ybr 125

bruin

Rookie
21 apr 2007
25
0
wie heeft er een ybr 125 ? Heb er zelf eentje en het bevalt me uitstekend naast mijn Kawa Versys. Verbruik rond de 1 op 35 maar verder wel erreg tam... Wind tegen 85, windje mee zelfs wel 100. Mijn vrouw met een MZ ETZ 250 zijspan kan ik echter niet bijbenen... Ach hoort er bij, waar ik lol in heb is op zomaar een dagje zo'n 500 kilometer weg te tikken.
 
Zou nog wel harder dan 100 moeten gaan. De 120 kan je met wind mee vast wel aantikken.

Voor 2200 euro geen duur fietsje, maar je moet 'm meer gebruiken voor in en om de stad. Met de huidige benzineprijzen helemaal niet verkeerd, maar een 125cc (4 takt) zie ik weer niet als een 'echte' motorfiets, maar meer een snelle brommer. Zou 'm niet als enige motor willen hebben en jij zou je Versys denk ik ook niet weg doen om alleen op de YBR rond te rijden :P
Heb wel ervaring met de Honda CBR125R, heb alleen op een YBR gezeten en die voelt wel groter aan dan de YBR.

Het blok van de YBR wordt ook gebruikt in de XT125R en XT125X. Weet niet of hetzelfde blok ook voor de TW is gebruikt, maar zou mij niets verbazen.
 
ik heb ook al recenties gelezen waar er geschreven wordt dat hij 120 kan, maar op basis van mijn eigen ervaringen met het 2006 model geloof ik dit absoluut niet.

In Belgie wordt het "chinese model" (10 PK) verkocht, niet het model dat in Brazilie geproduceerd wordt (12 PK, die mogelijk wel 120 haalt ?)

Ikzelf geraak er niet boven de 100 mee, het 2007 model heeft fuel injection wat mogelijk iets meer acceleratie geeft.

Het is spijtig dat de YBR250 niet in Belgie verkocht wordt (wel al in Frankrijk), dat lijkt me de ideale goedkope beginners moto.

Maar ik wist deze beperking op voorhand, en ben best tevreden met mijn goedkoop stadsmotortje...
 
YBR 250 is de tegenhanger van de Honda CBF250. Helaas wordt ie hier in NL ook niet verkocht. Terwijl je hier in NL niet op 125cc mag rijden met het autorijbewijs en 125cc (4 takt) eigenlijk nèt te weinig vermogen is om je als echte motor voor te doen. Er bestaan zat leuke 250cc'ers met 40pk, maar die willen ze hier niet op de markt brengen. Denk aan Honda Hornet 250, GSXR250, ZXR250, Bandit 250 etc. etc.
Hier willen ze alleen maar op 600+ cc's rijden en minimaal 100pk, anders hoor je er niet bij. Terwijl je met zo'n lichte 250cc net zoveel plezier kan hebben, zij het alleen bij legalere snelheden en wat minder koppel.

Maar de YBR125 zal standaard idd niet veel harder dan 100km/u rijden, maar met windje mee en de ideale omstandigheden, moet 120 lukken. Zelfde als dat ik 175km/u op mijn DR haalde, maar dat was ook eens en daarna nooit weer. CBR125 loopt wel 120-140, maar daar moet je HEEL lang op wachten en niet afgeremd worden door een auto die in de weg rijd.


Hier trouwens nog het artikel uit de Promotor van 2006 ;

http://www.promotor.nl/published/prm/content/pages/motoren/2006/pm-1-yamaha-ybr-125.nl.html

Betreft een PDF review.
 
Laatst bewerkt:
Kuip wel of niet maakt denk ik weinig uit. In Belgie heb je heuvels, in NL alleen in Z-Limburg ;) De rest is zo vlak als wat....
 
Heb effe proefritje gemaakt op zo'n YBR, omdat ik er ook wel interesse in heb voor de korte stukjes waar ik mn huidige motor dan liever niet voor pak. Tot 60km/u redelijk vlot, naar 80km/u haalt ie ook met gemak, maar met flinke wind kom je daar niet vaak boven.. en toen moest ik de autoweg op (100km/u), dus heel hard gebeden want de auto voor me voegde heel traag in) en kwam uit op bijna 110km/u en had nog 1000 toeren over voor ik in het rode gebied kwam en hij versnelde nog wel maar moest er al weer af. Wel zit je langzaam op de 100km/u idd en eigenlijk is dit ook geen motor die je op een 100km/u weg moet gebruiken, maar dat is een CBR125 bijna evenmin (al gaat dat zeker wel makkelijker). Voor 80km/u wegen en daaronder een prima motortje en hij zit absoluut niet verkeerd. Lekker de benen wat naar voren, net of je op een stoel zit.
Het is echt een motor als je geen haast hebt en het maakt je eigenlijk ook wel rustig, relaxt 'cruisen' door de stad... je komt er wel. Loopt ook mooi door z'n toerengebied heen, wel mak onderin en bovenin wat meer vermogen maar prima zat om met de auto's mee te komen.
En voor 2200 euro als nieuwprijs, draait denk ik niemand z'n hand om.
Het is alleen dat ik nog even de nieuwe CBR125R afwacht met injectie en nog even een beurt aan m'n auto afwacht die waarschijnlijk weer veel gaat kosten en wat gewoon belangrijker is dan een 125cc'ertje voor erbij.

Ik haalde in elk geval bijna 110km/u en had het gevoel dat ie nog wel door wilde gaan, maar de auto's voor me gingen netjes 100km/u (en heb zelfs nog auto's ingehaald! :P )
 
Ach je geeft het zelf al een beetje aan JK. De YBR is een rijmotor en geen praatonderwerp. Uit de reacties blijkt dat mijn ervaringen gedeeld worden qua prestaties en voor de rest doe ik met mijn motor waarvoor ik hem gekocht heb: rijden. En ondanks de diefstalprijzen (30 cent duurder geworden brandstof in vier maanden, ik wou dat mijn baas me zo veel loon extra gaf) heb ik daar niet zo veel last van. En ik laat mijn Mondeootje lekker staan.
 
Wat is de levensduur die we van het blok van de yb125 mogen verwachten ? (bij normaal gebruik, dus niet steeds plankgas).

Ik kom toevallig op een site (http://www.tavooo.com) over 2 personen die met een YBR125 een wereldreis maken.

Een van de motors heeft er al zo'n 68.000 km opzitten (en zeer zwaar belast met 100 kg bagage). Het is dan wel de 12PK versie uit Brazilie, en niet de chinese 10 PK versie die in Europa verkocht wordt.
 
Dan kan gerust meer dan 68.000km zijn hoor. Als je je gewoon aan de onderhoudsintervallen houd en normaal met de motor om blijft gaan kan ie een heel eind komen. Ook lichte motorfietsjes kunnen best een ton op de klok halen.
 
Omdat ik naast mijn Bandit650 overweeg een YBR125 voor woon-werk erbij te gaan rijden, doe ik een poging dit oude topic nog eens af te stoffen.

Inmiddels al meer mensen met ervaring op de YBR125?

TS Bruin moet inmiddels wel een duurtest-resultaat kunnen melden!

Wat ik interessant vind:

Carb.model geen winterellende?
Heeft TS injectie of carb.model?
Wat zijn de eventuele mankementen?
Blijft het leuk of wordt er nu meestal de Versys gepakt?

Met de huidige benziene en uur-loon prijzen is het combineren van een
lichte en een middelzware motorfiets bij een jaarlijks km-age van >15d
al snel de moeite waard lijkt me.
Je bespaard je "echte" motor de kleine ritjes ( woon-werk 11,5 km bij mij),
voorkomt pekelschade, bespaard op benziene en uiteraard zijn de banden
en kettigsets goedkoper.

Voordat iemand mij naar het scootertopic verwijst ;)
Ik wil niet voor brommerrijder aangezien worden en
wil je een beetje motor-scooter-uiterlijk dan ben je
duurder uit dan met de YBR.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik naast mijn Bandit650 overweeg een YBR125 voor woon-werk erbij te gaan rijden, doe ik een poging dit oude topic nog eens af te stoffen.

Inmiddels al meer mensen met ervaring op de YBR125?

TS Bruin moet inmiddels wel een duurtest-resultaat kunnen melden!

Wat ik interessant vind:

Carb.model geen winterellende?
Heeft TS injectie of carb.model?
Wat zijn de eventuele mankementen?
Blijft het leuk of wordt er nu meestal de Versys gepakt?

Met de huidige benziene en uur-loon prijzen is het combineren van een
lichte en een middelzware motorfiets bij een jaarlijks km-age van >15d
al snel de moeite waard lijkt me.
Je bespaard je "echte" motor de kleine ritjes ( woon-werk 11,5 km bij mij),
voorkomt pekelschade, bespaard op benziene en uiteraard zijn de banden
en kettigsets goedkoper.

Voordat iemand mij naar het scootertopic verwijst ;)
Ik wil niet voor brommerrijder aangezien worden en
wil je een beetje motor-scooter-uiterlijk dan ben je
duurder uit dan met de YBR.
Ik heb ook aan deze motor zitten denken, heb op dit moment bij mijn Ducati Monster een scooter yamaha Cygnus 125 voor ww verkeer.
Hij bevalt prima, met een verbruik van rond de 1:28, maar er zijn 2 mindere dingen.
Één de tank iinhoud is maar 7,1 liter, en aangezien ik iedere dag zo,n 85 km rij sta ik om de dag bij de pomp, de tank inhoud van de YBR is 13 liter.
Twee met een stevige tegenwind gaat de scooter niet harder dan zo,n 70 km p/h, volgens mij is dit met de YBR wat beter tedoen omdat je dan een versnelling terug kan schakelen :?

Dus ik ben ook benieuwd naar de reacties................als die komen :? :? :?
 
Ik rijd een goeie 6 maanden met mijn ybr 125 model 2007. Heb momenteel 5800 kilometer op de teller staan en rijd +/- 40 km per dag. Tot nu toe is het een zaligheid en supergoedkoop. Ik kan niet vergelijken met een andere motorfiets maar in vergelijking met mijn auto rijdt dit supergoedkoop. 3 liter tgo 7 liter benzine is wel een groot verschil. De ybr betaalt zichzelf af.
Wat het rijden betreft. Rond de 90a 100 km/ per uur loopt hij zeer goed. Als je hem pijn doet geraak je aan 110 en met wind mee is 120 km/uur zelfs al eens gelukt. Voor hetgeen ik deze motorfiets gebruik, kon ik niet beter treffen. Zeer goedkoop in aankoop 2190 euro, in verbruik, onderhoud, ook zeer grote autonomie (+/- 400km met een tank). Wat ik wel minder vind is de banden. Bij nat weer voel ik me niet echt veilig. Nuja, andere banden kan je altijd steken natuurlijk. als er iemand nog specifieke vragen heeft mag je die altijd stellen. groeten
 
Ik rijd een goeie 6 maanden met mijn ybr 125 model 2007. Heb momenteel 5800 kilometer op de teller staan en rijd +/- 40 km per dag. Tot nu toe is het een zaligheid en supergoedkoop. Ik kan niet vergelijken met een andere motorfiets maar in vergelijking met mijn auto rijdt dit supergoedkoop. 3 liter tgo 7 liter benzine is wel een groot verschil. De ybr betaalt zichzelf af.
Wat het rijden betreft. Rond de 90a 100 km/ per uur loopt hij zeer goed. Als je hem pijn doet geraak je aan 110 en met wind mee is 120 km/uur zelfs al eens gelukt. Voor hetgeen ik deze motorfiets gebruik, kon ik niet beter treffen. Zeer goedkoop in aankoop 2190 euro, in verbruik, onderhoud, ook zeer grote autonomie (+/- 400km met een tank). Wat ik wel minder vind is de banden. Bij nat weer voel ik me niet echt veilig. Nuja, andere banden kan je altijd steken natuurlijk. als er iemand nog specifieke vragen heeft mag je die altijd stellen. groeten
Bedankt voor de info
Wat is de snelheid met wind tegen B.V windkracht 6/7
Dit is voor mij het grootste probleem met mijn scooter, hij valt dan tever terug in snelheid en dat is niks op de 100 km wegen.
Dus hij loopt ongeveer even goedkoop als mijn scooter, als jij zo,n beetje 400 km op een tank (13 liter toch :? )rijd
Of zit er dan nog een aantal liter res in de tank :?
 
Laatst bewerkt:
Wat de snelheid betreft. Als het felle wind is loopt hij inderdaad ook serieus terug. 85 a 90 per uur. Ik heb sinds een aantal weken een windshield geinstalleerd en nu rijdt ie iets vlotter bij hevige wind. Het blijft natuurlijk een 125 cc met 10 pk he. superprestaties moet je niet verwachten. Yamaha heeft ook een YBR 250. 21 pk, 138 kg, 19 litertank met dus grote autonomie en ook zeer zuinig waarschijnlijk. MIsshien is dat wel interessanter als je altijd op 100 wegen rijdt, je hebt natuurlijk wel een rijbewijs nodig. De ybr 125 is zoals ik al zei tussen de 90 en 100 km per uur op zijn best.
Het verbruik: na 400 km zit ik ver in het rood en op het einde van mijn tank. Nuja, ik weet niet wat er dan nog rest. Heb em nog nooit leeg leeg gereden. Voor mij is dit de ideale moto om naar het werk te rijden. als jij zeker wil zijn dat je ten allen tijde 100km/uur en meer zal rijden is het misschien niet de juiste... Je hebt ook vele andere 125s die wat extra kracht hebben, maar natuurlijk ook duurder. groeten
 
Wat de snelheid betreft. Als het felle wind is loopt hij inderdaad ook serieus terug. 85 a 90 per uur. Ik heb sinds een aantal weken een windshield geinstalleerd en nu rijdt ie iets vlotter bij hevige wind. Het blijft natuurlijk een 125 cc met 10 pk he. superprestaties moet je niet verwachten. Yamaha heeft ook een YBR 250. 21 pk, 138 kg, 19 litertank met dus grote autonomie en ook zeer zuinig waarschijnlijk. MIsshien is dat wel interessanter als je altijd op 100 wegen rijdt, je hebt natuurlijk wel een rijbewijs nodig. De ybr 125 is zoals ik al zei tussen de 90 en 100 km per uur op zijn best.
Het verbruik: na 400 km zit ik ver in het rood en op het einde van mijn tank. Nuja, ik weet niet wat er dan nog rest. Heb em nog nooit leeg leeg gereden. Voor mij is dit de ideale moto om naar het werk te rijden. als jij zeker wil zijn dat je ten allen tijde 100km/uur en meer zal rijden is het misschien niet de juiste... Je hebt ook vele andere 125s die wat extra kracht hebben, maar natuurlijk ook duurder. groeten
Rijbewijs is geen probleem, ik heb de 125 cc scooter, naast mijn ducati monster voor het goedkope ww verkeer.
En op de 100 wegen mag je natuurlijk ook 80 km/h, dus moet het met tegenwind geen probleem zijn, op de ybr
Grtzz
 
waarom ga je dan niet voor een 250 eigenlijk? verbruik is toch ook zeer laag? en uw snelheid van 100 km per uur is verzekerd! groeten
 
Ik begin langzamerhand steeds enthousiaster te worden over de YBR.
Waarschijnlijk wordt het 't 2008- model i.v.m. inspuiting omdat ik hem ook de hele winter door probleemloos wil rijden.
Binnenkort maar eens proef-zitten (is ie niet te klein voor 1.86 lengte) en indien mogelijk proefrijden :]
 
Vandaag proef-gereden en besteld !
Het wordt een grijze, model 2008 (injectie).

Ondanks de stevige wind vanmorgen kwam ik best vooruit.
Recht tegen de wind in moest ik even iets voorover zitten om van 70 naar 80 te komen.
De zit en vering vond ik lekker comfortabel.
Qua wegligging (althans op 't 2006-model) zullen betere bandjes ongetwijfeld een behoorlijke verbetering geven.

Als 2de motor(tje) voor woon-werk-km's lijkt ie mij zeer geschikt.
Mijn bevindingen op de langere termijn zal ik nog in dit topic melden!
 
wat ik niet goed snap is wrm yamaha uit zijn 125cc maar een 7.5kw weet te halen,
terwijl bv, honda shadow VT125 toch al 10kw weet te halen?

ik heb dus weinig verstand van motoren, dus mss kan iemand mij hier een geweldige uitleg voor geven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan