Het grote motorscooter topic deel 2

~
Ik ben heel benieuwd of Marinde morgen voor het eerst op haar nieuwe Vespa gaat rijden.... Hoop het voor je. :)

Jaaaaaaaaaaaa Het is WEL de bedoeling !! Ik ga hem morgen ochtend ophalen. Zoals het er uitziet blijfd het ook morgen weer droog hier in dit gedeelte van het land. De wegen waren vandaag ook mooi droog en er is niet gestrooit en als dat morgen weer het geval is dan gaat deze meid zeer zeker haar vespa uit proberen *O*

Mijn windstopper had ik trouwens alleen even uitgeprobeerd voor morgen op de motor. Dan weet ik tenminste of ik er wat aan heb of toch beter mijn sjaal om kon doen. (ja ja hap hap)

Ik heb er zin in. Als ik morgen avond niet STIJF sta van de kou zal ik mijn bevindingen hier posten :Y

Brrrrr..... zit er ook een turbo kachel op zo'n vespa ??
 
Ze hebben gestrooit ;( :N '( :(

Toch ligt hier geen sneeuw en zal net als gisteren het wegdek weer mooi droog zijn straks. Maar toch..... pekel is slecht voor een motor... en de mijne is nog zo nieuw....
BOEEEEEE snik snik snik. Ik zit VRESELIJK in dubio. Ik WIL hem graag ophalen. Maar moet mijn verstand niet wat harder trekken dan mijn gevoel dit keer ?
Volgende week is het ook minder koud..... maar dan weer veel % regen en andere neerslag. Het bah bah bah was het maar mei.

Jullie horen het nog wel
 
Je metalen kappen zijn gelakt, dus de pekel heeft daar geen vat op.. Maar wel weer op je boutjes en moertjes.. Ik heb mijn Vespa in het najaar helemaal behandeld met anti-corrosie-spul, en dat spuit ik er in Mei weer vanaf. Tot die tijd is mijn scooter helemaal grijs en vuil.. maar die laag beschermd juist tegen de pekel..:)

Ik begrijp dat pekel niet op het blanke metaal moet blijven, maar schoonspoelen is ook niet alles want vocht trekt in de naden en boutgaten van de constuctie en veroorzaakt zo juist een hoop ellende, zeker als het pekelwater is.
En de metalen plaatdelen kunnen dan wel gelakt zijn, er zitten altijd randen en bevestigingen aan waar het vocht zich verzamelt met alle gevolgen van dien.

Mijn eigen boerengezegde luidt: waar vet zit, zit geen vocht... Ik zet bij montage altijd alle verbindingen royaal in het vet; dan kan er geen vocht binnendringen en zo voorkom je corrosie.
Bij een nieuwe motor ga je natuurlijk niet alles uit elkaar halen en daarvoor is er die Tectyl, of beter nog Dinitrol AV8, in spuitbus; inderdaad heel goed spul. Dat kun je goed vernevelen, hoeft er maar heel dunnetjes op, en trekt echt overal in. Als je het goed (lees: niet te dik) aanbrengt gaat het oppervlak glimmen.
Natuurlijk niet op de remschijf, niet op het chroom van de vorkpoten en schokdemper, en ook niet in de transmissie spuiten...

Verder ben ik het helemaal met Ohjajoh eens, niet teveel schoonmaken want vuil is niet altijd nadelig...
 
Laatst bewerkt:
Allemaal goede tips. Dank jullie wel.

Ik heb mijn vespa NIET opgehaald. Ik kan me nu een weekje langer verheugen op wat komen gaat dus dat is ook wel leuk toch.

Het bleef maar mistig hier en dan verwacht ik ook dat de straten glad KUNNEN zijn op bepaalde hoeken en onderuit gaan met mijn nieuwe vespa leek mijn geen goed plan.
Toch was de verleiding wel ERG groot hoor ik wil hem ZO graag ophalen. Ik ging even op de fiets brood halen en bedacht me... ik ben ook harstikke gek ook het is VRESELIJK koud. Ik voelde mijn wangen trekken van de vrieskou.

Nee... zo hoort mijn eerste ritje niet te zijn. Ik wacht dus een weekje en dan is het ook weer 8 a 9 graden dus zit ik VEEL lekkerder op mijn vespa met een VEEL bredere smile *D en hoef dan ook niet meteen naar huis te scheuren maar kan meteen even een ere rondje maken hihihi
 
Ergens wel triest dat ze nieuwe motoren niet overal gelijk dik in kopervet of iets dergelijks monteren. Een laagje vet bij de wielassen kan er nog wel net vanaf.
full
 
Laatst bewerkt:
Ik stuitte van de week op een franse site met allemaal korte filmpjes waarin ze de scooter showen.
Ze hebben er veel soorten van de namen die ik hier op dit forum tegenkom.
Ik heb ze bijna allemaal al bekeken.
Helaas staat MIJN vespa er niet tussen maar wel 1 die er erg veel op lijkt.

Scooter System En dan rechts onder het plaatje (filmpje) van de honda sh300i aanvinken... "toutes les videos" daarna iets naar beneden scrollen en voilla,.... allemaal leuke intro's van de een boel scooters :)

Have fun :]
 
Allemaal goede tips. Dank jullie wel.

Ik heb mijn vespa NIET opgehaald. Ik kan me nu een weekje langer verheugen op wat komen gaat dus dat is ook wel leuk toch.
Balen, maar je neemt het goed... Toch was het vandaag heel mooi weer, vanmiddag waren overal waar ik kwam de straten mooi droog en de zon scheen uitbundig. Dat is wat ik destijds al bedoelde met dat er ook 's winters wel mooie dagen zijn om te rijden.

Tegen kou kun je jezelf kleden, beter dan tegen warmte... En als je last hebt van koude wangen helpt het om ze in te smeren met.... babycreme. Probeer het maar, je hebt het vast wel staan... :)
 
Laatst bewerkt:
Hm adiva..... neem je mijn mooie vespa een beetje in de zeik ? Snik snik
Ik moet wel zeggen....... grappig is ie wel :)


Ja Hybride vandaag was het hier ook prachtig mooi weer maar toch nog steeds erg koud. Zo hoort mijn eerste ervaring toch niet te zijn met mijn eigen vespaatje ? Helemaal stijf op de scooter, want ook al trek ik mijn motor kleding aan en smeer ik zoveel baby zalf op mijn gezicht dat ie wit ziet dan nog brrrrr erg koud hoor.

Volgende week woendag is als het GOED is ook het pekel weg geregent PLUS het is 8 a 9 graden. Ik kan wel wachten... ik wacht al zo lang dat die ene week er ook nog wel bij kan :Y
 
Hm adiva..... neem je mijn mooie vespa een beetje in de zeik ? Snik snik
Ik moet wel zeggen....... grappig is ie wel :)


Ja Hybride vandaag was het hier ook prachtig mooi weer maar toch nog steeds erg koud. Zo hoort mijn eerste ervaring toch niet te zijn met mijn eigen vespaatje ? Helemaal stijf op de scooter, want ook al trek ik mijn motor kleding aan en smeer ik zoveel baby zalf op mijn gezicht dat ie wit ziet dan nog brrrrr erg koud hoor.

Volgende week woendag is als het GOED is ook het pekel weg geregent PLUS het is 8 a 9 graden. Ik kan wel wachten... ik wacht al zo lang dat die ene week er ook nog wel bij kan :Y

Dat je niet met je nieuwe scooter door de pekel wilt rijden snap ik zeker. Dat doe ik met m'n Duc ook niet.
Maar ik heb de afgelopen 4 dagen naar het werk, tijdens het werk en weer terug naar huis op de motor gezeten (pak hem beet van 6:00 tot 16:00 uur).
Gewoon goede kleding kopen, dat scheelt een hoop.
Ik moet wel zeggen dat ik vanochtend bijna onderuit ging vanwege de gladheid. Het blijt toch wel oppassen.

Het is nu alweer zo'n 2 weken geleden dat ik mijn Honda Lead verkocht heb. Ik mis dat ding best wel. Ik denk dat er binnenkort toch wel weer een motorscooter in de tuin staat. :Y
 
Vraagje he... misschien echt wel zo'n typische vrouwen vraag maar die koffers achterop een scooter met rug leuning.... kan je duo passagier daar nu ECHT tegen aan leunen dan of mieterd hij/zij dan van je scoot af ??

Ik bedoel... zoals NOW en ik hebben en nog wat anderen zag ik op dit forum is de koffer gemaakt op de plaats van de gewone bagagedrager oftewel..... hij is gewoon gemonteerd boven OP de bagagedrager.

Mijn bagagedrager kan 6 kilo dragen staat er in het bijbehorende vespa boekje. Dus recht van boven naar beneden. Als iemand er tegen aan zou leunen dan komt de druk van de zijkant maar die persoon is dan ook wel VEEL zwaarder dan 6 kilo PLUS wie weet wat je nog in je koffertje vervoerd. (en wat is het gewicht van het koffertje zelf? )

Ik ga er vanuit dat het toch niet echt als leuning bedoeld is maar meer als... hm.. steuntje in de rug ??

Tja.... zei ik het niet... vrouwenvraag zeker he ? :?
 
Ook mijn dealer vertelde me dat iedereen (importeurs en dealers) toch verwachten dat 2007 het jaar wordt van de doorbraak van de motorscooter.

Gisteren was ik nog even bij een naburige Motoport vestiging; ik betrap mezelf erop dat ik al niet eens meer naar de "echte" motorfietsen kijk... Die koop ik waarschijnlijk toch niet meer.

Er stonden best veel scooters, meer dan ik er ooit had gezien. Alleen in de showroom telde ik er maar liefst 12 stuks, waaronder 3 x Burgman 650, 1 x Burgman 400, Majesty 400, Piaggio X9 250, Yamaha CygnusX, Honda SH, en nog wat ouder spul.
Er is blijkbaar toch wat meer handel in, wie weet worden we ooit nog eens serieus genomen...
 
Heb zelf geen motorscooter, momenteel nog zelfs geen rijbewijs. Maar ik zat me af te vragen wat jullie nu dragen op zo'n scooter. Uiteraard een helm, maar wat voor helm dan, en verder?
 
Laatst bewerkt:
Verreweg de meeste kilometers die ik met de scooter rijd zijn voor woon werk verkeer. Dan draag ik altijd mijn complete motortenue; dus lederen motorbroek, motorlaarzen, zware motorjas met protectoren en een systeemhelm, maar dat is dan ook 50 km per dag met een groot deel snelweg...
Voor korte ritjes in de buurt zoals voor boodschappen of naar de boot zondig ik nog wel eens; maar dan heb ik het over misschien 2% van alle kilometers, en dan ga ik zeker niet de snelweg op....

Maar mag ik je aanraden toch maar een motorrijbewijs te gaan halen ? Dat geeft je de vergunning te rijden op het gemakkelijkste en veelzijdigste vervoermiddel dat ik ken; de motorscooter.
 
Laatst bewerkt:
@fastmatti....

Helmpje.....

n42_black_large.jpg


Jasje.....

resize.php


Mijn vrouw had wel gewild dat ik in die jas op de foto stond, maar helaas..... voor mijn vrouw.
 
Ik heb ook een motor jas EN motor broek en goede winterhand schoenen en zomer handschoenen. Ik trek het aan als ik mijn vespa op ga halen. Goede kleding is sowieso lekker warm buiten veiligheid om. Ik ben niet van plan dit altijd aan te trekken als ik gewoon door de stad tuf in de zomer.

Een motorjas en handschoenen heb je sowieso nodig voor lessen. Je KUNT het natuurlijk lenen maar je bent wel verplicht (tenminste... dat lees ik steeds bij cbr en waar ik gelest heb) dat aan te hebben met lessen.
Je mag wel in spijkerbroek lessen.

Verder is alles wat je aan trekt op eigen risico he.... het is dan wel een scooter maar als je valt doe je je net zo zeer als wanneer je met een "gewone" motor valt met 120 km.
 
@fastmatti....

Mijn vrouw had wel gewild dat ik in die jas op de foto stond, maar helaas..... voor mijn vrouw.


Bedoeld je vrouw dat ze de JAS zo mooi vind dat ze graag wilde dat jij hem aan hebt of bedoelde ze het GOOSERTJE in de jas ;) Zou ze willen dat die man HAAR man is 8-)
 

Ieder moet het voor zichzelf uitmaken, maar met een helm als deze ga ik niet rijden.
Bij het ongeluk waarbij ik van de weg gereden werd heb ik met de helm een houten steiger geraakt; er zat een diepe kras over het kinstuk, het vizier en het voorhoofdsdeel van mijn toenmalige BMW System III systeemhelm.
Ik kwam eraf met alleen een hersenschudding, bedenk eens wat er gebeurt als je in plaats van een integraalhelm een jethelm draagt...

Nee; voor mij geen jethelm, zeker niet na deze ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Hmm.... De Nolan N-com zoals hiervoor afgebeeld heb ik ook. Een jethelm die erg veel zicht geeft en waarvan het vizier niet snel beslaat. Wel een sjawl over de mond als het wat fris is, dat wel. Ieder heeft natuurlijk zn redenen of gewoontes wat ie wel of niet draagt.

Met de jethelm ga ik de grote weg niet op. ik heb ook een Schubert concept die ik op de motor gebruik. Ga ik met mn scoot de snelweg op dan zet ik de Schubert over mn oren en alle kleding aan.
Verder ga ik op de scoot (ww verkeer, geen snelweg) Altijd met mn jethelm, motorlaarzen, jack en handschoenen aan. Nee, geen motorbroek aan op de scoot. Ja,...........ik weet t.
 
Bedoeld je vrouw dat ze de JAS zo mooi vind dat ze graag wilde dat jij hem aan hebt of bedoelde ze het GOOSERTJE in de jas ;) Zou ze willen dat die man HAAR man is 8-)


Heb het gevraagd aan mijn vrouw, met mij is ze hartstikke blij Marinde. Ze wil me niet inruilen, gelukkig maar ik wil er ook niet vanaf. Ja, begon me toch ook wel een beetje onzeker te voelen na zo'n opmerking van jou.


Hmm.... De Nolan N-com zoals hiervoor afgebeeld heb ik ook. Een jethelm die erg veel zicht geeft en waarvan het vizier niet snel beslaat. Wel een sjawl over de mond als het wat fris is, dat wel. Ieder heeft natuurlijk zn redenen of gewoontes wat ie wel of niet draagt.

Met de jethelm ga ik de grote weg niet op. ik heb ook een Schubert concept die ik op de motor gebruik. Ga ik met mn scoot de snelweg op dan zet ik de Schubert over mn oren en alle kleding aan.
Verder ga ik op de scoot (ww verkeer, geen snelweg) Altijd met mn jethelm, motorlaarzen, jack en handschoenen aan. Nee, geen motorbroek aan op de scoot. Ja,...........ik weet t.

Ja, inderdaad... Een heel goed zicht heb je met deze helm. Had eerst ook een sportmotor helm (suomy) uit mijn circuit tijd, maar voor in de stad vond ik dit veel fijner. Ook ben ik bril dragend en met deze helm kun je die tijdens het opzetten gewoon ophouden.

Inderdaad ook ben ik het eens met hybride dat je niet op je kin moet vallen... Maar ja. Zo is het altijd wel wat......
 
Terug
Bovenaan Onderaan