mijn gpz kon ik de startkoppeling vanaf de onderkant van het blok vervangen, als ik op foto’s van een startkoppeling van een z550 Google lijkt het er wel op. De carterpan moest er af en de primaire as (waar het voortandwiel op zit meen ik) moest er uit. Niet heel ingewikkeld, maar het is een beetje een priegel klus. Als je een beetje kan sleutelen moet het makkelijk te doen zijn. Ik heb trouwens nog een setje tonnetjes met veertjes liggen, mocht die hetzelfde zijn kun je die wel voor een zacht prijsje overnemen.

vsnf42.jpg


5eycg2.jpg



De nieuwe

302oy7q.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel! Je beschrijving klinkt wel heel erg als mijn probleem. Stomme is dat hij het ook regelmatig wél goed doet. Maar als je 100km van huis staat heb je daar weinig aan. Handigst is om eerst de boel te demonteren, te kijken wat er stuk is en dan de benodigde onderdelen te gaan zoeken denk ik?
 
Ja zo heb ik het volgens mij ook gedaan. Met mijn RSV was het in eerste instantie ook incidenteel, maar het werd wel erger. Ik zal even de onderdeelnummers van die tonnetjes opzoeken dan kun je ff checken of die hetzelfde zijn als die van jouw.
 
Laatst bewerkt:
Als ik ga kijken in het lijstje met passende motoren (via mvh-shop.de, enige die ik zo gauw kon vinden) staan daar ongeveer alle types in behalve de mijne. Eerst moet ik het ding maar eens openmaken, kijken wat er echt stuk is. Dank voor het meedenken!
 
heeft iemand enig idee waar ik nog een uitlaat kan kopen voor de gt 550?
ben me een beetje aan het oriënteren wat voor uitlaat ik er eventueel op zou willen hebben maar ik kom niets(niks) nieuws te koop tegen.

de uitlaatbochten en dempers die erop zaten waren lek, als ik nieuwe kan kopen doe ik dat liever dan deze oude opknappen.
 
Volgens mij zijn nieuwe uitlaten hiervoor nog te koop. In ieder geval de 4 in 2 versie.

Kijk eens bij Jama, Laser of Londen. Daarbij is het motorblok van de GT volgens mij identiek aan dat van de Z550. Officiëel is GT ook niet de fabrieksaanduiding van dat model.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan