wat is het verschil tussen een kawasaki ltd 450 en 454 ?

De 450 is het officieel in NL gevoerde model. De 454 is dezelfde motor, maar dan Amerikaanse import.
 
Net zoals bij auto's wordt een bepaald type aangeduid met een model code en een type naam.

De officiele model code voor deze motorfietsen is EN450-A1 t/m EN450-A6. Het laatste cijfer 1 t/m 6 hangt af van het bouwjaar, A1 voor bouwjaar 1985 t/m A6 voor bouwjaar 1990. Voor op het frame, bij het balhoofd, is een witte sticker aangebracht, daar staat het type op vermeld, en het bouwjaar.
De gebruikte naam voor deze fietsen is echter LTD450 voor Europa, en LTD454 voor de US.
En aangezien ze massaal vanuit de US naar Europa ingevoerd zijn kom je dus heel erg vaak LTD454's tegen.
 
Die van mij is dus ook een LTD454, met code EN450-A1. Eerst gebouwde dus.
En die van mij is officieel ingevoerd. Dat zijn ze natuurlijk allemaal, maar bij het invoeren is bij mijn motor de snelheidsmeter vervangen voor een KM teller ipv. mijlen. Ook waren de achterste zij-reflectors, op de nummerplaat houder, zwart gemaakt en dus niet meer rood. Dat mag schijnbaar niet in Nederland.
O ja, voor de liefhebbers nog wat info: Op latere LTD's en EN500's die ingevoerd zijn uit California, zit een speciaal systeem ivm. milieu-eisen. Een zgn "Evaporative emission control system". Dit systeem zorgt er voor dat onverbrande benzine dampen terug geleid worden naar het brandstof systeem, en niet geloosd worden naar de buitenlucht. Kijk maar eens goed naar je carburateurs en je motorblok. Normaal zit er een transparant slangetje in het midden van de carburateurs dat over het luchtfilterhuis loopt en uitkomt op... niets dus, buitenlucht.
Bij de California modellen komt dit slangetje uit in een kunststof huis vanwaaruit de gassen/benzine terug geleid worden naar de tank e.d.
Ook zitten er op het kleppendeksel 2 rechthoekige, chromen afdekplaatjes. Normaal zijn ze gewoon dicht, maar bij California modellen zit er een lucht klepje in om de ongebruikte gassen af te voeren.
Volgens mij zijn er trouwens maar weinig LTD454's uitgerust met dit systeem.
Op EN500's kom je het waarschijnlijk vaker tegen.

Wat moet je met deze info? Weet ik niet maar ik zei al, 't is voor de liefhebbers.

Groet,
Rick
 
Terug
Bovenaan Onderaan