Motor hapert bij wegrijden; valt soms stil... HELP

Edmaan

Rookie
27 okt 2006
9
0
gemeente barneveld
Beste motorliefhebbers,

sinds enige tijd ondervind ik problemen met mijn motor. Ik hoop dat jullie de moeite nemen om het verhaal te lezen en mij te helpen, want ik zit met mijn handen in het haar.

De verschijnselen zijn als volgt:

Bij optrekken valt de motor stil. Soms niet, maar dan rijdt hij hakkelend, met horten en stoten weg. Soms valt hij dan alsnog stil, maar andere keren weer niet en rijd ik verder. Eenmaal boven de 50 km/h rijdt de motor goed.

Dit probleem doet zich pas na een klein stukje rijden voor, maar is bovenal erg onvoorspelbaar. Als de motor stilvalt, dan start ik hem gelijk weer. Dat gaat vaak goed, maar de vervelende, onvoorspelbare verschijnselen blijven.

Ik heb hem naar twee garages gebracht om het te laten repareren, maar het lukt ze niet. De eerste gooide de carburateur in het ultrasoon bad, maar dit gaf geen resultaat, zo bleek na een paar weken. Ik verloor eigenlijk gelijk al het vertrouwen in deze garage na wat gebakkelei, dus bracht ik mijn motor maar naar een Bovag erkende Honda dealer. Het is tenslotte een Honda (helix), dus dat leek me in orde.

Volgens de monteur van de Honda dealer lag het aan het gasschuifje. Dat zou blijven hangen en daardoor de motor verzuipen bij lage toerentallen (bij wegrijden en stoppen). Dus gasschuifje bij-geslepen en weer teruggeplaatst. Na 2,5 maanden weer problemen. De motor weer terug naar de Honda dealer (een paar weken terug). De monteur bleef er sterk van overtuigd dat het aan het gasschuifje ligt en niet aan bijvoorbeeld de vlotter, dus er moest een nieuwe gasschuif in. Echter, weer geen oplossing. De motor rijdt nog even beroerd. De rit van garage naar huis gaf na zo'n 40 km gereden te hebben, al gelijk problemen. Erg beroerd als je voor een verkeerslicht staat en de motor valt stil. Of als je vanuit een bocht optrekt en de motor ermee kapt. Ik kan mijn motor niet meer vertrouwen en dat is voor een motorrijder een extra zorg, want we zijn immers kwetsbaar in het verkeer.

Ik vandaag gebeld met de mededeling dat het probleem gebleven is. De monteur dacht na en meende de oplossing gevonden te hebben. Nu lag het aan het vacuum zuigen van de tank. De ontluchting zou niet goed werken. Het advies: rijdt een stukje en als de motor weer gaat hakkelen bij wegrijden, doe dan even de dop los en weer dicht. Dan moet het opgelost zijn.

Maar je raadt het inmiddels wel: het probleem bleef. En ik kan je vertelen dat ik aardig 'zuur' was ;( .

Nu moet ik hem dat nog vertellen, ik heb vanmiddag zijn advies opgevolgd met die tankdop, maar ik ben mijn vertrouwen eigenlijk helemaal kwijt en daarbij een hoop geld. Ik heb het idee dat de monteur het ook niet weet en maar wat doet en dat hij hoopt van 'dat gezeur' af te zijn. Het komt op mij niet erg profesioneel over allemaal. En echt, ik ben super redelijk en ga in eerste instantie er van uit dat iedereen zijn/haar best doet, maar nu heb ik de indruk dat de Honda dealer zijn handen er van af wil trekken.

Help!
Hebben jullie een idee waar het aan zou kunnen liggen? Ik zou het erg tof vinden als een van jullie de gouden tip heeft of misschien mij zou willen helpen...? Je mag mij ook mailen: helixhemel@hotmail.com (jaja, ik weet dat de naam helixhemel niet zo, eeuuhh, de lading dekt: het is niet meer zo heavenly..., maar toen deed ie het nog.)


Edwin
 
Het lijkt wel ofdat ie gewoon op de een of andere manier verzuipt oid als ik je verhaal zo lees. :?
Niet echt een antwoord waar je op wacht maar het kan eigenlijk van alles zijn. -O-


Die monteur heeft wel bij de geijkte zaken gezocht. Ik weet niet hoeveel cylinders zo'n ding heeft, maar zijn de carbs ook gesynchroniseerd na het terug monteren? Beide storingen ken ik uit eigen ervaring.
Kijk ook eens naar de choke (indien aanwezig). Deze kan blijven hangen. Verder, de benzinetoevoer. Liggen de leidingen nergens dubbel. Werkt evt de benzinepomp?
Ontsteking zou ook nog een defect kunnen vertonen.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt wel ofdat ie gewoon op de een of andere manier verzuipt oid als ik je verhaal zo lees. :?
Niet echt een antwoord waar je op wacht maar het kan eigenlijk van alles zijn. -O-


D@ve, ben je nog geinteresseerd in de vraag waarom dit soort storingen bij een Italiaan niet zo erg zijn? Heeft nl alles te maken met de emotie en passie die bij zo'n fiets nu eenmaal horen, het uitgekiende Italiaanse ontwerp etc. etc. Maar dat wist je al, althans dat heb ik gepoogd.
 
Je tankinhoud al volledig leeggehaald ?
Had ook dergelijke verschijningen en bleek een boel water in de tank te zitten :X :o
Mijne liep alleen wel goed stationair.

Kan gelukkig ook wel eens een simpele oplossing zijn.
 
Ik zeg maar één ding.

PIZZA! :+


Maar dan wel en echte Napolitaanse. Als je kijkt naar de eenvoud van het design van zo'n in een houtoven gebakken pizza; prachtig. Verder kenmerken Napolitaanse pizza's zich door relatief weinig ingrediënten, waardoor de puurheid der smaken optimaal uitkomt en je dus geen complexiteit en smaakverwarring krijgt.
Zo''n ding wordt gegeten onder het genot van een bierje (geen wijn dus), met uitzicht over de Baai van Napoli.
 
Maar dan wel en echte Napolitaanse. Als je kijkt naar de eenvoud van het design van zo'n in een houtoven gebakken pizza; prachtig. Verder kenmerken Napolitaanse pizza's zich door relatief weinig ingrediënten, waardoor de puurheid der smaken optimaal uitkomt en je dus geen complexiteit en smaakverwarring krijgt.
Zo''n ding wordt gegeten onder het genot van een bierje (geen wijn dus), met uitzicht over de Baai van Napoli.

Freak. _O-

:+
 
Hallo Edwin,

Moet zeggen dat ik het ook niet zo weet, doch van dat verzuipen heb ik toch mijn twijfels, want dan zou je hem gegarandeerd niet meer snel kunnen starten. Dit moet zo wie zo makkelijk te meten zijn in bij een dealer met een uitlaatgasmeter. Daarbij zou je naverbranding in de uitlaat moeten hebben want hij spuucht als het ware dan gewoon de benzine naar buiten. Je zou bijvoorbeeld op het moment dat hij begint te hakkelen de choke uit moeten trekken, als hij hakkelt omdat er teveel benzine in het mengsel zit, zal hij op het moment dat je de choke uittrekt direkt stil vallen. De kompressie al laten meten? Verder zou vuil in de stationair sproeier ( bijv. een metaalsplinter) er voor kunnen zorgen dat de vlotternaald niet goed omhooggetrokken wordt bij lage snelheden. Dit heb je niet als je een hogere snelheid hebt, omdat je naald dan veel hoger in de sproeierbuis zit. Wens je veel succes met het probleem verder.

Gevon
 
Hé, bedankt voor alle reacties!! Super. :}

@Zot: zeker mag je een keer naar de motor kijken. Datum prikken?

Ja, dat vlotter verhaal heb ik wel eens eerder vernomen. Nu ben ik niet zo heel (motor)techtnisch, maar dat verzuip verhaal lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk, precies zoals Gevon verwoord heeft.

Als ik jullie reactie's zo doorneem, dan lees ik de volgende mogelijke problemen:

- carburateur synchronisatie niet goed;
- choke blijft hangen;
- dubbel liggende benzine leidingen;
- benzinepomp defect;
- water in de tank (witte tankstations e.d. =>tank leeghalen);
- pizza (in de tank?? ;) )
- naverbranding in de uitlaat (op moment van hakkelen choke eruit trekken);
- compressie verkeerd;
- vlotternaald wordt niet goed omhooggetrokken bij lage snelheden (vuil in stationair sproeirer; bijvoorbeeld metaal splinter);
- Hall-gever
- 'motormanagement' (?)
- bougiekabels;


Ff vraagje: wat is een hallgever?
En wat bedoel je met motormanagement?
 
Hé, bedankt voor alle reacties!! Super. :}

@Zot: zeker mag je een keer naar de motor kijken. Datum prikken?

Ja, dat vlotter verhaal heb ik wel eens eerder vernomen. Nu ben ik niet zo heel (motor)techtnisch, maar dat verzuip verhaal lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk, precies zoals Gevon verwoord heeft.

Als ik jullie reactie's zo doorneem, dan lees ik de volgende mogelijke problemen:

- carburateur synchronisatie niet goed;
- choke blijft hangen;
- dubbel liggende benzine leidingen;
- benzinepomp defect;
- water in de tank (witte tankstations e.d. =>tank leeghalen);
- pizza (in de tank?? ;) )
- naverbranding in de uitlaat (op moment van hakkelen choke eruit trekken);
- compressie verkeerd;
- vlotternaald wordt niet goed omhooggetrokken bij lage snelheden (vuil in stationair sproeirer; bijvoorbeeld metaal splinter);
- Hall-gever
- 'motormanagement' (?)
- bougiekabels;


Ff vraagje: wat is een hallgever?
En wat bedoel je met motormanagement?

Voeg hier de bougies ook maar aan toe, klinkt als een ontsekings probleem.
Als hij nl. verzopen is of i.d. dan kan je hem niet meer starten binnen enkele seconden.
Ik had hetzelfde probleem en na het vervangen van de bougies was het klaar.
Simpel en kan je zelf, kan zoiezo nooit kwaad om je bougies om de zoveel tijd te vervangen!
 
@Zot: zeker mag je een keer naar de motor kijken. Datum prikken?
meel me maar even.
- carburateur synchronisatie niet goed;
- choke blijft hangen;
- dubbel liggende benzine leidingen;
- benzinepomp defect;
- water in de tank (witte tankstations e.d. =>tank leeghalen);
- pizza (in de tank?? ;) )
- naverbranding in de uitlaat (op moment van hakkelen choke eruit trekken);
- compressie verkeerd;
- vlotternaald wordt niet goed omhooggetrokken bij lage snelheden (vuil in stationair sproeirer; bijvoorbeeld metaal splinter);
- Hall-gever
- 'motormanagement' (?)
- bougiekabels;
- variomatic probleem
 
Toen ik je verhaal las dacht ik zelf ook aan een verzuiping. Correct me if I'm wrong, maar met een choke wordt het mengsel benzine/lucht anders (meer benzine, minder lucht). Maar goed, gaat waarschijnlijk niet op als het probleem blijft bestaan tot 50km/h.

Misschien dan toch een vervuiling of blokkering in de carbs. Volgens mij wordt er onderscheid gemaakt tussen laag, midden en hoge toeren (of dit dan ook 3 naalden of 1 dezelfde is met meerdere standen weet ik niet).

Even de bougies eruit halen en de kleur bekijken... zegt ook veel (moet droog en bruin, grijsachtig zijn)
 
Hé, bedankt voor alle reacties!! Super. :}

Ff vraagje: wat is een hallgever?
En wat bedoel je met motormanagement?

De Hall-gever is een sensor die simpel gezegd:
aan de hand van een ronddraaiende schijf bepaald
wanneer de bougies een vonk moeten geven.

Motormanagement is een unit die iets met dat signaal doet,
en nog wat toestanden regelt.

Als iemand een meer inhoudelijke uitleg kan geven,
ga je gang :)
 
Het kan een benzine probleem zijn. Echter wanneer de motor verzijpt moet deze "flink" naar benzine gaan ruiken. Ik hen zo'n probleem gehad met een twee-takt motor. Hierbij was het probleem dat de carbs verstopt waren en de vlotter bleef hangen. Hierbij verzoop de motor, en een benzinelucht was te ruiken. Is er bij u ook een benzinelucht te ruiken? want dan suggereert dit naar de carbs. kijken naar de bougies kan uitsluiting geven.

iig suc6
 
Heeey Heavenly Helix...

je probleem lijkt wel een beetje op de mijne.. [zie "eerste motor en meteen pech"]
Enige verschil is dat de mijne ermee ophoud na een tijd doorgetrokken te hebben boven de 80 of wanneer je de snelweg opgaat... Van de één hoor je idd de ontluchting terwijl een ander zegt dat het aan de carburateur ligt.

Heb naar een officieel Yamaha dealer gebeld, deze zegt dat het probleem toch echt bij de carburateur moet zitten... Misschien kun je daar het beste eerst zoeken.

Ondertussen is de mijne ook nog steeds niet gerepareerd :(
morgen maar eens wegbrengen naar een dealer in de buurt

Post even een bericht als je weet wat het is! ;)




b.t.w: subtiel kickje voor mn eigen post O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan