Motor start moeilijk

Serdarovic

Banned User
23 nov 2002
307
0
Oldenzaal
Tot vandaag startte mijn gsx 600f altijd met een druk op de startknop probleemloos op, alleen vandaag lukte dat niet. mischien omdat het gisternacht heel koud was. Nu is de accu ook leeg door de moeizame startprocedure.
-Wat kan ik doen om dit probleem te voorkomen ?
Ik stal hem altijd buiten onder een afdakje,
 
Accu's krijgen het moeilijk als het koud is. De olie in het blok is dan erg dik waardoor het zwaar is om alles rond te laten draaien. Een top conditie van je accu is dus zeer gewenst in de winter.
Als je accu makkelijk uit te bouwen is, kun je hem gewoon binnen zetten.

Brengt me op een idee, bestaan er geen snel-klemmen voor de accu zodat je niet hoeft te schrooeven?
 
Het is hier al een keer langsgekomen.
Nu de batterij helemaal opladen, elke keer als je dan wil starten bij koud weer, je lichten een kleine minuut laten branden, door de vraag naar stroom warm je de batterij een beetje op, en dan pas starten zonder licht.
Een deken doet ook wonderen.
 
Daar hebben ze die verschillende typen olie voor uitgevonden. Maar ik zou niet met je olie spelen. Eenmaal op bedrijfstemperatuur moet de smering ook nog goed werken en wil je niet dat de boel in de soep loopt. Met een goede volle akku en evt. lampen uit tijdens starten moet je echt wel kunnen starten. Doet de startmotor het goed, maar slaat de motor niet aan dan is er echt iets anders aan de hand.
 
Hang je accu aan een druppellader. Je moet waarschijnlijk elk geval komende lente er een nieuwe accu in doen omdat deze waarschijnlijk bijna dood is.
Met een nachtje vriezen is de capaciteit van je accu nog maar de helft en in geval van een slechte accu helemaal niets meer (zoals bij jou).

Mijn motor staat altijd buiten, ik hang 'm dan aan de druppellader (terwijl de accu nog in de motor zit). Altijd direct starten en lopen. Heb 'm nu overigens eruit gehaald, mij nu te koud, als er ook een auto voor het huis staat om te gebruiken.
 
Ja dan issie nu bijna dood. Als je een accu tijdens de koude dagen niet aan de lader hangt en je rijd niet dagelijks, dan issie zo 'stuk', dan kan ie geen grote capaciteit meer opslaan.

Waar zou het anders aan liggen denk je ? Kan ook zijn dat je accu tijdens het rijden niet meer oplaad, dan zou het iets met je dynamo zijn :?
maar aangezien het koud buiten is, neem ik aan dat het daar aan ligt.
 
Ik heb ook een vraag en zal er geen apart topic voor openen.
Is het nou echt zo erg om je motor met -7 buiten te laten staan? Het kost namelijk behoorlijk veel moeite voor mij om hem in het kleine hokje bij m'n broer z'n motor te krijgen (als het al kan). Wat kunnen de gevolgen zijn? De motor is wel in goede conditie en vrij nieuw (2001). Ik rij er alleen niet zoveel meer op, 1 keer in de week ongeveer momenteel.
 
Ik heb ook een vraag en zal er geen apart topic voor openen.
Is het nou echt zo erg om je motor met -7 buiten te laten staan? Het kost namelijk behoorlijk veel moeite voor mij om hem in het kleine hokje bij m'n broer z'n motor te krijgen (als het al kan). Wat kunnen de gevolgen zijn? De motor is wel in goede conditie en vrij nieuw (2001). Ik rij er alleen niet zoveel meer op, 1 keer in de week ongeveer momenteel.

Als je hem maar 1 keer in de week uithaald, is het een "kleine" moeite om hem binnen te zetten, voor je startproblemen hebt.
 
Je motor kan daar echt wel tegen, alleen de akku vind het minder leuk bij stilstand. Dus ik zou de tank volgooien (tegen condensvorming) en de akku eruithalen en dan binnen aan de druppellading zetten. Het beste is wel om de banden van de grond te halen (krikje onder het blok en achterbrug op de stand)
Ik rijd dagelijks, en vanochtend sloeg hij ook direct aan.
 
Ik heb ook een vraag en zal er geen apart topic voor openen.
Is het nou echt zo erg om je motor met -7 buiten te laten staan? Het kost namelijk behoorlijk veel moeite voor mij om hem in het kleine hokje bij m'n broer z'n motor te krijgen (als het al kan). Wat kunnen de gevolgen zijn? De motor is wel in goede conditie en vrij nieuw (2001). Ik rij er alleen niet zoveel meer op, 1 keer in de week ongeveer momenteel.

1x in de week rijden, idd, alleen de accu eruit halen. Meer niet. Al mijn motoren hebben altijd buiten gestaan met min weet ik veel, no problems at all.
 
Nou ik heb hem toch lekker warm naast m'n broer z'n motor in het hok gepropt. :) Kon echt maar net en hoe die er ooit weer uit moet zien we wel weer in januari want voorlopig heb ik toch geen tijd meer om te rijden.
 
Het is hier al een keer langsgekomen.
Nu de batterij helemaal opladen, elke keer als je dan wil starten bij koud weer, je lichten een kleine minuut laten branden, door de vraag naar stroom warm je de batterij een beetje op, en dan pas starten zonder licht.
Een deken doet ook wonderen.

Werkt dit echt? zou wel perfect zijn, ga ik morgenochtend om 7.00 uur ;( proberen!

Nog ff iets, ik merkte net dat waarschijnlijk mijn shoke kabel los is en dus niets uithaalt. waar zit dat aan vast? ik ben op zoek naar zo'n dingetje net als bij je gas waar je met de hand kan gasgeven weet je wel?!

Hoor ut wel!!

Mellow!
 
Mijn accu loopt ook op zijn laatste benen.
Mijn ervaring is dat na 3 tot 5 jaar je accu het begeeft.
Als ik nu probeer te starten dan trekt hij de motor een paar keer rond en dan is het afgelopen.
Als ik hem dan een paar uur bij laadt dan trekt hij de motor vlot rond maar starten doet hij niet.
Ik pas dan de volgende procedure toe.
Motor op straat zetten zodat je zo weg kunt rijden.
Chocke in normale stand zetten zoals bij normale koude start.
Contact aan.
Motor in eerste of tweede versnelling.
Koppeling los laten gas zoals bij koude start.
Vervolgens startknop in drukken en tevens motor opduwen terwijl je er op zit.
Meestal start hij dan wel zelfs met een slechte accu en dan maar zorgen dat je hem aan de praat houdt.
Je moet dit natuurlijk alleen als nood maatregel zien die alleen werkt met lichtere motoren.
Suc6 :)
 
Het is hier al een keer langsgekomen.
Nu de batterij helemaal opladen, elke keer als je dan wil starten bij koud weer, je lichten een kleine minuut laten branden, door de vraag naar stroom warm je de batterij een beetje op, en dan pas starten zonder licht.
Een deken doet ook wonderen.
Je bedoelt in dit topic. ;)
moeilijk starten cbr 600

deze post:
zwakke accu bij lage temp

(ik denk dus dat ook een nieuwe accu veel minder power heeft bij vriestemperaturen)
 
Heb je ook kickstart? Dat scheelt wel ;) Maar als je 'm nu, met de temp. onder 0 graden celcius lang laat staan issie vrij snel leeg. Heb het in elk geval wel meegemaakt met m'n GS500e en GSX600F, maarja die accu's waren ook niet nieuw en volgens mij door vorige eigenaren slecht onderhouden.
Heb nu een nieuwe Yuasa accu erin en heb geen zin om volgend jaar weer een nieuwe te kopen, de accu staat nu dus mooi binnen als ik er niet op rijd.

BTW ; ligt toch pekel op de weg nu.. rijden doe ik nu toch niet.
 
Dit lijkt mij een geschikt topic voor mijn vraag:

Bij mijn Kawasaki zzr600 (1995) die ik nu zo'n 3 maanden heb, heeft 2x gefaald met starten.
De 1e keer was vroeg in de ochtend, toen het die nacht wat kouder was (geen vorst zover ik mij herinner, was ongeveer 1,5maand terug denk ik) en de 2e keer toen ik van de week ergens naartoe ging. Bij vertrekken niks aan de hand, was starten lopen. Vervolgens toen ik na 2 uur weer naar huis wou gaan (en de motor tegen 0 graden buiten had gestaan), wou de motor niet starten. Hele tijd geprobeerd, maar lukte niet. Ik begon alvast maar te lopen en toen ik 100 meter gelopen had, tóch nog een poging wagen: het was starten lopen. Hij sprong toen meteen aan en liep toen ook meteen prima.

Accu is gewoon goed, want die draaide snel rond. Inmiddels al aan het zoeken naar het probleem. Bougies waren prima, bougiekabels prima, bobines prima. Chokekabel zou ik evt nog kunnen controleren op speling, nog niet gedaan. Brandstoffilter moet ik ook nog nakijken, zal wss wel vervangen worden. Weet de onderhoudsgeschiedenis niet van deze motor. Kleppen stellen geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is. Zou een eventueel achterstallig kleppenonderhoud een oorzaak kunnen zijn?

Enig idee waar ik het in moet gaan zoeken? Ik probeerde te starten met choke vol open en af en toe zonder choke. Ik heb wat gelezen over choke 3/4 uitschuiven, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Nooit problemen gehad bij eerdere motoren met starten.

Groet
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan