Robinjo's Retro-Fighter

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
15.922
8.526
Driebergen
Facebook
Een paar jaar geleden heb ik deze fiets gebouwd van een Suzuki GS750 uit '79, daarna verkocht voor een nieuw project. Nu ga ik de groter/betere/snellere versie ervan bouwen.
full
 
Laatst bewerkt:
Strippen, en aangeven waar hij verstevigd moet worden.
full
 
Laatst bewerkt:
Aan de voorkant van het frame, net onder de uitlaatbochten en ruimte vrijlatend voor het oliefilterdeksel en de bouten van de blokophangbeugels.
full
 
Vooraan onder de tank, ik heb het meeste gedaan met het blok enzo er nog in, het is zo vervelend als je blok er later niet meer inpast of dat je het kleppendeksel niet meer weg kan halen..

Hier komt een stuk 4 mm plaat in ipv ronde buis.
full
 
En een grotere versteviging achter onder de tank, dit is een zwak punt in een GS/ GSX frame, omdat het rond loopt is het makkelijker te buigen en we willen een stijve verbinding tussen het balhoofd en het draaipunt van de achterbrug.
full
 
In het midden van het frame achter de carburateurs, vanaf nu absoluut geen luchtfilterhuis meer! })
 
Daarna wat stukken pijp op maat gemaakt en de uiteinden in de vorm van de framebuis waar ze tegenaankomen gevijld/ geslepen en een beetje op hun plek vastgezet met een puntlasje. De horizontale buis in het midden van het frame heb ik later weer vervangen door wat anders maar dat komt later aan bod.

Je kijkt hier van achteren door het frame heen.
full
 
Laatst bewerkt:
En daar de stukken plaat voor onder de tank, verder heb ik hier alle onnodige dingen van het frame afgehaald, de beugels waar de uitlaatdempers aan hangen en de duostepjes opzitten, een stuk van het achterframe, het stuurslot en heel veel beugeltjes die straks geen functie meer hebben.
full
 
whoehoe!! dat gaat zeker de goede kant op :) erg gaaf zoiets
wat is er nou precies aan dat blok gebeurd?

Gr Fritskes *D
 
Ondertussen zo'n beetje een complete voorkant van een GSXR uit '89 gekocht, de laatste RSU vork en met 43 mm lekker dik en volledig instelbaar compleet met balhoofdplaten, remschijven en vierzuiger klauwen, as, telleraandrijving en een leenwiel om m'n eigen wiel pas te maken, later ook nog mooie koplampbeugelklemmetjes erbij gekregen.
full
 
whoehoe!! dat gaat zeker de goede kant op :) erg gaaf zoiets
wat is er nou precies aan dat blok gebeurd?

Gr Fritskes *D

Opgeboord naar 1135 cc met Mahle zuigers
Doorgelaste krukas
Geporte kop
Versterkte koppeling
Zwaardere klepveren
Yoshimura Stage II nokkenassen met een lift zo hoog dat het kleppendeksel moest worden aangepast anders raakten de nokken het deksel.
Dyna S electronische ontsteking

Dit met Dyna bobines voor de vonk, flatslides en een Yoshi 4-1 zorgden voor 145 pk. :9

Helaas zaten de flatslides er niet meer op net als de Yoshi pijp maar daar was de prijs ook naar. ;) Van de krukas was een lager verrot en de zuigers en cilinders zijn ook niet nieuw meer maar daar ging ik ook niet voor.
 
Daarna 3 avonden aan het schuren en polijsten geweest aan de vork en kroonplaten, houder voor het contactslot heb ik weggehaald net als alle naden in het gietwerk waar de mal aan elkaar komt net als de ruwe structuur op de vork op sommige plekken.

full
 
Vet project! ben benieuwd hoe het verder gaat :)

Heb zelf zo'n dyna 2000 kit in m'n bol-project, vonkt als een gek!
 
Daarna moest de voorvork in het frame, normaal gesproken is het vrij makkelijk, de 1000's en 1100's hebben allemaal dezelfde maten als van de meeste GSXRen, de GS750 niet... B|

Via Oldskool (zoals veel van mijn info) een site gevonden in de US die custom lagersets verkochten en daar een set besteld met de binnenmaten van de GSXR balhoofdpen en de buitenmaat van de 750 inclusief stofhoezen, sneller en goedkoper dan standaard lagers bij de plaatstelijke dealer.
full
 
Vet project! ben benieuwd hoe het verder gaat :)

Heb zelf zo'n dyna 2000 kit in m'n bol-project, vonkt als een gek!

Thanks!

Yeah alleen al de Dyna bobines maken een hoop verschil uit, bij mijn Katana trokken ze een vonk van 16 mm tov de 9 a 10 van de standaard bobines, de Dyna 2000 is helemaal mooi spul met al die extra's en instelmogelijkheden, de Dyna S is meer een vervangen van de standaard vonkendoos.
 
Nu pastte de vork in het frame en kon ik verder met het voorwiel, de wielen zijn spaakwielen opgebouwd uit GS750 naven (jaren terug voor weinig overgenomen van Bruteforce, hey Marco :W ) en hebben een tijdje in m'n Katana gezeten. Eromheen zitten RVS spaken, extra dik in het echterwiel, en aluminium Morad velgen in 3.5X17" voor en 5x17" achter voor een 120/180 Pirelli Dragon Evo bandensetje. Die achtervelg ga ik misschien nog vervangen voor een 6" maar dat is later.

Probleem is alleen dat het GS wiel een 16 mm as heeft en een GSXR 20, weer custom lagers besteld bij dezelfde site, lagerspacer gemaakt van buis, aan beide kanten van de naaf ook nieuwe spacers gemaakt omdat een GSXR wiel veel breder dan een GS.

Toen pastte het wiel in de vork maar had ik nog geen remmen, na wat zoekwerk bleek dat Honda Blackbird schijven dezelfde diameter hebben als GSXR schijven (310mm), een iets grotere binnendiameter en hetzelfde aantal boutgaten en steek als de GS schijfjes.

Dus op Ebay een paar BB schijven gescoord.

full
 
Hiervoor heb ik spacers laten maken in alu met aan één kant de buiten- en binnendiameter van de GS naaf en een dikte van 5 mm zodat de schijven meer naar buiten komen, aan één kant zit in het midden een opstaand randje van 2 mm breed en de dikte van de schijf zodat ze op de naaf gecentreerd zitten en het GS/BB boutpatroon.

Hier heb ik ook m'n 6-zuiger remklauwen er opzitten die ik al een tijdje had liggen.

Helaas heb ik ergens een fout gemaakt in mijn berekeningen want de schijven zitten allebei nog 5 mm te ver naar binnen. |( die moeten dus opnieuw gemaakt worden...
full
 
Dit is het LSL stuur wat ik ga gebruiken, het zit in de risers die op de GS750 zaten, toen waren ze rond, ik heb de vorm wat aangepast zodat ze minder massief zijn. Bar-end spiegel, handvat, rempomp en gashendel blijven allemaal niet in de uiteindelijke versie alleen de koppelingshendel blijft, is van een GSX1100EFE, gepolijst en "ontnaad" en heeft geen groot gat voor een spiegel erin zitten. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan