quote:Strokerace schreef op 19 februari 2007 @ 11:18:
Heb voorheen ook vanalles geprobeert, ook "echte" motorbeschermers van S100 en Scottoiler.
maar geeneen beschermt beter dan ACF-50
Het testje met het plamuurmes is ook wat dubieus, er is namelijk géén referentie-plamuurmes.
Ik heb buiten gewoon drie gelijke stukken ijzer opgehangen, eentje onbehandeld, eentje met ACF-50 en eentje met WD40
quote:Bolski schreef op 19 februari 2007 @ 12:36:
[...]
Juist wel!
Als het echt goed was, verkochten ze het wel ipv weggeven.
quote:kilowattknijper schreef op 19 februari 2007 @ 13:06:
De amerikaanse marine gebruikte het spul voor hun vliegtuigen, om te beschermen tegen zout. Ze zijn er mee gestopt omdat het spul uiteindelijk toch een nadelige invloed had op hun straaljagers.
quote:MotoX schreef op 21 februari 2007 @ 23:23:
[...]
Heu, je bronvermelding graag ?
ACF-50 is qualified under Mil-C- 81309, Amendement 3, Type II. It also meets the performance requirements of BMS 3-23E, CSD#1, DMS 2150, and TN A 007.10138. It is also listed on the United States Coast Guard Authorized Chemical List for the HC-130 platform.
ACF-50 holds written OEM approvals from the following manufacturers: Bombardier Regional Aircraft, Douglas/Boeing Helicopter, ATR Regional Transport, Bell Helicopter Textron, The New Piper Aircraft, Gulfstream Aerospace, Robinson Helicopter, McDonnell Douglas, Enstrom Helicopter, Schweitzer Aircraft, British Aerospace, Concorde Battery, Raytheon Aircraft, Sikorsky Aircraft, MD Helicopters, Cessna Aircraft, Pilatus Aircraft, Beech Aircraft, Van's Aircraft, Extra Aircraft, Hiller Aircraft, Air Tractor, Lake Aircraft, Rolls-Royce, Britten-Norman Aircraft, Learjet, and Canadair.
Bron: http://www.corrosion-control.com/acf50.html
quote:Syhoro schreef op 21 februari 2007 @ 23:26:
[...]
Wat is dit nu weer voor een nutteloze reply, wat betreft objectiviteit. Dit is in de trant van: 'Wij van wc-eend adviseren wc-eend.
quote:Syhoro schreef op 22 februari 2007 @ 00:53:
Goed, kom maar met een voorstel over een goede ACF-50 test en dan ga ik de benodigde spullen aanschaffen en jullie van plaatjes voorzien.
Ik stel voor:
-5 plamuurmessen buiten ophangen
-1 onbehandeld, 1 met ACF-50, 1 met vaseline, 1 met blanke tectiel en 1 met WD40
-iedere week een foto
-eens in de twee weken bespuiten (plantenspuit) met zout water (theelepel zout met liter water)
-verder laten we de natuur het werk doen (regen, wind, ...)
Is dit wat?
quote:JanB schreef op 22 februari 2007 @ 01:00:
Goed plan. Misschien wel een idee om daar verschillende materialen voor te gebruiken, zoals metaal, alu, verchroomd spul etc.
Maar.... ik heb nog steeds je link niet gezien naar dat verhaal? Een kennis van me vliegt en zweert bij dat spul. Die zal zeker meer willen weten.
Edit: lees net je MIL- verhaal.
Als dat klopt houdt het in dat ACF50 dus minstens elke week moet worden aangebracht om z'n werk te blijven doen. (Dan is het volgens mij soortgelijk aan dat spul van Scottoiler, F365?)
Dat wordt in de reclame dus ook niet verteld. Dit is wat de fabrikant zelf zegt:
In most applications, ACF-50's unique properties will last for 24 months before it is consumed and needs to be re-applied.
Kan het zijn dat het maar 7 dagen meegaat bij gebruik op een vliegtuig????
quote:Syhoro schreef op 18 februari 2007 @ 00:56:
[...]
Yep, dat was ik en dat viel me dus goed tegen. Had het hele mes ruim ingesmeerd, maar het heeft nauwelijks een maand geholpen. Het mes hangt nu nog steeds met een diep bruine kleur tegen de schuttting.
Ik heb het op m'n motor gesmeerd en die ziet er nog perfect uit, maar de hoeveelheden pekel zijn beperkt gebleven. Persoonlijk denk ik dat je met vaseline/tectiel ook heel ver komt, als niet verder. Gebruik vaseline niet in de buurt waar het warm wordt, want dan smelt het zo weg.
Heb m'n motor meerdere keren ingespoten met ACF-50, omdat ik het toch niet helemaal vertrouw en dan blijft je fietsje perfect, maar of dat nu te danken is aan de telsell achtige kwaliteiten van ACF, durf ik te betwijfelen. Waarschijnlijk doet WD40 het net zo goed/slecht als je het regelmatig opbrengt. Vergeet ook niet dat de ene motor er gevoeliger voor is, dan de andere.
Ze hebben ook een soort anti-corrosie vet, dat spul werkt volgens mij veel beter. Ik zal nog eens een plamuurmes test doen
Oh ja, ik zal jullie nog een geheimpje vertellen --> WD40 was vroeger ook militairy grade (heb ik van een collega) inspuitrommel voor vliegtuigen. Joh, dat de marine het gebruikt, zegt toch helemaal niets. Als je een vliegtuig iedere dag insmeert met boter, roest ie ook niet hoor.
quote:vroembert schreef op 22 februari 2007 @ 09:41:
[...]
Een goedkoop plamuurmes is uiteraard wel van een kwaliteit pisbakkenstaal gemaakt, dat gewoon onder zijn beschermlaag blijft roesten, door vervuiling in het metaal zelf.
quote:zxr4life schreef op 22 februari 2007 @ 18:22:
Mijn motor roest zonder die middeltjes ook niet hoor
quote:
quote:vroembert schreef op 22 februari 2007 @ 09:41:
[...]
Een goedkoop plamuurmes is uiteraard wel van een kwaliteit pisbakkenstaal gemaakt, dat gewoon onder zijn beschermlaag blijft roesten, door vervuiling in het metaal zelf.
quote:
quote:Syhoro schreef op 22 februari 2007 @ 20:33:
[...]
Heb anders nog nooit een verroeste pisbak gezien
Maar goed, een plamuurmes in huis bewaard, roest vrijwel niet. In de bouwmarkten zien ze er ook vrijwel altijd ongeschonden uit. Het is dus aannemelijk dat de roestvorming door invloeden van buitenaf wordt versneld.
Misschien is het ook nog wel aardig om S100 beschermer te testen. Ik ga de test wel doen, maar dan moet iedereen wel tevreden zijn over de gevolgde methode. Desnoods kan aluminium ook worden getest.
Nog tips?
quote:vroembert schreef op 22 februari 2007 @ 21:52:
[...]
Dat van die pisbak zal wel kloppen, daarvoor gebruiken ze tegenwoordig RVS van degelijke kwaliteit. Maar het woord staat voor staal van inferieure kwaliteit, de meeste metaalbewerkers weten wel wat ik bedoel. metalen ligbaden, wasbakken en Po's werden vroeger ook van goedkoop staal gemaakt en dan geemailleerd om ze tegen roest e.d. te beschermen.
Zodra dat plamuurmes ook maar even aan vocht wordt blootgesteld, gaat het meteen roesten, als er nog plamuur met redelijk agressieve stoffen opzit, roest het bijna onder het werken.
© 2001-2012 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 3