Mayonaise in het blok van me KLE

The Mighty Powerfred

MF veteraan
20 mrt 2004
4.870
213
Zoetermeer
Hallo allemaal,

Laatst zag ik dat van m'n Kawasaki KLE 500 met 12000 km op de teller dat het oliepeilglaasje helemaal vettig van binnen was. Ik haal de vuldop er af, en het lijkt wel of er een soort van mayonaise op zit. Beetje geel wit, en vettig? Zou de koppaking lekken, doordat er koelvloeistof in de olie terechtkomt met dit als resultaat? Of komt de motor niet op bedrijfstemperatuur? Ik rij woon-werk, 18 km heen en weer 18 km terug.

Ik hoop niet dat het de koppakking is, want dat heeft dat rustig warmrijden ook nooit zin gehad... :(


Powerfred.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat mij er alleen maar om om die mayonaise uit me blok te krijgen. Dat de olie verpest is, dat lijkt me duidelijk. Dus zoo veel win ik er ook niet mee. Van Forté raden ze mij zelfs niet aan om te gaan rijden met dat spul in je olie.

Dat zegt Mike er niet bij hè ;)
 
De juiste beslissing, reinigen met een goed product. Inderdaad niet rijden met Forté Motorflush in je motor. Product smeert erg goed alleen de hydrodynamische neemt af omdat je je olie dunner maakt, de contact smering van Motor Flush ligt echter een aantal malen hoger dan van je olie zelf.
Informeer ook even naar die upgrade van je olie om tezorgen dat de reinigende werking van je olie beter wordt om deze problemen voor teblijven.
Succes.

ps doe Mike de groeten
 
Heb de KLE vandaag maar weggebracht naar de dealert. Hij had Forte staan, ze gaan het blok er mee spoelen, en er komt verse olie in. Ik heb ze ook gvraagd om effe de carterventilatie te checken. Daarna ga ik de KLE niet meer voor woon-werk gebruiken. Maar pak m'n XR 250.
 
en wat ga je bij de xr250 dan doen om de mayo te voorkomen?

:?
Die heeft er op een of andere manier geen last van. Maar het ding zuipt olie, dus hij heeft altijd verse olie door het vele bijvullen! _O-
Ook plak ik in de winter het olie koelertje af, en ik scheur meer met de XR }) Dus hij zal ook wel heter worden. Daar komt nog bij dat het een luchtgekoelde motor is, en dus ook sneller op bedrijfstemperatuur is.
 
Contactsmering de smering die nodig is om schade te voorkomen als je door extreme belasting "door" je smeerfilm heen "drukt" en de metalen delen elkaar raken.
Omdat je met spoelen je olie dunner maakt en je zou dan de motor en dus ook je olie belasten is de kans dat je door je olie film heen drukt groter, en dan komt het aan op contactsmering.
Als je contactsmering kunt voorkomen is dat echter wel beter, vandaar dat rijden met Motorflush wordt afgeraden. Je kunt met motorflush gewoon rijden trouwens, het smeert als een malle.Het wordt regelmatig gedaan als de behandeling dat vereist.(extreme vervuiling)
Voor 99,5% is rijden absoluut niet nodig en daarom wordt het afgeraden, mede om tevoorkomen dat men gaat raggen tijdens een behandeling en als er dan "iets" fout zou gaan heeft Forté het gedaan. Als Forté zou zeggen dat rijden gewoon kan, doen monteurs dat uit gemak namelijk altijd, en de rijstijl tijdens zo'n rit komt snel in de buurt van raggen en dat is dus niet de bedoeling
 
Kijk nou eerst eens op zo'n "flesje" Forté Motorflush, daar staat namelijk dat je, afhankelijk de temperatuur van de olie, de motor plm. 10/15 min. met iets verhoogd stationair toerental moet laten draaien, in andere gevallen 25/30 min.(zoals bij jou).
Dus beslist niet rijden, o ja, doe je het wel, ben daarna waarschijnlijk gelijk van je sludge probleem af want hij gaat echt stuk. Ik werk al jaren met dit spul, op mijn werk.
Zoals al opgemerkt, de reinigende werking zorgt ervoor dat de "filmlaag"van je olie te dun wordt.
Vul de rest zelf maar in.
 
Laatst bewerkt:
Die KLE heeft waterkoeling. Dus waarom zou je uberhaupt willen rijden met die dunne olie. :?

En voor dit soort klusjes is de dealer wel erg duur. Kan je eenvoudig zelf doen. :)

Zelf zou ik eerst de olie verversen en niet nog een keer starten met die drek. :r
En van dat geld die je aan de dealer zou besparen kan je zat olie kopen.

Dus twee keer wisselen die handel en tussendoor spoelen. :Y
(wat trouwens ook niet altijd lekker is)

Enn woon~werk moet prima kunnen. Gewoon die carterventilatie fixen.
Uiteraard hoort zelfs een Jap lekker warm binnen te staan. Woonkamer etc. :+ ;)
 
Laatst bewerkt:
Daar heb wéér, waarom wil men persé rijden met Motorflush ????? als dat absoluut niet nodig is. Ik ben 5 jaar dealer (zelfstandig vertegenwoordiger) geweest van Forté en op het moment dat iemand teweten komt dat rijden best kan, onder bepaalde condities, heeft iedereen de onbedwingbare behoefte om dat tegaan doen.
NIET RIJDEN !!!!!!! tenzij het advies anders is, klaar ! Geloof me, er schuilt een complete en zéér complexe wetenschap achter de producten van Forté. Er zijn zó veel toepassingen voor dat kan je je nauwlijks voorstellen. Er kan vaak veel meer dan op het flesje staat maar die info is voorbehouden aan de profs die, na voorlichting !!!!!, weten waar ze mee bezig zijn. Bij particulier gebruik gewoon doen wat er op het flesje staat en niet zelf het wiel gaan uitvinden.

NIET RIJDEN DUS !!!! want dat staat op het flesje, punt !
 
Het is wél sludge alleen noemt men het white sludge en in monteurtaal is mayonaise gebruikelijk.
Is inderdaad wel een vocht probleem wat verschillende oorzaken kan hebben. Bij jou waarschijnlijk condens ivm temp vd olie. De GOEDE manier om er af tekomen is het inwendig reinigen van het blok en daarna het additief pakket van je olie verhogen, wat voorkomt dat het terug komt.

Ik heb hetzelfde gehad op m'n Suzuki SV nadat ik een winter lang 13km. (enkeltje) woon-werk heb gereden waar m'n motor 's-nachts ook nog eens buiten stond.

Simpele oplossing: gewoon een paar keer een langere rit rijden (>30 a 40km). Bij 13km komt je motor + olie gewoon niet op temperatuur. Nu ben ik van m'n mayonaise verlost (gebruik h'm ook niet meer voor woon-werk). Kosten 0.0 euro...
 
Ik heb hetzelfde gehad op m'n Suzuki SV nadat ik een winter lang 13km. (enkeltje) woon-werk heb gereden waar m'n motor 's-nachts ook nog eens buiten stond.

Simpele oplossing: gewoon een paar keer een langere rit rijden (>30 a 40km). Bij 13km komt je motor + olie gewoon niet op temperatuur. Nu ben ik van m'n mayonaise verlost (gebruik h'm ook niet meer voor woon-werk). Kosten 0.0 euro...
Een maat van mij heeft al sinds 1999 een SV.
Tot en met vorig jaar reed hij dagelijks 2 x 4 kilometer. |(
En sinds kort is het bijna verdubbeld _O- 2 x 7 kilometer. :+

Heb hem nog nooit over mayonaise gehoord. :?
Edit... in het eerste geval dus wel. Het tweede geval wordt hij veel onderbroken door stoplichten. Dus heeft dan wel de goede temp. En een vriendin wat verder weg helpt ook. :+
 
Laatst bewerkt:
Een maat van mij heeft al sinds 1999 een SV.
Tot en met vorig jaar reed hij dagelijks 2 x 4 kilometer. |(
En sinds kort is het bijna verdubbeld _O- 2 x 7 kilometer. :+

Heb hem nog nooit over mayonaise gehoord. :?
Edit... in het eerste geval dus wel. Het tweede geval wordt hij veel onderbroken door stoplichten. Dus heeft dan wel de goede temp. En een vriendin wat verder weg helpt ook. :+

Jep, idd. Met mijn SV reed ik eerst zo'n 3-4 KM enkele reis naar mijn werk. :o
Heb em sinds januari 2000 :P (nieuw) en heeft nu 71.000 op de teller.
Vorig jaar heb ik em bij de dealer schoon laten maken van de wit/gele smurrie plus wat extra groot onderhoud. Die smurrie zat toen echt in de weg om olie bij te kunnen vullen.
Sinds kort mag ik wat vaker langere ritjes maken naar mijn vriendin die 140-150 KM verderop woont - heb nu dus niet echt meer last van witte smurrie. :+

Heb een hekel aan fietsen dus das niet acceptabel voor mij voor woon werk verkeer.
Ga wel naar de fitness voor zware lichamelijke inspanningen
 
Laatst bewerkt:
Heb eergisteren de KLE naar de dealert gebracht en 'm laten "flushen". Ik hoor wel wat t' kost. Gisteren opgehaald, en mocht EUR 76,- aftikken. Tja, een hoop geld eigenlijk voor wat olie en een vers filtertje, maar ik had geen zin om zelf te klootzakken met olie wisselen in de regen achter in de tuin, en dat ook nog met andermans motor. Ik ben zo'n type die carterplugschroefdraad bijna altijd naar de eeuwige jachtvelden helpt :+

Tja, en voor die gemakzucht moet in de buidel getast worden. Vind ik in dit geval niet zo erg, want ik heb er een half jaar mee gereden, en dat heeft mij alleen zo'n EUR 7,- per week aan benzine gekost of zo. Maar ik wil de KLE wel weer netjes terug geven, want ik had 'm van m'n zus geleend.

Dus gistermiddag in het lekker zeikweer (met open crosshelm _O- ) naar het zuiden des lands om de KLE terug te brengen. Hij is goed lekker warm gereden met stukken ongeveer 170 km/h. En vervolgens weer in het zeikweer met open crosshelm met de XR naar huis. Die stond bij m'n zus. Daarna, in het donker, in de regen kapte m'n achterlicht er mee... Lekker veilig op de snelweg :+
 
Contactsmering de smering die nodig is om schade te voorkomen als je door extreme belasting "door" je smeerfilm heen "drukt" en de metalen delen elkaar raken.
Omdat je met spoelen je olie dunner maakt en je zou dan de motor en dus ook je olie belasten is de kans dat je door je olie film heen drukt groter, en dan komt het aan op contactsmering.
Als je contactsmering kunt voorkomen is dat echter wel beter, vandaar dat rijden met Motorflush wordt afgeraden. Je kunt met motorflush gewoon rijden trouwens, het smeert als een malle.Het wordt regelmatig gedaan als de behandeling dat vereist.(extreme vervuiling)
Voor 99,5% is rijden absoluut niet nodig en daarom wordt het afgeraden, mede om tevoorkomen dat men gaat raggen tijdens een behandeling en als er dan "iets" fout zou gaan heeft Forté het gedaan. Als Forté zou zeggen dat rijden gewoon kan, doen monteurs dat uit gemak namelijk altijd, en de rijstijl tijdens zo'n rit komt snel in de buurt van raggen en dat is dus niet de bedoeling


Ik heb een paar vragen/opmerkingen:

Wie kan mij zeggen of de olie daadwerkelijk verdund wordt? Om dit vast te stellen moet je de viscositeiten weten bij lage maar ook hoge temperaturen. Dat het product bij lage temperaturen een lagere viscositeit heeft dan de gemiddelde motorolie dat geloof ik wel, maar wat doet het product op hoge temperaturen? Misschien behoudt het zijn viscositeit wel en is er niets aan de hand. Als deze theorie op zou gaan, dan verdun je de olie alleen bij lage temperaturen en niet bij hoge temperaturen wat uiteindelijk alleen maar gunstig zou zijn.

Verdunning van olie zou catastrofaal zijn JUIST bij alleen stationair draaien. De wrijvingscoeficient is in de stribeckcurve (ff googlen wellicht) weergegeven als functie van de dynamische viscositeit x de hoeksnelheid van de as / door de belasting per eenheid van het oppervlak. Check: Stribeck curve versus Transitie diagram..

Dit houdt concreet in dat als je olie inderdaad een lagere viscositeit krijgt en je wil dezelfde wrijvingscoefficient behouden (je wil dus niet dat b.v. de loopvlakken van de lagers elkaar raken) je dus iets zult moeten veranderen aan de belasting of je toerental. Voila, dus verhoging van het toerental zou wellicht zelfs beter zijn bij verlaging van de viscositeit.

Ook zou ik graag het begrip contactsmering willen nuanceren:

De Stribeckcurve beschrijft 3 smeergebieden:

Grenssmering, gemengde smering en hydrodynamische smering. Wanneer een verbrandingsmotor niet draait praten we over grenssmering, de lagers raken elkaar volledig. Het gebied waar jij over praat is gemengde smering; er is een hydrodynamische smeerfilm, maar die wordt soms onderbroken door b.v.overbelasting, of doordat de motor wordt gestart, of schakelt verkeerd of rijdt in te hoge versnelling. Zgn EP additieven doen hier hun werk. Zie hier de noodzaak van regelmatig olie verversen, want deze additieven worden verbruikt.

Het smeert als een malle zeg je ? Op de site van Forte staat dat het de smerende eigenschappen niet beinvloed, hoe kan het dan smeren als een malle ?

Ik denk inderdaad dat Forte zich juridisch wil indekken (en terecht) in het geval er zoveel vuil los komt dat een blok vastloopt en iemand op zijn smoel gaat. In mijn beleving werkt het spul ongeveer hetzelfde, of je nou rijdt of stationair draait. Stiekem ben ik er (theoretisch) van overtuigd dat het spul beter werkt als je "rijden" en "stationair" combineert. Misschien zit er wel vervuiling in je aandrijfgedeelte waar de olie helemaal zijn werk niet doet als je niet rijdt.
 
En over dat forte beste lezers...


je hebt dat spul voor in je olie
en voor in je benzinetank
en voor...


legio toepassingen dus wel ff lezen voordat je dat spul verwisselt
 
Hoy RSV31,
Motorflush van Forté is een motor(blok)reiniger,dus je voegt het toe vóórdat je gaat verversen.De reiniger "verdunt" dus je oliekwaliteit door z'n chemische samenstelling.
Daarnaast zijn er additieven te koop om daarna, het verversen, je oliekwaliteit te upgraden.
Bijvoorbeeld, bij wat oudere motoren, met keerringen/klepseals die niet goed hun werk meer doen, een toevoeging erbij, die er voor zorgt dat ze weer soepeler worden.
Zuigerveren (vooral, olieschraapveren) bij motoren die lange tijd stil hebben gestaan kunnen door koolafzetting "vast"gaan zitten, dan kan je eerst met zo'n chemische toevoeging proberen om alles weer los te krijgen, zonder al te veel "sleutelkosten".
 
Laatst bewerkt:
De reiniger "verdunt" dus je oliekwaliteit door z'n chemische samenstelling.

Kijk dat bedoelde ik dus; de een zegt dat de olie dunner wordt, de ander zegt dat de chemische samenstelling "dunner" wordt, wie heeft er nou gelijk.

Wie kan een veiligheidsblad (zgn msds) opduikelen van dit spul of andere (technische) info? Ik wil weten wat voor goedje het is, maar via google vind ik niets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan