home made

cooperboy

MF veteraan
6 feb 2006
1.146
2
Zuid-Holland
Ik vroeg mezelf af of men zelf ook onderdelen of andere zaken voor op/aan de motor maakt.
Ben bv zelf bezig met het fabriceren van een nieuw zitje voor m'n bike.
Grondplaat is 3mm dik en aan de achterzijde naar boven gebogen.
Voorzijde rond weggezet voor een mooiere look, maar ook functioneel ivm de randen.
Heb vandaag ook twee veren op de kop getikt die straks tussen frame en zitje komen.
Het stukje bekleding is 4mm dik leer.
Ik moet nog wel een schanierende bevestiging aan de voorzijde maken.
Zitje blijft in blank staal.

zitjels6.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg mezelf af of men zelf ook onderdelen of andere zaken voor op/aan de motor maakt.
Ben bv zelf bezig met het fabriceren van een nieuw zitje voor m'n bike.
Grondplaat is 4mm dik en aan de achterzijde naar boven gebogen.
Voorzijde rond weggezet voor een mooiere look, maar ook functioneel ivm de randen.
Heb vandaag ook twee veren op de kop getikt die straks tussen frame en zitje komen.
Het stukje bekleding is 4mm dik leer.
Ik moet nog wel een schanierende bevestiging aan de voorzijde maken.
Zitje blijft in blank staal.

(Afbeelding)
Hoi,
natuurlijk worden er zelf spulen gemaakt, ik denk dat er hier op MF voorbeelden genoeg zijn.
Bij men vorige project maakte ik men zadel ook grotendeels zelf.
Maar ik zie dat je gebruik maakte van 4mm dik materiaal? je zal nogal mogen bonken hebben om daar wat vorm in te krijgen O-)
Is het gewoon blank staal of is het rvs? indien gewoon staal ga je er dan blanke lak overzetten of gewoon laten roesten?
 
[edit] zag in het eerste bericht een tik foutje.
plaat is geen 4mm maar 3mm.
het leer is 4mm dik. [/edit]

Dat bonken viel wel mee.
Ik had de plaat heet gestookt en kon het vervolgens om een steigerpijp heen slaan.
Er ging meer tijd zitten in het uitslijpen en vijlen.
De plaat is van gewoon staal en wordt nog voorzien van een laagje blanke lak.
Eigenlijk wilde ik het eerst een beetje laten roesten en dan lakken, maar ben bang dat dit niet gaat werken.
Dus maar besloten om het alleen te ontvetten en er een laagje blanke lak er over.
 
Laatst bewerkt:

Ja stomme vraag eigenlijk. |(
Heet niet voor niets CHOPPERS.
Lees dit forum bijna iedere dag.
Had natuurlijk de vraagstelling in het eerst etopic beter ander kunnen noemen.
 
[edit] zag in het eerste bericht een tik foutje.
plaat is geen 4mm maar 3mm.
het leer is 4mm dik. [/edit]

Dat bonken viel wel mee.
Ik had de plaat heet gestookt en kon het vervolgens om een steigerpijp heen slaan.
Er ging meer tijd zitten in het uitslijpen en vijlen.
De plaat is van gewoon staal en wordt nog voorzien van een laagje blanke lak.
Eigenlijk wilde ik het eerst een beetje laten roesten en dan lakken, maar ben bang dat dit niet gaat werken.
Dus maar besloten om het alleen te ontvetten en er een laagje blanke lak er over.
je kan het wel laten roesten en daarna met boenwas voor meubels opboenen, geeft ook een mooi effect. Ik had men zadel ook van 3mm gedaan maar als ik nog eens één maak ga ik toch eens proberen met 2mm plaat
 
Boenwas. Zal het uitproberen.
Zelfde geldt ook voor mijn tank.
Deze moet ook nog geschuurd worden.

Mijn volgende actie wordt voetkoppeling en handgeschakeld omdat ik zo weinig mogelijk aan mijn stuur wil hebben.
Ik heb al een paar mooie handvatten gescoord zoals op de afbeelding hieronder.
Alleen zijn ze in het grijs.

handvattenhu8.jpg
 
Zijn mooie handvatten.
Alleen ben ik benieuwd of ze gaan passen omdat het stuur 3 mm dikker is dan een stanmdaard stuur.
 
na: (overbelicht maar you get the picture)

full
[/imgat]

nu nog even bedenken hoe ik het spatbord netjes ga bevestigen, iemand ideëen/tips?
 
vandaag de sissybar afgelast en gemonteerd.
tevens begonnen met het maken van een achterspatbordje.
fietske begint nu eindelijk ergens op te lijken.

zal eens kijken of ik er een foto van kan posten.
 
Een rekje op het spatbord maken (demontabel)
En dan kun je met treffens er een giga leger plunjebaal er rechtop tegenaan zetten en vastbinden, heb je later veel profijt van en voorkomt beschadigingen
 
Ik vindt dat wel mooi, lange sizzybar
Het is erg "uit" de laatste jaren
Maar in 91 had een eigenbouw hd in elkaar gefrutseld met een 19" overstock, ook opdat ik dat persoonlijk mooi vondt, en een sizzybar van 125 cm hoog boven het achterspatbord, veel gemak van gehad, fiets loopt nog steeds, rijdt nu in Amsterdam-noord , is een spierwitte met apehanger en een gewone 1340 EVO met kickstarter, extra opgezet
 
@Hulzie

Een rekje op het spatbord?
De bar zit vast aan de verende kant.
Als je de plunjezak dan goed vastsnoert kun je gelijk een nieuwe sissybar scoren op dat treffen!
 
Vanmiddag verder met het fabriceren van afstandsbussies voor tussen de spatbord en bar.
Daarna maar eens spatbordje aflassen.

Misschien moeten we de sissybar her-introduceren. _O-
 
@Hulzie

Een rekje op het spatbord?
De bar zit vast aan de verende kant.
Als je de plunjezak dan goed vastsnoert kun je gelijk een nieuwe sissybar scoren op dat treffen!

Ja zo'n afneembeer rekkie, maak je van RVS en met zuignappen of verzin iets
En zolang je geen 150 rijdt valt dat best mee (luchtweerstand) maar ik maak de Sizzybars van massief RVS, dat buigt zo maar niet doormidden
 
Zwarter gaat hij zekers worden.
Het wordt een combi tussen glanzend en mat zwart.
Velgen ga ik laten poedercoaten. Weet alleen de kleur nog nie.
Dacht eerst rood met een whitewall bandje, maar ook daar rijden er zoveel van.
Misschien toch gewoon zwart. (rijden er ook zat van)
Pedalen gaan er nog af en wordt suicideclutchs.

Sissybar ben ik nog niet helemaal tevereden mee, maar misschien moet ik daar wat dingen aan veranderen. Misschien nog een nachie over slapen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan