Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

ACF-50 werkelijk zo goed?

Pagina's:
«
»

Reg. datum:
08 okt. 2004
quote:
Strokerace schreef op 19 februari 2007 @ 11:18:
Heb voorheen ook vanalles geprobeert, ook "echte" motorbeschermers van S100 en Scottoiler.

maar geeneen beschermt beter dan ACF-50

Het testje met het plamuurmes is ook wat dubieus, er is namelijk géén referentie-plamuurmes.

Ik heb buiten gewoon drie gelijke stukken ijzer opgehangen, eentje onbehandeld, eentje met ACF-50 en eentje met WD40

Als een plamuurmes in een maand al behoorlijk bruin begint te worden, heb ik geen referentie nodig. ACF is chemisch twee jaar actief, volgens de beschrijving, dan verwacht ik niet binnen een maand al behoorlijk veel roest.
Stel je hebt drie messen en die met WD40 roest in twee weken en die met ACF in een maand. Dan kun je zeggen dat ACF 2 keer zo goed is, maar het is een prestatie van niets.

Echt, de meeste middelen helpen je wel aardig de winter door. Zo verschrikkelijk is pekel nu ook weer niet. Ik moet wel toegeven dat m'n motor onder het vuil d'r nog goed uitziet.
We care a lot [FnM]

Reg. datum:
21 nov. 2004
De amerikaanse marine gebruikte het spul voor hun vliegtuigen, om te beschermen tegen zout. Ze zijn er mee gestopt omdat het spul uiteindelijk toch een nadelige invloed had op hun straaljagers.

Reg. datum:
16 aug. 2003
quote:
Bolski schreef op 19 februari 2007 @ 12:36:

[...]

Juist wel!
Als het echt goed was, verkochten ze het wel ipv weggeven.

Mmm, zou je denken ?
Bij TellSell bijvoorbeeld geven ze nooit monsters weg, moet je meteen kopen, en maken ze terugsturen zó lastig en duur dat je het wel uit je hoofd laat.

mo' feeewing™

Reg. datum:
02 jun. 2003
Ik heb de XT600e-sm er mee behandeld incluis de spaken.
Hij zit er nog perfect uit.
De FJR heb ik ook gedaan en die ziet er ook nog als nieuw uit.

Je moet die handel goed kwistig aan brengen en uitwrijven.

Niet te zuinig, je gebruikt het of niet.
Kaarten VIP plaatsen Bartlehiem (11-stedentocht) klikkerdeklik
|.-.|
Nog twee '10 XL' jasjes zgan!

Reg. datum:
16 aug. 2003
quote:
kilowattknijper schreef op 19 februari 2007 @ 13:06:
De amerikaanse marine gebruikte het spul voor hun vliegtuigen, om te beschermen tegen zout. Ze zijn er mee gestopt omdat het spul uiteindelijk toch een nadelige invloed had op hun straaljagers.

Heu, je bronvermelding graag ?

ACF-50 is qualified under Mil-C- 81309, Amendement 3, Type II. It also meets the performance requirements of BMS 3-23E, CSD#1, DMS 2150, and TN A 007.10138. It is also listed on the United States Coast Guard Authorized Chemical List for the HC-130 platform.
ACF-50 holds written OEM approvals from the following manufacturers: Bombardier Regional Aircraft, Douglas/Boeing Helicopter, ATR Regional Transport, Bell Helicopter Textron, The New Piper Aircraft, Gulfstream Aerospace, Robinson Helicopter, McDonnell Douglas, Enstrom Helicopter, Schweitzer Aircraft, British Aerospace, Concorde Battery, Raytheon Aircraft, Sikorsky Aircraft, MD Helicopters, Cessna Aircraft, Pilatus Aircraft, Beech Aircraft, Van's Aircraft, Extra Aircraft, Hiller Aircraft, Air Tractor, Lake Aircraft, Rolls-Royce, Britten-Norman Aircraft, Learjet, and Canadair.

Bron: http://www.corrosion-control.com/acf50.html

Reg. datum:
08 okt. 2004
quote:
MotoX schreef op 21 februari 2007 @ 23:23:

[...]

Heu, je bronvermelding graag ?

ACF-50 is qualified under Mil-C- 81309, Amendement 3, Type II. It also meets the performance requirements of BMS 3-23E, CSD#1, DMS 2150, and TN A 007.10138. It is also listed on the United States Coast Guard Authorized Chemical List for the HC-130 platform.
ACF-50 holds written OEM approvals from the following manufacturers: Bombardier Regional Aircraft, Douglas/Boeing Helicopter, ATR Regional Transport, Bell Helicopter Textron, The New Piper Aircraft, Gulfstream Aerospace, Robinson Helicopter, McDonnell Douglas, Enstrom Helicopter, Schweitzer Aircraft, British Aerospace, Concorde Battery, Raytheon Aircraft, Sikorsky Aircraft, MD Helicopters, Cessna Aircraft, Pilatus Aircraft, Beech Aircraft, Van's Aircraft, Extra Aircraft, Hiller Aircraft, Air Tractor, Lake Aircraft, Rolls-Royce, Britten-Norman Aircraft, Learjet, and Canadair.

Bron: http://www.corrosion-control.com/acf50.html

Wat is dit nu weer voor een nutteloze reply, wat betreft objectiviteit. Dit is in de trant van: 'Wij van wc-eend adviseren wc-eend.
We care a lot [FnM]

Moderator

www.bolski.nl

Reg. datum:
29 okt. 2003
Functie:
Moderator
quote:
Syhoro schreef op 21 februari 2007 @ 23:26:

[...]

Wat is dit nu weer voor een nutteloze reply, wat betreft objectiviteit. Dit is in de trant van: 'Wij van wc-eend adviseren wc-eend.

_O- _O- _O- _O-
Yamaha XT600 Tenere

Leovince MIVV Akrapovic Laser Marving Remus Arrow GPR uitlaten - Excel velgen - EBC remschijven koppelingsplaten etc

Barbie's aardbeitje

Reg. datum:
24 jan. 2003
Ik moest wel ff lachen, de reply is op zich leuk.

Maar het commentaar is op zich terecht. De fabrikant kan die firma's niet zo maar noemen (al helemaal niet in Amerika waar de schadeclaims je van alle kanten om de oren vliegen) als die het er niet mee eens zijn. Met name in de luchtvaartwereld speelt dat een enorme rol.

Ik ben dus ook heel benieuwd naar je bron.

Reg. datum:
08 okt. 2004
Een OEM approval zegt 'an sich' niet zoveel en zegt al HELEMAAAAL niets over de corrosie werende eigenschappen. Na m'n eigen test ben ik allang niet meer overtuigd. Al die enthousiaste forumverhalen zijn ook helemaal niet interessant, want hier zit gewoon geen overtuigend bewijs tussen. Je motor blijf ook absoluut in nieuwstaat als je 'em lekker insmeert met spekvet.

God bestaat trouwens ook, want wie had er anders een VFR800 kunnen ontwerpen.

Goed, kom maar met een voorstel over een goede ACF-50 test en dan ga ik de benodigde spullen aanschaffen en jullie van plaatjes voorzien.

Ik stel voor:

-5 plamuurmessen buiten ophangen
-1 onbehandeld, 1 met ACF-50, 1 met vaseline, 1 met blanke tectiel en 1 met WD40
-iedere week een foto
-eens in de twee weken bespuiten (plantenspuit) met zout water (theelepel zout met liter water)
-verder laten we de natuur het werk doen (regen, wind, ...)

Is dit wat?
We care a lot [FnM]

Moderator

www.bolski.nl

Reg. datum:
29 okt. 2003
Functie:
Moderator
Lijkt me een zeer strak plan, mooi een apart topic over openen:

ACF50 - de ultieme test
Yamaha XT600 Tenere

Leovince MIVV Akrapovic Laser Marving Remus Arrow GPR uitlaten - Excel velgen - EBC remschijven koppelingsplaten etc

Reg. datum:
08 okt. 2004
Oh ja, ACF-50 is o.a. qualified onder MIL-C-81309
Nou, dat betekent dus het volgende:

Corrosion-Preventive Compound (MIL-C-81309) MIL-C-81309 corrosion-preventive compound is a water-displacing compound and lubricant that must be reapplied frequently. On exposed surfaces, protection lasts about 7 days at best. On internal areas, protection lasts about 30 days. MIL-C-81309 is available in two types—type II and type III. Type II is used for external areas. It forms an effective barrier against moisture when used on B-nuts, linkages, bolts, nuts, ejection seat mechanisms, and canopy locks. When you lubricate an area where there are no pressure lubricating fittings (zerk fittings), such as the piano hinges on access doors and control surfaces, spray with type II preservative compound to clean the area before you apply VV-L-800 preservative oil to remove moisture and contaminants. Type III corrosion-preventive compound is for avionics and electrical equipment usage. It is not for use on exterior areas that will be exposed to the environment. Type III is used primarily on electrical connectors (cannon plugs) and microswitches to remove moisture and contaminants and to prevent corrosion

Bron: http://tpub.com/content/aviation/14022/css/14022_123.htm
We care a lot [FnM]

Barbie's aardbeitje

Reg. datum:
24 jan. 2003
Goed plan. Misschien wel een idee om daar verschillende materialen voor te gebruiken, zoals metaal, alu, verchroomd spul etc.

Maar.... ik heb nog steeds je link niet gezien naar dat verhaal? Een kennis van me vliegt en zweert bij dat spul. Die zal zeker meer willen weten.

Edit: lees net je MIL- verhaal.
Als dat klopt houdt het in dat ACF50 dus minstens elke week moet worden aangebracht om z'n werk te blijven doen. (Dan is het volgens mij soortgelijk aan dat spul van Scottoiler, F365?)
Dat wordt in de reclame dus ook niet verteld. Dit is wat de fabrikant zelf zegt:
In most applications, ACF-50's unique properties will last for 24 months before it is consumed and needs to be re-applied.

Kan het zijn dat het maar 7 dagen meegaat bij gebruik op een vliegtuig????
JanB wijzigde dit bericht op donderdag 22 februari 2007 01:08 (49%)

Trust Me

Reg. datum:
08 okt. 2002
quote:
Syhoro schreef op 22 februari 2007 @ 00:53:

Goed, kom maar met een voorstel over een goede ACF-50 test en dan ga ik de benodigde spullen aanschaffen en jullie van plaatjes voorzien.

Ik stel voor:

-5 plamuurmessen buiten ophangen
-1 onbehandeld, 1 met ACF-50, 1 met vaseline, 1 met blanke tectiel en 1 met WD40
-iedere week een foto
-eens in de twee weken bespuiten (plantenspuit) met zout water (theelepel zout met liter water)
-verder laten we de natuur het werk doen (regen, wind, ...)

Is dit wat?

Super idee. Het enige wat me op dit moment echt kan overtuigen of ...niet ;)

Tis net wat je eerder zei; als je elke week je fiets insmeert met botor of frituurvet gebeurt er ook niet veel bijzonders. Ben heel benieuwd en zou het erg leuk vinden :Y

Misschien is nevelen beter als het vocht er keihard opspuiten?
Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal.

Zeg doe even normaal man !!!

Reg. datum:
24 mrt. 2003
quote:
JanB schreef op 22 februari 2007 @ 01:00:
Goed plan. Misschien wel een idee om daar verschillende materialen voor te gebruiken, zoals metaal, alu, verchroomd spul etc.

Maar.... ik heb nog steeds je link niet gezien naar dat verhaal? Een kennis van me vliegt en zweert bij dat spul. Die zal zeker meer willen weten.

Edit: lees net je MIL- verhaal.
Als dat klopt houdt het in dat ACF50 dus minstens elke week moet worden aangebracht om z'n werk te blijven doen. (Dan is het volgens mij soortgelijk aan dat spul van Scottoiler, F365?)
Dat wordt in de reclame dus ook niet verteld. Dit is wat de fabrikant zelf zegt:
In most applications, ACF-50's unique properties will last for 24 months before it is consumed and needs to be re-applied.

Kan het zijn dat het maar 7 dagen meegaat bij gebruik op een vliegtuig????

Ik denk dat de gebruiksomstandigheden op een vliegtuig ietsje zwaarder zijn, dan die van de gemiddelde motorfiets. Alleen al die herhaling om de 7 dagen zegt me genoeg. Militaire normen zijn overigens erg streng en er bestaat binnen de militaire wereld erg veel kennis in het conserveren van metaal. Het mooiste verhaal wat ik heb gehoord is dat van de berging van een bommenwerper uit de tweede wereldoorlog, die bijna 50 jaar in de Beulakker (meer bij Giethoorn ) had gelegen. De .50 machinegeweren kwamer er in princiepe schietklaar weer uit. Die dingen werden met een speciaal conserveringsvet behandeld. De bemanning was dermate verrast tijdens de vlucht, dat de machinegeweren niet waren afgeschoten. De vetlaag was nog intact en heeft al die jaren zijn werk gedaan. Ik heb dit overigens gehoord van een man die betrokken was bij de berging.
VFR de witte motor

Reg. datum:
24 mrt. 2003
quote:
Syhoro schreef op 18 februari 2007 @ 00:56:

[...]

Yep, dat was ik en dat viel me dus goed tegen. Had het hele mes ruim ingesmeerd, maar het heeft nauwelijks een maand geholpen. Het mes hangt nu nog steeds met een diep bruine kleur tegen de schuttting.

Ik heb het op m'n motor gesmeerd en die ziet er nog perfect uit, maar de hoeveelheden pekel zijn beperkt gebleven. Persoonlijk denk ik dat je met vaseline/tectiel ook heel ver komt, als niet verder. Gebruik vaseline niet in de buurt waar het warm wordt, want dan smelt het zo weg.

Heb m'n motor meerdere keren ingespoten met ACF-50, omdat ik het toch niet helemaal vertrouw en dan blijft je fietsje perfect, maar of dat nu te danken is aan de telsell achtige kwaliteiten van ACF, durf ik te betwijfelen. Waarschijnlijk doet WD40 het net zo goed/slecht als je het regelmatig opbrengt. Vergeet ook niet dat de ene motor er gevoeliger voor is, dan de andere.

Ze hebben ook een soort anti-corrosie vet, dat spul werkt volgens mij veel beter. Ik zal nog eens een plamuurmes test doen ;)

Oh ja, ik zal jullie nog een geheimpje vertellen --> WD40 was vroeger ook militairy grade (heb ik van een collega) inspuitrommel voor vliegtuigen. Joh, dat de marine het gebruikt, zegt toch helemaal niets. Als je een vliegtuig iedere dag insmeert met boter, roest ie ook niet hoor.

Een goedkoop plamuurmes is uiteraard wel van een kwaliteit pisbakkenstaal gemaakt, dat gewoon onder zijn beschermlaag blijft roesten, door vervuiling in het metaal zelf.
VFR de witte motor

CB500S 2k

Reg. datum:
17 apr. 2004
De plamuurmes-handelaars gaan binnenkort gouden zaken doen :+

Wie doet de test???

mo' feeewing™

Reg. datum:
02 jun. 2003
quote:
vroembert schreef op 22 februari 2007 @ 09:41:

[...]

Een goedkoop plamuurmes is uiteraard wel van een kwaliteit pisbakkenstaal gemaakt, dat gewoon onder zijn beschermlaag blijft roesten, door vervuiling in het metaal zelf.

Pisbakkenstaal _O-
Kaarten VIP plaatsen Bartlehiem (11-stedentocht) klikkerdeklik
|.-.|
Nog twee '10 XL' jasjes zgan!

R1 '99

Reg. datum:
17 sep. 2004
Mijn motor roest zonder die middeltjes ook niet hoor
Ninja's are silent and stealthy.. my bike was lime green and loud as hell ZX-6R '00 // RSV Mille R '00 // ZX-6R '03 // Yamaha R1 '99

Reg. datum:
24 mrt. 2003
quote:
zxr4life schreef op 22 februari 2007 @ 18:22:
Mijn motor roest zonder die middeltjes ook niet hoor

:?

mooiweer rijder :P
VFR de witte motor

Reg. datum:
24 mrt. 2003
quote:
Bolski schreef op 22 februari 2007 @ 20:16:

[...]

En de handvatten zijn van waaibomenhout.

:Y :Y :Y
VFR de witte motor

Reg. datum:
08 okt. 2004
quote:
vroembert schreef op 22 februari 2007 @ 09:41:

[...]

Heb anders nog nooit een verroeste pisbak gezien ;)

Maar goed, een plamuurmes in huis bewaard, roest vrijwel niet. In de bouwmarkten zien ze er ook vrijwel altijd ongeschonden uit. Het is dus aannemelijk dat de roestvorming door invloeden van buitenaf wordt versneld.

Misschien is het ook nog wel aardig om S100 beschermer te testen. Ik ga de test wel doen, maar dan moet iedereen wel tevreden zijn over de gevolgde methode. Desnoods kan aluminium ook worden getest.

Nog tips?
We care a lot [FnM]

R1 '99

Reg. datum:
17 sep. 2004
quote:

Used to be... :P Heb al een aantal maal door pekel gereden met mijn alu Yoshi en gepolijste velgen, niets aan de hand en verder nergens roest te zien. Zie helaas wel wat pekelschade op de bouten van de remklauwen en zelfs op de radiator en carburateurs :(
Ninja's are silent and stealthy.. my bike was lime green and loud as hell ZX-6R '00 // RSV Mille R '00 // ZX-6R '03 // Yamaha R1 '99

Reg. datum:
24 mrt. 2003
quote:
Syhoro schreef op 22 februari 2007 @ 20:33:

[...]

Heb anders nog nooit een verroeste pisbak gezien ;)

Maar goed, een plamuurmes in huis bewaard, roest vrijwel niet. In de bouwmarkten zien ze er ook vrijwel altijd ongeschonden uit. Het is dus aannemelijk dat de roestvorming door invloeden van buitenaf wordt versneld.

Misschien is het ook nog wel aardig om S100 beschermer te testen. Ik ga de test wel doen, maar dan moet iedereen wel tevreden zijn over de gevolgde methode. Desnoods kan aluminium ook worden getest.

Nog tips?

Dat van die pisbak zal wel kloppen, daarvoor gebruiken ze tegenwoordig RVS van degelijke kwaliteit. Maar het woord staat voor staal van inferieure kwaliteit, de meeste metaalbewerkers weten wel wat ik bedoel. metalen ligbaden, wasbakken en Po's werden vroeger ook van goedkoop staal gemaakt en dan geemailleerd om ze tegen roest e.d. te beschermen.

Zodra dat plamuurmes ook maar even aan vocht wordt blootgesteld, gaat het meteen roesten, als er nog plamuur met redelijk agressieve stoffen opzit, roest het bijna onder het werken.
vroembert wijzigde dit bericht op donderdag 22 februari 2007 21:54 (8%)
VFR de witte motor

Reg. datum:
08 okt. 2004
quote:
vroembert schreef op 22 februari 2007 @ 21:52:

[...]

Dat van die pisbak zal wel kloppen, daarvoor gebruiken ze tegenwoordig RVS van degelijke kwaliteit. Maar het woord staat voor staal van inferieure kwaliteit, de meeste metaalbewerkers weten wel wat ik bedoel. metalen ligbaden, wasbakken en Po's werden vroeger ook van goedkoop staal gemaakt en dan geemailleerd om ze tegen roest e.d. te beschermen.

Zodra dat plamuurmes ook maar even aan vocht wordt blootgesteld, gaat het meteen roesten, als er nog plamuur met redelijk agressieve stoffen opzit, roest het bijna onder het werken.

Ja joh, ik ken die term pisbakkenstaal wel :Y
Maar is het plamuurmes nu wel of geen goed idee? Eventuele alternatieven?
We care a lot [FnM]

Pagina's:
«
»
Volgende pagina ›
Select Forum

© 2001-2012 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 3

Hosting by True