Aanhaal moment

lock

Die hard MF'er
5 jul 2004
605
0
Den Haag
Ik heb net samen met een maat van me het motorblok van me Intruder 750 weer in elkaar gezet. alleen nou vroeg ik me af wat het aanhaal moment is van de bouten (stangen) die je kop met de onder kant vast zet. het zijn die 4 bouten bij beide.

alvast bedankt.

en martin ook :)
 
een kwartslag voor het afbreken stoppen!


maar ben het bovenstaande post eens, je bent toe aan een werkplaats handboek,

Maar het belangrijkste is dat alle bouten met het zelfde moment aangetrokken word, of dat nu een nm meer of minder is is niet zo erg, maar de belasting moet t zelfde zijn!
 
Aanhaalmomenten

Artikel Aanhaalmoment
5 mm schroeven 4 Nm
5 mm bout met moer 5 Nm
6 mm schroef 9 Nm
6 mm bout met moer 10 Nm
6 mm flensbout, sleutelmaat 8 mm, smal 9 Nm
6 mm flensbout, sleutelmaat 10 mm, met moer 12 Nm
8 mm bout met moer 22 Nm
8 mm flensbout met moer 27 Nm
10 mm bout met moer 35 Nm
10 mm flensbout met moer 40 Nm
12 mm bout met moer 55 Nm

8.8 bout: Treksterkte = 800 N/mm2 , vloeigrens = 640 N/mm2
12.9 bout:Treksterkte = 1200 N/mm2, vloeigrens = 1080 N/mm2

Met andere woorden: een 8.8 bout is te belasten tot 640 N/mm2 daarboven blijft hij uitgerekt als de spanning weggehaald wordt (plastisch). En bij 800 N/mm2 zal hij het begeven.

Een M10 bout kan je dus belasten tot: pie x r2 x 800 = 62800N = 6280 kg (schroefdraad zal het wel eerder begeven)
 
Cilinder Head-to-Cilinder nuts 8-12 N.M
Cilinder Head-to-Cilinder bolts 9-11 N.M
Cilinder Head and Cilinder bolts 35-40 N.M

denk wel dat je hier genoeg aan hebt
groetjes
 
@ hulzie weet jij raad met me vraag op het ioch forum. onder techniek vs 750
ik hoor het wel
 
Ik dacht van wel.

Let wel, eerste slag die je het blok laat maken doe je ................middels draaien aan het vliegwiel om te horen of ie nergens tegenaan tikt (kleppen) als ie wel tikt, lukt het je nooit um op de hand rondt te krijgen, simpel

Heb net nog een hele vs 750 gekocht voor 750 € 30.000 km oud, met verrot chrome enzo
 
Ik dacht van wel.

Let wel, eerste slag die je het blok laat maken doe je ................middels draaien aan het vliegwiel om te horen of ie nergens tegenaan tikt (kleppen) als ie wel tikt, lukt het je nooit um op de hand rondt te krijgen, simpel

Heb net nog een hele vs 750 gekocht voor 750 € 30.000 km oud, met verrot chrome enzo

750 is niet duur lijkt mij een pleurotje per cc :Y :Y :Y :Y :Y
 
Ik dacht van wel.

Let wel, eerste slag die je het blok laat maken doe je ................middels draaien aan het vliegwiel om te horen of ie nergens tegenaan tikt (kleppen) als ie wel tikt, lukt het je nooit um op de hand rondt te krijgen, simpel

Heb net nog een hele vs 750 gekocht voor 750 € 30.000 km oud, met verrot chrome enzo

zo waar kom jij dat soort motor tegen als ik vragen mag hahahah
das echt chill. ik heb altijd moeite met vinden van de juiste dingen en van bijv schade motor. want daar heb ik lang naar gezocht.
 
Ik heb net samen met een maat van me het motorblok van me Intruder 750 weer in elkaar gezet. alleen nou vroeg ik me af wat het aanhaal moment is van de bouten (stangen) die je kop met de onder kant vast zet. het zijn die 4 bouten bij beide.

alvast bedankt.

en martin ook :)

Voor het beste resultaat

Een kwartslag voor het afbreken
:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan