ybr 125

goedemiddag, rij al 3 jaar YBR 125. heb inmiddels rond de 30000km gereden voor woon werk. kleppen stellen is doodsimpel.
1. blok moet absoluut koud zijn.
2. kleppendeksels verwijderen, kapje/schroef voor krukasmoer (dynamozijde) en kapje/schroef voor vliegwielindicator (voor juiste stand nokkenas/zuiger) verwijderen. bougie eruit draaien.
3. vervolgens krukas/vliegwiel in juiste positie zetten (krukas tegen klok in draaien) tot zuiger in Bovenste Dode Punt op de inlaatslag is (de inlaatklep wordt dan niet naar benedengedrukt door de nokkenas en zuiger is op het hoogste punt in de cylinder) en eerst inlaatklepspeling meten en dan hetzelfde voor de uitlaatslag en de uitlaatklepspeling meten (met voelermaat)
4. vervolgens stellen indien nodig door losdraaien en verstellen van stelmoer op tuimelaar en vastzetten met contramoer, steeds weer met actie onder 3.
succes
 
oh, en overigens voor wat betreft de nokkenasketting: deze heeft op mijn YBR nooit aandacht nodig gehad. in het officiele werkplaatshandboek wordt een periodieke controle ook niet genoemd.
 
Toppie thanks ga het weekend eens proberen de klepjes te stellen ,heb jij de deksels met gleuf met een groot uitgevallen platte schroevendraaier los gedraaid .
Zit haast aan een 2 euro munt te denken ha ha zo breed en groot zijn ze .
 
Mischien leuk om alle mensen die ybr rijden in de eerste post te zetten met een foto.
Ik zal wel de aftrap geven :]

5700664625_38d8493a5d.jpg
 
Dat zal dan moeten betekenen dat er een nieuw topic moet komen. De topicstarter van dit topic is helaas niet meer (zie ramp1966 in "ybr 125"). Maar of dat dan weer handig is, een nieuw topic weet ik niet. Moeten we de Keeway 125 er ook bij pakken? Andere 125cc's? Of zelfs van naked bikes naar het 25kw forum?
 
Gisteren ook een tweedehands YBR 125 gekocht :D
Bouwjaar 2006 en 17500 km op de teller.
Mijn eerste moto! Morgen ga ik de verzekering regelen en een plaat aanvragen.
Dan moet ik nog leren rijden :P
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! Succes met leren!
Ik neem aan jij zit in België en jij kan 125cc met je autorijbewijs rijden.
Ik zou zeggen neem een paar lessen bij een motorschool, dan weet je zeker dat je goed zit straks.
 
Dankje!
Ben idd Belg met enkel autorijbewijs ^_^
Lessen ga ik waarschijnlijk niet kunnen nemen. Als de verzekering is betaald en ik een slot heb gekocht is het geld op :D

Hoe sleuren jullie trouwens een slot mee op een YBR 125? :s
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van de afmeting van het slot. Het kan soms in de ruimte onder de zadel passen of men kan ook een topkoffer nemen.
 
Dankje!
Ben idd Belg met enkel autorijbewijs ^_^
Lessen ga ik waarschijnlijk niet kunnen nemen. Als de verzekering is betaald en ik een slot heb gekocht is het geld op :D

Hoe sleuren jullie trouwens een slot mee op een YBR 125? :s

vergeet aub geen beschermkledij...

zeker als je zonder ervaring op een 125 stapt,
moet je je toch veilig inpakken...

vanwaar ben je ergens?
 
Heb een helm en handschoenen gekocht, ik hoop dat mijn normale jas voorlopig kan dienen tot ik geld heb voor een degelijke motorjas.

Ben van Rijkevorsel.
 
Mooie motor heb je gekocht zal je vast veel plezier aan beleven.
Heb nu in 1 jaar bijna 12000km gereden. *O*

Zorg toch voor een goede motor broek/jas.
Als je met 80/90 valt met een spijkerbroekje blijft er weinig van je benen heel. :N

Zadel kan eraf door de 2 zijkappen eraf te halen dan zitten er 2bouten aan het frame die je zadelvasthouden.
Oftwel er zit geen opberg mogenlijkheid.
Waar je iets kan opbergen is boven je gereedschaps setje, daar heb ik een EHBO setje liggen.
 
hallo ben hier nieuw op het forum, juist een yamaha ybr 125 gekocht, bj 2010 met 300 km op de teller, het is er intussen al 500 km geworden. Dikke fun die yamaha.

Ik vroeg mij af de dealer zei dat ik niet boven de 6000 toeren mag gaan tot aan 1000 km en het eerste onderhoud terwijl een vriend van mij zegt als ik dat doe de motor lui gaat zijn en dat het zou beter zijn als ik af en toe eens tot 9000 @ 10000 toeren ga als hij warm heeft. Heeft er iemand hier daar een mening over?

De dealer zei ook dat hij bij het eerste onderhoud boutjes moest plaatsen of zoiets. Heeft iemand een idee wat dit betekent.

Wat de banden betreft, standaard banden dus, maar heb al veel slechte dingen gehoord over die banden, vooral in de regen, beter vervangen dus?? ben mijn leven nog niet beu

VAnaf welke temperatuur dragen jullie een sjaal of iets om je keel te beschermen , heb eergisteren bij een temperatuur van 17 graden 's avonds wat rondgesjeesd aan 70-80 over een rijksweg en had gisteren precies een hoestje.

Sorry voor al die vragen, groetjes, leve de ybr .
 
Gewoon netjes inrijden is het beste , de eerste 1000km niet teveel doortrekken tenzij je een olieboot wil. (daarmee bedoel ik dus niet dat je als een oude opa moet rijden maar gewoon normaal en niet doortrekken tot het rode gebied)Alles moet nog om elkaar inlopen en er zit speciale inloop olie in die is wat dunner en koelt iets minder. Na 1000km word die olie vervangen voor gewone olie en als het goed is doen ze dan ook een nieuw filter. Wat de boutjes betreft , meestal doen ze dat even nalopen om te kijken of alles nog goed vast zit :)

De sjaaltjes , ze verkopen ook hele dunne zomer sjaaltjes die wat bescherming bieden ook tegen invliegende insecten :)
 
Laatst bewerkt:
Zo gisteren de motor een beurtje gegeven er staat nu 7400km op en gisteren ook de klepspeling gecontroleerd.
Die zat mooi binnen de waarden dus daar heb ik niks aan gedaan ,was dat bij jou ook zo AH1286 ?.
En dank nog voor de duidelijke uitleg was inderdaad niet moeilijk ,wel had ik eerst moeite om de kleine merktekentjes te zien.
Zal van de week eens wat foto,s uploaden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan