Wie kan 4 helicoils M10 plaatsen?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Ik ben een achterwiel aan het ombouwen voor een ander type motor. Het achtertandwiel komt dichter op de achterbrug te zitten, en daarom komen er bouten op met verzonken kop. Tevens wil ik de schroefdraad vervangen door metrisch, en wel M10. Is nu ook 10 mm maar niet metrisch. Materiaal is aluminium.

Ik zit even te dubben, zelf een Helicoil setje M10 kopen (kost helemaal compleet 53 euro) of een mede motorrijder lief aankijken en tegen een vriendenprijsje 4 helicoils laten plaatsen.

Wat is wijsheid, zit er toevallig iemand in de buurt (IJmond, Kennemerland) die dit wil doen?

full
 
Als je wijs wilt doen, doe het dan niet. Zeker op plaatsen die een hoge dynamische belasting kennen heb ik slechte ervaring. Beter is het om gebruik te maken van een draadbus, deze wel borgen met borgvloeistof.
 
Ik doe het juist op advies van een kennis, hij heeft reeds 4x zo'n ombouw gedaan, en door zijn ervaringen met deze standaard zwakke draad in alu wil ik er helicoils in hebben.
 
Paul, wat is in een motorzaak een normale prijs voor het aanbrengen van 4 helicoils? Ik heb alleen een complete set voor M6, maar ik overweeg om desnoods een M10-set te kopen. Mijn inschatting is dat het een kwartiertje werk is.
 
Draadbus is van gehard staal, de bus zelf fungeert als een tap mits je de goede diameter boort.
Die gleuven aan de onderzijde is niet voor de schroevendraaier maar voor het afvoeren van snijmateriaal.
Tov een helicoil M10 zul je een groter gat moeten boren, is daar ruimte voor?
Voor een M10 Helicoil moet met gat 10mm zijn en wordt getapt met een +/-12.1 tap
Voor een 10mm draadbus zul je rond de 13+ mm zitten.

Maar het is een Yamaha wiel wat niet metrisch is???
Zal wel een fijnere spoed zijn en blijf daar dan ook bij met de helicoil.
BTW, al nagedacht over het type bout (hardheid/sterkte?)
 
Draadbus is van gehard staal, de bus zelf fungeert als een tap mits je de goede diameter boort.
Die gleuven aan de onderzijde is niet voor de schroevendraaier maar voor het afvoeren van snijmateriaal.
Tov een helicoil M10 zul je een groter gat moeten boren, is daar ruimte voor?
Voor een M10 Helicoil moet met gat 10mm zijn en wordt getapt met een +/-12.1 tap
Voor een 10mm draadbus zul je rond de 13+ mm zitten.

Maar het is een Yamaha wiel wat niet metrisch is???
Zal wel een fijnere spoed zijn en blijf daar dan ook bij met de helicoil.
BTW, al nagedacht over het type bout (hardheid/sterkte?)
Er is ruimte voor. Zat. Ik bedenk het niet hier ter plekke maar het wordt vaker toegepast.
En je hebt gelijk, het zal wel metrisch zijn, maar fijn oid. Niet de gewone M10 :o
Er komt een verzonken kop M10x35 in. Ik dacht zo uit het hoofd dat ik eentje met een 9 erin heb gekregen, ben daar niet zo thuis in, in die hardheid/sterkte.
 
Paul, wat is in een motorzaak een normale prijs voor het aanbrengen van 4 helicoils? Ik heb alleen een complete set voor M6, maar ik overweeg om desnoods een M10-set te kopen. Mijn inschatting is dat het een kwartiertje werk is.

Tja, in een kwartiertje zal dat waarschijnlijk toch niet lukken........
eventueel even opspannen, en haaks uitboren, daarna (goed haaks) tappen, en als het een blind gat is (onderzijde dicht) dan zal de tap er 2 á 3 keer uitgehaald moeten worden om de spanen weg te blazen.
Daarna draad ontvetten, en helicoil aanbrengen, eventueel met een drupje loctite, meeneemer eraf breken, en contoleren met bout of alles naar wens zit.
Als je dit 4X moet herhalen, en nauwkeurig werkt, denk ik eerder dat je ongeveer een 40-50 min bezig bent.
Helicoils zullen pakweg 2 euro p.st. kosten schat ik zo, dus dát zijn de kosten niet.
uurtarief ligt op de meeste plaatsen rond de 60,00 incl, dus dan kun je wel een raming maken.
Ík zou de helicoilset kopen.
Schroefdraadmaat is M10 X 1.25
 
hééé, daarvoor dienen die "veren" dus :+

Ksnap eigenlijk nog altijd niet goed wat je er juist mee moet doen om daar een bout in te draaien B|
Dat is sterker dan alleen getapt draad in bijvoorbeeld aluminium. Er is een vliegtuigbouwer (ik meen Boeing) die het standaard toepast.

Daarnaast is het een oplossing voor wanneer je je draad in bijvoorbeeld je aluminium kop dol hebt gedraaid.
 
Bolski,
Die draad in de tandwieldrager is wel Metrisch, maar het het is geen draad met een normale spoed, maar een metrisch "fijn". Draad met een andere spoed.
Heb trouwens bij mijn TT, nu M12 (normaal)in deze gaten getapt, en dit blijft tot nu toe goed zitten.

Leuk trouwens dat je met dit project bezig bent, de naaf van welke ik in mijn TT (van 1993, orgineel met trommel, nu dus met schijf)gemonteerd heb, heb ik vorig jaar bij jou gekocht.
Succes met het project, mocht ik je kunnen helpen ergens mee hoor ik het wel.
 
Lees net je tekst, heb ook 'n set liggen..althans M6,M7,M8,M10 had je graag willen en kunnen helpen.. maaja telaat dus. Misschien makkelijk voor andere mensen die een helicoil willen laten plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan