Akelig zwaar geluid....???? Ook bij mij wordt-ie soms best heet, vooral omdat in Napoli je eigenlijk nooit een constante snelheid kunt rijden maar steeds aan het optrekken of afremmen bent. Geen problemen met rare geluiden of zo!
Tja, wat kleding betreft.... Het is hier wel een heeeel andere cultuur en daar heb ik me aan aangepast. In Nederland ging ik op de motor altijd met een volledig pak met bescherming. Ik heb alles meegenomen naar Napoli maar net als iedereen rij ik eigenlijk nooit met speciale kleding. Hier rijdt iedereen met de kleren die je draagt op dat moment. Dus in de winter een winterjas en m'n motorhandschoenen. In de lente, zomer en herfst (meestal wel meer dan 23 graden) gewoon in T-shirt, net als iedereen. Of als ik naar het werk ging (toen ik nog in Napoli zelf werkte) in pak met stropdas en al op de scooter, net als de meesten die naar kantoor gaan. Als ik naar de sport ga zit ik in trainingspak op de scooter. Heeeeeel soms zie je in de zomer op de snelweg wel eens iemand met een motorpak rijden, maar meestal zijn dat Duitsers die op vakantie zijn of een groepje supersports op weg naar Amalfi. In de winter rijden er relatief veel motorrijders met motorkleding, misschien wel 20% van het totaal. Snelwegscooters als Tmax, Bev500 en Burgman 650 rijden nooit met motorkleding noch in de winter noch in de zomer.
Let op: ik probeer hier dus niemand te vertellen dat je best zonder motorkleding kunt rijden.
Het filmpje van de Tmax is echt. In Toscana hebben ze er een NOS-blikje opgeschroefd. Ik zou het nooit doen want het verkort de levensduur van je blok nogal sterk. Tmaxen worden soms voor 8000 euro verspijkerd en rijden dan ook met opgeboorde blokken van 600cc rond. In Rome is er ook een Beverly 500 die wordt voorzien van een Turbo, ook een interessant project, het vermogen moet dan ergens rond de 70 pk uitkomen. Je kunt ook de CDI van de Gilera Nexus monteren waardoor je vermogen stijgt naar 41 pk en bovendien is het "gat" van 0-30 km/h weg.
Al dat opvoeren is wel leuk maar verkort de levensduur van je scooter. Een Multivar kan niet zoveel kwaad maar ingrepen als opboren van blokken, turbo's en NOG strakkere veren in de koppeling lijkt me niet zo gezond. En kost ook een heleboel geld. Kun je beter even wachten tot het najaar en een GP800 kopen, mét garantie, niet?
Maar voor nu... De Bev500 rules!!! De kans dat je aan het stoplicht naast een Burgman 650 komt te staan is toch nihil, zelfs in Napoli is me dat nog nooit gelukt... Tmax en Silver Wing wel, allebei met flink wat meer vermogen (44 resp. 50 pk contra 39 van de Bev), maar in de sprint lijkt de "Beverlone" (= grote Beverly in het Italiaans) onverslaanbaar...