Ombouwen

stan112

MF'er
24 apr 2006
236
0
Hallo,

Ik wil beginnen met het bouwen van een chopper naar geheel eigen stijl.
Welke motor is een goede om mee te beginnen, qua strippen/aanpassen/blok/etc.
het liefst met een hardtail.
Dus welke motor is goed om mee te beginnen om een chopper te maken.

mvg stan.
 
Jaren '70 Honda CB serie is meestal wel populair.
Niet te duur, vrij degelijk en makkelijk in onderhoud.

Je komt ze soms ook voor weinig tegen op marktplaats en zo, soms al in een hardtailframe.
 
Persoonlijk vind ik een Triumphblok wel erg bruut en een mooie uitstraling hebben.
Maar voor het praktische zou je dan beter voor een hondablok kunnen kiezen.
 
Op marktplaats is idd wat leuks te vinden....
Wat is er eigenlijk allemaal legaal ?
Bijv van een geveerde achterbrug een hardtail te maken dmv buizen, mag dat?
Waar kan je dit terugvinden ? wat legaal is en wat niet ?
Is namelijk wel belangrijk als je ermee gaat rijden.
 
Als je op marktplaats iets kunt vinden met een "eigenbouw" kenteken kun je je lekker uitleven.

Anders mag er eigenlijk niet zo heel veel.
Hier kun je nog wat te lezen vinden:
www.rataplan-ratbikeclub.tk/
en dan onder "over ratbikes" en "wat mag (niet)"
 
In ieder geval geen xv920.Tenminste als je ook het frame wil gebruiken,want bij een xv920 is dat geen buizenframe (geperst blik) , en dat beperkt je toch behoorlijk bij het verbouwen............ben ik nu ook achter.... B|
 
Voor een goede custommotor hoef je niet lang te zoeken.
Yamaha dragstar/wildstar zou ik voor gaan. Ik heb zelf een dragstar 650. Op het gebied van aftermarket spullen is er veel te krijgen.
* tip: www.thunderbike.de (kun je ook wat mogelijkheden met yamaha, suzuki en HD vinden)
Montage van deze motor is eenvoudig, stevige blokken, motor is zuinig (ik heb er al eens 1 op 25 mee gereden).

Een maat van me rijdt een Honda Shadow. Maar voor hem zijn de custom mogelijkheden met aftermarket spullen duidelijk beperkter.
 
Voor een goede custommotor hoef je niet lang te zoeken.
Yamaha dragstar/wildstar zou ik voor gaan. Ik heb zelf een dragstar 650. Op het gebied van aftermarket spullen is er veel te krijgen.
* tip: www.thunderbike.de (kun je ook wat mogelijkheden met yamaha, suzuki en HD vinden)
Montage van deze motor is eenvoudig, stevige blokken, motor is zuinig (ik heb er al eens 1 op 25 mee gereden).

Een maat van me rijdt een Honda Shadow. Maar voor hem zijn de custom mogelijkheden met aftermarket spullen duidelijk beperkter.
Hij heeft het over bouwen, niet over kopen.
 
Voor een goede custommotor hoef je niet lang te zoeken.
Yamaha dragstar/wildstar zou ik voor gaan. Ik heb zelf een dragstar 650. Op het gebied van aftermarket spullen is er veel te krijgen.
* tip: www.thunderbike.de (kun je ook wat mogelijkheden met yamaha, suzuki en HD vinden)
Montage van deze motor is eenvoudig, stevige blokken, motor is zuinig (ik heb er al eens 1 op 25 mee gereden).

Een maat van me rijdt een Honda Shadow. Maar voor hem zijn de custom mogelijkheden met aftermarket spullen duidelijk beperkter.


Da's niet ombouwen....maar bling bling schroeven.... :Z
 
Da's niet ombouwen....maar bling bling schroeven.... :Z

Ligt er maar net aan hoe ver je wilt gaan. Komende projectje voor de winter is zeker geen bling bling schroeven.

Desalnietteplus: Het frame van een dragstar/wildstar leent zich goed voor dergelijke zaken, en het blok van een wildstar ook wel. XS blokkie is trouwens ook niet verkeerd.
 
Ja ik was meer aan het denken om het frame te verlassen naar hardtail en dan een bobber te maken. dus liefst iets met een 2 cilinder.

geen HD omdat het budget wat te beperkt is daarvoor. nog student...

Heb wel ervaring met viertakten, zoals ik nu net klaar ben met een xl 500 te reviceren.

Denk dat het een xs 650 ofzo word. een staande twin. is ook een mooi geluidje met open pijpen. een vier cilinder vind ik namelijk helemaal niks kwa geluid.

mijn idee is zoiets:

full



of een 70's chopper, zweeds idee.
 
Een frame met typegoedkeuring mag je (formeel) niet verlassen (fietsen van na 1975 over het algemeen). Als je een frame van voor 1975 pakt heb je iets meer vrijheid (er zijn bij de RDW weinig gegevens bekend in het archief, alleen wielbasis en cilinder inhoud soms) en bij nog oudere frames is er helemaal niks bekend (dus je kan lekker aan de slag, stretchen en raken etc.). Gewoon even bellen met Lelystad en je kenteken doorgeven, dan kunnen ze je vertellen wat er voor gegevens bekend zijn. Met een beetje geluk wensen ze je ook nog succes met het slijpen en lassen :-) Helemaal legaal zal het wel niet zijn, maar who cares? Veel chopperheads doen het gewoon, en over het algemeen is een extreme chop toch alleen voor in de weekenden, rallies en shows.

Bij die Britse fietsen (zoiets als wat je hierboven laat zien) kan je ook een bolt-on hardtail gebruiken i.p.v. definitief las- en zaagwerk. Een rigid achterframe kan je gewoon vastbouten aan de boutgaten onder het zadel en onder het blok, ziet er perfect uit. Als je gezeik krijgt met een té fanatieke cop, kan je het altijd weer tijdelijk terugbouwen voor een schouw. (Meegemaakt dat een wout mijn 75-er Ironhead wou innemen omdat deze niet voldeed aan de eisen van 2002, no way!!!! Die gast drukte mij zo de berm in en begon te tieren... Ik heb zo’n hekel aan dat type blauw skorem. Bah! Later met het bureau gebeld, en zijn collega’s vonden hem ook een sjacherijnige eikel en dus hoefde ik niet te komen voor een schouw... er zijn ook nog redelijke wouten gelukkig :-) )
 
hmm misschien dan maar een motor uit 1970 zoeken dan en de gegevens opvragen.

Een kennis heeft me een idee gegeven om een yamaha xs ipv veren een stang tussen te bouten. Hierbij heb je hardtail en je zou het best netjes kunnen wegwerken.

verder gaat alles wat je niet nodig hebt om te rijden eraf. dus hou je een open motor over. een fake olie tank de accu in doen voor de elec. start.

engelse motoren zijn vet, maar kwa onderdelen en prijs ligt het niet zo goed. het is nl low budget. denk een xs is een fijne staande twin.

harley is ook wat duur.

ga eens een fotoshop maken ofzo van hoe ik het wil bouwen. word trouwens eerder een ratbobber.
 
(Meegemaakt dat een wout mijn 75-er Ironhead wou innemen omdat deze niet voldeed aan de eisen van 2002, no way!!!! Die gast drukte mij zo de berm in en begon te tieren... Ik heb zo’n hekel aan dat type blauw skorem. Bah! Later met het bureau gebeld, en zijn collega’s vonden hem ook een sjacherijnige eikel en dus hoefde ik niet te komen voor een schouw... er zijn ook nog redelijke wouten gelukkig :-) )

Je Ironhead? Dat je met Gonzo aan de kant wordt gezet kan ik me nog een beetje voorstellen...

of zouden ze daar bang voor zijn? _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan