Xenonverlichting, goed, nutteloos, of slecht?

HonDucteur

MF veteraan
20 jul 2005
4.386
0
Den Haag
Sinds 30 december heb ik Xenonverlichting op m'n fietsie en ondanks het feit dat het behoorlijk prijzig(!) is ben ik blij dat ik ervoor heb gekozen. :)

Eerder had ik dit al in een ander topic geschreven maar daar werd tamelijk kritisch gereageerd. 'k Ben wel benieuwd of ik nu werkelijk de enige ben die er het nut van inziet :?

Feit blijft namelijk dat ik 's-avonds op onverlichte wegen geweldig meer zicht heb! :P

Nadere info kun je hier vinden: http://www.motorshopnederland.nl (Klik op deze link)


Greetz
 
Merk je ook dat je beter gezien wordt?
Zelf zit er ook al een tijdje aan te denken, maar dan moeten beide koplampen wat het idd prijzig maakt... -O-

Heb je ook geen piccie gemaakt met het zicht op de weg vóór en na?
 
Laatst bewerkt:
Merk je ook dat je beter gezien wordt?
Zelf zit er ook al een tijdje aan te denken, maar dan moeten beide koplampen wat het idd prijzig maakt... -O-

Heb je ook geen piccie gemaakt met het zicht op de weg vóór en na?

Moet ik nog doen... 'k Dacht niet dat ik nog (nacht)piccies heb van voor de Xenonverlichting.

Feit is wel dat ik afgelopen zaterdagavond/nacht met die storm en regen lekker beide lampen heb aangedaan. Geen rare reacties van koekblikkers gekregen en voor m'n gevoel was ik voor tegenliggers duidelijk(er) zichtbaar! :Y
 
mag ik vragen wat zo een xenon setje nou kost? lampje + de rest, kan zo gauw nix erover op de site vinden!
 
Het zicht voor de bestuurder is wel beter met Xenon verlichting maar voor de tegenliggers heeft het vaak een verblindende werking (mijn mening).

:W
 
ik zit er ook aan te denken.....op marktplaats worden diverse setjes aangeboden.......van 6 tot 12000 k. ik geloof rond de 140 eurie een set.
 
Tuurlijk ;) Eén set (dus één koplamp)... ff adem halen... 279,= euries. Beide koplampen kosten dus :z

Maar je hebt dan ook werkelijk LICHT! :+
 
Het zicht voor de bestuurder is wel beter met Xenon verlichting maar voor de tegenliggers heeft het vaak een verblindende werking (mijn mening).

:W

Ja, da's een veel gehoorde klacht/mening... Desondanks is het wettelijk goedgekeurd en dat zegt dan toch óók wel weer iets.
 
Heb altijd het gevoel dat iemand zijn grote licht aan heeft staan als ik iemand tegen kom met Xenon ...
 
En hoe gaat het dan met grootlicht ?
Als je 1 koplamp met 1 bol hebt.

Gaat hij dan gewoon wat feller branden ofzo, of heb je geen grootlicht meer ?
 
Tuurlijk ;) Eén set (dus één koplamp)... ff adem halen... 279,= euries. Beide koplampen kosten dus :z

Maar je hebt dan ook werkelijk LICHT! :+

Heb je het laten installeren ofzo?

Ik heb op vele plaatsen voor 100 euro per lamp gezien.
Vaak is een set ook weer goedkoper.

Dus mijn vraag; Hoe kom jij aan die 279 euries?
 
Heb je het laten installeren ofzo?

Ik heb op vele plaatsen voor 100 euro per lamp gezien.
Vaak is een set ook weer goedkoper.

Dus mijn vraag; Hoe kom jij aan die 279 euries?
Ik heb het inderdaad laten installeren (BEIDE koplampen) en op de nota staat:

Gebruikte onderdelen:
TV-H7M XTRAVISION XENON SET: 279,00 EU x 2 = EU 558,00


Een vergelijking met Halogeen:

3x zo hoge lichtopbrengst
Aanzienlijk beter zicht/contrast, zeker bij slecht weer
Een Xenon lamp gaat 6 tot 10 maal zo lang mee
Schokken en trillen hebben geen invloed
Hogere witlichtopbrengst (kleurtemperatuur)
De Xenon lamp gebruit 40% minder energie
Dé oplossing tegen nachtblindheid (ik heb mijn witte stok dan ook niet meer nodig) :+
 
Laatst bewerkt:
Zijn het speciale Xenon ofzo...?
Ik vind het echt ontzettend veel geld namelijk. :o

Het resultaat zal daar ook wel naar zijn hoop ik. :P
 
En hoe gaat het dan met grootlicht ?
Als je 1 koplamp met 1 bol hebt.

Gaat hij dan gewoon wat feller branden ofzo, of heb je geen grootlicht meer ?

Alle opties blijven behouden... Ik weet alleen niet of het op IEDERE fiets aangebracht kan worden. Er wordt een omvormer (kastje) geplaatst MITS daarvoor de ruimte is B|

Bij mij konden twee kastjes (voor 2 koplampen) in zowel het linker als het rechter kuipdeel worden ingebouwd. ;)
 
Zijn het speciale Xenon ofzo...?
Ik vind het echt ontzettend veel geld namelijk. :o

Het resultaat zal daar ook wel naar zijn hoop ik. :P

Ik ga van de week iemand vragen zijn fiets met verlichting aan (uiteraard in donker) naast die van mij te zetten :) Vervolgens een paar piccies schieten en posten! 8-)
 
En hoe gaat het dan met grootlicht ?
Als je 1 koplamp met 1 bol hebt.

Gaat hij dan gewoon wat feller branden ofzo, of heb je geen grootlicht meer ?

Dit hangt van je fitting af, een H4 fitting halogeen heeft 2 gloeidraden in 1 lamp.
Een Xenon lamp heeft maar 1 lichtbron en daarvoor is er Bi-Xenon, hierin zit een motortje die de lamp naar voor en achter beweegd, normale dimlicht stand gebruik ie een deel van de reflector.
Om naar grootlicht over te schakelen veranderd de lamp simpelweg van positie, zodat de gehele reflector gebruikt wordt.
Bij Bi-Xenon krijg je wel een apart relais dat de servo (electro motor) aanstuurt.

*edit* Mooi plaatje gevonden:
bixenon_halogeen8359ca.gif



Maar mocht je nou nooit seinen of in het buitengebied rijden in het donker dan kan je ook voor "gewoon" H4-Xenon gaan, dan geef je je grootlicht op maar het scheeld ook wel wat kabels.

Verder kan ik nog zeggen dat je wel ruimte moet hebben voor de ballast, en bij 2 lampen ook 2x ruimte voor ballast.
Bij "kale" offroad/choppers/etc is hier denk ik geen plek voor, al heb ik wel brochures gezien waarin een chopper met Xenon te zien was.
Maar dat kan je uiteraard zelf wel bepalen :) ik zeg alleen dat je er echt rekening mee moet houden.

550 voor 2 lampen is echt te duur, dat zijn typische dealerprijzen.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd inmiddels al bijna 5 jaar met xenonlicht op mijn motor. Bij mijn vorige twee motoren (beide K1200LT) heb ik zelf ingebouwd met een retrofit kit. Mijn huidige K1200GT heeft xenon af fabriek. Ik zou niet meer zonder willen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het inderdaad laten installeren (BEIDE koplampen) en op de nota staat:

Gebruikte onderdelen:
TV-H7M XTRAVISION XENON SET: 279,00 EU x 2 = EU 558,00

Pffff............ 558 Euro. Dat moeten dan wel hele goede verlichting zijn.

In ieder geval is je portemonee een stuk LICHTER. :)
 
Merk je ook dat je beter gezien wordt?
Zelf zit er ook al een tijdje aan te denken, maar dan moeten beide koplampen wat het idd prijzig maakt... -O-

Heb je ook geen piccie gemaakt met het zicht op de weg vóór en na?


ik heb nu in m'n zx10r xenon verlichting zitten,maar je word veel beter gezien door de rest van het verkeer.

full
 
Ook ik heb een H4 Bi-Xenon (6500K) in mijn K1 zitten. Bevalt prima! Het zicht veel beter en je wordt merkbaar beter gezien. Ook ziet het er best wel mooi uit :9~
Ik rij er nu zo'n klein jaartje mee rond en niemand heeft nog commentaar gehad. Wel wordt ik er geregeld over aangesproken door motorrijders. Ben een tijdje geleden in de ochtendscherming een tweetal motorrijders achterop gereden. De opmerking bij het eerstvolgende verkeerslicht; "Oh, ben jij het! (ik kende hem dus niet :? ) Ja, ik zag ineens een bak licht achter me en dacht serieus dat er een Range Rover met kapotte Xenon lamp achter me reed!" 8-)

Ik heb voor mijn lamp 165 euro betaald en zelf ingebouwd. Het inbouwen stelt weinig voor en was bij mij zo gebeurt. Overigens zijn deze lampen dezelfde als de setje voor auto's. Je hoeft deze lampen dus niet bij een motorlampengigant te kopen. De mijne was ook ooit één van twee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan