Nokkenasketting + Nokkenaskettingspanner CBR 1000F

Klepstotertje

Die hard MF'er
13 feb 2007
352
0
Hengelo Ov
hallo rijders,

Heb een tik in mijn blok, vermoedelijk de CBR 1000F kwaal, spanner en ketting :Y .

Deksel gelicht en gekeken naar de nokkenasketting en spanner.....maar nu? Hoe kan ik zien of meten of voelen of wat dan ook of de ketting is opgerekt of dat de spanner niet meer functioneerd? Is dit te meten?

Wat is bijvoorbeeld de lengte van een nieuwe nokkenasketting? Waar vind ik deze informatie? Niet in de manual !!.

vast bedankt voor jullie reactie. :}
 
Wat voor spanner zit er in zo'n ding? Automatische veerspanner? De ketting kun je meten, tussen een bepaalt aantal schakels. Dat moet wel in het werkplaatshandboek staan (de limiet).

De CBR1000F is gezegend :? met dit fijne span-apparaat (nr 3 op de afb.) dat tussen/onder de nokkenassen is gemonteerd. Het is een oliegedempte veerspanner zonder 'éénrichting-verkeer-tandjes.'

full
 
Laatst bewerkt:
hmm, ik kan het ook niet vinden in de engelse originele Honda manual, kan thuis nog even kijken in de Nederlandse Peters uitvoering maar daar zal het ook wel niet in staan...
Ik zal wel in de war zijn met de plaatjes in de Suzuki manuals, daar staat het volgens mij ook/wel in.

nog wel een ander plaatje gevonden:

full

(is trouwens van een '92-'95 model)
 
Laatst bewerkt:
Weet je wel heel zeker dat het je nokkenasketting was die de rammel veroorzaakte? Wat heb er trouwens aan als je de lengte weet? Haal je hem er uit om na te meten?
Als je het kleppendeksel er af hebt zie je zo toch ook wel of hij nog strak ligt?
 
Weet je wel heel zeker dat het je nokkenasketting was die de rammel veroorzaakte? Wat heb er trouwens aan als je de lengte weet? Haal je hem er uit om na te meten?
Als je het kleppendeksel er af hebt zie je zo toch ook wel of hij nog strak ligt?

Antwoorden op je vragen:

De tik in de kop van een CBR100f is een typisch probleem voor deze fiets.
Als ik de lengte weet maak ik een markeerpunt op de ketting, draai deze vervolgens (terwijl deze gemonteerd zit) rond en meet ondertussen de lengte.
Als het kleppendeksel gedemonteerd is staat de spanner niet strak, deze word tijdens het draaien van de nokkenasketting gevuld met olie en spant op die wijze......

Blijft de vraag: Hoe kan ik zien of de spanner goed is of dat deze aan vervanging toe is?

Dus Heeeeeeeeeeeeeeeeelpppppp :?
 
Laatst bewerkt:
is nergens iets te vinden over de minimum lengte van je nokkenasketting.

ik zou eens met een schroevendraaier tegen mijn oor horen van waar de ratel vandaan komt dan ben je vrij zeker van wat de ratel veroorzaakt.

als het geratel van bij je kettingspanner komt zou ik deze gwoon veranderen, niet goedkoop in dit geval maar toch goedkoper als een paar kleppen en in het ergste geval nieuwe zuigers.

je ketting zelf zal het niet zijn denk ik hoor gaan in het algemeen lang mee.

groeten maarten
 
Laatst bewerkt:
Je kan controleren of de ketting uitgerekt is door de klepdeksel eraf te halen en voelen of je de ketting van het tanwiel kan liften. Dit doe je op de helft van het tandwiel, dus de helft van waar de ketting het tand opkomt en waar hij er weer vanaf gaat. Duidelijk?? Kan je hem liften is ie versleten, zoniet issie goed.

Wat is de km stand van de fiets?
 
Hoi en bedankt voor de tip. Km stand=50000.

Deksel eraf gehaald, geprobeerd zoals je voorsteld de ketting halverwege het tandwiel te liften. zit zo goed als geen speling in (misschien 1 millimeter.) Zou dus goed moeten zijn........
 
Hoi en bedankt voor de tip. Km stand=50000.

Deksel eraf gehaald, geprobeerd zoals je voorsteld de ketting halverwege het tandwiel te liften. zit zo goed als geen speling in (misschien 1 millimeter.) Zou dus goed moeten zijn........

Maar dit zegt hooguit iets over de staat van de nokkenasketting en de tandwielen. Of je spanner z'n werk nog naar behoren doet weet je zo natuurlijk nog niet. Het vervelende is, dat dat niet te meten is. Zelfs als je een nieuwe en een oude spanner naast elkaar zet is niet te zien, te meten of te voelen waarom de 'oude' het niet meer goed doet.

De klacht is bekend en de remedie is het vervangen van spanner (en ketting). Vervangen is wellicht nuttig als het rammelen, ratelen of ritselen ook aanhoudt als de motor goed op temperatuur is. Het risico bestaat echter dat binnen een paar duizend km. na vervanging het geluid weer terug komt....

Ik ben nog geen verhalen (uit de eerste hand) tegengekomen over CBR1000F's met motorschade als gevolg van verspringende tanden.

Overigens: je spreekt van een 'tik.' Het typische nokkenaskettinggeluid laat zich meer omschrijven als rammelen, ritselen of ratelen. Zou het niet kunnen dat het je kleppen zijn die tikken?

Nog een klein stukje over de werking van de spanner. De olie zorgt er niet voor dat de spanner zich spant. Er zit een kleine 'schokdemper' in de spanner. Als de ketting aan de spanner 'trekt' zorgt de olie in deze demper ervoor dat deze beweging afgeremd wordt.
 
Laatst bewerkt:
Het geluid dat bedoelt wordt klinkt als krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr en verdwijnt als de motor lekker op temperatuur is. Ik vind het geluid bij een koude motor echter redelijk verontrustend. Daarnaast vind ik dat het geluid erg lang aanhoud en de fiets dus 100% op temperatuur moet zijn voor het geluid echt weg is. Heb het deksel er af liggen......spanner bestelt (124 euri's) .......u gaat horen hoe het afloopt.

Kleppen trouwens gecontroleerd, vallen netjes binnen de tolerantie. :Y

De ketting blijft in eerste instantie zitten in afwachting van deze vervanging als zijnde de mogelijke oplossing.......(135 euro investeren kan altijd nog.... ;( ..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan