Oorzaken Cuppen

FastLane

Die hard MF'er
24 feb 2005
973
0
Na de zoekfunctie gebruikt te hebben (met verschillende zoektermen) toch maar besloten een vraagje er aan te wagen in een apart topic

Omdat ik van de week een beetje een glijdend gevoel aan de voorkant van mn motor kreeg ben ik toen maar opzoek gegaan naar de oorzaak......wat bleek? geschubte (gecupte.....hoe je t ook wilt noemen) voorband. Zo vlug al (iets van 5 of 6000 km)!

Op t plaatje kun je zien wat ik bedoel (niet dat iedereen niet weet wat cuppen is, maar voor degene die t niet weten is t makkelijk kijken.....en voor de duidelijkheid).....de gele kant ligt dus lager dan de groene kant

full


Nu wil ik wel eens weten WAAROM een band begint te cuppen, ik lees overal dat ze de band vervangen voor een andere en dat t dan over is. Maar er moet toch een oorzaak voor zijn? Anders los je t nooit op en kan t terug komen

Kan t liggen aan mn voorvering? (die is nl. nog standaard en waarschijnlijk uit 1994)
Kan t liggen aan de tailrisers? (hierdoor wordt de geometrie van de motor natuurlijk veranderd.....de balhoofdhoek zet je anders)
Of zijn er nog meer dingen waar ik naar kan kijken om t op te lossen?

Ik rijd een VFR750F 1994 en heb voor een BT020 en achter een BT021.....misschien dat iemand iets weet?

Alvast bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
ik heb verschillende bt 010`s aan snot gereden, met de voorgeschreven bandenspanning, verschillende instellingen, en ook met andere vereb erin.

Ik ben dus helemaal klaar met BT`s, ik ben daarna over gegaan op o.a. pirelli diabolo, dunlop 208 gp, en MPP`s, en daarmee geen last gehad.
 
M'n vorige band was een Dunlopp en die ging snel cupeen en de huidige Maxxis begon bij 10k en volgende week heb ik als het goed is de nieuwe MPR 2.
Het kan volgens mij naast de profielvorm ook te maken hebben met de geometrie van de motor, denk hierbij aan de wielbasis, de balhoofdhoek en de gewichtsverdeling.
Doe er een bandentype bij en je weet nog niet wat de oorzaak is omdat niet iedereen dezelfde rijstijl heeft :9
 
ik heb verschillende bt 010`s aan snot gereden, met de voorgeschreven bandenspanning, verschillende instellingen, en ook met andere vereb erin.

Ik ben dus helemaal klaar met BT`s, ik ben daarna over gegaan op o.a. pirelli diabolo, dunlop 208 gp, en MPP`s, en daarmee geen last gehad.


Hier sluit ik me volledig bij aan.
Ik heb ook wat cuppen betreft slechte ervaring met BT's en ben toen overgestapt
op Pirelli en heb er nooit meer last van gehad.
.....Totdat ik mijn Hornet kocht, die helaas is uitgerust met BT's |(
Gauw ff oproken dus die handel :+
 
Laatst bewerkt:
@ Deadly:
Precies, dat dacht ik ook :Y maar omdat iedereen direct begon over het vervangen van de banden dacht ik: ik waag er even een topic aan over het "waarom"

@ SandoR6:
Het moge duidelijk zijn dat het aan de geometrie van de motor ligt, maar OOK dat sommige banden (zoals de 020) er eerder last van hebben dan anderen!

@ Bierelier:
Dat geluid waar je het over hebt, dat heb ik nu net niet......wel lijkt t alsof ie wil gaan glijden aan de voorkant.....heel raar gevoel

@ The Doctor off zzr:
Als t goed is ziet zó een setje 014's eruit, en je zegt zelf al dat je met deze banden er geen last van hebt......als ik het profiel ga vergelijken met de 021's die hierboven staan afgebeeld dan komt t redelijk overeen......misschien het proberen waard?

en anders toch over op een ander setje voorveren (progressief dan wel) en n ander merk band

full
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook
ik rij VT750ACe uit 1997 (cruiser)

Het is begonnen toen ik vanaf de nieuwe achterband (op 30000km) meer op voor ben beginnen te remmen om achter te sparen. Voor had toen bijna geen slijtage sporen (ligt erop vanaf 8000km).

Nu op 41000km heb ik last van cuppen.
Ik DENK dat het komt door hard inremmen voor de bochten tot ver IN de bocht. Midden van de band is no vrij gaaf nu. En inderdaad, de bnad wordt zoekerig, vooral te merken bij spoorvorming en zijkanten van strepen waar hij de bovenkant wil zoeken.

En bandenspanning is altijd gecontroleerd goed (1 x in de maand gemiddeld gechecked)

Merk DURO (jaja onbekend maar voopr sjopper ook goed).

Meer info op http://www.thundercat.nl/content/view/59/32/ (niet specifiek cuppen-info)


Gr Wim
 
Heb ik ook
ik rij VT750ACe uit 1997 (cruiser)

Het is begonnen toen ik vanaf de nieuwe achterband (op 30000km) meer op voor ben beginnen te remmen om achter te sparen. Voor had toen bijna geen slijtage sporen (ligt erop vanaf 8000km).

Nu op 41000km heb ik last van cuppen.
Ik DENK dat het komt door hard inremmen voor de bochten tot ver IN de bocht. Midden van de band is no vrij gaaf nu. En inderdaad, de bnad wordt zoekerig, vooral te merken bij spoorvorming en zijkanten van strepen waar hij de bovenkant wil zoeken.

En bandenspanning is altijd gecontroleerd goed (1 x in de maand gemiddeld gechecked)

Merk DURO (jaja onbekend maar voopr sjopper ook goed).

Meer info op http://www.thundercat.nl/content/view/59/32/ (niet specifiek cuppen-info)

Gr Wim

Eigelijk rem ik alleen maar op de voorrem, de achterrem gebruik ik alleen als ik echt een noodstop moet maken.... :)

IN de bocht rem ik (op noodsituaties na) nooit.
het midden van mn band is ok.....hij heeft het echt op de zijkanten....te zien op de foto op pagina 1

Vooral het zoeken/glijden in de bochten is vrij irritant, alsof ie wegschuift maar t net niet doet.....logisch natuurlijk, de band is geschubten heeft dus minder contactoppervlak op t wegdek.....(zaagtand....wel contact geen contact wel contact geen enz enz)

link had ik al een gezien, evengoed bedankt natuurlijk (beter dubbele info dan geen info...toch?)
 
Hoe erg is het eigenlijk als een band cupping vertoont :?
Als ik die uitleg op 'rattlebars' lees ontstaat het dus gewoon door de zijwaartse kracht op het profiel. Niets ernstigs toch? Het is gewoon een slijtagepatroon dat zich aanpast op het gebruik.
Net zoiets als een motor met een 'vierkante' band als je alleen maar rechtdoor rijd. (die vierkant band levert je alleen maar meer rubber op in je meest gebruikte rijstijl: rechtdoor ;) )
 
Hoe erg is het eigenlijk als een band cupping vertoont :?
Als ik die uitleg op 'rattlebars' lees ontstaat het dus gewoon door de zijwaartse kracht op het profiel. Niets ernstigs toch? Het is gewoon een slijtagepatroon dat zich aanpast op het gebruik.
Net zoiets als een motor met een 'vierkante' band als je alleen maar rechtdoor rijd. (die vierkant band levert je alleen maar meer rubber op in je meest gebruikte rijstijl: rechtdoor ;) )

Hoe erg t is? tja....denk dat dat persoonlijk is, ik vind t behoorlijk vervelend, zoals eerder gezegd:

"Vooral het zoeken/glijden in de bochten is vrij irritant, alsof ie wegschuift maar t net niet doet.....logisch natuurlijk, de band is geschubt en heeft dus minder contactoppervlak op t wegdek.....(zaagtand....wel contact geen contact wel contact geen enz enz)"

een motor met een "vierkant" band is heel wat anders...idd meer rubber op t wegdek, dus meer contact met t wegdek (alleen als je hiermee de bocht instuurt wil ie niet...totdat ie er echt in VALT...vrij irritant)

tippie....lees de eerder geposte diverse links, weet je gelijkt verschil enzo :)
 
Gewoon een Pilot Power monteren. BT's schijnen door schuine profiel aan zijkanten sneller te cuppen. Trouwens een Pilot Power haalt ook meer kilometers. Reed met een BT aan de voorzijde ong 6000km, met de Pilot Power toch zeker 8000km !
Twee verschillende merken op 1 motor kan ook best, diverse collega's van mij rijden hiermee, bv een blade met een MPP achter en voor een andere band omdat MPP niet leverbaar is in de blade maat (130/70/16)

De Kale

heb totaal geen ervaring met de 012 en de 014, weet wel dat dit 2 types zijn die meer de sport- en/of racekant opgaan

de 020 heb ik nu 1x gehad (eerste voorband was n dunlop) en ze zijn beide gaan cuppen!

1e situatie: voor dunlop (type onbekend), achter bridgestone 020
2e situatie: voor 020, achter 020 (door spijker in achterband vervangen voor 021)

dus als t aan de profielopbouw zou moeten liggen, kan ik t dan oplossen met de 021? die heeft toch een andere profielopbouw?

of moet ik iets aan mn vering doen? of gewoon direct overstappen op MPP's ofzo?
 
Hoe erg is het eigenlijk als een band cupping vertoont :?
Als ik die uitleg op 'rattlebars' lees ontstaat het dus gewoon door de zijwaartse kracht op het profiel. Niets ernstigs toch? Het is gewoon een slijtagepatroon dat zich aanpast op het gebruik.
Net zoiets als een motor met een 'vierkante' band als je alleen maar rechtdoor rijd. (die vierkant band levert je alleen maar meer rubber op in je meest gebruikte rijstijl: rechtdoor ;) )
Uit ervaring weet ik dat bijvoorbeeld tractorbanden ook erg kunnen cuppen, en daarmee ga je echt niet scheef door de bocht....
Vandaar dat ik me beter kan vinden in het tweede deel van de verklaring:
I was just reading your bit on "cupping" and thought I'd share with you how I describe what's going on.  I usually tell people that what's happening is that the individual "blocks" or "islands" of tread are squirming and deforming due to the forces applied to them during cornering and braking.  When this deforming takes place, the wear is naturally not evenly distributed across the surface of the tread.  (I define a tread block as an area of the tire surface surrounded by a groove.)  I next tell people they can demonstrate to themselves what's happening by taking a new pencil with an unused eraser on the end and while holding the pencil perfectly vertical, push down and drag the eraser on a rough surface in one direction.  Then I tell them to look at the eraser and note that all the wear is on the leading edge and not evenly distributed across the end surface of the eraser.  It seems to make the concept easier for many to understand.  Cheers!

Naast het beschreven effect lijkt me dat de vervorming van de band zelf ook een rol speelt; immers het loopvlak een band moet steeds vervormen van rond naar afgevlakt op de plek van het contact met de grond.
De buigraduis ligt ergens onder het oppervlak, waarschijnlijk in de koordlagen en dus zal alles daarbinnen en daarbuiten moeten vervormen. Bij een band betekent dat dus dat de verschillende blokken waaruit het profiel bestaat steeds ten opzichte van elkaar bewegen terwijl ze in contact komen met de straat, en als ze het contact met de straat weer verliezen... Hierdoor zullen vooral de randen van de profielblokken slijten omdat het snelheidsverschil bij het eerste contact het grootst is.

Maar dat is slechts mijn persoonlijke theorie...
 
Laatst bewerkt:
@ Marc:
Ik weet nog niet of ik (nu al) een ander merk ga monteren.....ga eerst de voorband eraf halen en kijken of de leverancier er iets op weet (tenminste, dat laat ik doen door "mn" monteur ;) )

hij was heel verbaasd dat t al na zo weinig km optrad (even nagekeken, nog geen 4000 km)....dus hij wil weten wat t is.....ben benieuwd, morgen hoor ik t :)

@ Hybrid:
Mijn mening is dat je een zg. "gecupte" band niet kan vergelijken met een "vierkante" band.......vierkante banden ontstaan door veel snelweg gebruik (en dan bedoel ik veel km rechtuit rijden), t slijt wel, maar anders.....heeft denk ik niets te maken met cuppen

dat tractorbanden ook kunnen cuppen heb ik ook gelezen ja :) je zal die na 2000 km moeten vervangen :( zijn volgens mij ook niet echt goedkoop!

t heeft idd met vervorming te maken, volgens mij heeft de 020 nl. te veel van die vlakjes op de band zitten.....profielvlakje oid, en doordat die vervormen tijdens rijden, bochtenwerk en remmen etc etc krijg je cuppen (maar das mijn mening)

ik wil alleen maar weten wat t veroorzaakt, een andere band (of t nu van een ander merk is of niet) neemt niet de oorzaak weg. En er zijn mensen die zweren bij de 020.....dus , neem de oorzaak weg en alles is opgelost, toch? of niet?
 
@ Marc:
Ik weet nog niet of ik (nu al) een ander merk ga monteren.....ga eerst de voorband eraf halen en kijken of de leverancier er iets op weet (tenminste, dat laat ik doen door "mn" monteur ;) )

hij was heel verbaasd dat t al na zo weinig km optrad (even nagekeken, nog geen 4000 km)....dus hij wil weten wat t is.....ben benieuwd, morgen hoor ik t :)

@ Hybrid:
Mijn mening is dat je een zg. "gecupte" band niet kan vergelijken met een "vierkante" band.......vierkante banden ontstaan door veel snelweg gebruik (en dan bedoel ik veel km rechtuit rijden), t slijt wel, maar anders.....heeft denk ik niets te maken met cuppen

dat tractorbanden ook kunnen cuppen heb ik ook gelezen ja :) je zal die na 2000 km moeten vervangen :( zijn volgens mij ook niet echt goedkoop!

t heeft idd met vervorming te maken, volgens mij heeft de 020 nl. te veel van die vlakjes op de band zitten.....profielvlakje oid, en doordat die vervormen tijdens rijden, bochtenwerk en remmen etc etc krijg je cuppen (maar das mijn mening)

ik wil alleen maar weten wat t veroorzaakt, een andere band (of t nu van een ander merk is of niet) neemt niet de oorzaak weg. En er zijn mensen die zweren bij de 020.....dus , neem de oorzaak weg en alles is opgelost, toch? of niet?


Toch hou ik het er op dat het een BT kwaaltje is, ander merken zouden er ongetwijfeld ook last van kunnen hebben, maar ik vind het wel erg toevallig dat ik met twee verschillende type's Bridgestone (010 & 020), onder 3 verschillende fietsen (FZR600,R6,Hornet) steeds last van cuppen had.
Bij de Pirelli Diablo nooit problemen en ging de voorband dus wél langer mee dan de achterband.
Zelf laat ik gewoon de voorband van mijn fiets vervangen voor een ander merk, en laat de BT achterband zitten tot ie op is.
Volgens mij is het een beetje bullsh*t dat je de voor en achterband van hetzelfde merk/type moet hebben.
 
Wat Hybrid hierboven al zei kant t natuurlijk zijn dat de Bridgestones gaan cuppen omdat ze een andere bandopbouw hebben dan bijv. de Pirelli's of de Michelins

En dan bedoel ik met bandopbouw (weer net zoals Hybrid zei) echt vanaf het karkas en alle tussenliggende lagen.....

Toch blijft t vreemd dat de een er last van heeft en de ander niet :?
 
Krijg dus een nieuwe band :Y let op, ik zei krijgen, nix nada noppes betalen. Das dus wel weer lekker. Er komt nu een 021 om te liggen (loopt t weer gelijk met achter)

Scheelt gelukkig weer geld (dus gelijk maar een setje progressieve voorveren besteld :9~ ).....ns kijken hoe het hele deel op mekaar reageert
 
...
Bij een band betekent dat dus dat de verschillende blokken waaruit het profiel bestaat steeds ten opzichte van elkaar bewegen terwijl ze in contact komen met de straat, en als ze het contact met de straat weer verliezen... Hierdoor zullen vooral de randen van de profielblokken slijten omdat het snelheidsverschil bij het eerste contact het grootst is.

Maar dat is slechts mijn persoonlijke theorie...

Dat denk ik ook. En de rand er tegenover zal veel minder slijten en er dus hoger uit zien als je hem gewoon bekijkt. (die hoge rand word weggedrukt in de groef en zal minder hard slijten dan de rest)

Zelfs een nieuwe band gekregen? Lekkere service :).
 
Wat ik mij afvraag is wat voor effect cupping heeft op met name de grip in bochten. Ik kan me zo voorstellen dat de grip in bochten sterk verminderd doordat het loopvlak niet egaal is afgesleten en daardoor niet het volledig contact met het wegdek heeft.
 
Wat ik mij afvraag is wat voor effect cupping heeft op met name de grip in bochten. Ik kan me zo voorstellen dat de grip in bochten sterk verminderd doordat het loopvlak niet egaal is afgesleten en daardoor niet het volledig contact met het wegdek heeft.

Mijn ervaring is dus precies wat jij je voorstelt: je hebt niet het volledige contact tussen band en wegdek (ene moment wel, andere moment weer niet.......) bij mij resulteerde daat in een gevoel van glijden, het leek alsof de band weg wilde glijden maar het net niet deed......heel vreemd

maar je trekt (voor mij dan iig) de juiste conclusie......je grip verminderd duidelijk!
 
Wat ik mij afvraag is wat voor effect cupping heeft op met name de grip in bochten. Ik kan me zo voorstellen dat de grip in bochten sterk verminderd doordat het loopvlak niet egaal is afgesleten en daardoor niet het volledig contact met het wegdek heeft.

Onder dezelfde belasting heeft het gecupte loopvlak toch juist een prima contact met het wegdek? Of kijk ik er nu zo raar tegen aan :?. (ik ga nog eens even wat doorlezen)
 
Onder dezelfde belasting heeft het gecupte loopvlak toch juist een prima contact met het wegdek? Of kijk ik er nu zo raar tegen aan :?. (ik ga nog eens even wat doorlezen)

Als je elke bocht hetzelfde neemt (zelfde hoek, zelfde snelheid, etc etc) dan wel ja

Maar niet iedere bocht is hetzelfde.......en als je al 100x dezelfde bocht neemt, dan nog kom je diverse situaties tegen.

dus eigenlijk stuur je elke keer anders in, en als je loopvlak gecupt is zul je dat zeker gaan merken (das mijn ervaring tenminste) met bepaalde snelheden
 
Terug
Bovenaan Onderaan