Yuasa accu's

cooperboy

MF veteraan
6 feb 2006
1.146
2
Zuid-Holland
Ik wil ipv de yuasa yb16b-a1 (16amp/h) de yuasa np18-12b (17.2amp/h) gebruiken.
Mijn vraag is of dit laatste een geschikte accu is.
Specs zijn hieronder te vinden.
np18-110.jpg
 
waarom niet? Zolang het 12 volt is, maakt het amperage niet zo gek veel uit, zolang het genoeg is om je motor aan te slingeren en het niet teveel is, zodat je motor geen problemen heeft met opladen (laadcapaciteit van je electrisch systeem). In de meeste gevallen is het alleen maar gunstig, omdat je je startmotor wat meer muscle kan geven
 
Ik ben nu bezig met de verbouwing van mijn motor.
De accubak moet nog gemaakt worden dus kan ik die meteen aanpassen aan het type wat ik wil gaan gebruiken.
Voordeel is dat deze niet lekt en onderhoudsvrij is.

Het enige extra wat er op mijn motor zit is de verlichting.
Knippers enz zit en komt er niet op.
 
Even rekening houden met de + en - aansluitkabels dat die lang genoeg zijn.
Je maakt ut bakkie verder op maat dus past altijd.
Paar ampere minder maakt niet veel uit, en goed afgestelde motor kan starten op 1/2 van het voorgeschreven amperage, zolang je maar niet doorstarten moet zeg maar, ik had een vs 750 die doet ut op 10 ampere, ook vanwege de accubak.
Het heeft niets van dien met je spanningsregelaar of wat dan ook, die hoeven alleen maar bij te tanken.

Gewoon doen! (en de polen afluitbaar maken middels een stuk rubber ofzo, heb al menige vonkenregen gezien bij eigenbouw wanneer het niet geisoleerd was, en zorg dat de kabels echt ruim toereikend zijn, een beetje langer is erg makkelijk)
 
Bedankt Henk, heb ik weer een zorg minder om over na te denken.
Om de polen af te dekken heb ik er twee rubber sokken bij die er overheen gaan.
Ik maak de accubak ietsiepietsie groter zodat aan de binnenkant een paar rubber strips in kunnen om de schokken op te vangen.
Bekabeling is inderdaad te kort, maar deze moest toch al aangepast worden.
De dikte van de draad: 4mm2 voldoende in diameter of wordt 6mm2 aangeraden?
 
Gewoon de bestaande dikte aanhouden.
Zolang ie niet warm wordt en smelt, daar is die op berekend voor het vermogen wat je startmotor trekt, is er niks mis mee.
Onnodig te dik, is meer verlies van stroom, de draad loopt immers vol met energie.
Rubber strips erin is een goed plan, rammels is niks, maar maar er een bandje of een gesloten strip omheen, om de accu, zodat je um eventueel makkelijk eruit kan halen (dat was ikzelf vergeten n.l.)
En ik heb aan de buitenzijde een aansluiting gemaakt voor druppellader & overstartkabel van M&S wat ik bij www.louis.de weg heb, daar heb je later ontzettend veel gemak van.

Let wel, een ounderhoudsvrij, daar moet je druppellader wel geschikt voor zijn, kost weinig, maar ff checken, je kan niet met elke acculader en/of druppellader ongestraft een onderhoudsvrije opladen (allemaal staan we wel eens zonder stroom)
 
www.louis.de bestelnummer 10003673 heb ik aan al mijn motoren gemonteerd, en zit ook aan de motoren van de mensen die motoren bij me in onderhoudt hebben, want bij problemen is elke accu vrij snel leeg, en de meeste zijn eigenbouw, dus moeilijk bij te komen.

Om motoren over te starten gebruik ik bestelnummer 10003677 dan weer, erg handig maar bij het "" bij problemen" koppel ik bestelnummer 10003675 aan, en die gaat dan aan een powerpack, moet je weer niet te lang doorstarten, want een startmotor wil wel kapot, maar mijn powerpack oftewel startaccu van 3600 ampere die trek ik niet 1, 2, 3 leeg.

En middels bestelnummer 10003674 kun je er weer elke druppellader op aan sluiten.

(als je iets gaat maken ben je toch bezig, en sommige dingen kun je beter in 1 x goed doen, echter je moet er net even bij stil staan)

Met deze middelen kan ik een motor starten vanaf een auto, andere motor, losse accu, het maakt niet uit, ik heb ze altijd "äan boord" oftwewel als we met een groep weg gaan, er gaat altijd een setje mee.
 
Ah is de capaciteit van de accu. Dus, generally, the bigger, the better. Wat ook van belang is, is de maximum discharge current. Die geeft aan hoeveel stroom de accu (kortstondig) kan leveren. Die moet hoog genoeg zijn om de grote stroom die nodig is tijdens het starten te kunnen leveren. Als de maximum discharge current van de nieuwe accu dus een beetje in de buurt zit van of hoger is dan die van de oude accu, dan zou dat geen probleem moeten zijn.
 
Gewoon de bestaande dikte aanhouden.
Zolang ie niet warm wordt en smelt, daar is die op berekend voor het vermogen wat je startmotor trekt, is er niks mis mee.
Onnodig te dik, is meer verlies van stroom, de draad loopt immers vol met energie.
Rubber strips erin is een goed plan, rammels is niks, maar maar er een bandje of een gesloten strip omheen, om de accu, zodat je um eventueel makkelijk eruit kan halen (dat was ikzelf vergeten n.l.)
En ik heb aan de buitenzijde een aansluiting gemaakt voor druppellader & overstartkabel van M&S wat ik bij www.louis.de weg heb, daar heb je later ontzettend veel gemak van.

Daar had ik inderdaad niet aangedacht.
(heb al eens eerder stilgetsaan met een zwakke accu)
Zal er een mooi plekkie voor maken.
Voorheen was dubbelstarten een groot probleem omdat de + pool bijna niet te bereiken was. Dus inderdaad handig om daar nu meteen rekening mee te houden.
Ook de spanningsregelaar moet verhuizen.
Deze zat voorheen op de ouwe accubak net boven de uitlaat.
Ik zet deze nu frontaal tegen de accubak aan.
Mooi weggewerkt, blijft droog en heeft daar genoeg koeling.
 
Let wel, de spanningsregelaar MOET koeling van de rijwind hebben, het zijn erg dure dingen als ze kapot gaan, en bij geen koeling is dat vrij snel. (die mag je eigenlijk ook niet overspuiten ofzo, dat houdt de warmte langer vast)

Die startvoorziening

Bij de ene fiets heb ik ze in een zijkap gemonteerd
Bij de ander ligt ie gewoon los onder de buddy
Bij de hardtail goldwing ligt ie los onder het zadel
Je hoeft er geen gat voor te maken.
Als het aansluitpunt/stekker maar ergens droog ligt.
Daar heb je echt heel veel gemak van.

www.conrad.nl of com heeft ze ook, maar is een eind duurder daarmee.
 
Onnodig te dik, is meer verlies van stroom, de draad loopt immers vol met energie.
Met alle respect, maar dit is nonsens. Dikkere draad betekent minder weerstand en dus minder verlies. Het is hooguit zo dat het verschil zo klein is bij de stromen die er lopen, dat het geen merkbaar voordeel meer oplevert om dikker te gebruiken. De nadelen van dikkere kabels liggen vooral op praktisch gebied: duurder, meer ruimte nodig, stugger, grotere connectoren nodig, etc.
 
Hee, ik ging daar altijd vanuit want

Ik heb hele dikke startkabel en normale en dunne
De bus kan ik vanaf de gewone auto niet starten met dikke kabels, met de normale wel, dus de accu van de 850 is toereikend.
Maar de gewone auto vanaf de bus wel
De bus is diesel, dus dat trekt wat weg, maar heeft ook wat
De gewone auto is een volvo 850 TR benzine

Hoe kan dat dan?
 
Spanningsregelaars zijn inderdaad erg duur.
Moest er ooit eens aanschaffen voor een Springer Sportster (92). Schrok met de T#ring van de prijs.
 
Zeker 300 euro mee en hield je geld over voor een bakkie patat.

Ik ga ff werken, moet tot 18.30 uur op vrijdag, lekker kort dagje, 4 uur.

Morgen Srad sleuteldag! Ook altijd leuk.
 
Hee, ik ging daar altijd vanuit want

Ik heb hele dikke startkabel en normale en dunne
De bus kan ik vanaf de gewone auto niet starten met dikke kabels, met de normale wel, dus de accu van de 850 is toereikend.
Maar de gewone auto vanaf de bus wel
De bus is diesel, dus dat trekt wat weg, maar heeft ook wat
De gewone auto is een volvo 850 TR benzine

Hoe kan dat dan?
Goeie vraag. Er zijn legio mogelijkheden. Hebben de dikke kabels ook een dikkere kern, of is alleen de isolator dikker? Misschien maken de klemmen van de dikke kabels minder goed contact (met de pool of met de kabel), waardoor er een grotere overgangsweerstand is. Misschien is de kwaliteit van de kern minder als van de dunnere kabels, waardoor de dikkere meer weerstand hebben. Misschien is de weerstand van de dunnere kabels hoger, waardoor de stroom wat meer beperkt wordt, waarbij er met de dikke kabels zoveel stroom loopt dat de accu platgaat. Meet de spanning eens op verschillende plaatsen als je probeert te starten (accupolen aan beide zijden, klemmen aan beide zijden) om te zien waar een groot spanningsverschil over staat, zou ik zeggen.

Om even een analogie te gebruiken... Simpel gezegd kun je een kabel een beetje zien als een waterleiding. De spanning is dan de druk op de leiding, de stroom de hoeveelheid water die er door stroomt. Uitgaande van gelijkblijvende druk, stroomt er door een dikkere leiding meer water. Waar de analogie echter mank gaat, is bij de startsituatie. Een leiding moet idd eerst vollopen. Een dikkere leiding doet er langer over om vol te lopen. Is ie eenmaal vol, dan gaat er meer doorheen. Een elektriciteits kabel is altijd 'vol'. Het is namelijk niet zo dat de electronen uit de accu komen en dan via de kabel naar de andere kant. Alles zit al vol met electronen (anders zou alles positief geladen zijn). Wat er gebeurt, als er spanning op komt, is dat alle electronen opschuiven. Hetzelfde dus als een buis die al vol is. Daarom moet je ook altijd een gesloten circuit hebben. Elektronen kunnen niet zomaar van de één naar de andere kant lopen en zich dan daar ophopen. Het moet altijd in een kringetje gaan.
 
Ik heb voor de massa en voor de plus naar het startrelais van die hele dikke kabels gebruikt die ze voor extreme car audio gebruiken..met doorkijk isolatie...

dat is wel dik maar er zitten heel veel dunne draadjes in waardoor het toch soepel blijft, en dan van die kitschie gouden klemmetjes eraan :P
 
Het zijn van die dikke kabels waar we gewoonlijk tractoren, vrachtwagens, shovels en bobcats enzo mee starten, met grote klemmen. Ik denk ca 2 cm doorsnee, en een binnenwerk erin van 15 mm doorsnee, loodzwaar en zo stug als een loden deur.
 
Goeie vraag. Er zijn legio mogelijkheden. Hebben de dikke kabels ook een dikkere kern, of is alleen de isolator dikker? Misschien maken de klemmen van de dikke kabels minder goed contact (met de pool of met de kabel), waardoor er een grotere overgangsweerstand is. Misschien is de kwaliteit van de kern minder als van de dunnere kabels, waardoor de dikkere meer weerstand hebben. Misschien is de weerstand van de dunnere kabels hoger, waardoor de stroom wat meer beperkt wordt, waarbij er met de dikke kabels zoveel stroom loopt dat de accu platgaat. Meet de spanning eens op verschillende plaatsen als je probeert te starten (accupolen aan beide zijden, klemmen aan beide zijden) om te zien waar een groot spanningsverschil over staat, zou ik zeggen.

Om even een analogie te gebruiken... Simpel gezegd kun je een kabel een beetje zien als een waterleiding. De spanning is dan de druk op de leiding, de stroom de hoeveelheid water die er door stroomt. Uitgaande van gelijkblijvende druk, stroomt er door een dikkere leiding meer water. Waar de analogie echter mank gaat, is bij de startsituatie. Een leiding moet idd eerst vollopen. Een dikkere leiding doet er langer over om vol te lopen. Is ie eenmaal vol, dan gaat er meer doorheen. Een elektriciteits kabel is altijd 'vol'. Het is namelijk niet zo dat de electronen uit de accu komen en dan via de kabel naar de andere kant. Alles zit al vol met electronen (anders zou alles positief geladen zijn). Wat er gebeurt, als er spanning op komt, is dat alle electronen opschuiven. Hetzelfde dus als een buis die al vol is. Daarom moet je ook altijd een gesloten circuit hebben. Elektronen kunnen niet zomaar van de één naar de andere kant lopen en zich dan daar ophopen. Het moet altijd in een kringetje gaan.
Als je in een dikke kabel weinig stroom stuurt, en je iets of wat lengte van kabel hebt, dan heb je teveel verlies en hou je aan het einde niets meer over.

Je kan het bekijken als jou waterleiding, als je er een beetje water in kapt komt er aan einde niets meer uit want het blijft tegen de wand van de buis hangen :?
 
Vandaag van 3mm plaatstaal een nieuwe accubak gemaakt.
In de bodem een zestal gaten van 12mm geboord zodat er geen water in kan blijven staan.
Moet alleen nog het deksel en de ophangbeugels maken.

Nog even een vraag:
Moet er nog ventilatiegaten in ivm eventuele warmte afvoer?
 
Als je in een dikke kabel weinig stroom stuurt, en je iets of wat lengte van kabel hebt, dan heb je teveel verlies en hou je aan het einde niets meer over.

Je kan het bekijken als jou waterleiding, als je er een beetje water in kapt komt er aan einde niets meer uit want het blijft tegen de wand van de buis hangen :?
Absoluut lulverhaal

Een dikke kabel heeft veel minder verlies dan een dunne kabel (van hetzelfde materiaal)
Electriciteit is geen water.
Juist als er maar een kleine stroom loopt is het verlies ook heel laag. Bij een grotere stroom wordt het verlies groter.
De weerstand van de kabel blijft gelijk (temperatuursinvloeden buiten beschouwing gelaten) bij een grotere stroom is er een grotere spanningsval. (De wet van Ohm)
 
Terug
Bovenaan Onderaan