Honda RC181 replica

Hymer

Die hard MF'er
16 sep 2005
280
3
eindhoven
Goeiemorgen Liefhebbers,

vorig jaar heb ik een topic geplaatst over de ombouw van een CB400f naar racer.
Daar heb ik erg veel reactie op gehad!
Het afgelopen jaar heb ik met de racer meegereden in de CRMB challenge in Belgie.
Na twee wedstrijden gemist te hebben en een keer uitgevallen te zijn ben ik toch nog vijfde geworden. Mede door het resultaat heb ik de smaak erg te pakken en proeft dit naar meer!

Na veel zoeken, bellen en mailen heb ik nu twee frames die exacte kopieen zijn van een Honda RC181 1966 en 1967. Het verschil zit alleen in de blokophanging. Maar een fabrieksblok kun je wel vergeten. Ik ga ook komend jaar weer gebruik maken van een CB350 onderblok van 1972. Is natuurlijk wel het een en ander aan gesleuteld.

Ik wil op 25 Maart de eerste ronde maken met de nieuwe racer op Zolder.
Zie http://www.zoldermotoclassics.be/
Dan Moet alles perfect in orde zijn op 12-13 Mei want dan is de eerste echte wedstrijd in Mettet.

Ik probeer jullie op de hoogte te houden via deze site.

Groeten,

John

full
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen John. Gezien de foto van het frame, ben ik wel heel nieuwsgierig naar een foto van de complete fiets. Enne....veel suc6 komend jaar. Een verbetering van die vijfde plaats moet erin zitten. :Y
 
Beste Ed,

ook de remmen zijn replica! Achternaaf geheel magnesium en superlicht met grote luchthapper. Voor magnesium ankerpaten.
Mocht er interesse zijn verkoop ik deze delen ook. Neem dan gewoon effe contact op via mail.
full
 
John,
Dat is het echte werk passen die ankerplaten in een Grimeca?
Ik heb ooit in een duits blad gezien dat iemand op basis van een CBX550 blok een RC181 fabrieks blok replica gebouwd had misschien wat voor jou dat zou in dat frame helemaal het einde zijn,maar volgens mij heb ik een foto van die fiets op een adv van jou gezien dan weet je vast wat ik bedoel.

Gr Ed.
 
Hey Ed,

Ja, ik weet waar je het over hebt.
Nadeel is dat dat blok veel te jong is en ik dan niet mee kan racen.
Ankerplaten passen zo niet in een grimeca naaf. Er zit wel iemand in engeland die ankerplaten maakt die passen in een grimeca naaf.

Gr, John
 
Echt helemaal te gek zeg!!!

Dat frame ziet er heel goed uit! Zal wel veel beter sturen dan het standaard 400 frame wat je had (toch?). Ben heel benieuwd naar de vorderingen! 8-)
 
Beste,

om alles zelf te maken is een onbegonnen werk.
Gelukkig heb ik het afgelopen jaar wat goede contacten opgedaan.

Veel dingen doe echter wel zelf.
het leukste van alles is het zelf rijden!

Gr, John

En dit is mun tank.
full
 
John.

Heb je ook een RC181 kuip,ik had een RC181 replica kuip op mijn 750 deze kwam uit Engeland de motor is nu van Voxonda je kan hem in zijn topic bekijken.
Waar laat je de uitlaten maken?
Gr Ed.
 
Hai Ed,

de uitlaten maak ik zelf inclusief de bochten.
Kuip heb ik vorig jaar al gekocht op de race in St Hubert(Belgie)
Compleet met ruit en precies wat ik zocht!
Ik ben twee racers aan het bouwen en vandaag heb ik het ene frame weggebracht naar de straler om even de vliegroest eraf te poetsen en een laagje epoxy primer erop.
Morgen ga ik een begin maken aan de ruwbouw van mijn racer voor dit seizoen.

Ik hoop dat ik er in ieder geval eentje klaar heb voor 25 Maart in Zolder.


Gr,
John
full
 
Ik zie dat je er een met benzine tank onder het zitje en een zonder,die met was een verbetering van Hailwood zelf dan hoefde hij de TT niet met die grote tank te rijden om zo de handelbaarheid beter te krijgen ook boorde hij gaten in de voorremtrommel zo zie je allemaal aanpassingen van 1966 tot 1968 toen hij met een eigen frame reed.

Ed.
 
He Ed,

dat klopt!
Als je goed naar de foto's hebt gekeken dan zie je ook dat het ene frame(op de eerste foto) een kruis onder het zitje heeft. De ander(met rode tank) heeft een tankje onder het zitje en geen kruis. Ik heb ook een lage circuittank en een hoge tank. De hoge tank werd oa gebruikt voor bv Isle of mann.(lange afstanden).
full

full
 
Hailwood hate die grote tank en heeft dat kruis uit het achterframe laten zagen en twee rechte buizen er in late lassen om plaats te maken voor dat extra benzinetankje.
Deze twee rc181 replica,s gaan zeker de mooiste worden die ik ooit gezien heb ik ben benieuwd hoe de uitlaten gaan worden daar zaten tussen 1966 en 1967 grote verschillen in dus daar zal je ook twee soorten van moeten maken als echt ver wil gaan.

Ed.
 
Ja Ed,

die uitlaten ben ik nog niet helemaal uit! Waar heb jij trouwens al die wijsheid vandaan?
Ik heb op die met de hoge tank al uitlaten zitten die ik vorig jaar ook gebruikt heb.
Die waar ik dit jaar mee ga racen moet ik uitlaten nog maken. Ik wil ze gaan maken zoals op deze foto.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een bouwpakket van een RC181.
Ook boeken zijn welkom. Als iemad iets weet hoor ik het graag.

Groeten,
John.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan