Verwijderen oud chroom en polijsten

krekel1616

MF'er
5 nov 2006
37
0
waddinxveen
Ik heb sinds kort een Virago XV1000 waar van de sissybar deels kale plekjes vertoond.Ik wil de rest van het chroom verwijderen en de sissybar dan polijsten.

Wie heeft de oplossing voor het verwijderen van de rest van het chroom en daarna het polijsten en glimmend krijgen van de sissybar?
Gaarne en bruikbare tip...

Gr Jaap.

Bijlage: motor.JPG
 
Geen idee waar de sissybar van gemaakt is, maar aluminium is goed te polijsten. Waarschijnlijk is het echter geen alu :+ . Polijsten van andere opties, zoals "gewoon" ijzer = roest. Tenzij je er daarna blanke lak over doet. Gewoon eraf met die sissybar, je bent toch geen sissy ;)
 
De sissybar is van gegoten aluminiumlegering denk ik.
Ja verwijderen kan ook maar dan is het model een beetje weg, dacht ik zelf.
maar ging mij nou juist om het op en makkelijke en minder kwetsbare manier van chroom verwijderen, als eerste.

Jaap
 
Ik zit met lelijke balhoofdplaten.. Ik wil ze gaan spuiten of poedercoaten, maar daarvoor zal toch eerst die zooi eraf moeten. En dan is een verchromerij de enige mogelijkheid als ik dat zo lees..
 
Ik zit met lelijke balhoofdplaten.. Ik wil ze gaan spuiten of poedercoaten, maar daarvoor zal toch eerst die zooi eraf moeten. En dan is een verchromerij de enige mogelijkheid als ik dat zo lees..
je kan het zelf ook
je hang je balhoofdlpaten in een bak water je doe de plus van je acculader er aan
een staaf of plaat koper daar de min aan salpeterzuur er bij (scheut is genoeg)en je zet je acculader aan het zal gaan bruisen en borrelen wel in de gaten houden na ongeveer 8 uur is het meeste chroom er af
bij zoekfunctie ontchromen daar staat nog meer info en ook onzin natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
Nog even een antwoord over de afloop van het ontchromen van de sissybar..
het materiaal was inderdaad aluminium en dus heel goed te ontchromen.
Ik ben begonnen met een slijptolletje met lamellen schijfje.. ca korrel 140. dat heel voorzichtig over het materiaal heen laten gaan daarna nabewerken met schuurpapier van grof naar steeds fijner .. schoonmaken en toen met een polijstschijfje in de boortol en een blokje polijstpasta.. (bruin) voorbewerkt en daarna met polijstpasta (blauw)
vervolgens goed schoonwrijven en materiaal in een laagje chroompoets gezet..
eindresultaat .. mooier dan chroom..
p.s


de polijst schijfjes en de blokjes pasta, moest ik even naar zoeken maar uiteindelijk gevonden bij de FIXIT setje polijst blokjes ca € 3,50 en schijfjes katoen 75 mmx10 mm incl houdertje ca € 6,00 dus .
succes voor diegene die het wil gaan proberen..
 
Hee dan moet ik even een andere doos opd ekop zetten, daarin heb ik liggen hoe ik dat gedaan heb.

Dat doe je met gewoon 12 volt, massa in de grond, de + in een bak water en daar de delen in, laat maar enige tijd liggen en het laat vanzelf los, wel de accu goed vol houden.

En daarna het doffe alu (want dat blijft er over) polijsten
 
Heb een offerte aangevraagd bij Galviron en deze mail(gedeelte dan) kreeg ik terug :

Richtprijs:

Verchromen (levertijd i.v.m. drukte is de levertijd lang om kwaliteit te waarborgen)
- zijcover € 100,-
- balhoofdplaat € 40,-

Alleen ontchromen (levertijd max. 2 weken)
- zijcover € 15,-
- balhoofdplaat € 10,-
(minimum order bedrag € 25,-)

(prijzen zijn incl. BTW)
 
Cor,
betekend wel dat je zonder balhoofdplaat dan ruim 2 weken niet kan rijden he.. maar de prijzen vallen me mee. Maar daarna moet je dan nog even polijsten natuurlijk.. dus best nog wat tijd voor nemen. mooie klus voor de winter dan maar ..
gr. Jaap/
 
Terug
Bovenaan Onderaan