ACF-50 werkelijk zo goed?

bb-king

Die hard MF'er
8 okt 2002
510
3
ACF-50 werd in verschillende topics regelmatig aangeprezen als een topmiddel tegen roest en aanslag op de aluminiumdelen van je motor. Ik heb dus zelf ook zo'n voordeelpakket besteld omdat komende week m'n nieuwe motor wordt afgeleverd wil ik hem daarmee gelijk goed inspuiten. Ik heb nu echter al enkele keren gehoord dat met name de bescherming van je aluminiumdelen bij verschillende mensen zwaar tegenvalt.

Ook las ik een bericht van iemand die er een plamuurmes mee ingesmeerd had en buiten opgehangen en dat was ook helemaal verroest.

Wie heeft er nu echt concrete ervaring met dat spul want anders kies ik toch maar voor wat anders. Heb dan wel 2 spuitbussen en een bus van dat paarse spul aangeschaft maar als het niet werkt heb ik er helemaal niks aan.

Via de zoekmachine heb ik verschillende topics op dit forum nagelopen en zag dat het toch vaak dezelfde mensen zijn die het aanprijzen, terwijl er maar weinig echte ervaringen gemeld worden. Ook las ik net nog op het GS forum dat iemand zwaar de pest in had omdat het aluminium van zijn motor toch is aangevreten. ;(
 
Laatst bewerkt:
Waar heb je het gekocht? Ik heb ook grote interesse, maar het is wel erg duur.
Ik heb 1 motor met een alu uiteinde op de supertrapp, en die oxideert wel errug snel :(
 
Toch gek. Dat spul werd al jarenlang op vliegtuigen gebruikt.
Ik kan me niet voorstellen dat het aluminium aanvreet, dat zou bij vliegtuigen toch lichtelijk vervelend zijn......
 
Ook las ik een bericht van iemand die er een plamuurmes mee ingesmeerd had en buiten opgehangen en dat was ook helemaal verroest.

Yep, dat was ik en dat viel me dus goed tegen. Had het hele mes ruim ingesmeerd, maar het heeft nauwelijks een maand geholpen. Het mes hangt nu nog steeds met een diep bruine kleur tegen de schuttting.

Ik heb het op m'n motor gesmeerd en die ziet er nog perfect uit, maar de hoeveelheden pekel zijn beperkt gebleven. Persoonlijk denk ik dat je met vaseline/tectiel ook heel ver komt, als niet verder. Gebruik vaseline niet in de buurt waar het warm wordt, want dan smelt het zo weg.

Heb m'n motor meerdere keren ingespoten met ACF-50, omdat ik het toch niet helemaal vertrouw en dan blijft je fietsje perfect, maar of dat nu te danken is aan de telsell achtige kwaliteiten van ACF, durf ik te betwijfelen. Waarschijnlijk doet WD40 het net zo goed/slecht als je het regelmatig opbrengt. Vergeet ook niet dat de ene motor er gevoeliger voor is, dan de andere.

Ze hebben ook een soort anti-corrosie vet, dat spul werkt volgens mij veel beter. Ik zal nog eens een plamuurmes test doen ;)


Oh ja, ik zal jullie nog een geheimpje vertellen --> WD40 was vroeger ook militairy grade (heb ik van een collega) inspuitrommel voor vliegtuigen. Joh, dat de marine het gebruikt, zegt toch helemaal niets. Als je een vliegtuig iedere dag insmeert met boter, roest ie ook niet hoor.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik al jaren S100 en ben er erg tevreden over. Het is vrij dik spul, vaseline-achtig. Motor schoonmaken voor het pekelseizoen en dik in de S100 zetten. Verder laat ik dat spul gewoon zitten.
Zand en vuil plakt er aan vast dus de motor ziet er na een paar weken uit alsof ie door de gehaktmolen is gehaald. Na afloop van het pekelseizoen de boel er af met S100 bike cleaner en hij komt er weer blinkend onder vandaan.

Ziet er (5e winter) nog steeds prima uit.
 
Als ik die aardbei van jou zie, moet ik steeds aan mijn ex denken, die had jaren geleden een slipje met aardbeien erop.
 
Laatst bewerkt:
Maar je kent haar vast niet, want zij werkte bij een bank.
:)
 
:+

Sorry als ik ff niet reageer, ik ben ff wat spelden in Baksteen z'n poppetje aan het prikken......
 
We zijn gruwelijk off topic bezig. Spuit maar wat ACF50 op die spelden, dan is het weer goed.
 
Ik heb dat ACF50 spul ook gebruikt. Omdat ik ook sceptisch ben over dat "1x insmeren en je kunt de hele winter door de pekel rijden..." heb ik de motor toch tussentijds gereinigd (water, geen zeep), rommel afgepoetst (met acf50) en daarna vers ingespoten/ingesmeerd. 5000 Km later nog steeds nergens roest.

Nou moet ik zeggen dat ik de motor niet voor dagelijks woowerkverkeer gebruik en dus kan kiezen met welk soort weer ik op pad ga. Dat is dus bij voorkeur niet door de stromende regen of als er gepekeld is.

Het spul krijgt van mij voorlopig het voordeel van de twijfel; ook omdat ik geen ervaring heb met andere middelen zoals S100 en/of WD40.

Ik heb trouwens nog een liter van dat spul staan :+

Dat andere spul dat genoemd werdt, heet Corrosion Block en zit in een tube. Blauw spul dat ik op alle moeren en bouten heb gesmeerd. ook daar geen roest als je de smurrie na een paar maanden verwijderd.

Ben ook benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers.
 
Ik heb een paar maanden geleden m'n VFR helemaal behandeld met ACF-50.. (was alleen niet toegekomen aan de velgen)

De buurman had de spuitbus geleend en nagenoeg leeggespoten op zijn spetternieuwe FJR-1300 ... -O-

We zijn alle twee gewoon doorgereden deze "winter" (op 2 dagen na, met de storm en met de sneeuwwaarschuwing)

Ga straks een stukkie rijden... en dan de motor wassen (voor het eerst sinds het behandelen, heb 'm in de tussentijd wel 2x afgespoten)... zal wel even kijken of ik resultaat kan zien van dat ACF-50..
 
Wij hebben onze motorscooter nu twee winters gebruikt. Vanaf het begin hebben we de scooter ingespoten met ACF-50 en ik moet zeggen: ik heb er nog geen roestplek op kunnen ontdekken, niets het ziet er nog perfect uit. Ik ben dus een tevreden gebruiker. *O*
 
Ben heel benieuwd en dan met name de aluminiumstukken!

Hier het topic op het GS forum over ACF-50: Iemand resultaat met ACF50?, vindt het rotzooi

en let ook even op dat spul genaamd corrosion block en hoe remblokken daarop reageren in datzelfde topic
:W

remblokken blijkt "normale" slijtage te zijn, maar ze waren naar mijn idee toch erg bros geworden, met name aande randen waren ze gewoon afgebrokkeld. Kwestie van voorzichtig zijn met inspuiten :o (erg goed je schijven ook afdekken/schoonmaken!)

Over de corrosionblock ben ik tot nog toe wel te spreken. Twee stukjes vergeten in de spuiten, en daar staan bloemkolen op ;( Op de rest niet *D
 
Heb voorheen ook vanalles geprobeert, ook "echte" motorbeschermers van S100 en Scottoiler.

maar geeneen beschermt beter dan ACF-50

Het testje met het plamuurmes is ook wat dubieus, er is namelijk géén referentie-plamuurmes.


Ik heb buiten gewoon drie gelijke stukken ijzer opgehangen, eentje onbehandeld, eentje met ACF-50 en eentje met WD40

Nou, dan zie je het verschil ECHT wel.
je kunt die test trouwens eenvoudig zelf doen.

Als er trouwens een paar mensen de motorbladen aanschrijven, dan is er vast wel een die weer eens zo'n test wil doen, kunnen we allemaal het resultaat lezen.
(die vorige tests zijn al wat ouder en ze testen ook geen ACF-50 of Corrosion-Block)

Mijn mailtje is al weg.
 
Als ACF-50 niet goed was, dan zou de firma toch geen gratis monsters uitdelen?
(Motorrad Messe Leipzig 2006)

Om een antwoord te geven op de topic-vraag:
Ja, ACF-50 is werkelijk erg goed
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan