Caravan aanpassen aan de achterzijde voor motor

M.A.N.S.

Die hard MF'er
16 mrt 2004
871
8
Delfgauw
Facebook
Hi mede forumers,

Ik wil in het vorjaar onze gezins caravan zo gaan aanpassen dat mijn r1 erin past als we opzomer vakantie gaan.

Qua gewicht moet het netaan gaan lukken.

Wie heeft hiermee ervaring en kan mij van goed advies voorzien. Ik ben bij een aantal caravan bedrijven geweest maar die stonden me erg raar aan te kijken ?
 
Daar zat ik ook aan te denken. Maar dat moet wel prof. gebeuren.

Als breedte voor de doorgang wilde ik de breedte van een rolstoel aanhouden. Heeft het in idergeval nog enig nut bij verkoop.

Maar hoed zorg ik er nu voor dat alles stevig genoeg blijft. De caravan moet ook nog naar spanje heen en weer kunnen met een gangetje van 120.
 
Onder het achterraam een stook zo breed als je motor uitzagen tot op de grond, wordt weleens voor crosscaravans gedaan. Paar stukkies alu-strip/profiel er tegen en het lijkt net echt.
Hee Mark, dat gaat wel voor hier en daar een ritje binnen NL, maar bij lange ritten met hogere snelheden vrees ik wel dat je gaat merken dat ie z'n stijfheid kwijt is. Tis maar een slap ding hoor.
 
Het ligt er aan of je caravan een vlakke achterkant heeft.
Een wandje is opgebouwd in sandwich-style, met hier en daar een ribbetje van hout voor de stevigheid.
Als je zorgt , dmv. bv. een aluminium profiel een kader (deurpost) te maken en dit laat lassen, voor voldoende stijfheid.
Dan tevens het uitgezaagde gat voorziet van houten profieltjes in de maat die tussen de twee wandjes past, geeft volgens mij een goede basis om een deur te plaatsen.
Die deur maak je dan van het uitgezaagde stuk wand en bewerk je zoals het uitgezaagde wandgedeelte en omlijsten zoals de zijdeur (profiel hiervoor is bij een caravan hersteller los te koop, zo ook de rest, scharnieren slot etc.).
 
Hee Mark, dat gaat wel voor hier en daar een ritje binnen NL, maar bij lange ritten met hogere snelheden vrees ik wel dat je gaat merken dat ie z'n stijfheid kwijt is. Tis maar een slap ding hoor.

Die stijfheid.... daar maak ik me dan ook zorgen over. Je zaagt toch in de achterzijde een strook van rond de 80 cm. Heeft dit geen negatieve invloed op de carrosorie ?
 
Onder het achterraam een stook zo breed als je motor uitzagen tot op de grond, wordt weleens voor crosscaravans gedaan. Paar stukkies alu-strip/profiel er tegen en het lijkt net echt.

:^ De zaag erin, werkt perfect. :)
carvan2yi5.jpg
 
Ik ben het met Bolski eens. Je caravan wordt erg slap door het zagen in de achterwand.
Ook wordt de verkoop zeer moeilijk.

Voor de veiligheid zou je ook stevige sjorogen moeten aanbrengen, eigenlijk op een stevig eigen frame. (ik moet er niet aan denken wat er gebeurt bij een botsing: je motor komt dwars door de caravan heen je auto binnne zeilen.

Misschien is het handiger/eenvoudiger om gewoon apart op de motor te gaan.
 
een collega van mij heeft zijn dethleffs caravan aangepast zodat hij zijn motor
achter in de caravan kan rijden. achterraam omhoog deurtje open en de motor kan naar binnen. super, wel even op je max laadvermogen letten. want je ben al gauw te zwaar
voor meer info kun je altijd bellen en vragen naar Herman wel even duidelijk uitleggen waar het om gaat en je kunt ook altijd een http://www.henkpen.nl/mod.php?mod=invexp&op=show&uid=1170866100&p=1170867287 (nieuwe kopen)
 
een collega van mij heeft zijn dethleffs caravan aangepast zodat hij zijn motor
achter in de caravan kan rijden. achterraam omhoog deurtje open en de motor kan naar binnen. super, wel even op je max laadvermogen letten. want je ben al gauw te zwaar
voor meer info kun je altijd bellen en vragen naar Herman wel even duidelijk uitleggen waar het om gaat en je kunt ook altijd een http://www.henkpen.nl/mod.php?mod=invexp&op=show&uid=1170866100&p=1170867287 (nieuwe kopen)
Tis trouwens wel een helemooi carava die nieuwe van 23 mille. Ik heb helaas de pegels niet liggen en zal het toch met mijn 92er moeten doen :-)
 
Caravans hebben toch nog steeds gewoon een chassis? Kan me dan niet voorstellen dat je de constructie ernstig verzwakt door erin te zagen.


kunt er heel wat mee doen als je er maar hout in verlijmd voor de versteviging
bv als je de wand eruit zaagt even wat tempex tussen de buiten en binnenbeplating weghalen
en dan opvullen met een houten balkje van bv 25 mm x 40 mm en dan goed verlijmen met 2 componenten en of met constructie lijm krijg je weer een hoop stevighijd van.
 
Nee dat gaat echt niet. 180kg op de dissel kan ik nooit op een verantwoorde wijze compenseren aan de achterzijde. Ik zou dan de rest van de belading helemaal achterin de caravan moeten plaatsen. De caravan is dan volledig uit onbelans en wordt een levensgevaarlijk projectiel.

De beste plek voor de motorfiets is met het blok boven de as van de caravan. Dan heb je het minste last van de middelpunt vliegend krachten of zo iets :-)
 
Caravans hebben toch nog steeds gewoon een chassis? Kan me dan niet voorstellen dat je de constructie ernstig verzwakt door erin te zagen.

De opbouw van een caravan is niet zo erg stevig hoor, en als je in de wanden nog gaten gaat zagen verzwakt het alleen maar. Ook is een caravan cassis niet gerekend op een morot van 200-250 kg die als een raket ervandoorgaat bij een noodstop o.i.d.

De eland-proef is dan passe.

Kijk maar eens wat er van een caravan overblijft die gecrashed is op de snelweg.
 
Laatst bewerkt:
waarom niet trekhaak achter je motor, en daar je caravan aan? Kost wat meer benzine als je rijd maar je hebt en je motor bij en je sleurhut :+

hou er iig wel rekening mee dat je kogeldruk ongeveer gelijkblijft :) 180 kg is niet zomaar te compenseren lijkt me.... verder leuk project :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan