Mayonaise in het blok van me KLE

The Mighty Powerfred

MF veteraan
20 mrt 2004
4.868
213
Zoetermeer
Hallo allemaal,

Laatst zag ik dat van m'n Kawasaki KLE 500 met 12000 km op de teller dat het oliepeilglaasje helemaal vettig van binnen was. Ik haal de vuldop er af, en het lijkt wel of er een soort van mayonaise op zit. Beetje geel wit, en vettig? Zou de koppaking lekken, doordat er koelvloeistof in de olie terechtkomt met dit als resultaat? Of komt de motor niet op bedrijfstemperatuur? Ik rij woon-werk, 18 km heen en weer 18 km terug.

Ik hoop niet dat het de koppakking is, want dat heeft dat rustig warmrijden ook nooit zin gehad... :(


Powerfred.
 
Laatst bewerkt:
Je rijdt inderdaad veel te weinig cq veel te korte ritten; ik denk niet dat er verder iets loos is.
Zo krijgt condens geen tijd om te verdampen en er komt steeds meer vocht bij.

Pak een langere omweg.
 
Laatst bewerkt:
Dus dit heet sludge?
Jullie denken dat het aan de 18 km ligt? Hoe kan ik dit verhelpen? Heel lang heel hard rijden? Of andere (verse) olie in het blok?
De KLE rijdt verders prima. En top van 175 km/h of zo, dus volgens mij geen vermogensverlies,
 
Dus dit heet sludge?
Jullie denken dat het aan de 18 km ligt? Hoe kan ik dit verhelpen? Heel lang heel hard rijden? Of andere (verse) olie in het blok?
De KLE rijdt verders prima. En top van 175 km/h of zo, dus volgens mij geen vermogensverlies,

Een langere rit maken en een stukje snelweg met 120 a 130. Dan kan de sludge (benzine residu) verdampen uit de motorolie . Je kan natuurlijk ook je olie verversen (als dat al lang geleden is)
 
Dus dit heet sludge?
Jullie denken dat het aan de 18 km ligt? Hoe kan ik dit verhelpen? Heel lang heel hard rijden? Of andere (verse) olie in het blok?
De KLE rijdt verders prima. En top van 175 km/h of zo, dus volgens mij geen vermogensverlies,
Nieuwe olie heeft volgens mij geen zin, in no-time heb je weer mayo. Niet heel lang heeeeel hard rijden, gewoon langer rijden helpt ook al wel ;)

Heb het zelf in het koekblik, woon-werk van een kilometer of 13 enkele reis. Gelukkig zuipt dat ding olie dus gaat er regelmatig een vers litertje bij.

En nee, ik ga niet fietsen, sport al genoeg :Z

Maar ik weet niet of het aan te raden is de olie eens wat vaker te verversen omdat er wat eigenschappen verloren gaan oid, er zullen vast mensen zijn hier die dat je wel kunnen vertellen.
 
Als het dus (gelukkig) een temperatuurprobleem is, kan ik drie dingen doen:
De themostaat (laten) controleren.
Een stuk karton oid voor de radiateur plaatsen
Of weer op m'n XR 250 naar m'n werk gaan.

Maar dat er verse olie in moet lijkt me duidelijk. Maar deze is ongeveer een half jaar geleden verversrt. Ik denk dat deze olie niet goed meer is. Maar liever dit dan een kapotte koppakking...
 
Dus dit heet sludge?
Jullie denken dat het aan de 18 km ligt? Hoe kan ik dit verhelpen? Heel lang heel hard rijden? Of andere (verse) olie in het blok?
De KLE rijdt verders prima. En top van 175 km/h of zo, dus volgens mij geen vermogensverlies,
nee, sludge is zwarte dikke neerslag in je olie, dat is meer iets van vroegâh
mayonaise is mayonaise.
condens in je blok door te lage werktemperatuur.
kan je geen oliekoeler afplakken of een plaat voor je carter maken?
 
Ik zat te denken aan een stuk karton oid voor de radiateur.


stupid.gif
....
...idd gedeeltelijk afdekken,...(zit er een temperatuurmeting koelvloeistof op..), ..deze mag best halverwege komen te staan,...laat de motor is een keer zodanig warm draaien dat de ´fan´ v-d radiator aanslaat,...dan weet je (1) dat die alvast goed werkt en (2) dat de motor en de olie iig op de goede temperatuur zijn...
Versnellinkje lager houden tijdens rijden ( dus zelfde snelheid hogere toeren..), helpt ook wel.
 
~
...laat de motor is een keer zodanig warm draaien dat de ´fan´ v-d radiator aanslaat,...dan weet je (1) dat die alvast goed werkt en (2) dat de motor en de olie iig op de goede temperatuur zijn...Naar mijn bescheiden mening staan koelvloeistoftemperatuur en olietemperatuur nogal los van elkaar.
De enige manier om je olie goed op temperatuur te krijgen is volgens mij een langere rit maken, waarbij je hele blok goed opwarmt. Koelvloeistof is in een kilometer of 5 wel warm, olie heeft zeker bij deze temperaturen zeker een kilometertje of 30 nodig.....
 
:^ en dan BEGINNEN de benzine- en waterdamp die door de olie gemengd zijn pas te verdampen. Je hebt nog wel wat meer kilometers nodig om alles eruit gedampt te krijgen.
Koeler afdekken helpt wel iets om de olie wat sneller op temperatuur te krijgen, maar 18 kilometer is en blijft gewoon te weinig voor een goede bedrijfstemperatuur.
 
Het is wél sludge alleen noemt men het white sludge en in monteurtaal is mayonaise gebruikelijk.
Is inderdaad wel een vocht probleem wat verschillende oorzaken kan hebben. Bij jou waarschijnlijk condens ivm temp vd olie. De GOEDE manier om er af tekomen is het inwendig reinigen van het blok en daarna het additief pakket van je olie verhogen, wat voorkomt dat het terug komt.
Ik ben 5 jaar dealer geweest van Forté, een merk wat bij de meeste van jullie wel bekend is volgens mij. en heb dit heeeeeeel veel gezien bij auto's en het probleem met reinigen opgelost.
Ga niet zomaar wat rommelen en als je er iets aan wil doen doe het dan GOED, anders blijft het een probleem. In theorie kan het ook je koppakking zijn waardoor er koelvloeistof bij je olie komt echter lijkt me dat in dit geval onwaarschijnlijk.
Succes met het verdrijven van de mayo
 
jaah, opzich kan je heus wel zo naar je werk blijven rijden, maar doe dan lekker op zaterdag even lekker een tochtje van 60-70 km, dan is alles er weer lekker uit verdampt en blijft je olie in goede conditie, als je olie namelijk teveel condens erin krijgt, verliest het ook steeds meer zijn smerende werking. Ik rij ook altijd met dit weer in het weekend een paar 100 km Dan is alles lekker weer schoon. Rij per dag ook rond de 23 km heen, en de 23 km trug.

Succes!! ohjaa, en ga nu maa effe goed warm rijden en je olie verversen, want dat is hard nodig: ;)

:W
 
Staat je motor snachts buiten? Binnen zetten scheelt je in ieder geval alweer 10 graden op je begintemperatuur. Maar niet iedereen heeft die luxe.

Ik had swinters ook sludge in mijn Guzzi, vooral aan de binnenkant van de kleppendeksels. Enkele reis naar het werk was 35 km maar ik had geen auto dus reed ik ook met -10. Ik loste het destijds op aanraden van de lokale Guzzi dealer op door (inderdaad) een kartonnetje voor de carterpan te plakken om een stukje koeling te blokkeren, en altijd eerst een stukje door de bebouwde kom voordat ik de snelweg op ging om de motor wat beter warm te laten worden. Verder zoals eerder genoemd wekelijks met een flinke omweg naar huis en als het snachts érg koud werd stond de Guzzi binnen met z'n kont in de hal en zijn kop in de woonkamer want ik had geen schuur. Wat iemand al niet doet voor zijn lieveling ;)
 
Olie aftappen in moeders grote pan en lekker warm laten worden, zodat alles verdampt. Dan koud er weer in gieten en een flink stuk rijden, zodat ie echt heet is en dan alles aftappen en olie en filter vervangen. Water in je olie is niet echt best voor lagers e.d. dus zorg dat je weer olie in je blok hebt.

Olie in je blok houden is hierboven al beschreven.
 
Tnx voor de tips!

De KLE staat inderdaad 's nachts buiten (wel onder een afdakje). Vervolgens rijd ik na 5 minuten meteen de koude polder in. Ik rij heel rustig, want ik weet dat t lang duurt voor dat 'ie op temperatuur komt. Tja, en dan ben ik al bijna bij m'n werk... Dacht dat 18 km voldoende was om goed op temp te komen, maar met dit weer dus niet zo blijkt. Dus deze olie gaat er uit, blok wordt doorgespoeld, en verse olie er in. Dan pak ik de XR 250 om naar m'n werk te gaan.
 
hallo mighty powerfred,


Ik heb ditzelfde gezeik ook gehad met m'n gpz500(zelfde blokkie), heb ook vanalles geprobeert, karton voor de radiateur enz enz, (wordt ie alleen sneller warm van, thermostaat regelt 't verder..)

Wat ik tenslotte gedaan heb om van die ellende af te komen: de vuldop v/d olie eruit draaien, daar een passende bus (kunststof)ingedraaid en daar een stuk stofzuigerslang overheen .

Hierdoor wordt die condens(wat het probleem veroorzaakt) dan wèl goed afgevoerd, omdat je carter ontluchting maar een gaatje is van ong 10 mm,zit deze al gauw verstopt.

Probeer 't maar, bij mij hielp t geweldig, let alleen ff op waar je die slang uit laat komen!
ik had m voor m'n carburateurs zitten, werden die er ook nog een beetje door verwarmd, is n.l ook een kwaaltje in deze tijd v/h jaar (bevroren carburateurs)

succes,

peeeweee.
 
hallo mighty powerfred,


Ik heb ditzelfde gezeik ook gehad met m'n gpz500(zelfde blokkie), heb ook vanalles geprobeert, karton voor de radiateur enz enz, (wordt ie alleen sneller warm van, thermostaat regelt 't verder..)

Wat ik tenslotte gedaan heb om van die ellende af te komen: de vuldop v/d olie eruit draaien, daar een passende bus (kunststof)ingedraaid en daar een stuk stofzuigerslang overheen .

Hierdoor wordt die condens(wat het probleem veroorzaakt) dan wèl goed afgevoerd, omdat je carter ontluchting maar een gaatje is van ong 10 mm,zit deze al gauw verstopt.

Probeer 't maar, bij mij hielp t geweldig, let alleen ff op waar je die slang uit laat komen!
ik had m voor m'n carburateurs zitten, werden die er ook nog een beetje door verwarmd, is n.l ook een kwaaltje in deze tijd v/h jaar (bevroren carburateurs)

succes,

peeeweee.
Ik ga gewoon niet meer met de KLE rijden. De afstand is gewoon te kort. Maar het moet nog wel verholpen worden. Dus heb ik contact gehad met Forté. Die hebben een toevoegsel voor je olie:

"Forté Motor Flush is een complex mengsel van speciale oplos-, dispergerende en reinigingsmiddelen dat aan de oude motorolie wordt toegevoegd voor de olie wordt ververst."

Dus ga ik dat maar doen. En dan nieuwe olie er in, en dan ga ik met de XR 250 naar m'n werk. Nu ga ik op ons snorbrommertje naar m'n werk (25km/h) :)
 
Dacht dat 18 km voldoende was om goed op temp te komen, maar met dit weer dus niet zo blijkt.
Hij zal wel op temperatuur kunnen komen, probleem is alleen dat hij er een tijd op moet blijven om het vocht te verdampen.
Ik heb een tijdje zo'n zelfde afstand dagelijks gereden op mn xt en die werd bij aankomst pas lekker warm helaas (zat ook een stuk snelweg bij..).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan