Hallo allemaal Ik ben vandaag voor het eerst hier

Esta

MF'er
30 okt 2006
198
160
Den Haag
Hallo allemaal

Ik ben vandaag voor het eerst hier omdat ik het aanbod heb gehad een motor over te nemen.

Het gaat om een zwarte Savage uit '91 met bijna 11.000 op de teller. De motor is de afgelopen 3 jaar slechts incidenteel gebruikt. Heeft wel 6 maanden geleden een onderhoudsbeurt gehad, sindsdien staat ie weer stil (buiten onder een zeil).

Dit zal mijn eerste motor worden, dus graag wil ik weten waar ik aan begin zodat ik straks lekker kan :]

Ik heb een aantal foto's gekregen en daarop zijn wat kleine roestplekken op het chroom te zien en een soort van (kalk?)aanslag op en rond het blok. Tevens een deuk in de tank, maar de lak is onbeschadigd.

De eigenaar zegt dat ie start en rijdt, zij het stroef in het begin.Dus ik ben van plan om rustig aan te gaan rijden in het begin.

Nu zijn mijn vragen:

- Waar moet ik rekening mee houden qua reparaties en/of kosten nu deze motor wat langer stil heeft gestaan?
- Is de vaste prijs van €1000,- redelijk?
- Kan ik de roest en aanslag wegpoetsen en zo ja, hoe doe je dat?
- En hebben jullie verder nog tips?
(Ik probeer iemand mee te nemen die iets meer van motoren weet, zodat ik straks niet een versleten motor koop.)

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reactie. *O*

Groetjes Aldoende

P.s. Ik heb een foto bijgevoegd, maar zie dat als link wordt weergegeven.

Bijlage: savage.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bang dat je dat chroom niet mooi meer krijgt en dan is 1000 behoorlijk aan de prijs. (Maar ben geen Savage expert...)
 
Hallo allemaal

Ik ben vandaag voor het eerst hier omdat ik het aanbod heb gehad een motor over te nemen.

Het gaat om een zwarte Savage uit '91 met bijna 11.000 op de teller. De motor is de afgelopen 3 jaar slechts incidenteel gebruikt. Heeft wel 6 maanden geleden een onderhoudsbeurt gehad, sindsdien staat ie weer stil (buiten onder een zeil).

Dit zal mijn eerste motor worden, dus graag wil ik weten waar ik aan begin zodat ik straks lekker kan :]

Ik heb een aantal foto's gekregen en daarop zijn wat kleine roestplekken op het chroom te zien en een soort van (kalk?)aanslag op en rond het blok. Tevens een deuk in de tank, maar de lak is onbeschadigd.

De eigenaar zegt dat ie start en rijdt, zij het stroef in het begin.Dus ik ben van plan om rustig aan te gaan rijden in het begin.

Nu zijn mijn vragen:

- Waar moet ik rekening mee houden qua reparaties en/of kosten nu deze motor wat langer stil heeft gestaan?
- Is de vaste prijs van €1000,- redelijk?
- Kan ik de roest en aanslag wegpoetsen en zo ja, hoe doe je dat?
- En hebben jullie verder nog tips?
(Ik probeer iemand mee te nemen die iets meer van motoren weet, zodat ik straks niet een versleten motor koop.)

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reactie. *O*

Groetjes Aldoende

P.s. Ik heb een foto bijgevoegd, maar zie dat als link wordt weergegeven.

Als het op het chroom om oppervlakkige roest gaat kan je dit heel goed wegpoetsen met die metalen brillo sponsjes waarin rose zeep zit en veel water. Dit krast niet en je chroom knapt er geweldig van op. Het blok is geoxydeerd doordat de beschermlaag van het aluminium slecht is geworden. Dit kan je polijsten, maar het is een enorme klus. Motorisch kan je alleen beoordelen door een proefrit en iemand met een geoefend oor. Veel succes :Y
 
Ik zou hier mijn licht eens opsteken, en als je op Marktplaats 'savage' intikt, hen je momenteel iets van 29 stuks om uit te kiezen, variërend van teab tot 4 miel.

Het belangrijkste is wat jij erbij voelt, 11000 km is niet veel (voor het bouwjaar), en een rug ook niet, maar dan moet'ie het wél doen (dus laten starten, dat ding). Die aanslag op het blok is wel weg te poetsen, maar is wel veel werk (goed voor je vingerpuntjes....). Er zit waarschijnlijk nog een laklaag over het chroomgedeelte, dus dat moet je wegpoetsen, en het blok is ook wel weer redelijk te maken. Maar nogmaals; kijk eerst eens wat verder..... 't is geen werelddeal.
 
Dit is voor die 100 meer een veel knapper motortje
:Y

dank je :)



@TS; belangrijke dingen om op te letten bij het chroomwerk:
de dekseltjes bovenop de cilinderkop, kroonplaat+risers, uiteraard de uitlaat en natuurlijk de voorpoten, er moeten geen pitjes in zitten want dan blijf je reviseren. De beltcover, sissybar, stuur en kleine dingetjes zijn allemaal wel te vervangen.

wat het aluminium betreft; je krijgt het meeste wel weg, sommige hardnekkige resten moet je echt diep wegpoetsen, dus dan krijg je diepteverschillen en zijn je carters daarna niet mooi meer. Let er goed op of het een beetje witte aanslag is, of echt een donkergrijze aanslag, die zit vaak dieper in het aluminium.

Qua lakwerk e.d. is het gewoon het standaard verhaal. Er zijn nog meerdere puntjes om op te letten, maar die hebben geen eerste prioriteit.
 
Dank voor de reacties, hier kan ik wat mee. :)

Uiteraard zijn verdere tips nog welkom.

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Ik heb gisteren een Savage gekocht, van mede-forummer Savagepielk. *D

Dank voor jullie inbreng en tot de volgende keer. :W

Groetjes
 
Aldoende,

daar heb je volgens mij een steengoede zaak me gedaan!! :Y
Dat is wat je mag noemen een tot in de puntjes verzorgde motor :]

BTW, welkom hier en nog meer plezier van je bike *O* *O*
 
Pielkie. Gefeliciteerd dat je die gare schadebak eindelijk kwijt bent. _O-

Plaag jullie maar hoor. Veel plzier er mee. Zijn toch leuke fietsjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan