Honda Shadow ombouwen van ketting naar cardan

richardgroen

Rookie
20 nov 2006
7
0
heerhugowaard
Hoi,
kan iemand mij vertellen wat de kosten hiervan zullen zijn?
Ik heb ook gelezen dat dit ten koste gaat van je vermogen (15%).

En natuurlijk de vraag waar ik dit zou kunnen laten doen.

Bedankt alvast.

Grt,
Richard.
 
In mijn omgeving hoor ik veel mensen zeggen dat dit 'zoveel' beter is qua onderhoud en rijervaring. Daarom informeer ik naar de mogelijkheden.
 
Een cardan 'vreet' inderdaad iets meer vermogen als een ketting MITS die ketting goed staat afgesteld. Hangt ook een beetje van de constructie van de cardan af hoeveel vermogen er verloren gaat.
 
Volgens mij heeft zon 600 shadow al niet zoveel vermogen. Ik zou er niets aan doen als ik jou was. Maar ik ben niet jou. Dus zelf weten
 
Het is inderdaad handiger om gewoon een andere custom te kopen. Tegenwoordig hebben ze bijna allemaal cardan. En als er geen bestaande oplossing voorhanden is of je zelf geen technisch beroep hebt zal het je veel geld gaan kosten.
 
Bijna niet te doen om om te bouwen naar cardan. Ben wel ooit eens setjes tegengekomen om van ketting naar belt om te bouwen. Dacht dat deze in Duitsland te verkrijgen waren.

Rij zelf ook vt600, maar ketting is prima te doen. Dik in de smeer en blijven rijden.
 
In mijn omgeving hoor ik veel mensen zeggen dat dit 'zoveel' beter is qua onderhoud en rijervaring. Daarom informeer ik naar de mogelijkheden.

ZOVEEL beter is het niet,
en het is maar net wat je wilt,
Het kost iets vermogen,
maar het is over het algemeen wat onderhouds armer,
Maar ALS je er kosten aan krijgt is het raak,
En ik denk dat je van de aanschaf kosten (en in/aanbouw) kosten van een cardan al veel meer kwijt bent dan je ooit aan kettingen en tandwielen zult zijn.

Een ketting kan best lang mee gaan, mits goed afgesteld, en goed gesmeerd(en schoongehouden)
Goedkopere optie zou een goed automatisch smeersysteem zijn.
Dat scheelt je alheel wat werk kwa smeren.



PS. waarom bouw je m niet om naar vier wielen, ik heb in mijn omgeving gehoord dat je dan veel minder snel omvalt ;) :X
 
Laatst bewerkt:
Maar ALS je er kosten aan krijgt is het raak

Je kan wel eens een versleten kruiskoppelingen krijgen maar zo ontzettend duur zijn die nu ook weer niet en je hoort het als ze versleten zijn. Ik heb in 15 jaar cardanrijden met diverse merken nooit problemen gehad. Ook niet tijdens 100.000 km ST1100. En een brekende ketting kan je ook flink op kosten jagen.
 
Je kan wel eens een versleten kruiskoppelingen krijgen maar zo ontzettend duur zijn die nu ook weer niet en je hoort het als ze versleten zijn. Ik heb in 15 jaar cardanrijden met diverse merken nooit problemen gehad. Ook niet tijdens 100.000 km ST1100. En een brekende ketting kan je ook flink op kosten jagen.

Bij goed onderhoud, breekt een ketting normaal gesproken nooit!
 
Het is echt niet "FF" een haakse overbrenging op je uitgaande as zetten en een andere achterbrug er in. Dan heb je namenlijk 5 versnellingen achteruit. De uitgaande as (en bij de meeste modellen ook de krukas) draait . de andere kant in bij cardanaandrijving, tegengesteld aan de draairichting van je achterwiel dus.
om een "kettingblok" aan een cardan te monteren moet er dus minimaal nog een extra tandwieloverbrenging tussen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb deze te koop staan
full

met cardan aandrijving ben je in een keer klaar !
mijn vraagprijs is 5500 euro , hij heeft 6500 km gelopen .
 
Bij goed onderhoud, breekt een ketting normaal gesproken nooit!

"..........................maar, ......hij is zo sterk als de zwakste schakel!!!!" O-)

Wat een onzinvraag; waarom in hemelsnaam? Koop dan een motor met óf meer vermogen, óf met een aandrijving die je aanstaat. Dit vind ik echt zoeken naar oplossingen voor problemen die er helemaal niet zijn.
 
Al zou je voor de totale levensduur van de motor het onderhoud van je ketting (spannen, smeren, controle, vervangen) uitbesteden aan een motorzaak, dan nog ben je eenvoudiger en goedkoper uit dan wanneer je 'm laat ombouwen.
Tenzij je het als een uitdaging ziet of zoiets mogelijk is, maar dat lijkt me dat sterk als je al zo'n vraag stelt omdat iemand een keer beweert dat een cardan beter is.
 
daar komt nog es bij dat het heel anders rijdt dan met een ketting/belt, ooit guzzi gereden o.i.d. of een BMW misschien, dan weet je het...:)
 
Heb nu mijn vijfde motor en de eerste drie waren allemaal cradan fietsen. Dacht eerst ook altijd dat ik cardan moest hebben kwa onderhoud e.d. Maar vind de motor met ketting veel doseerbaarder wat gas geven betreft en de motor stijgt ook niet meer op bij optrekken. Doe mij maar ketting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan