titanium lassen

RVF750R

MF veteraan
4 jan 2003
2.567
245
Nootdorp
hallo mede knutsellaars,

Ik ben van plan om een nieuw uitlaatsysteem voor mijn motor te maken in letwel TITANIUM heb intussen behoorlijk wat laservaring met mig en ook tig lassen.

Is dit laspoces (titanium) hetzelfde als het dunwandige RVS of zijn er aanpassingen nodig van de apparatuur

Ik heb een tig app
met div mogelijkheden alleen geen aluminium wel puls freq aanpassingen etc

weet iemand een adres waar kan ik titanium pijp en bochten kopen, heb diameter 45 mm nodig

alvast bedankt voor de reacties!
 
Heeft niks te maken met je topic, maarre, waar heb je toen de RC45 kont voor je RC36-2 vandaan gehaald en voor hoeveel ?
De originele is 2000 en dat is een tikkeltje teveel voor me :+

edit:
Tnx, dat is idd een stukkie goedkoper dan origineel, ben gewoon een beetje rond aan het kijken waar ik het goedkoopste kan krijgen, dit is tot nu de goedkoopste geloof ik.
En ben idd bezig met een ombouwproject voor mn RC24 tot een net-niet-streetfighter.
Topic staat hier, al staat er nog niet zo heel veel interessants in op het moment, behalve allemaal grootse plannen.
Nieuwste idee is om te kijken of ik er een RC36-2 tank met goed fatsoen op kan krijgen, omdat ik toch al een andere tank nodig heb.
 
Laatst bewerkt:
hallo mede knutsellaars,

Ik ben van plan om een nieuw uitlaatsysteem voor mijn motor te maken in letwel TITANIUM heb intussen behoorlijk wat laservaring met mig en ook tig lassen.

Is dit laspoces (titanium) hetzelfde als het dunwandige RVS of zijn er aanpassingen nodig van de apparatuur

Ik heb een tig app
met div mogelijkheden alleen geen aluminium wel puls freq aanpassingen etc

weet iemand een adres waar kan ik titanium pijp en bochten kopen, heb diameter 45 mm nodig

alvast bedankt voor de reacties!


Wordt onder beschermende atmosfeer gelast. Meestal in een couveuse dus.
 
hallo mede knutsellaars,

Ik ben van plan om een nieuw uitlaatsysteem voor mijn motor te maken in letwel TITANIUM heb intussen behoorlijk wat laservaring met mig en ook tig lassen.

Is dit laspoces (titanium) hetzelfde als het dunwandige RVS of zijn er aanpassingen nodig van de apparatuur

Ik heb een tig app
met div mogelijkheden alleen geen aluminium wel puls freq aanpassingen etc

weet iemand een adres waar kan ik titanium pijp en bochten kopen, heb diameter 45 mm nodig

alvast bedankt voor de reacties!

Kan met een Tig app.

Voorwaarden.
1 Volledig afschermen van zuurstof (couveuse)
2 Las zo koud mogelijk. Naast de las wordt het bros als gietijzer.

In nederland wordt nagenoeg niet Titanium gelast.
Acra wordt in voormalig oost eu (Polen) geproduceert. Daar doen ze het in een zuurstof vrije overdruk ruimte die gevuld is met 100 % argon. waar de lasser een perslucht masker draagt voor zijn eigen lucht voorziening.
Onze Tig argon bevat 1 - 3% zuurstof en is dus niet geschikt.
Het probleem steekt in de zuurstof die kontakt maakt met de las.

Lassen als RVS. Dus DC.

Tweede probleem. is het smeltbad.
Te koud en je krijgt geen doorlas.
Te warm en het materiaal wordt bros. Breekt bij trilling.

Derde probleem is het buigen van bochten.

Vierde probleem. Het wordt nagenoeg niet verkocht Er is vrijwel geen vraag naar in Ned. Ik zou niet weten wie het verkoopt.

suc6
 
Aantal jaren terug ruimte gedeeld met iemand die titanium koelspiralen uit de anodiseer/zuurbaden van voormalig fokker repareerde door er patches op te lassen. Heeft een heel andere belasting dan een uitlaat natuurlijk maar misschien weet hij een truuk om het toch zelf te kunnen doen. In hetzelfde pand waar hij nu zit is ook Castolin benelux gevestigd (leverancier van las en soldeer benodigdheden).

je kan er eens een belletje aan wagen of effe langsrijden.

Reparatie- en Onderhoudslassen IJpenburg
Rotterdamseweg 406
2629HH Delft
Tel: 015 3106287

Suc6
 
hallo allemaal,

Ik heb vandaag titanium gelast met mijn tig knutselapparaat, het resultaat valt zeker niet tegen, de lassen zijn er op het oog zeer goed uit.
Ik heb wel met diversen kleuren/dimeters van de wolfram stift zitten experimenteren,ook met de amperage/ pulzering heb ik een goede stand gevonden.
Met een becking gas (gewoon argon) is zelf de doorlassing perfect en dus geen verbrande lassen

de pijpen die ik geprobeerd hebben een diameter van 35 mm en 1.2 mm dik.
Ik had de opmerking gehad als de stroomsterkte te hoog was dat dan het naastgelegen titanium bros zou worden na een breekproef (heb nu spierpijn) bleek de pijpen alleen te veren maar niet te willen breken, ik ga er dus maar vanuit dat de las voor het maken van een uitlaatsysteem geschikt is *O*

wel is het zeer bewerkelijk om de pijpen exact vak te krijgen om zo de pijpen aan elkaar te vloeien (harder dan rvs) :(

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan