Hellup!! 94ér ZX9R start niet meer!!

flexlex

Rookie
19 nov 2006
20
0
vlissingen
Hallo techneuten, Help want;

Mijn Kawa ZX9 start niet meer.

Na vandaag de cabs schoongemaakt te hebben heb ik de boel weer in elkaar gezet.
Nu moet je natuurlijk bij het opstarten even de startmotor een paar keer rond laten gaan om de benzine goed door te pompen.

Het volgende gebeurde; het startrelais begon te stotteren en deed daarna helemaal niets meer. Ik dacht uiteraard dat hij kapot was dus even met een schroevendraaier doorgeschakeld. Maar er gebeurde niets.
Startmotor draaide wel rond maar sloeg niet aan
Losse bougie op de kabel en hij vonkte niet eens!
De bobines hebben gewoon spanning.
Hoe dat nu kan....

Startrelais is niet kapot want als ik er losse spanning opzet klakt hij en laat de startmotor goed ronddraaien.
Het relais word gewoon op 1 of andere manier niet meer aangestuurd

Dodemansknop gechecked/ startknop gechecked/ jiffy-schak. gechecked/ zekeringen gechecked(ja ook die in het startrelais!)

Ik snap er echt niks meer van! ;(

Nu ben ik de bedrading aan het verdenken, maar na lang wrikken aan de kabelboom gebeurd er nog niets..
Zou het misschien de CDI unit kunnen wezen?

Ik hoop dat 1 van jullie hiermee ervaring mee heeft of een idee!!

Hartelijk dank alvast :}

Alex
 
*...alle stekkerverbindingen controleren --> zitten ze goed in elkaar/ zit er geen oxydatielaag op
*...de accu --> voldoende sterk!?...een twijfelachtige accu kan de startmotor vaak wel in de rondte krijgen, maar dan is er soms geen 'prik' meer over voor een vonk..
*...kwaliteit van de bougie's...( + welk type..bij koude zijn de CR7E beter..)
*...vervuiling in de startmotor kan een hoop lekstroom veroorzaken ( koolaanslag rondom de koolborstels..)--> schoonmaken...

in ieder willekeurig WPHB staan veel opgesomde mogelijkheden om storingen te bekijken/op te lossen...
 
Kijk je massa verbindingen eens goed na, desnoods ff losmaken en schoonkrabben.
Wat heb je schoongemaakt van je carburateurs? alleen de buitenkant of compleet uitelkaar gehad? Zet een multimeter (dus volts) op je accupolen en start je motor desnoods ff je startrelay-kontakt ff doorverbinden wat wijst de multimeter aan?

zou ook kunnen dat je bougies doorgeslagen zijn , maar alle 4 ?
 
Laatst bewerkt:
Hallo techneuten, Help want;

Mijn Kawa ZX9 start niet meer.

Na vandaag de cabs schoongemaakt te hebben heb ik de boel weer in elkaar gezet.
Nu moet je natuurlijk bij het opstarten even de startmotor een paar keer rond laten gaan om de benzine goed door te pompen.

Het volgende gebeurde; het startrelais begon te stotteren en deed daarna helemaal niets meer. Ik dacht uiteraard dat hij kapot was dus even met een schroevendraaier doorgeschakeld. Maar er gebeurde niets.
Startmotor draaide wel rond maar sloeg niet aan
Losse bougie op de kabel en hij vonkte niet eens!
De bobines hebben gewoon spanning.
Hoe dat nu kan....

Startrelais is niet kapot want als ik er losse spanning opzet klakt hij en laat de startmotor goed ronddraaien.
Het relais word gewoon op 1 of andere manier niet meer aangestuurd

Dodemansknop gechecked/ startknop gechecked/ jiffy-schak. gechecked/ zekeringen gechecked(ja ook die in het startrelais!)

Ik snap er echt niks meer van! ;(

Nu ben ik de bedrading aan het verdenken, maar na lang wrikken aan de kabelboom gebeurd er nog niets..
Zou het misschien de CDI unit kunnen wezen?

Ik hoop dat 1 van jullie hiermee ervaring mee heeft of een idee!!

Hartelijk dank alvast :}

Alex


Heb ook es zoiets gehad met mijn '94 blok tijdens een circuitdag......

Bleek achteraf aan de CDI unit te liggen :(
 
Heb ook es zoiets gehad met mijn '94 blok tijdens een circuitdag......

Bleek achteraf aan de CDI unit te liggen :(

Oja Arnold? En reageerde je startknop toen ook niet meer??

Ik vind echt het meest merkwaardige van het verhaal dat de startknop helemaal niets doet.
Het lijjkt mij als je vervuilde contacten heb dat ie op zn minst nog een klikje moet geven..

Accu is splinternieuw en volledig opgeladen.

Heeft iemand btw enig idee hoe je de CDI-unit kan controleren?

Ik vind het wel tof dat iedereen zo meedenkt!!! THANX! :}
 
Kijk je massa verbindingen eens goed na, desnoods ff losmaken en schoonkrabben.
Wat heb je schoongemaakt van je carburateurs? alleen de buitenkant of compleet uitelkaar gehad? Zet een multimeter (dus volts) op je accupolen en start je motor desnoods ff je startrelay-kontakt ff doorverbinden wat wijst de multimeter aan?

zou ook kunnen dat je bougies doorgeslagen zijn , maar alle 4 ?

Ik heb de carbs gedeeltelijk schoongemaakt; alle slangetjes gedemonteerd/ carbs volledig van het blok losgehaalt/ gasschuiven losgehaalt met naalden/ vlotterdeksels gedemonteerd/ sproeiers doorgeblazen en de boel weer afgemonteerd.

Wat ook opviel is dat er in alle vier sproeiermaat 190 zat! is dit DYNO?

Kan me nog herinneren dat er in mn GSXR 750W dynomaatje 124 zat en standaard 117/115.

Wat ik ook vreemd vind is spanning op de rode draadjes van de bobine, maar niet vonken he?!
(Het is wel zo dat ik een stel oude bougies heb gepakt om de vonk te checken..)

Ik zal idd de accuspanning nog is meten tijdens het tornen.
 
Ik vind echt het meest merkwaardige van het verhaal dat de startknop helemaal niets doet.


Ho ff,.....
dus alle lampjes branden,....maar alleen het starten via de startknop gaat niet!

Heb ik gehad bij m'n ZZR.....
Bleek onderop het motorblok de oliedruksensor geheel afgerot te zijn,...het rubber zat nog netjes op z'n plek maar de buitenkant van de sensor ( daar waar het snoertje en moertje zitten...) , was één bonk roest!

ff een tsjékkie waard imho...
 
sproeiermaat....'k zoek het ff op voor je , op de Kawa-site..

--->Onderdelen carbs..

Daarin kun je dus zien dat't wel standaard is...
Sproeier-nr: 92063-1391 ( = 190 )

convert
 
Laatst bewerkt:
Oja Arnold? En reageerde je startknop toen ook niet meer??

Ik vind echt het meest merkwaardige van het verhaal dat de startknop helemaal niets doet.
Het lijjkt mij als je vervuilde contacten heb dat ie op zn minst nog een klikje moet geven..

Accu is splinternieuw en volledig opgeladen.

Heeft iemand btw enig idee hoe je de CDI-unit kan controleren?

Ik vind het wel tof dat iedereen zo meedenkt!!! THANX! :}

:o nee, die deed het nog gewoon.... overheen gelezen :+
 
Vind het echt vreemd dat de motor starte voordat je de carbs eraf haalden en daarna niet meer , denk goed na wat je allemaal losgehaald hebt , qua bedrading meet desnoods de bedrading van de cdi unit door zet je meter op ohms en kijk of er ergens een breuk zit . Meet ook de massa verbindingen na maw 1 pen op je massa van de accu en de andere op het frame en andere massa verbindingen zoals je cdi unit , bobines etc de waarde moet 1 a 2 ohm zijn , hou het schema bij de hand en ga rustig meten. streep weg wat je gemeten hebt uiteindelijk mot je erachter komen wat er is. (je beschrijft dat je bougies niet vonken dat zegt mij iets van een elektrisch probleem. Zijn vaak hele vervelende fouten maar door middel van meten kan je vaak snel lokaliseren waar het ongeveer zit. Je CDI unit ohms doormeten dat staat vast in je WPH boek. Kijk zoals al gezegt is alle stekers goed na op corrosie. ook je contactslot ff inspuiten met kontaktspray.
 
Kan die oliedruk-schakelaar dan zoveel roet in t eten gooien??


Was bij mij iig wel....
Ik wilde na m'n late dienst de motor starten om naar huis te gaan,...sleutel in het contact, alle lampjes branden,BEHALVE het oliecontrolelampje......
...ik probeer die startknop... :N ..nada,....ben ik een rottijd lang bezig geweest om uit te zoeken wat't was,...kwam ik uiteindelijk ( bij zzr dus ) bij dat kleine ding onder aan het blok uit,....en die viel direct uitelkaar toen ik'm aanraakte...

Maar controleer wel of je oliedruklampje aangaat en uitgaat met het sleuteldraaien in het contact.......als dat dus werkt is dat ding iig goed lijkt me...


Verder..........
... het groene lampje van de vrijloopschakelaar !...brandt dat ook...
Dit is trouwens ook een schakelaar die defect kan gaan waardoor starten dus niet kan lukken....
....kan de noodstopschakelaar op je stuur van binnen geoxydeerd zijn of er is een kabel gebroken...
..het contactslot zelf kan ook kuren geven,...draai de sleutel meerdere malen heen en weer...
..als je de startknop indrukt en het startrelais klikt! ,...dan is dat goed,...hoor je die klik niet,..dan is het startrelais defect!...-


-O- werkse..
 
Laatst bewerkt:
OK, maar als het (rode) olielampje nu blijft branden na het aanzetten van het kontact, is dat goed?

gr. alex

Heb voorgaande tekst gewijzigd...vergeet te melden dat m'n olielampje het NIET deed..
Dus...
Ja,...dan werkt't dat iig wel...
als dat dus brandt, dan druk je de startknop in......hoor je het startrelais 'tikken' dan is dat iig goed!
Doet de startmotor echter niets...dan heb je het probleem zitten in het relais of de startmotor.
 
Ik heb het relais nagekeken en die schakelt gewoon.
Ook als ik het relais met een schroevedraaier doorschakel, draait de startmotor als een tierelier in het rond.
Op het kabeltje naar het relais lopen 3 draadjes waaronder 1 witte waar continu spanning op staat.
Als ik de startknop indruk welke en wat moet ik dan meten?

Ik kan helaas op kawasaki.com geen electrisch schema vinden...

anybody else tips daarvoor??
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het relais nagekeken en die schakelt gewoon.
Ook als ik het relais met een schroevedraaier doorschakel, draait de startmotor als een tierelier in het rond.
Op het kabeltje naar het relais lopen 3 draadjes waaronder 1 witte waar continu spanning op staat.
Als ik de startknop indruk welke en wat moet ik dan meten?

Ik kan helaas op kawasaki.com geen electrisch schema vinden...

anybody else tips daarvoor??

De aansturing loopt vanaf de startknop via de zekeringenkast ....

De andere kleuren bij het relais zijn waarschijnlijk zwart/geel en geel/rood.
Alle overwegend zwarte draden met een kleurtje hebben een massa functie.

Als de contactsleutel --> ON--> stroom via noodknopschakelaar naar de startknop....( dus je moet ook controleren of er spanning te meten is bij de noodstopschakelaar..)
Bij het indrukken v/d startknop gebeurd er niets anders dan een draad doorverbinden...
Kijk ff welke kleur deze heeft/hebben ( kunnen rood en zwart/rood zijn..)
De zwart/rood draad komt in mijn schema vanaf de zekeringenkast,
de rode draad gaat naar de electr. ontstekings-unit...

Het is het overwegen waard om de stuurschakelaar uit elkaar te nemen, om uit te sluiten of er draadbreuk of contactbreuk in die schakelaars( noodstop/start) bestaat...
En test met de multimeter op signaalstand of er draadbreuk te meten valt...
En bij de zekeringenkast kun je zo meten of er een zekering wel of niet kapot is......ze hoeven nl niet gesmolten te zijn, breuk en oxydatie zijn ook kwalen...
 
Dankje Kawaidioot, Kzal me venmiddag buigen over die dingen die je genoemd hebt.

oww, en zou jij via je schema na kunnen gaan of de aansturing van startknop naar relais ook de cdi-unit passeerd?
thanx
 
Laatst bewerkt:
De aansturing loopt vanaf de startknop via de zekeringenkast ....

De andere kleuren bij het relais zijn waarschijnlijk zwart/geel en geel/rood.
Alle overwegend zwarte draden met een kleurtje hebben een massa functie.

Als de contactsleutel --> ON--> stroom via noodknopschakelaar naar de startknop....( dus je moet ook controleren of er spanning te meten is bij de noodstopschakelaar..)
Bij het indrukken v/d startknop gebeurd er niets anders dan een draad doorverbinden...
Kijk ff welke kleur deze heeft/hebben ( kunnen rood en zwart/rood zijn..)
De zwart/rood draad komt in mijn schema vanaf de zekeringenkast,
de rode draad gaat naar de electr. ontstekings-unit...

Het is het overwegen waard om de stuurschakelaar uit elkaar te nemen, om uit te sluiten of er draadbreuk of contactbreuk in die schakelaars( noodstop/start) bestaat...
En test met de multimeter op signaalstand of er draadbreuk te meten valt...
En bij de zekeringenkast kun je zo meten of er een zekering wel of niet kapot is......ze hoeven nl niet gesmolten te zijn, breuk en oxydatie zijn ook kwalen...



Hey Kawaidioot, Die laatste tip van je is goed geweest!!
Ik heb een by-pass gemaakt tussen de startknop en het startrelais(zekeringskast ertussenuitgelaten dus) en wat denk je? hij doet t.
Ik bedoel startmotor en vonken. Lopen nog niet ,kmoet em nog eff in elkaar zetten.
Ik neem aan dat de zekeringskast kapot is.
Gek eigelijk dat daar de storing zit he?
Nu maar eff doorlussen of een ander kastje dr in..
i.i.g. zeer veel dank voor t brainstormen, iedereen bedank eigenlijk!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan