Harley softail springer vs Heritage or roadking

(nou kom ik uit Ede en zit dicht bij de bron)
Ik ben ooit lid geweest van de club die aan de Parkweg zat/zit.
Maar dat is al een behoorlijke tijd geleden.
Dat was in de tijd dat Peter B daar nog vice president was.
Leuke tijd was dat en vooral veel gelachen.

Maar de BS zitten nu niet alleen in Ede hoor.
Ze hebben meerdere chapters in Nederland.
 
Laatst bewerkt:
............. loop ik er toch regelmatig over te denken om het maar eens te gaan proberen als opvolger van mijn FJR.

Wijsheid komt met de jaren.

en ja deze kijkt ook niet boos en heeft geen kaal hoofd en ook geen zonnebril op maar ze rijden wel bij onze club maar sorry Bugeater dat ik in het begin de verkeerde foto geplaatst heb ;) [afbeelding]

't Is je vergeven ;)
 
Dat is toevallig Gijs jou ondertiteling van de herrie chopper is bijna de naam van onze MC scheeld maar 1 letter de s[afbeelding]
Das toevallig, nooit van gehoord.

Is bij toeval gekomen dat ik aan die naam kwam, had eerst volledig open uitlaten op mn 1200sportster, en toen ik een keer op t werk kwam, zei een collega tegen iemand heej daar komt Gijs ana met zn herriechopper, vandaar dat mijn motor sindsdien daar de herrieshopper genoemd word, en anderen hebben dit overgenomen, dus bijna iedereen noemt m zo nu.

Maar van een club met die n aam had ik nooit gehoord
 
Zijn aparte dingen die Harlies.Iedereen hier weet dat het niet remt en stuurt en zo.Geen vermogen ook.En twee keer zo duur als ze eigenlijk waard zijn .Maar de mensheid komt tot inkeer.Ze worden niet veel meer verkocht tegenwoordig.Denk dat de hype over is.In Sittasrd is een dealer al gesloten.
 
Goed dit is mijn verhaaltje.

Zaterdag op een harley springer classic 2007 gereden. Heel korte proefrit omdat ik met een potje van de dealer, gewone schoenen enz.. Kom zelf van ducati af maar die heb ik 3 maanden geleden op 1 oor gelegd. Jammer want brandnew aangeschaft dit jaar. Goed verzekereing was allrisk.

Wat me tegen viel was het remmend vermogen maar goed een duc heeft nu eenmaal extreme ankers. Moest er de achterrem bijzetten (die ik normaal bijna nooit gebruik).
Nu heeft de springer maar 1 zuiger voor en ik heb me wijs laten maken dat andere softails meer cilinders voor hebben. De springer vering heb ik niet goed kunnen beoordelen omdat ik daar veel te kort voor heb gereden.

Wie heeft er ervaring met de springer vering t.o.v de andere vering op bv de Heritage evenzo de remmen op andere type harley's

Ben wel een fan van twins en ik moet zeggen de eerste ervaring was nu niet bepaald een slechte. Had wel het goede motorgevoel.
 
Goed dit is mijn verhaaltje.......................Had wel het goede motorgevoel.

Juist! De rest is bijzaak.

Niet teveel gaan rationaliseren, die ijzerbakken uit het land van de dapperen. Voor een betere remweg en veergedrag (en andere goodies) is een hele aftermarket-wereld opgestaan. En dát is nou de gein van zo'n ding; 't wordt jouw ding, en niet eentje van 13 in een dozijn (lees: Ducati etc).
 
Laatst bewerkt:
Goed dit is mijn verhaaltje.

Zaterdag op een harley springer classic 2007 gereden. Heel korte proefrit omdat ik met een potje van de dealer, gewone schoenen enz.. Kom zelf van ducati af maar die heb ik 3 maanden geleden op 1 oor gelegd. Jammer want brandnew aangeschaft dit jaar. Goed verzekereing was allrisk.

Wat me tegen viel was het remmend vermogen maar goed een duc heeft nu eenmaal extreme ankers. Moest er de achterrem bijzetten (die ik normaal bijna nooit gebruik).
Nu heeft de springer maar 1 zuiger voor en ik heb me wijs laten maken dat andere softails meer cilinders voor hebben. De springer vering heb ik niet goed kunnen beoordelen omdat ik daar veel te kort voor heb gereden.

Wie heeft er ervaring met de springer vering t.o.v de andere vering op bv de Heritage evenzo de remmen op andere type harley's

Ben wel een fan van twins en ik moet zeggen de eerste ervaring was nu niet bepaald een slechte. Had wel het goede motorgevoel.
een dikke 300 kg + single disc remmen. Kan me voorstellen, dat je dan nog net wat meer nodig hebt :Y
 
Juist! De rest is bijzaak.

En dát is nou de gein van zo'n ding; 't wordt jouw ding, en niet eentje van 13 in een dozijn (lees: Ducati etc).

Hebbie toch nooit goed naar een duc gekeken, daar kan je ook jouw ding van maken :)

Maar ik begrijp wat je bedoelt. Daarom is er voor mij maar 1 keus na een duc mogelijk, een motor moet iets van de oerkreet in zich hebben.

Iemand nog een reactie/ervaring wat betreft de vering springer vs telescoop?
 
Een zwarte springervork is de mooiste voorvork ooit. :} :}

Goed jij begrijpt waar het omgaat ;) Het gaat niet om alleen maar mooi :? Ook wat is nu het verschil tussen beide :( Mooi is subjectief maar rij-eigenschappen zitten aan een model of een manier van bouwen vast.
Een softail heeft andere EIGENSCHAPPEN qua rijden dan een hardtail qua

Kan iemand nog iets zinnigs vertellen over ............................ ben niet boos hoor hahahahahahahahaha. Ga wel proefritten regelen :] :W
 
Sommigen zeggen dat het geen verschil uit maakt, maar gezien de huidige techniek en de ontwikkeling hier omheen zou de "standaard"vork beter moeten rijden.
Anders zouden er nu meer springers rondrijden. (mijn logica)
Als het om de looks gaat is bij mij de keuze snel gemaakt.
Maar als je het mij vraagt wat nu beter rijdt?
Durf er eigenlijk geen zinnig woordt over te zeggen ondanks dat ik zelf met een springer gereden heb. (was in de jaren 80)
Het enige zinnige wat ik er wel over kan zeggen is: probeer het uit, maak een proefrit en ervaar het.
Ben wel benieuwd wat je er dan zelf van vindt.
 
Goed jij begrijpt waar het omgaat ;) Het gaat niet om alleen maar mooi :?

Weet ik weet ik, maar ik moest het toch even kwijt ;) :+

Bij de laatste recentie die ik heb gelezen over een springer-Harley was de schrijver positief verrast over het gedrag van de springervork. Zijn die dingen de laatste jaren nog aangepast/verbeterd?
 
Laatst bewerkt:
Ze worden niet veel meer verkocht tegenwoordig.Denk dat de hype over is.In Sittasrd is een dealer al gesloten.
Er staan wel 2 modellen bij de 10 best verkochte motoren 2006 in Nederland.
Als een dealer stopt is dat niet een bewijs dat merk niet goed verkoopt.
Back on topic; niet mijn ervaring, maar een kennis heeft beide voorvorken; zijn bevindingen; geen belangrijk verschil.
full
 
een HD softail stuurt sowieso al wat "vreemd" door de maffe achtervering die ook vrij snel doorslaat....

de voorvork is maar net wat je zelf prettig/mooi vind, ik vind een springer in elk geval geen porum, zeker niet op een motor van na , zeg, 1950...

heb één keer op een softail springer gereden en het enige wat ik leuk vond was al die bewegende stukken staal voor mijn neus maar dat het nou zoveel rotter of anders stuurde dan mijn eigen 1985 FXWG kan ik niet zeggen, het stuurt eigenlijk beide gewoon helemaal niet...
 
Ik zou niet met zo'n shirt of patch de straat op durven.. (nou kom ik uit Ede en zit dicht bij de bron) , maar ik denk dat het niet lang duurt voordat je van je brommer geschopt wordt door een Black Sheep.. "Echte" clubs zijn nogal gevoelig wat betreft logo's en 'MC' enzo..

( ofniet Floris??)

Als je van je brommertje wordt geschopt heb je dat alleen maar aan jezelf te danken. :Y
Er zijn nu eenmaal de 'Do's en Dont's' in het biker wereldtje en het is verstandig om deze vooraf even te leren alvorens de Outlaw te willen uithangen en jezelf 'op te leuken' met allemaal logo's en patches. _O-

Zijn aparte dingen die Harlies.Iedereen hier weet dat het niet remt en stuurt en zo.Geen vermogen ook.En twee keer zo duur als ze eigenlijk waard zijn .Maar de mensheid komt tot inkeer.Ze worden niet veel meer verkocht tegenwoordig.Denk dat de hype over is.In Sittard is een dealer al gesloten.

Menig motor fabrikant gaat het in 2007 wat betreft verkoop cijfers flink afleggen tegen HD, dus de ' hype' is nog lang niet over. Wat de dealer in Sittard betreft:
De zaak is de diefstal van meer dan 20 motoren deze zomer niet te boven gekomen. De verzekering heeft de schade van enkele tonnen namelijk nog niet vergoed. Voor de zeven personeelsleden wordt ontslag aangevraagd. Volgens de curator komt er mogelijk een doorstart, omdat er iemand geïnteresseerd is in overname van de Harley-Davidsonwinkel.
 
een HD softail stuurt sowieso al wat "vreemd" door de maffe achtervering die ook vrij snel doorslaat....

de voorvork is maar net wat je zelf prettig/mooi vind, ik vind een springer in elk geval geen porum, zeker niet op een motor van na , zeg, 1950...

heb één keer op een softail springer gereden en het enige wat ik leuk vond was al die bewegende stukken staal voor mijn neus maar dat het nou zoveel rotter of anders stuurde dan mijn eigen 1985 FXWG kan ik niet zeggen, het stuurt eigenlijk beide gewoon helemaal niet...

Je hebt wel een beetje gelijk dat de springer vork op de ouwe harley's thuishoren. Maar ik vind de vork echt wel mooi smoelen en zelf ben ik (nog niet) geen sleutelaar. Wat betreft het sturen. Ik ben niet van plan om met het type harley wat ik wil met het knietje aan de grond te rijden :N Wil er ook niet zo'n dikke slof op dat je 'vierkant' door de bocht gaat. Voor plat en sturen moet je toch naar een superbike en dat wil ik achter me laten *O*
 
2007 wordt mijn 6de jaar dat ik HD rijd. Vóór 2001 verschillende merken gereden,japans duits en italiaans. In 2001 met een sportster begonnen, prima motor voor mij alleen geen power genoeg. Ik heb nu mijn 3de roadking. Voor mij verreweg de best rijdbare H-D. Zeker in vergelijking met een softtail. Ook prima wegligging, superstabiel. Met de remmen is zoals vaak in tegendeel beweerd wordt niks mis, ze piepen alleen af en toe. Het verschil met de springer die 1 remklauw heeft is naar mijn mening heel erg goed te merken.
In totaal heb ik ongeveer 150.000 km op de H-D's gereden. Met niet meer problemen als op de motoren van ander fabrikaat. Met de betrouwbaarheid durf ik gerust te zeggen dat het goed zit.
Het vermogen van de big-twin is helemaal niet slecht, maar ik vind het niet meer genoeg. Dat is ook de reden dat ik na 6 jaar komend jaar zal overstappen naar een ander merk.

http://video.google.com/videoplay?docid=521098486359719055&q=roadking
 
hoeveel pk's wil je hebben Motorrider het is allemaal te maken maar daar geef je je H-D toch niet voor op
 
wat een kulsmoes, dan tune je die dikke buffel toch, er is zoveel voor te krijgen...

hoeveel pk's wil je hebben Motorrider het is allemaal te maken maar daar geef je je H-D toch niet voor op


Om die tourbuffel zo snel te maken als de motor die ik wil aanschaffen ben je kapitalen kwijt.

Gerard, laat me raden; een S&S of een Revtech?


Dat bedoel ik, kapitalen...

Ik zat te denken om weer een H-D te kopen en wel een V-rod. Lekker wat power en het uiterlijk vind ik na een periode van eerst even wennen best wel mooi (Vooral de night rod special). Maar na een proefrit zag ik er van af. Bij elke rotonde zat ik met de voetsteunen aan de grond. In de bochten moet je dat ding met geweld induwen. De zwaardere Roadking stuurt makkelijker.
Dus de Vrod viel af. Ik heb btw nog nooit zo lang achter elkaar met hetzelfde merk gereden als met H-D. Ik wil ook gewoon wel eens wat anders.

Dus mijn volgende wordt geen dikke zwarte amerikaanse meer. Maar een engelse. Een Triumph Rocket III
 
Hoewel ik al jaren een HD-addict ben (eerst Road King Classic en momenteel mijn zelf opgebouwde FLH Electra Glide uit 1978), geen slechte keuze.
 
Terug
Bovenaan Onderaan