r1 2003 geluid met rijden?????

mbdenhaag1

MF'er
8 mrt 2007
41
0
Scheveningen
halo ben pas nieuw hier op het forum maar lees een hoop nuttige dingen hier,dus misschien kunnen jullie mij een hint geven...het gaat over het volgende...heb een halve week geleden mijn tandwielen en ketting laten vervangen,volgens mij van did was in ieder geval iets van 170 euries per set,heb ook gelijk bandenspanning laten doen(stond voor op 1,9 bar en achter op 2.1)...daarna heb ik een geluid tijdens het rijden alsof er een baklager stuk is.heb eerst de wat strakker gezet en daarna weer wat minder strak maar dat helpt niks,daarna op gevoel ook wat lucht uit de voorband maar helpt ook niks.mijn r1 heet 45000 gelopen,hoop dat jullie misschien iets weten want word nu een beetje gek van al die reparaties,ben in totaal nu al 1000 euries kwijt aan banden,schijen,blokken en tandwielen....alvast bedankt voor jullie reacties...groeten peter
 
hier even peter nog...het rare is dat als je zeg maar 80 rijdt en de koppeling hou je ingedrukt dan hoor je het even hard als dat je de koppeling niet ingedrukt houd,en als je in snelheid mindert dan word het geluid ook zachter...draait er in de bak dan ook nog een as mee waar lagers op zitten?rij altijd eerst netjes de motor warm voor het gas erop gaat.....graag reacties
 
Wat voor voortandwiel is er op gezet?
De originele Yammie voortandwielen hebben een kunststof ring aan beide zijden van het tandwiel.
Veel andere (niet originele) tandwielen hebben dit niet en dat kan er voor zorgen dat de aandrijving iets meer geluid maakt. Kan geen kwaad.

Heb zelf laatst tandwielen vervangen (voor een tandje kleiner) en nu voor een Renthal tandwiel zonder die kunststof ringen d'r op zitten. Duidelijk meer geluid dan met 't originele tandwiel.
 
volgens mij een did,heb dit bij jossmit laten doen in haarlem...maar het geluid is een beetje een gierend geluid of of je banden onwijs zijn gecupt weeet je wel,maarja ben zelf automonteur dus weet wel iets van techniek,dus ik vrees het ergste,hoop dat jij gelijk heb goosah. txssssssss
 
Prijzen zijn kitprijzen (2 tandwielen+ketting) incl. BTW en excl. montage Staat uw type er niet bij of wilt u een afwijkende vertanding of ketting ? Bel ons voor de prijs of mogelijkheden. YZF-R1
'98-'03 voortandwiel achtertandwiel ketting : 530
16 tanden 43 tanden 114 schakels
Type ketting in set Setprijs
DID 50 ZVM2 x-ring hyper versterkt € 165.50
DID 50 ZVMG2 x-ring hyper versterkt goudkleurig € 170.50
Tsubaki 530 Sigma ORS o-ring € 159.50
Tsubaki 530 Sigma XRG x-ring goudkleurig € 172.00
Meerprijs voor JT tandwielen i.p.v. Esjot tandwielen : € 4.50
Meerprijs Stealth achtertandwiel i.p.v. Esjot achtertandwiel : € 19.50



volgens mij heb ik de bovenste gehad aan de prijs te zien!!!!!!!!
 
Wat voor voortandwiel is er op gezet?
De originele Yammie voortandwielen hebben een kunststof ring aan beide zijden van het tandwiel.
Veel andere (niet originele) tandwielen hebben dit niet en dat kan er voor zorgen dat de aandrijving iets meer geluid maakt. Kan geen kwaad.

Heb zelf laatst tandwielen vervangen (voor een tandje kleiner) en nu voor een Renthal tandwiel zonder die kunststof ringen d'r op zitten. Duidelijk meer geluid dan met 't originele tandwiel.
Effe een piccie gemaakt van de originele voortandwielen.

full


Hier zie je die kunststof ringen die er op zitten. Zitten er nu bij jou waarschijnlijk niet op.
Ik denk dat je 't net kunt zien zonder het kapje er af te halen. (of net niet... :))
 
txs voor de foto's...weet jij misschien hoe je precies de ketting afsteld,ik had zoiets van motor recht zetten(liefst op bok),motor in versnelling,en ketting strak houden,centrale moer los en dan de twee bouten aan de zijkanten oplossen en afstellen en dan een speling van 3 tot 4 cm toch??...anders ga ik toch maar even het orignele boekie erop naslaan....maar alvast bedankt voor je hulp
 
heeft je ketting niet te strak gespannen gestaan (te weinig speling) daardoor kan het lager v/d uitgaande as van je motorblok in de soep gedraait zijn/ beschadigd (het splainasje waar je voor-tandw. op zit)

speling tussen de 20-25 mm (zit er niet een sticker op je achterbrug waar dat op staat?)

hoop dat je wat kan met deze informatie
 
Heb je pas ook remblokken vervangen?
even helemaal wat anders.
Op de r1's kan je nieuwe blokken nl een zingend geluid horen van de voorremschijven
(komt door de perforaties in de schijf met nog niet ingelopen blokken)
Dit is me bij proefritten op die fietsen al vaker opgevallen.
Kan geen kwaar maar klinkt wel vreemd
 
Op een R1 moet je rekening houden met een speling van 4- 5 cm, vanwege de relatief lange achterbrug (net als bij de Fazer 1000). Grote kans dat je ketting nu te strak staat, dan krijg je een gierend geluid. Ketting is liever iets te los dan te strak. Bovendien rekt ie altijd nog ff een beetje als je de eerste km's hebt gemaakt.
 
txs voor de foto's...weet jij misschien hoe je precies de ketting afsteld,ik had zoiets van motor recht zetten(liefst op bok),motor in versnelling,en ketting strak houden,centrale moer los en dan de twee bouten aan de zijkanten oplossen en afstellen en dan een speling van 3 tot 4 cm toch??...anders ga ik toch maar even het orignele boekie erop naslaan....maar alvast bedankt voor je hulp
Een centimeter of 4 speling is OK. (3 is wel heel krap...)
Maar waarom zou je 'm in de versnelling zetten?
Gewoon bokje d'r onder, asmoer los en met kettingspanners de speling stellen.

Ketting_spannen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan