van ketting naar belt

hawk gt

MF veteraan
11 mei 2003
8.663
409
noord holland
is er een manier op om tebereken welke maat pully,s ik moet hebben als ik mijn tandwielen/ketting wil vervangen voor een belt??

zo,n set is niet tekrijgen voor mijn motor en ik rij niet meer op de standaard vertanding.
 
Als de verhouding maar hetzelfde is. Dus het aantal tanden van achter delen door het aantal tanden van voor. (Bijv. 36/16 = 2,25)
Als je een voor pully hebt met 30 tanden (bijvoorbeeld) dan zal deze achter (30 * 2,25 =) 67,5 zijn (theoretisch). Het gaat om de verhouding en niet specifiek om de diameters.
 
he :?

natuurlijk gaat het wel om de diameter. Zal wat zijn, ik wil een hogere topsnelheid. dus dan neem ikdezelfde diameter tandwielen met fijnere vertanding. ( dus meer tanden) gaat ie harder.

:N zo werkt het toch niet de tandwiel/poulie diameter bepaald de draai snelheid.
 
he :?

natuurlijk gaat het wel om de diameter. Zal wat zijn, ik wil een hogere topsnelheid. dus dan neem ikdezelfde diameter tandwielen met fijnere vertanding. ( dus meer tanden) gaat ie harder.

:N zo werkt het toch niet de tandwiel/poulie diameter bepaald de draai snelheid.
Lees nu eens wat Cobus had geschreven. Het gaat om de verhouding en that's it. Als je fijnere tanden neemt, dan geldt dat voor BEIDE tandwielen natuurlijk en heb je dus weer dezelfde verhouding bij dezelfde diameter alleen meer tanden en een andere belt.
 
Volgens mij moet jij vanuit het asgat tot op de klinknagel van je ketting meten en die straal moet gelijk zijn met bovenkant vertanding van de poulie. Ook gemeten van uit het hart van de as. Maar of dit de zuiverste maniet is ben ik niet zeker, maar er zit hier echt wel iemand die dat weet.
 
Lees nu eens wat Cobus had geschreven. Het gaat om de verhouding en that's it. Als je fijnere tanden neemt, dan geldt dat voor BEIDE tandwielen natuurlijk en heb je dus weer dezelfde verhouding bij dezelfde diameter alleen meer tanden en een andere belt.
ja, dat snap ik ook wel, alleen gaan jullie nu vertanding van een ketting met een de vertanding van een riem vergelijken. Geloof mij, op een tandriempoulie zitten veel mer tanden dat op een kettingtandwiel met dezelfde diameter. dus die rekensom kun je niet toe passen.

Dus het kan niet anders dan dat jij de diameter gaat meten. In ieder geval van één van de twee tandwielen. En dan zul je eventueel die verhoudingsberekening kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:
Lees nu eens wat Cobus had geschreven. Het gaat om de verhouding en that's it. Als je fijnere tanden neemt, dan geldt dat voor BEIDE tandwielen natuurlijk en heb je dus weer dezelfde verhouding bij dezelfde diameter alleen meer tanden en een andere belt.

Het heeft geen zin om dit nader te verklaren vermoed ik. :N
Als de TS het maar snapt. ;)
 
@TS: Wat wil je nou precies?

-Zelfdeverhouding behouden: tandverhouding/diameterverhouding gelijk houden aan huidige setting. Maakt niet uit wat voor vertanding je hebt, als je maar niet twee verschilllende gaat vergelijken. (voorste wiel zou theoretisch best twee keer groter kunnen zijn dan het huidige kettingwiel)
-Maat, dus voor breedte van de riem zou ik kijken naar motoren die standaard uitgerust zijn met een belt, en met vergelijkbaar vermogen en die maat overnemen. Of je moet even een boekje erbij pakken en berekenen welk type je nodig hebt. :)
 
Laatst bewerkt:
ja, dat snap ik ook wel, alleen gaan jullie nu vertanding van een ketting met een de vertanding van een riem vergelijken. Geloof mij, op een tandriempoulie zitten veel mer tanden dat op een kettingtandwiel met dezelfde diameter. dus die rekensom kun je niet toe passen.

Dus het kan niet anders dan dat jij de diameter gaat meten. In ieder geval van één van de twee tandwielen. En dan zul je eventueel die verhoudingsberekening kunnen maken.

Het aantal tanden is niet van belang. Of er 2, 60 of 12.445 tanden op de riem zitten veranderd de overbrenging niet. De diameter is geen goede maar omdat het om de omtrek gaat. Dus omtrek of tand-aantallen (representeren omtrek) zijn wel van belang.

De breedte is vooral van belang voor het overbrengen van de kracht. Dus even kijken wat de maximale treksterkte is van de riem. Maar vergelijken met een andere motor met hetzelfde vermogen is wellicht handiger.
 
Laatst bewerkt:
Het aantal tanden is niet van belang. Of er 2, 60 of 12.445 tanden op de riem zitten veranderd de overbrenging niet. De diameter is geen goede maar omdat het om de omtrek gaat. Dus omtrek of tand-aantallen (representeren omtrek) zijn wel van belang.

De breedte is vooral van belang voor het overbrengen van de kracht. Dus even kijken wat de maximale treksterkte is van de riem. Maar vergelijken met een andere motor met hetzelfde vermogen is wellicht handiger.

Ja, okee omtrekvan de poulie meten is inderdaad beter dan de diameter. Wij bedoelen ook wel het zelfde geloof ik.
Ik mis alleen het begin. Het kan toch niet zo zijn dat je naar de groothandel gaat en dat je daar willekeurig een poulie aanschaft. En dan vervolgens de rekensom er op los laat en de tweede er bij zoekt. Dat je op die manier dezelfde overbrenging krijg dat snap ik wel.

Laat ik het dan zo zeggen: meet de omtrek van het voortandwiel en zoek een poulie met dezelfde omtrek. En dan aan de hand van die poulie de rekensom er op los.


Maar inderdaad, er zal wel een vergelijkbare fiets zijn waar je het ongeveer van af kan zien.
 
de omtrek van een cirkel is evenredig met zijn straal/diameter (op een constante factor na).

Het maakt dus geen reet uit of je nu de verhouding tussen beide
-diameters
-omtrekken
-aantal tanden

...neemt. Het gaat gewoon de verhouding.
 
de omtrek van een cirkel is evenredig met zijn straal/diameter (op een constante factor na).

Het maakt dus geen reet uit of je nu de verhouding tussen beide
-diameters
-omtrekken
-aantal tanden

...neemt. Het gaat gewoon de verhouding.

:^


Ja, okee omtrekvan de poulie meten is inderdaad beter dan de diameter. Wij bedoelen ook wel het zelfde geloof ik.
Ik mis alleen het begin. Het kan toch niet zo zijn dat je naar de groothandel gaat en dat je daar willekeurig een poulie aanschaft. En dan vervolgens de rekensom er op los laat en de tweede er bij zoekt. Dat je op die manier dezelfde overbrenging krijg dat snap ik wel.

Laat ik het dan zo zeggen: meet de omtrek van het voortandwiel en zoek een poulie met dezelfde omtrek. En dan aan de hand van die poulie de rekensom er op los.


Maar inderdaad, er zal wel een vergelijkbare fiets zijn waar je het ongeveer van af kan zien.

Als je het gaat berekenen, begin je met de verhouding en over te brengen vermogen, daaruit rolt een bepaalde maat (steek en breedte van de tanden bv) en vervolgens kan je je uiteindelijke pouliemaat verkrijgen.
Maar nogmaals, als je hier niet zo bekend mee bent, kijk dan wat er op andere motoren zit en pak iets wat vergelijkbaar is.

Vanwaar trouwens de wens om met een riem te gaan rijden?
 
Laatst bewerkt:
@TS: Wat wil je nou precies?

-Zelfdeverhouding behouden: tandverhouding/diameterverhouding gelijk houden aan huidige setting. Maakt niet uit wat voor vertanding je hebt, als je maar niet twee verschilllende gaat vergelijken. (voorste wiel zou theoretisch best twee keer groter kunnen zijn dan het huidige kettingwiel)
-Maat, dus voor breedte van de riem zou ik kijken naar motoren die standaard uitgerust zijn met een belt, en met vergelijkbaar vermogen en die maat overnemen. Of je moet even een boekje erbij pakken en berekenen welk type je nodig hebt. :)

ik wil mijn huidige tandwielverhouding (15/44) behouden,maar ik zit gebonden aan de maat pully die ik kan vinden.
als ik een voorpully vind die in diameter iets kleiner dan mijn voortandwiel,hoe weet ik dan hoe groot mijn achter pully moet zijn?

als ik dit weet kan ik zoeken naar een redelijk smalle belt en een achterpully die geschikt is om op een enkelzijdige brug tepassen.
ik heb wel een plaatje van mijn type motor met snaar aandrijving
 
Laatst bewerkt:
Heb laatst geinformeerd naar riemaandrijving voor mijn Bandit1200 dit ging niet volgens aanbieder. Wel voor allerlei andere motoren XJr1300 enzo. Weet nook niet wat nu de moeilijkheid was.
 
de omtrek van een cirkel is evenredig met zijn straal/diameter (op een constante factor na).

Het maakt dus geen reet uit of je nu de verhouding tussen beide
-diameters
-omtrekken
-aantal tanden

...neemt. Het gaat gewoon de verhouding.

Klopt. Ik was even in de war met pi*r^2 in plaats van 2*pi*r. Dus de verhouding is bij de diameter inderdaad hetzelfde. Foutje...

Als je 44:15 hebt is dat ondeveer 1:3. Dus als je een pully hebt voor de voorkant vermenigvuldig je het aantal tanden met 3 en dan hebt je de maat van de achterkant. Bijvoorbeeld: Voor: 60 tanden (*3) is 180 tanden achter. Als deze maat niet bestaat kan je kijken of er een pully voor de voorkant is met een kleinere/grotere diameter. Wellicht dat er dan wel een goede combi is. Dus gewoon even puzzelen met de mogelijkheden in maten.
 
Laatst bewerkt:
Vraag het aan iemand die werktuigbouw heeft gestudeerd, die kan wel een schatting geven. Ik zou op zich ook wel een afschatting willen maken, maar dan heb ik wel een aantal gegevens nodig zoals vermogen (kW) + toerental, hartafstand. Verwacht niet dat ik binnen een uur klaar ben, ik heb ook nog andere dingen te doen.
Maar het beste is om dit door een bedrijf te laten doen die dit voor je gaat maken/ installeren aangezien ik niet weet wat allemaal mogelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon een bike zoeken die std riemaandrijving heeft en ongeveer hetzelfde vermogen heeft. Een buel ofzo...

Dan kijk je gewoon ff wat je verhouding moet zijn en je kan een setje bestellen.

Ik denk dat je meer problemen gaat hebben om een riem te vinden met de juiste lengte.
 
Laatst bewerkt:
was de foto vergeten neer tezetten I(

P0002436.jpg
 
Hoy, ik denk dat je voor het kiezen van de "voorpouly" de zo groot mogelijkste maat moet nemen (vrije ruimte om te draaien is de maatvoering)
Dit in verband met de kracht op de tandriem, als de pouly klein is krijg je als het ware een "puntbelasting" op de riem. met kans op "breken" bij herhaaldelijk fel optrekken.
Het opspannen gaat bij mijn F 800ST dmv. een exenter in de eenarmige achterbrug.
Zo te zien op het plaatje, lijkt mij dit ook zoiets bij de tandriemuitvoering van jouw fiets.
Het kan nog zijn, gezien de hoek van de onderzijde van de tandriem dat er een geleide/spanpouly tussen is gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
Hoy, ik denk dat je voor het kiezen van de "voorpouly" de zo groot mogelijkste maat moet nemen (vrije ruimte om te draaien is de maatvoering)
Dit in verband met de kracht op de tandriem, als de pouly klein is krijg je als het ware een "puntbelasting" op de riem. met kans op "breken" bij herhaaldelijk fel optrekken.
Het opspannen gaat bij mijn F 800ST dmv. een exenter in de eenarmige achterbrug.
Zo te zien op het plaatje, lijkt mij dit ook zoiets bij de tandriemuitvoering van jouw fiets.
Het kan nog zijn, gezien de hoek van de onderzijde van de tandriem dat er een geleide/spanpouly tussen is gemonteerd.
maar als ik een grote voorpully heb,hoe groot moet de achterpully dan zijn?
 
Als je nu als uitgangspunt de huidige verhouding neemt van de kettingwielen kun je die voor tandriemwielen ook toepassen.
Bij mijn F 800ST is het voor 34T, achter 80T is 1:2,353 dat is denk ik een normale verhouding van een secundaire overbrenging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan