yamaha majesty 400

ik heb mij idd opgegeven voor die andee scootertocht vlakbij Utrecht, in centraal in Nederland.
Door België kan ik niets organiseren, daar ben ik met de motor nog niet geweest...

Dus zullen onze belgische vrienden dit op zich moeten nemen.....
 
zozo, bij deze weer een motard die zich bekeerd heeft naar de scooter....

ik heb vandaga mijn sv1000 ingeruild voor een majesty 400...

mijn eerste indrukken zijn zeeeer goed, en ik ben al niet meer van de scoot af te slagen :p
nu had ik wel een vraagje:

als ik van stilstand vertrek hoor ik soms (niet altijd) een echt ratelend geluid dat uit de kap komt die over de riem zit.... echt bizar.
Zijn er nog mensen die dit hebben voorgehad? wat zou het kunnen zijn? of beter dat ik morgen even terug naar mijne dealer ga?
 
Hey.........

Ik vibreer dus ook van de scoot af, schijnt normaal te zijn door een 1 cylindermotor, ik moest laatst mijn tomtom ook vangen.....

gr. jaco46
 
Dag scootervrienden, ik ben marc28 en voor het eerst op dit forum. Ik ben, na eerst een cygnus 125 en een majesty 250 gehad te hebben, overgeschakeld naar een majesty 400 van 2006. Deze scoot overtreft alle verwachtingen (en dat zijn er heel wat), maar zit toch met een vraagje. Op de majesty 250 had ik een verhoogd windscherm staan wat echt zijn nut bewees aangezien ik de scooter het hele jaar door gebruik voor woon-werkverkeer, in alle mogelijke weersomstandigheden. Heeft iemand ervaring met een verhoogd windscherm voor de majesty 400?
 
dag marc 28 :W
welkom en proficiat met je aankoop. je gaat mooi cressendo ....
ik heb zelf vier jaar met de 400 gereden, en ik waardeer deze scoot.
ik ben 1.87 m en heb steeds met het normaal scherm gereden, je zit dan wel in wat turbulentie .... maar bij regenweer werden enkel mijn helm en schouders-mouwen rechtsstreeks beregent.
een kleiner scherm (sommigen opteren hiervoor, dan zit je hoofd hoger dan de turbulentie) steld je meer bloot aan de weersperikelen,
en een hogerscherm zou het niet halen, tenzij je het zo hoog maakt dat je erdoor moet kijken om te rijden ... en dat is dan weer kloten bij regenweer.
ik heb indertijd wat zitten experimenteren met een stuk stevig karton die ik dan op verschillende hoogtes klemde om proef te rijden ...
en ben steeds naar het standaard scherm gekomen.

rij veilig, jasje altijd aan :]
 
Ik heb alleen ervaring met het originele bredere scherm van Yamaha zelf. Of die nou zoveel hoger is dan het standaard scherm weet ik eigenlijk niet. Ik heb het standaard scherm direct bij aankoop laten vervangen door die bredere. Het bevalt mij uitstekend. Alleen bij keiharde regen worden mijn handschoen wel nat, anders nauwelijks. Ik ben zelf maar een dwerg van 1.69 m., dus ik zit ook nog eens aardig beschermd achter de ruit. Ik weet niet hoe het is als je een wat meer gangbare lengte hebt. Voor de liefhebbers heb ik trouwens nog wel het standaardscherm ter overname liggen
 
Bedankt voor je raad relax-max maar mijn ervaring met een verhoogd scherm op mijn 250 is alleen maar positief, zo goed als geen turbulentie aan je hoofd, rijden met open vizier (115km/h), in de winter (wat je nog winter noemt) rijden met zomerhandschoenen enz. met mijn lengte van 1.82 kijk je toch over het 10 cm hogere scherm, maar ik moet wel toegeven dat ik maar op 8 kilometer van mijn werk woon waarvan 5 km op de ring van Antwerpen. Echt lange afstanden in weer en wind zijn dus zeldzaam. enig minpunt aan het verhoogde scherm was tubulentie in je rug bij hoge snelheid. Op pagina 6 van deze forum heb ik het relaas gelezen van gls-450 met verhoogd windscherm op de 400. Klinkt aanlokkelijk en het givi scherm oogt volgens de foto's nog mooi ook.
 
vandaag een ritje richting breskens gedaan met men schoonbroer(transalp) 240km waarvan 80 autostrade. op de open banen in nederland was het wel serieus werken tegen de wind. ze spraken wel van onweer, maar daar heb ik niets van gemerkt.
op de terugweg zijn we via de autostrade gereden en hadden we wind van achter en dit ging uiteraard zeer goed. ook verbazend was met wat voor een gemak dat hij van 120 naar 150 gaat om een auto in te halen. waarschijnlijk wind tegen zal dit wel anders zijn
aan met benzinemeter te zien ben ik wel zeer zuinig geweest, maar ik ga pas een van de dagen tanken en dan laat ik wel iets weten
windscherm bevalt me prima, maar nog wel oordopjes nodig voor de langere afstand
tot de volgende
tom
 
Je zal tussen de 1:25 en 1:30 gaan zitten met je verbruik, zelfs met de wind tegen, ikzelf heb afgelopen maans redelijk veel gereden, ca 1500km (alleen recreatie) en kwam op deze mooie gemiddelde uit.

thboop2.gif
 
Laatst bewerkt:
yep......... druppels maken het verschil, ze zijn best zuinig dus..... mijn auto haalt dat niet 1:9, en maar janken bij de pomp, hoppaaa daar gaat weer 100 euro.
ik schaam me rot als ik 10 liter kom tanken met de scoot.......

gisteren dat monster weer gepoetst, wat een plastic, maar hij glimt weer.....
 
tja you win some you lose some he.
t-max 1 cillider meer. 100cc meer veel meer power more fun in het sportieve vlak. meer status.
welja maar de voordelen van de majesty zijn ok weer helemaal niet slecht dus is het een kwesty van wat je wilt.
tenslote zijn het beide een dijk van een scoot.
 
ben gaan tanken; 9.3l voor 260km
3.57l/100km
1/28km
beat that met een 400-der

mooie score, indeed! :}

heb zelf ook met een majesty 400 gereden, heb me nooit echt bezig gehouden met het verbruik fijn uit te rekenen. :z
mijn snelle hoofdrekenen bij de pomp was enkel om zeker te zijn dat ik onder de vijf liter bleef. Dat lukte aardig, meestal tussen 4 à 5 liter, afhankelijk van veel of weinig snelweg.

ik vermoed dat voor jouw verbruik te halen je bijna 100% snelweg hebt gereden.
met *O* "scooter starts" *O* aan de verkeerslichten ga je meteen andere cijfers halen, niet?

ik heb nu een t max, benieuwd of ik het nog onder de vijf liter kan houden. :?
een kennis heeft met zijn t-max over vier jaar (een cijfer-statistiek freak) een gemiddeld een verbruik van 4,7 liter per 100 km of 1/21. Dit met vrij veel snelweg.

snor snor
 
Met alleen snelweg, 1 op 23.

Woonwerk : 1op 20

Kraan helemaal open: 1 op 16,5 :W

dus overall 1op19, vind ik niet slecht, zeker niet omdat je automatisch vrij vlot wegrijdt bij stoplichten.
 
ok mijn burgman 650 is weer voor een beurtje weg naar motoport wormerveer .
daar hebben ze nu weer de actie file rijden hoezo? dan kun je weer 2 dagen een motorscooter lenen gratis voor de automobilisten die erweer erna aan het denken zijn om heropstapper te worden op de mot.
wat heeft dit nou weer met de majesty te maken? nou ik kreeg weer een burgman mee 400 als leen motor met 3200km op de teller.
toen ik de mahesty nog had en die met pech bij de dealer stond huurde ik een weekendje de 400 toen nog met 150km op de teller, wat me toen opviel meer trekracht dan de majesty sportiever ingestelt, maar minder comfor wat toch wel erg telt dus voor mij bleef de majesty de nr 1. nu ik de burg weer mee heb in gereden en wel valt me op dat de trekkracht een heel stuk minder is(zou me niet verbazen als me oude maj nu sneller is)nog steeds erg oncomfortabel en ik zit veel in de wind.
+dat ik nu niet verder dan 150 op de garmin kom en met de yam was het 154 met 2 personen.
conclusie? wie twijfelt tussen de burg 400 en de majesty kan ik alleen maar zeggen dat ik nog steeds niets kan vinden in de burg waardoor ik hem boven de yam zou moeten verkiezen.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan