yamaha majesty 400

ja ik snap het ook niet van relax man dat hij de mejesty meer voor de korte stukken vind en de t-max voor de lange stukken.
ik heb hele vakantie s in italye etc doorgbracht met de majesty meer dan goed bevallen nogwel volbeladen en topkoffer zijtassen en vriendin achterop.
ik heb op de max gereden maar ik zag mezelf echt niet op vakantie gaan hiermee al kan ik ook wel begrijpen dat een ander hier anders over denkt ieder zijn ding.

ok droomscooter jij woont dus in belgie vandaar dat je het niet vinden kan.
bij mij in bilthoven verhuren ze de nieuwe tmax voor 75 per dag.
als je een keer richting nederland moet zijn en je bent in de buurt en ik kan laat het me maar even weten.
 
Frank7
Je hebt zeker gelijk als je zegt "beter 100€ dan jaren een machine tegen je zin". Als het over een type gaat. Ook gemakkelijker gezegd dan gedaan (zie onder)
Ik heb er wel nog twee gegadigde vergeten opzetten namelijk De honda SW 400 en 600.
Als ik ze alle zes wil huren om te testen ben ik al een have scooter kwijt aan test geld.
Ik ben van mening als ze iets willen verkopen moeten ze de mogelijkheid geven om het uit te proberen, zeker als je in sommige gevallen meer dan 10.000€ euro moet neerleggen. Ze zouden de zelfde mogelijkheden moeten aanbieden als bij wagens.

@Droomscooter: Ik bedoelde ook eigenlijk gewoon eens 1 machine of zo. Zodat je kunt kijken of het scooterrijden gewoon iets voor je is, want misschien valt je dat wel al tegen. Met eventjes een paar rondjes bij de dealer is daar wat lastiger achter te komen, omdat je onder tijdsdruk rijdt(min of meer). Zeker met die afstanden waar jij over praat, moet je eens goed de tijd ervoor nemen.

Ik weet het is dan geen Japanner maar misschien zou je toch ook eens de Beverly 500 in overweging moeten nemen. Door de grote wielen heeft deze scooter zo z'n voordelen.

180 kilometer per dag is een forse afstand voor veel scooters, je keuze zal beperkt zijn daardoor.
 
Laatst bewerkt:
Tja als je voor de belgische defensie wil werken moet je ofwel mobiel zijn of steeds willen verhuizen. In vlaanderen zijn al zoveel kazernes gesloten reeds 2 maal aan de lijve ondervonden (franstalige minister van defensie).
Nu dit is voor mij wel geen goed nieuws (zit zelf een beetje in de put) want de majesty kwam feitelijk op de eerste plaats, ook omdat ik waarschijnlijk meer voor mijn FJR (overname) zou krijgen bij yamaha dan bij suzuki of honda.
Gelukkig voor mij valt de burg 650 wel in mijn smaak (zeker bij moeder de vrouw) maar zoals je zegd veel duurder. Misschien in de SW 600 nog iets.
Heeft daar iemand ervaring mee "lange afstanden" en niet alleen maar rond de kerktoren rijden.
 
sory ik heb maar 11n half uur erop gereden en wist dat ik net als het uiterlijk er niet van gecharmeert was.
en voor die prijs hij kost in nl bijna hetzelfde als de burg.
nou voor dat beetje verschil is mijn keuse al snel gemaakt.
al helemaal als je de susuki excutief overslaat en de ano neemd scheeld het je 1000 euro en zelfs 2000 als je die van 2007 neemt met 0 km.
je moet maar bij de sw topic kijken want natuurlijk zijn er altijd mensen die er wel op zweren ieder wat wils.
 
Laatst bewerkt:
Heb om eerlijk te zijn geen benul van prijzen van alle merken en cilinderinhouden. In motoren en toerisme vind je geen prijzen zoals in de autogids.
Volgens Honda (internet) kost SW 600 ABS 8990€
Tevens meen ik mij te herinneren dat de Burg 650 10.500€ kost.
Het zojuist via internet (op zoek naar uitgebreide testen van scooters)ontdekt dat er een magazine "scooterexpert" bestaat.
Is er iemand die dit magazine kent? is dit een goed magazine? is dit te koop in België?
 
Als je vanaf 9 mille een motorscooter overweegt is het wel een beetje boel overdreven om te stellen, dat 5 keer een scooter huren de helft van het aanschafbedrag is. Bovendien kan je bedingen dat je de huurprijs niet hoeft te betalen bij de dealer als je daar je scooter koopt.
 
spehre2
Ik blijf toch bij mijn mening. als ze willen verkopen moeten ze de kans geven om dit eveneens te testen. Je huurt toch ook geen TV om de kwaliteit te zien, dat kan je in de winkel zien waar ze hem verkopen.
 
@ sossa, je hebt gelijk man.
mijn opmerking ivm korte ritten voor majesty en lange ritten voor t max is een beetje gelul. :X
waar het eigenlijk om gaat in mijn relaas is dat de majesty een minder stijf frame heeft, bij hogere snelheden geeft dat een minder stabiel gevoel. maar als je relax rijdt kan je heel ver met de majesty, zeker.
@droomscooter, voor de afstanden die jij moet afleggen ... lijkt de brugmann 650 de beste, maar de prijs is wel een dobber. '(
en dan is de majesty abs voor 6400€ ongelooflijk veel scoot per euro! *O*
 
Relax-max
Dat is altijd het probleem he, geld. Nu ik ga zeker uw raad niet in de wind slaan en ga proberen ze alle twee te testen.
Zou er bij 120-130 tussen beide scooters zo een groot verschil in stabiliteit kunnen zijn?
Ik wil zeker niet twijfelen aan jullie ervaring met scooters. ik heb er nog geen meter mee gereden.
Bij motors van ongeveer de zelfde cilinderinhoud vb:750 en 1000 cc speelt dit bij een snelheid van 120-130 km geen rol.
Alvast bedankt voor de goede raad en die blijft welkom.
Morgen bij wimmoters eens gaan kijken of de SW niet te bezichtigen is heb deze in het echt nog niet gezien. Wil er zeker mijn werk insteken deze keer en mij niet laten afpoeieren door een dealerke.
Groeten
 
droomscoot snelheden tot 130 a 140 maakt het in iedergeval weinig uit tussen de yamaha en de burg qua stabiliteit bedoel ik he.
boven de 140 op de teller ga je pas de eerste tekenen ondervinden van zveverigheid.
maar ik moet zeggen dat ik hier weinig last van had maar ja anderen dan weer wel ieder zijn ervaing.
de silverwing tja mijn mening over de wing is duidelijk dus moet je dat maar aan iemand vragen met een postievere mening.
ik zelf moet bekkennen dat ik met de maj net als de burg toch vaak op zijn top rijd.
hou nou eenmaal van snelheid naast comfort.
 
en droomscoot je haalt de prijzen door elkaar tussen de ned en de belgiche.
de burg prijs is die van ned en de sw die je opschreev is de prijs van belgie dat scheelt nogal.
ok komt die dan de burg ano kost in ned 8918. de excutievb 10900.
dat scheelt even 2000.
de sw abs kost 9420. daar heb je alleen abs als extra. voor een beetje meer meer geld
bij de burg heb dus electrice ruit electrice spiegels abs overdrive versneling powerknp daar geniet ik wel van.
sorry maar wat er allemaal tegen over staat vind ik amper het vergelijken waard.
 
droomscoot, niet te vergeten, een belg mag zijn motorkosten 100% inbrengen voor woon-werk verkeer. *O*
ik vermoed dat je dit al weet ... :? maar voor de zekerheid schuif ik het hier nog maar eens voor. dit moet het kostenplaatje toch heel wat minder zwaar maken met de afstanden die jij maalt!!! *O* *O*
 
Relax-man
Inderdaad ik mag hem 100% inbrengen, en je kan stellen dat je dan in werkelijkheid 50% terug krijgt vb: 1000€ inbrengen is 500€ krijgen. dat is niet mis. Maar laat het geen misverstand zijn dat als je 1000€ inbrengt dat je 1000€ terugkrijgt zoals je zo dikwijls aan de toog hoort. Dit is namelijk prietpraat van de straffe mannen. :Z

Sossa
Inderdaad, maar de laatste maand ben ik er zo intensief mee bezig dat ik bijna het bos door de bomen niet meer zie. :?
Vanmiddag gaan we eens kijken naar de SW, heb hem nog niet in levende lijve gezien vandaar.
Vrouwlief vind ook de burg mooier en robuuster. maar dat zal voor volgende zaterdag zijn. De suzuki dealer is namelijk de zondag niet open. Bij de Yam dealer ben ik kind aanhuis (veel onderhoud) dus daar kan ik elk moment binnenwippen. Moet toch een afspraak maken voor de FJR (30.000km en 15 maand oud)
Misschien ben ik verkeerd (al te veel dit forum aan het uitpluizen geweest) maar heeft de vriendin uw Majesty niet overgenomen. Wat zijn haar verdere indrukten? en de gebruikskosten tussen de Majesty 400 en Burg 650, zijn die te vergelijken of springt er ene volledig uit de band?
 
@ droomscoot, inderdaad je krijgt het geinvesteerde bedrag niet 100% terug. dit zou te mooi zijn. :9~
het bedrag, motor en onkosten (onderhoud, benzine, kledij, ...), dat je voor 100% mag inbrengen, word je niet belast. dit bedrag word van je belastbaar inkomen afgetrokken.
meestal win je hierdoor 50% van de gedane kosten terug. :Y wat ik ook al heel mooi vind :Y
en volgens mij zelfs meer, als je veel km woon-werk hebt, zoals jij ... *O*

maar goed, je moet het geld wel eerst hebben ... :?
 
Moet er feitelijk ook nog bij vermelden dat 100% niet echt correct is. vele belastings departementen hanteren de 90% limiet. tot nu heb ik daar zelf nog geen probleem mee gehad.
Persoonlijk zit ik aan 99,16%. Daar ik echt geen km maakt in het weekend (toeren is lastig voor mijn koppelinghand). Maar het is ieder jaar weer afwachten welke belastings controleur je hebt.
Als ik dus een scooter zou hebben en de weekend ook een lekker ga toeren, laten we zeggen 20% van de km mag ik wel maar van alles 80% aftrekken, Wat ook wel logisch is natuurlijk. Ik wou dit enkel vermelden om misverstanden te vermijden.
 
nee droomscooter ik heb de majesty ingeruild voor de burg foto van de majesty naast de burg vind je als je terug bladert.
of je het kan vergelijken hmm tja niet qua power want ondanks dat de majesty veel power heeft kwam hij net iets te kort.
voorbeeld in frankrijk rijden volle belading vriendin achter op en dan nog genoeg trekkracht en snelheid ligt nog tussen de 160 170 tja ben eenmaal hardrijder.
wat is dan het verschil? nou zodra je een berg op moet zakt de snelheid weer naar 90 en dat is toch wel gek rijden he.
kom je boven jaja dan is het weer feest als je naar beneden gaat.
rij je echt in bergen en dallen wat wij ook hebben gedaan dan trekt hij het wel maar hij moet er wel hard voor werken.
comfor blijft ten alle tijden gehandhaaft dus een dikke plus.
de burg die doet alles net als de majesty alleen hoeft hij door zijn 2 cillinders er niet hard voor te werken 188 naar beneden betekend 170 a 175 naar boven berg op kijk blijft de snelheid er lekker in. in de bergen rijd hij net zo gemakelijk als op de rechte stukken op de snelweg qua comfor liggen beiden dicht tegen elkaar aan en verbruik omdat de burg een liter meer heeft haald hij ongeveer evenveel km als de majesty.
de fun factor is met de burg wel meer omdat je meer trekpower hebt en de power knop doet echt wonderen dus echt een lekkere speelding.
als ik tijdens lange afstands rijden bij streepje 2 komt(benzine)dan ga ik vaak over op schakelen dan is die wat zuiniger kom je wat verder op 1 tank. sorry ben te lui om constant te schakelen.
 
Vriendelijk bedankt voor de duidelijke uitleg, heeft mij veel verder geholpen.
Zoals gezegd ben ik gisteren naar de silverwing gaan kijken. Ik zal er zeker geen slecht woord over zeggen. het grootste nadeel voor mij is het feit dat de 400 geen ABS heeft (kan dat veiligheids gevoel niet meer missen). Vrouwlief vind haar zitplaats prima maar het systeem om de voeten te plaatsen (geen treeplank maar steuntjes) bevalt haar niet. Hoe zit dat bij de majesty?
Nu ik heb wel een testrit laten noteren om eindelijk eens met een scooter te rijden. Ze gaan mij bellen wanneer hij beschikbaar is (ben zeer benieuwd)
1 Wat het gaat geven :Y
2 of ze gaan bellen :/
Houd jullie zeker op de hoogte
 
ik heb gisteren nog eens een toertje gedaan(370km) richting ardennen :)
zeer goed genoten, behalve van de wind (want er stond toch wel wat)
ben tot namen op de autostrade gereden en dan alles binnendoor richting yvoir, anhee tot maredsous :] , dinant, ciney, durbuy (en daar zat de helft van motorrijdend belgie)
marche en famenne en dan terug namen de autostrade op. door de hevige wind wel wat meer verbruikt (1:25 of 4l/100km) schoonbroer met de transalp was er ook bij en hij heeft toch ook een beter tempo gevonden, net zoals ik :Y
ik heb nog iets over hellingshoeken te vragen, maar ga er nieuw topic voor starten
tot de volgende
 
Klink zeer mooi, 370 km. En terug thuis "moe maar voldaan"?
Wat een verbruik!!, aan de huidige brandstofprijzen is dat een droom.
Is een prachtige streek, heb er ook al gereden. Maar inderdaad soms heb je het gevoel alsof gans Belgisch motorenland er is. dat gevoel krijg je soms ook als je richting kust gaat.
Motoren en Scooters zijn de toekomst
 
moe en zeker voldaan, maar wel met een gevoelig zitvlak '(
verbruik ligt aan de injectie,maar ook aan de rechterhand :]
ik ga zelden volgas bij het optrekken ;)
mijn minimum was ong 10% minder :Y
 
liefst wel ja
maar ik heb 3 (b)engeltjes en die hebben nu groot verlof
dus de volgende keer dat ik tijd heb , zal het met de auto worden
en zoals het er nu uitziet, gaat het weer me ook niet helpen
 
Terug
Bovenaan Onderaan