koelvloeistof uit cilinderkop van een cr 125 ??

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Ik heb vandaag mij cr125 van 81 aan de praat gekregen ,maar ....

motor was voordien vastgelopen bij de vorige eigenaar. Bij mij heeft hij nog niet gelopen.

vandaag motor terug gemonteerd.

Het is mijn eerste 2 takt waar ik aan werk dus heb er nog geen ervaring mee.

Dit heb ik dus gedaan ; ( motor heeft hier nog niet gelopen - vorige eigenaar heeft een vastloper gehad )
Ik heb dus de cilinder laten honen , nieuwe zuiger , zuigerveren etc.... , nieuwe cilinderkoppakking boven en onder dus;

Koelvloeistof tot boven gevuld ( was me zo verteld in crosszaak )
Gearbox olie tot aan peil gevuld
Alles afgesteld zoals het zou moeten staan.

Motor starte na 2 x maal ; *O*

maar nu lekt er koelvloeistof langs de cilinderkopbouten ( en niet een klein beetje )
Moeren staan met een goed moment vast.

Wat is er hier mis ? :?

full
 
ik heb de moeren met +/_ 3 kg vastgezet.

Of zouden de moeren vervangen moeten. ?

Ik moet er toch zoiezo nieuwe halen , juist 2 gek gedraaid ;(

Moet er ook geen dichting tussen die 5 moeren of iets als loctite ?

Het maakt toch ook niet uit als ik de dichting in zijn geheel zou omdraaien niet ? lijkt me identiek hetzelfde te zijn.
 
als je het cil.pasvlak gaat schuren wel ff je cil. er af schroeven anders is de kans groot dat er rotzooi in valt... ;( ;( ;(

kop zet je vast met flange-head moeren, waar je een klein beetje moly-coat vet aan smeert. dan roesten je moeren niet vast. ;)
koppel voor de kopmoeren is 28Nm, na een uurtje rijden wel weer ff natrekken.
 
als je het cil.pasvlak gaat schuren wel ff je cil. er af schroeven anders is de kans groot dat er rotzooi in valt... ;( ;( ;(

kop zet je vast met flange-head moeren, waar je een klein beetje moly-coat vet aan smeert. dan roesten je moeren niet vast. ;)
koppel voor de kopmoeren is 28Nm, na een uurtje rijden wel weer ff natrekken.


niet als je de fiets als een fiets op zijn kop zet.


ja, dit is waar gebeurt en geen geintje.
 
zou dat de oorzaak kunnen zijn, ?

ik had nochtans pakkingverwijderaar gebruikt en het voelde glad aan.

maar het moest snel gaan :P .

Morgen eventjes opnieuw doen , nieuwe moeren halen.

ik ga proberen met wat doeken de cilinderkop af te dekken. en heel voorzichtig zijn.

Is het erg als er wat koelvloeistof in de motor zelf komt ?
 
als je hem gaat schuren kun je denk ik het beste en glasplaat of spiegel pakken en daar en stuk waterproof of tapen en dan gaat schuren met een beetje water erop :+ . Dan gewoon schuren tot de zwarte resten weg zijn.
Was bij mijn cr 125 ook zo was de kop heel licht krom hierdoor heb ik bij het inrijden een warmlopen gekregen doordat die al de koelvloeistof naar buiten blies via de overloop. '(
 
zou dat de oorzaak kunnen zijn, ?

ik had nochtans pakkingverwijderaar gebruikt en het voelde glad aan.

maar het moest snel gaan :P .

Morgen eventjes opnieuw doen , nieuwe moeren halen.

ik ga proberen met wat doeken de cilinderkop af te dekken. en heel voorzichtig zijn.

Is het erg als er wat koelvloeistof in de motor zelf komt ?

Moet je de zuiger boven zetten zodat niets in het carter kan lopen en daarna kun je de koelvloeistof eruit halen met een doekje. Als koelvloeistof in de cilinder of carter blijft zitten, kan het zijn dat je bougie vet slaat en dat je dan geen vonk meer hebt.
 
ik heb vandaag de pasvlakken zuiver gemaakt ,
Koppakking er terug tussen en nieuwe moeren erop.

Probleem opgelost met lekken langs de moeren. *O*

Nu heb ik het volgende probleem. Het houdt niet op met dit ding :(

Er kwam ook wat olie uit de uitlaat gespoten :? , Ik vraag me af hoe dit weeral kan.
Misschien zat er het nog in maar dat betwijfel ik.
Er zit een nieuwe zuiger en zuigerveren in.
Misschien teveel olie op gelaten ?

Ook lekt hij een beetje koelvloeistof / olie langs de uitlaat aan de cilinder ?

Waar komt eigenlijk de koelvloeistof overal .?

Misschien een stomme vraag. Maar die moeten er ook zijn he.
 
ik heb vandaag de pasvlakken zuiver gemaakt ,
Koppakking er terug tussen en nieuwe moeren erop.

Probleem opgelost met lekken langs de moeren. *O*

Nu heb ik het volgende probleem. Het houdt niet op met dit ding :(

Er kwam ook wat olie uit de uitlaat gespoten :? , Ik vraag me af hoe dit weeral kan.
Misschien zat er het nog in maar dat betwijfel ik.
Er zit een nieuwe zuiger en zuigerveren in.
Misschien teveel olie op gelaten ?

Ook lekt hij een beetje koelvloeistof / olie langs de uitlaat aan de cilinder ?

Waar komt eigenlijk de koelvloeistof overal .?

Misschien een stomme vraag. Maar die moeten er ook zijn he.

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.. ;)

Te veel olie op het carter moet niet uitmaken.
De krukkast, en de bak zijn van elkaar gescheiden.Krukas word gesmeert door de mengsmering.
Iets olie langs de uitlaat, of uit de demper kan een onvolledige verbranding zijn.
Of krukaskeering lek, of pakking tussen de carterhelfen lek.

Het kan natuurlijk ook nog zo zijn, dat er door je lekke koppakking koelvloeistof in het carter is gelopen..(denk ik wel).

Dat komt er nu uit.. Paar keer goed warm laten worden, en gewoon ff rijden en weer kijken.

Niels
 
bedoel je de versnellingsbak en de krukas die gescheiden zijn van elkaar. ?

De koelvloeistof zit toch enkel rond de cilinderkop of niet ,

Ik heb tot nu toe enkel aan luchtgekoelde motoren gewerkt , het is daarmee dat ik er niet veel van af weet.
 
het motorblok en de bak zijn gescheiden ja. (krukas zit niet in de olie, daarom rij je op mengsmering)

koelvloeistof zit rond de cil. , cil.kop, en in de waterpomp.

ik denk dat het gewoon wat gelekte koelvloeistof met wat tweetakt-olie is.
is gewoon de verbrande tweetakt olie die langs je cil. lekt.

dat komt omdat de uitlaat 'los' op de cil. zit met 1 of 2 uitlaat veren. je kunt dit lekken tegengaan door je uitlaat eraf te halen en dan wat uitlaat-kit om de 'mond' waar de uitlaat overheen schuift te smeren.

net als Niels zei, gewoon ff rustig mee rijden en na een paar minuten ff je motorblok bekijken of dat er niks tussenuit lekt.

succes.

thanks voor de pics, is nog een mooie motor! *O*
 
Koude start geeft altijd wat lekkage van onvolledige verbranding in de uitlaat. Als de pakking lek is, dan loopt het wel eens naar buiten. Vrij normaal.
Bij een lek membraam, of slechsluitend membraam krijg je dat wat meer en ook zwartere rook.
Witte rook is koelvloeistof.

Ding moet gewoon eens een keer eerst goed schoon zijn en dan pas oordelen.

Denk dat het mee zal vallen..
 
oef , dat valt dan nog mee zo te horen . Hij rookte inderdaad vrij wit de eerste keren. Het is momenteel iets te slecht om buiten te rijden. dat testen zal voor volgende week zijn.
Ik weet het wel ;) het is een crossmotor. Maar ik ben niet van plan om er mee te gaan crossen. Ik wil hem zo origineel mogelijk houden. Volgens de lokale crosszaak beginnen ze zeldzaam te worden.


Bedankt voor de tips jongens.
ik hou jullie op de hoogte.

Niemand ook geen origineel zadel meer liggen voor er op ?
 
dan is het dus inderdaad koelvloeistof heb dit zelf ook gehad met mijn brommer jaja brommer :P ook kappote koppakking en na het klaar maken rookte die ook wit. Ook werd hij gesmoord doordat er nog koelvloeistof in de uitlaat zat maar denk niet dat dit bij jou het geval is haha.
 
Vandaag was inderdaad de olie uit de uitlaat verdwenen ,

wat me wel opviel is dat er wat koelvloeistof lekte aan de onderkant van de waterpomp.

Hier zit een gaatje waardat de vloeistof uit druppelt. Het is niet langs de dichting van de waterpomp maar effectief uit dat gaatje ,
( ik kan momenteel geen foto nemen , camera heb ik even uitgeleend )

Ik weet niet als daar een schroefje of zo in moet. Is maar een gaatje van een 4 of 5 mm.

iemand een idee waarvoor dit dient ?

Moest het niet duidelijk zijn neem ik de volgende dagen wel een fotootje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan