motor op aanhangwagen

heb volgende week een circuit dag en wil dan de motor op het aanhangwagentje zetten.
ik ben vanmorgen even bezig geweest. heb ik het zo goed gedaan? heb een band voor over de clipons alleen ben ik bang dat ik de clipons verbuig :? hoeveel kracht mag erop? ik heb nog 5cm veerweg over.nog iets waar ik aan moet denken? ik koop nog andere sjorbandjes deze komen van de gamma voor paar euro. hieronder een fototje :? [afbeelding]
Je zult de achterste banden iets schuin naar achteren moeten doen, anders wordt de kracht bij hard remmen cq een noodstop niet opgevangen. Jouw motor staat nu alleen vastgesjord tegen zijdelingse bewegingen.

Daarnaast ben ik niet zo kapot van goedkope zwakke bandjes. Dit jaar zijn er bij mij al bandjes onderweg geknapt. Ik ga ze vervangen voor sterkere.
 
Dat gaat op voor objecten die door hun massa een spandband kan laten breken.. Een motor kan dat niet. Ik gebruik deze methode vaak genoeg en de motor is nog nooit een millimeter van z'n plek gekomen tijdens een rit.

Een motor kan dat wel! Niet door de massa, maar door de massa icm de kracht
Vergis je niet in de enorme kracht die ontstaat als je 80 km rijdt, een bocht neemt en tegelijk begint te remmen. Als er dan ook nog een kuil of andere oneffenheid in de weg zit, breken spanbandjes van 2500N echt.

Meer of liever sterkere banden gebruiken.
 
Je zult de achterste banden iets schuin naar achteren moeten doen, anders wordt de kracht bij hard remmen cq een noodstop niet opgevangen. Jouw motor staat nu alleen vastgesjord tegen zijdelingse bewegingen.

Daarnaast ben ik niet zo kapot van goedkope zwakke bandjes. Dit jaar zijn er bij mij al bandjes onderweg geknapt. Ik ga ze vervangen voor sterkere.


Jeuj! Eindelijk iemand die begrijpt dat de bandjes schuin moeten, ondanks dat een motor niet veel weegt!! :}
 
M'n motor maakt meer kilometers op de aanhanger dan dattie het asfalt zelf ziet en het gaat gewoon altijd goed op mijn manier, dus zie geen reden om het anders te doen ;)
Ook voortaan geen helm opdoen, want je bent nog nooit onderuit gegaan?
Ook niet verzekeren, want je hebt nooit een ongeval gehad?
Losbreekkabeltje niet vastmaken, want je hebt nog nooit problemen gehad?
Autogordels niet omdoen, want .... etc etc etc

Je hebt elke keer (zonder het te weten) een risico genomen, wat toevallig goed afliep.
 
Laatst bewerkt:
Ook voortaan geen helm opdoen, want je bent nog nooit onderuit gegaan?
Ook niet verzekeren, want je hebt nooit een ongeval gehad?
Losbreekkabeltje niet vastmaken, want je hebt nog nooit problemen gehad?
Autogordels niet omdoen, want .... etc etc etc

Je hebt elke keer een risico genomen, wat goed afliep, zonder het te weten.
Ga jij ff op het circuit kijken hoe iedereen z'n motor vast zet, denk dat je dan vaak je verhaaltje op kan hangen ;)

Over de dikte/sterkte van de banden ben ik het wel met je eens. We hebben nu een tussenmaat (3,5cm) maar misschien gaan we toch nog die 5cm banden halen. Die hebben alleen weer zo'n achterlijk grote ratel :X
 
Ook voortaan geen helm opdoen, want je bent nog nooit onderuit gegaan?
2x al :P

Ook niet verzekeren, want je hebt nooit een ongeval gehad?
jawel :P

Losbreekkabeltje niet vastmaken, want je hebt nog nooit problemen gehad?
zit sindskort vast :P

Autogordels niet omdoen, want .... etc etc etc
meestal wel :P

Je hebt elke keer (zonder het te weten) een risico genomen, wat toevallig goed afliep.
Wanneer stop je met motorrijden, je hebt elke keer een risico genomen, wat toevallig goed afliep
 
Kort samengevat.. als er examens spanbandjes spannen bestonden zouden jullie een 10 scoren en MarcoZ en ik een 7... Voor mij goed genoeg :P
 
Ga jij ff op het circuit kijken hoe iedereen z'n motor vast zet, denk dat je dan vaak je verhaaltje op kan hangen ;)

Nee, ik ga niet kijken.

Maar ik rij duizenden km's per jaar prive, met motoren op ahw. Ik denk dat ik iets van 100.000 km ervaring heb met het vervoeren van lading op ahw. Daarnaast ben ik ook beroepsmatig betrokken bij (onderzoeken naar) het vastzetten van lading en het analyseren van ongevallen hierdoor.

Ik heb het heel vaak fout zien gaan, ook 3x bij mezelf. Van al die gevallen heb ik veel geleerd. Ik probeer daar een ander mee te helpen.

Dat jij dat "een verhaaltje ophangen noemt" vind ik jammer. En het feit dat "iedereen" op het circuit het zo doet, wil niet zeggen dat "iedereen" dan gelijk heeft.
 
Kort samengevat.. als er examens spanbandjes spannen bestonden zouden jullie een 10 scoren en MarcoZ en ik een 7... Voor mij goed genoeg :P

Ja, maar ik kies er dan voor om met 2 minuten extra werk en 3 spanbandjes extra een 10 te scoren en mijn lading te zekeren en het risico van afvallende lading voor mijn medeweggebruikers zo klein mogelijk te houden
 
Ja, maar ik kies er dan voor om met 2 minuten extra werk en 3 spanbandjes extra een 10 te scoren en mijn lading te zekeren en het risico van afvallende lading voor mijn medeweggebruikers zo klein mogelijk te houden
Denk dat je je verhaal beter kan gaan houden bij mensen die af en toe een aanhanger volgooien met puin enzo.

En je kan je werk neit vergelijken met motoren op aanhangers.
 
Kort samengevat.. als er examens spanbandjes spannen bestonden zouden jullie een 10 scoren en MarcoZ en ik een 7... Voor mij goed genoeg :P
:N
Kort samengevat:
Als je maar vaak genoeg rijdt, zal je ooit een keer in je binnenspiegel je motor eraf zien stuiteren als je het zo blijft vastzetten.
 
:N
Kort samengevat:
Als je maar vaak genoeg rijdt, zal je ooit een keer in je binnenspiegel je motor eraf zien stuiteren als je het zo blijft vastzetten.
Je wilt niet weten hoe vaak ik met motor op aanhanger rij ;)

Is nog altijd goed gegaan en zie anderen precies op dezelfde manier motoren vastzetten en gaat ook altijd goed.
Kans dat er wat gebeurd is zo klein.........

Vrachtwagenchaffeurs zouden wel es wat beter alles vast mogen zetten, want hoe vaak er lading van een vrachtwagen afvalt :X
 
Maar ik rij duizenden km's per jaar prive, met motoren op ahw. Ik denk dat ik iets van 100.000 km ervaring heb met het vervoeren van lading op ahw. Daarnaast ben ik ook beroepsmatig betrokken bij (onderzoeken naar) het vastzetten van lading en het analyseren van ongevallen hierdoor.

Ik heb het heel vaak fout zien gaan, ook 3x bij mezelf. Van al die gevallen heb ik veel geleerd. Ik probeer daar een ander mee te helpen.

Dat jij dat "een verhaaltje ophangen noemt" vind ik jammer. En het feit dat "iedereen" op het circuit het zo doet, wil niet zeggen dat "iedereen" dan gelijk heeft.

Same here. Heb rijervaring met ladingen tot 100 ton, maar ook met blokken piepschuim, die in totaal niet boven de 300 kg uit kwamen.

1 keer bij mij fout gegaan, in Frankrijk een halve lading piepschuim verloren, maar ook vaak zat collegavhauffeur met geknapte spanbanden etc gezien en geholpen.

Ervaring is een van de weinige dingen die tellen. Ik zal ook nooit een caravan beladen zoals de meeste mensen dat doen voordat ze op vakantie gaan -> bestek en servies in de bovenkastjes, hangende kleding ophangen waar het in de caravan thuis hoort. Ik zal altijd een zo laag mogelijk, gecentreerd zwaartepunt proberen te maken.
 
Je wilt niet weten hoe vaak ik met motor op aanhanger rij ;)

Is nog altijd goed gegaan en zie anderen precies op dezelfde manier motoren vastzetten en gaat ook altijd goed.
Kans dat er wat gebeurd is zo klein.........

Vrachtwagenchaffeurs zouden wel es wat beter alles vast mogen zetten, want hoe vaak er lading van een vrachtwagen afvalt :X

Jawel, wil ik wel eens weten. Oja, voor je antwoord geeft, 2 keer in de week sinds je je rijbewijs hebt is voor mij absoluut niet vaak.

En de kans dat er iets gebeurt is zo klein is ook wat sommige vrachtwagenchauffeurs denken, en toch gaat het bij hun ook fout. Raar he. Bij de vrachtwagens gebeurt het wel, bij de auto met aanhangerknuppel niet?
 
De kern van de hele discussie is:
Als "iets" je nog nooit is overkomen, schat je de kans dat het ooit gebeurt in als zeer laag.

En daar gaat het fout.

Risico is nog altijd kans x effect.

De kans is niet zo groot (maar wel groter dan jij denkt).

Het effect is echter een drama.

Wat houdt je tegen om de motor anders beter vast te zetten?
 
De kern van de hele discussie is:
Als "iets" je nog nooit is overkomen, schat je de kans dat het ooit gebeurt in als zeer laag.

En daar gaat het fout.

Risico is nog altijd kans x effect.

De kans is niet zo groot (maar wel groter dan jij denkt).

Het effect is echter een drama.

Wat houdt je tegen om de motor anders beter vast te zetten?
Ow ja, dat is het zeker. Zolang er niks gebeurd is er voor mij geen reden om iets te veranderen :)

Zo te lezen hebben jullie indd veel meer ervaring ermee dan ikzelf heb, maar blijf het toch op mijn manier doen. Gaat het een keer fout, dan is dat vervelend maar de kans erop is neit zo groot volgens mij.

Punten die je aangeeft zijn handig om te onthouden, maar ik ga ze nog niet in de praktijk brengen
 
Punten die je aangeeft zijn handig om te onthouden, maar ik ga ze nog niet in de praktijk brengen

Ik moet plotseling aan een kalf en een put denken ....
Was daar niet iets mee?

Anyway, ik wens je veel geluk toe.
 
Ok om de hele disuccis emaar es neit door te lezen en duidelijkheid te vragen aan de experts :)

Motor zet je vast :

Band over het stuur zoals hier in het topic afgebeeld, Daaraan plaats je 2 spanbanden en die span je schuin naar voren (vrij breed)

Achter aan de brug doe je 2 bandjes en die span je ook naar voren.

zo spannen 4 schuine breed geplaatste banden je motor naar voren....

zoiets ?
 
Laatst bewerkt:
Ok om de hele disuccis emaar es neit door te lezen en duidelijkheid te vragen aan de experts :)

Motor zet je vast :

Band over het stuur zoals hier in het topic afgebeeld, Daaraan plaats je 2 spanbanden en die span je schuin naar voren (vrij breed)

Achter aan de brug doe je 2 bandjes en die span je ook naar voren.

zo spannen 4 schuine breed geplaatste banden je motor naar voren....

zoiets ?
Nee. :N
Voor span je naar voren, achter span je naar achter.
Anders worden remkrachten niet opgevangen, sterker nog, ze worden versterkt door de banden die de motor alleen maar naar voren trekken.
 
Hopelijk is dit duidelijker.
full

 
Terug
Bovenaan Onderaan