van Heritage naar oldskool/bobber, whatever

Xmac

MF'er
31 okt 2006
31
0
Tilburg
Hallo,

Ik heb sinds enige tijd een zwarte heritage classic uit 1997. Het machien ziet er fantastisch (nieuw) uit maar ik wil toch een beetje gaan opleuken richting ouderwets en heb ideeen nodig.

Heeft iemand voorbeelden van geslaagde projecten? Ik ga niet meteen met de slijptol etc aan de slag maar rustig beginnen met vervangen van in het oog springende onderdelen.

alvast bedankt,

Xmac
 
Maar Oerman weet wel raad met de slijptol })

Een oldschool bobber van een Heritage maken zonder de slijptol uit de kast te halen, dat wordt moeilijk....
 
Ik ga heel subtiel toch de domme vraag stellen...

Wat is een bobber? :X... Ik heb echt nul verstand van zulke termen en het enige dat ik weet is wat ik mooi vind...
 
volgens Wikipedia:
Bobber
Door de decennia heen zijn er verschillende stijlen van chopperbouw ontstaan. Een bekende stijl is de bobber.

De bobber is een kale motor, van oorsprong ook weer een ex-US army Harley Davidson die voor de racerij werd gebruikt. In Amerika werd dit 'dirt track' of 'oval-racing' genoemd en het is enigszins te vergelijken met het grasbaanracen in Europa. Echter, in die tijd bestonden de crossmotoren die speciaal voor dit doel worden gebouwd nog niet. De coureur bouwde doorgaans zijn eigen motorfiets, meestal op basis van de goedkoop en gemakkelijk verkrijgbare legermotor die robuuster en motorisch deugdelijker van bouw was dan de civiele versie.

Later kwam er een stroming op gang die deze racemotoren weer aanpaste voor gebruik op de openbare weg, maar wel zodanig dat de racemotor er nog duidelijk in herkenbaar was. Dit betekende geen luxe en minimale verlichting. Voor wie oude foto´s of films van deze races heeft gezien is de racerij ook nog duidelijk in de bobber stijl te herkennen. Ovale rij-nummerplaten op een bobber of een groot rugnummer op een leren jas misstaan dus ook niet.
 
in het topic 'bobber pics, deel2' plaatste !PEPE! deze foto. is voor mij een echte bobber, maar iedereen heeft natuurlijk weer z'n eigen visie over hoe een rasechte bobber eruit ziet..
full
 
in het topic 'bobber pics, deel2' plaatste !PEPE! deze foto. is voor mij een echte bobber, maar iedereen heeft natuurlijk weer z'n eigen visie over hoe een rasechte bobber eruit ziet.. [afbeelding]

precies!!!!!! En wil je zoiets van een Heritage classic maken, dan is de slijptol onmisbaar lijkt me zo ;)
 
:} dank voor de uitleg. dit zijn dus i.d.d. het type fietsen, die ik mooi vind


yep, zo'n fiets is prachtig maar voor mij nog een brug te ver. Ik wil bijv. nog steeds iemand achterop kunnen nemen. Maar een zweefzadel, een ander koplamp en achterverlichting en dat soort zaken, zou dat al helpen of krijg je dan een het idee van een 'vlag op een modderschuit' ?
 
whish-bone hardtail frame,trommelremmen,spaakwielen met sternw
precies!!!!!! En wil je zoiets van een Heritage classic maken, dan is de slijptol onmisbaar lijkt me zo ;)


Wat je natuurlijk ook nog nodig hebt zijn een pan blok,4-bak,open primair ,whishbone-hardtail,trommeltjes,sternaven,verlichting,dash,ontsteking,handschakeling,springer,3-stud koppeling,etc..
 
Laatst bewerkt:
whish-bone hardtail frame,trommelremmen,spaakwielen met sternwWat je natuurlijk ook nog nodig hebt zijn een pan blok,4-bak,open primair ,whishbone-hardtail,trommeltjes,sternaven,verlichting,dash,ontsteking,handschakeling,springer,3-stud koppeling,etc..

8-) moet ik 'm dan nu al weer gaan inruilen? ;(
 
in het topic 'bobber pics, deel2' plaatste !PEPE! deze foto. is voor mij een echte bobber, maar iedereen heeft natuurlijk weer z'n eigen visie over hoe een rasechte bobber eruit ziet.. [afbeelding]
Voor jou en de meesten hier zou dit een echte bobber kunnen wezen.
En ik ben het helemaal met je eens als je dit als voorbeeld hanteer.
Helaas is het geen bobber, maar dat heeft te maken met alle toebehoren die er nog aan zit.
Een echt zuivere bobber heeft geen overbodige handel en voldoen aan ander eisen.
Vergelijk hem eens met de echte bobber hier onder.
x1946HarleyWRFIXED.jpg
 
Voor jou en de meesten hier zou dit een echte bobber kunnen wezen.
En ik ben het helemaal met je eens als je dit als voorbeeld hanteer.
Helaas is het geen bobber, maar dat heeft te maken met alle toebehoren die er nog aan zit. Hij is wel in bobberstyle gebouwd.
Een echt zuivere bobber heeft geen overbodige handel en voldoen aan ander eisen.
Vergelijk hem eens met de echte bobber hier onder.
[afbeelding]
 
Voor jou en de meesten hier zou dit een echte bobber kunnen wezen.
En ik ben het helemaal met je eens als je dit als voorbeeld hanteer.
Helaas is het geen bobber, maar dat heeft te maken met alle toebehoren die er nog aan zit.
Een echt zuivere bobber heeft geen overbodige handel en voldoen aan ander eisen.
Vergelijk hem eens met de echte bobber hier onder.
[afbeelding]


OK, je hebt een punt, maar wat doet dat zitje er achterop? is toch ook overbodig...? ;)
kijk, dat bedoel ik, iedereen heeft er z'n eigen kijk op.. :]
 
Ia trouwens wel leuk om weer een dergelijke motor te bouwen.
Ga je het hier ook bijhouden hoe het project loopt?

Zitje achter op.
Spreekt voor zichzelf.
jack_dale_01.jpg
 
Ia trouwens wel leuk om weer een dergelijke motor te bouwen.
Ga je het hier ook bijhouden hoe het project loopt?

Zitje achter op.
Spreekt voor zichzelf.
[afbeelding]


nou, ik ga niet echt 'een project starten', ik wil hem alleen een oldstyle-look gaan geven...... Maar bij rigoreuze veranderingen stuur ik wel een foto in.
 
Volgens Jack Schoofs uit Lommel heeft een echte bobber:
- 21" voorwiel in een springervork
- 16" achterwiel.
- zweefzadel
- hardtail
- GEEN opties
- vast spatbord, vlak boven het achterwiel

Wil je je Heritage als basis gebruiken, dan moet je inderdaad de slijptol erbij halen om de fenderstruts te verwijderen.

In Bigtwin heeft een klein jaar geleden toch een reportage gestaan over het ombouwen van een Night Train tot een Bobber. Al sik me goed kan herinneren natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik de fenderstruts met een doppenset verwijderen.Maar de def. van Schoofs is natuurlijk geen echte bobber.Maar iets wat erop lijkt.Echte bobbert op dit forum is van onze Knukkel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan