er komt een nieuwe story in halflive's leven

Even plaatjes bijwerken. De naaf zit er in, gisteren voor het eerst proef gereden.

full


Zo ruw mogelijk geremt met de achterrem, drempels gepakt en rotondes genomen. Dit met het doel om beweging in het geheel te krijgen. Dan kan ik het natrekken zodat het voor de eeuwigheid zit.
Maar er is helemaal geen beweging in gekomen, het zit gewoon zo vast als een huis.
 
De andere kant:

full


Het wiel staat een beetje naar links. Als het me uitkomt zal ik de flens waar het wiel op zit een paar millimeter dunner draaien. Aan de kardankant kan er ook nog een paar millimeter af. Ik denk dat alles bij elkaar het wiel een halve centimeter dichter naar rechts kan.

Overigens, Hevu, Jouw tappen zijn M12x1,5. Dat zijn de wielbouten van Volvo. Volgens mij is dat ook de draad die BMW gebruikt voor de enkelzijdige achterwielen.
Voor de aluminium naaf vind ik de grovere draad ook wel prettig.
Ik had natuurlijk gewone wielbouten van M12x1,25 gekocht. Die blijven nu weer liggen voor een volgend project.
Maar voor de toekomst goed om te noteren, even op letten bij een volgend project. Ik heb intussen ook M12x1,25 tappen en een snijplaat gekocht.
 
In Engeland wat ervaring opgedaan met de nieuwe naaf. Zeg maar een vuurdoop. Op het vreselijk slechte Engelse wegdek heeft de naaf bewezen constructief solide te zijn.
Er is wel een nadeel opgedoken. Het wiel staat een beetje naar links. Dat is niet zo mooi, maar erger is dat de band nu net de linker koffer aantikt. Er zit nu een plekje op mijn koffer. Het wiel kan nog een centimeter naar rechts, er zit ruimte genoeg naar de kardantunnel. De naaf is ook lomp genoeg om er een stukje af te draaien.
Ik ga dus een afspraak maken met mijn grote draaivriend.

Daarnaast heeft Marktplaats mij een goede investering opgeleverd.

MF27YDBMWK10020.JPG


Het startrelais van mijn K75 is al een keer vastgelast, dat is een hele enge ervaring omdat de startmotor dan blijft draaien, de motor niet aanslaat en je de boel pas tot stoppen dwingt als je de accu losknoopt.
Ik heb dat relais weer op kunnen knappen door de contactpunten schoon te maken. Maar dat is natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Het relais kost nieuw bijna 90 Euro, dat zijn geen bedragen die je in je vakantie wil uitgeven. Deze verdwijnt in de bak die in de BMW zit met relais en zekeringen, dan heb ik hem altijd bij me.
 
Hou Markplaats maar eens in de gaten: complete draadbomen met relaiskast gaan soms voor maar 25 euro weg. Dan heb je alle relais inclusief een hele partij draad en stekkers voor haast niks.
 
Hou Markplaats maar eens in de gaten: complete draadbomen met relaiskast gaan soms voor maar 25 euro weg. Dan heb je alle relais inclusief een hele partij draad en stekkers voor haast niks.
Dit was om de hoek, en het is een nieuw relais. Die jongen had het gekocht voor een probleem met de startmotor, maar nooit gebruikt.
Een complete draadboom koop ik ook wel eens, dan heb ik alle kleurtjes weer op reserve om te knutselen.
Maar ik heb geen onbeperkte opslag, ik moet schipperen.
Ik loop wel met het idee rond om een tweede K75 te kopen. Als ik de wetgeving zo zie gaat het een probleem worden om in de toekomst een zijspan te bouwen. Dan wil ik voor de eeuwigheid onderdelen hebben om met dit kenteken te kunnen rijden.

@fourstroker: nee, een hoofdschakelaar vind ik een zwaktebod, als alles in orde is heb je dat niet nodig. Ik werk al jaren met Amerikaanse vliegtuigen, daar doen ze dat ook zo. Als er iets scheurt maak je er een plaatje over, als er electra weigert leg je er een draadboom naast. Ik ben daar een beetje allergisch van geworden. Een ontwerp moet goed zijn, anders moet je het overdoen.
 
Effe die ouwe troel een rotschop verkopen.

Een paar weken terug heb ik via een ander forum een achterrempomp van een K75 opgedaan. Compleet met schetsplaat, klauw en pedaal. Maar het ging mij om de pomp.
Mijn plan is om de tweede pomp parallel aan de originele achter de schetsplaat te hangen. Daar kan ik dan onafhankelijk van de achterrem de zijspanrem mee bedienen.

Eerste plaatje. De tweede rempomp op de losse schetsplaat. Ik heb twee busjes gemaakt waarvan de lengte gelijk is aan het breedste stuk van de pomp.
De tweede pomp gaat straks tegen de schetsplaat en de buisjes komen. Om de dikte te compenseren zitten daar nu gele ringetjes tussen.

full
 
Laatst bewerkt:
Vanaf het pedaal heb ik een stukje aluminium gemaakt. Het is behoorlijk hard aluminium, het geeft geen krimp. Zoals je ziet heb ik twee stelschroeven voor twee pompen.

Van de buitenkant ziet het er zo uit. Ik moet de schetsplaat naar buiten brengen, anders passen de dubbele pompen niet tussen de achterbrug.

full
 
Laatste (rot) plaatje. De huidige situatie op het span. Er zitten nu al busjes tussen om het pedaal langs het hulpframe te laten lopen.

full
 
Dat ziet er goed uit! Ik heb met zo goed als het zelfde idee rond gelopen maar dan afneembaar net als m'n bakkie.
Dit is lekker degelijk en origineel. Handig voor onderweg als je ooit pech hebt.
 
Slim gemaakt, je zou nog kunnen overwegen het alu stripje voor een stalen exemplaar te vervangen, ivm de grotere kans op scheuren van het aluminium.
 
Effe die ouwe troel een rotschop verkopen.

Een paar weken terug heb ik via een ander forum een achterrempomp van een K75 opgedaan. Compleet met schetsplaat, klauw en pedaal. Maar het ging mij om de pomp.
Mijn plan is om de tweede pomp parallel aan de originele achter de schetsplaat te hangen. Daar kan ik dan onafhankelijk van de achterrem de zijspanrem mee bedienen.

Eerste plaatje. De tweede rempomp op de losse schetsplaat. Ik heb twee busjes gemaakt waarvan de lengte gelijk is aan het breedste stuk van de pomp.
De tweede pomp gaat straks tegen de schetsplaat en de buisjes komen. Om de dikte te compenseren zitten daar nu gele ringetjes tussen.

[afbeelding]

Leuk te lezen, ik had laatst eenzelfde soort idee voor mijn K75/Tripteq.
Ik heb een tweede schetsplaat compleet met rempomp en pedaal naast de oorspronkelijke schetsplaat gemonteerd, ging heel makkelijk met M8 draadeinden en afstandsbussen.
Zodoende had ik twee pedalen pal naast elkaar welke je tegelijk bediende en je ook nog kon spelen met de pedaaldruk links/rechts.
Dit werkte op zich goed maar de uitwerking bleek veel te heftig, een beetje te veel druk rechts en de combinatie trok erg scheef weg.
Daarom heb ook ik beide pedalen gekoppeld, ik heb bovenop het zijspanpedaal een met rubber beklede plaat geschroefd welke over het motorpedaal heen valt.
M.b.v. carrosserie ringen onder de bevestigingsbout heb ik de remkracht precies gelijk kunnen afregelen.
Werkt heel erg goed maar jouw idee spreekt mij ook wel aan.
Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken.
 
Kladblokje voor mezelf. De rem op het span is een Brembo F05. De blokjes zijn:
Merk: EBC

Type: FA047

Uitvoering: Organisch Scooter

Inhoud set: 2 stuks

Breedte: 40mm

Hoogte: 58mm

Dikte: 7mm

Zitten op Aprilia ET 50 (1985-1986) Achterwiel
Aprilia ET 50 (1985-1986) Voorwiel
Aprilia SR 50 RACING CATALIZADA (2000) Voorwiel
Aprilia SR 50 REPLICA (1993) Voorwiel
Aprilia TUAREG 50 (1985) Voorwiel
Aprilia TUAREG 50 HPC SYSTEM (1987-1989) Achterwiel
Beta KR 50 (1986) Voorwiel
Beta KR 50 TWIN (1988) Achterwiel
Beta KR 50 TWIN (1988) Voorwiel
Cagiva COCIS 50 (1988) Voorwiel
Cagiva K3 50 (1992) Voorwiel
Cagiva LUCKY EXPLORER 50 (1988) Voorwiel
Cagiva W4-50 PRO ACTION (1992) Voorwiel
Derbi VAMOS 50 R (1995)
Yamaha AXIS 50 (I) (1993) Voorwiel
Yamaha BWS 50 R (1995) Voorwiel
Yamaha ZEST 50 (1993) Voorwiel

Just for future reference.
 
De binnenste pomp heeft ruimte nodig. Onder de versnellingsbak zitten brackets om een paraleverstang aan te monteren. Daarom de schetsplaat voorzien van 35mm lange vulbussen.
full


De oplettende lezertjes zien dat de pomp met de banjobout verplaatst is. De originele flexibele BMW leiding kwam wat strak te staan met de verplaatste schetsplaat.
 
Ontluchten van de zijspanrem op Kwasterts wijze:
full


Er gaat flink wat fluide de frein doorheen voordat het een beetje hard wordt.
 
Echt heel geinig om te zien hoe je dat doet.
Zo ga ik het de volgende keer ook doen! :}
Want de vorige keer was het een zeer langdurige geschiedenis om de lucht belletjes richting de ontluchtingsnippel te krijgen. :(
 
De eer komt Kwastert toe. Je hebt er natuurlijk wel een flexibele leiding voor nodig. EML origineel is een harde koperen leiding tussen frame en bak.
 
Laatst bewerkt:
Grappige manier ja. Ik wil niet betweterig overkomen, maar ik gebruik al jaren dit;
10003261_910_FR02_10.JPG


Dat werkt wel zó makkelijk. Ik heb leren gebruiken bij een vriend met een motorzaak. Zelf gebruik ik het oa voor mijn Landrovers, en als er iets bezopen is gebouwd zijn die het wel. Ze zijn berucht om het moeilijk ontluchten, zeker omdat sommige modellen de ontluchtingsnippels op het LAAGSTE punt hebben :?

Kan me voorstellen dat het voor de zijspannen ook handig is (lange leidingen)
 
De eer komt Kwastert toe. Je hebt er natuurlijk wel een flexibele leiding voor nodig. EML origineel is een harde koperen leiding tussen frame en bak.

IK heb het niet zelf bedacht hoor. Ik heb het in Zelhem afgekeken. Maar beter goed gejat dan slecht bedacht. O-)
 
Grappige manier ja. Ik wil niet betweterig overkomen, maar ik gebruik al jaren dit;
[afbeelding]

Dat werkt wel zó makkelijk. Ik heb leren gebruiken bij een vriend met een motorzaak. Zelf gebruik ik het oa voor mijn Landrovers, en als er iets bezopen is gebouwd zijn die het wel. Ze zijn berucht om het moeilijk ontluchten, zeker omdat sommige modellen de ontluchtingsnippels op het LAAGSTE punt hebben :?

Kan me voorstellen dat het voor de zijspannen ook handig is (lange leidingen)


Zo een heb ik er ook maar na een aantal, ahum, dagen nog geen druk op de remleiding van de bak heb ik hem toch even in e hoek gezet. :P

Verder is het wel een erg handig ding hoor. :Y
 
Grappige manier ja. Ik wil niet betweterig overkomen, maar ik gebruik al jaren dit;
[afbeelding]

Dat werkt wel zó makkelijk. Ik heb leren gebruiken bij een vriend met een motorzaak. Zelf gebruik ik het oa voor mijn Landrovers, en als er iets bezopen is gebouwd zijn die het wel. Ze zijn berucht om het moeilijk ontluchten, zeker omdat sommige modellen de ontluchtingsnippels op het LAAGSTE punt hebben :?

Kan me voorstellen dat het voor de zijspannen ook handig is (lange leidingen)
Heb ik ook wel geprobeerd, en luchtdruk op het reservoir, het is allemaal behelpen. De klauw hoog werkt nog het beste.
Ik zou nog wel eens een echte bleeder willen hebben, maar echt rendabel is dat niet voor die paar keer per jaar.

VAC0051-L.jpg
 
De remmen hebben het pria gedaan deze vakantie. Blokkeren heb ik alleen met proefrijden en een lege bak gedaan, maar het remvermogen is aanmerkelijk toegenomen. Nu moet ik alleen nog eens een rechte achterschijf op de motor zetten.

Wel weer een nieuw issieu. De koppakking is lek. Teruglezend is de motor in 2008 heet geweest tijdens de Beatrixrun. Toen ben ik er namelijk achter gekomen dat de ventilator niet werkte, heeft het rode lampje gebrand en is hij over gekookt. Een paar jaar later, bij het eerste Genemuidentreffen is hij ook heet geweest omdat de radiator toen lek was.
Dan vind ik dat hij het heel goed gedaan heeft, een jaar of vijf op een lekke koppakking. Ik ben er dit jaar pas achter gekomen omdat de radiatordop lek raakte. Dat is waarschijnlijk de genadeklap geweest.

Op zich is het wel te doen om de kop er af te halen. Je hoeft gelukkig niet eerst het blok uit te bouwen. Als je geen span hebt is dat waarschijnlijk wel makkelijker, de motor is duidelijk over de aandrijfunit gebouwd en je kunt niet overal makkelijk bij.

full
 
De remmen hebben het pria gedaan deze vakantie. Blokkeren heb ik alleen met proefrijden en een lege bak gedaan, maar het remvermogen is aanmerkelijk toegenomen. Nu moet ik alleen nog eens een rechte achterschijf op de motor zetten.

Wel weer een nieuw issieu. De koppakking is lek. Teruglezend is de motor in 2008 heet geweest tijdens de Beatrixrun. Toen ben ik er namelijk achter gekomen dat de ventilator niet werkte, heeft het rode lampje gebrand en is hij over gekookt. Een paar jaar later, bij het eerste Genemuidentreffen is hij ook heet geweest omdat de radiator toen lek was.
Dan vind ik dat hij het heel goed gedaan heeft, een jaar of vijf op een lekke koppakking. Ik ben er dit jaar pas achter gekomen omdat de radiatordop lek raakte. Dat is waarschijnlijk de genadeklap geweest.

Op zich is het wel te doen om de kop er af te halen. Je hoeft gelukkig niet eerst het blok uit te bouwen. Als je geen span hebt is dat waarschijnlijk wel makkelijker, de motor is duidelijk over de aandrijfunit gebouwd en je kunt niet overal makkelijk bij.

[afbeelding]

Hmmmmm.

Dan weet ik wat me te wachten staan. Mijn K is ook al eens overgekookt tijdens de (laatste?) Kadijkerrun. Ook heb ik wel eens met een brandend rood lampje op de A58 gestaan omdat de fan niet draaide. En mijn radiateur is vervangen i.v.m. een lekkage. Na een van de Slakkerwegtreffens heb ik met een kapotte koelslang inclusief brandend lampje op de A1 gestaan. Het apparaat is dus al wel enkele malen te warm geweest.

Wat een fijn vooruitzicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan